Jump to content

Singel eller doubleaction


Tom K

Recommended Posts

Sitter å ser litt på revolver til Mag2 , det blir en 44 mag men jeg er litt usikker på om jeg skal gå for en ren singelaction eller om jeg skal velge en doubleaction, man har jo god tid så det å spenne hanen er jo ikke noe problem mener jeg, noen med erfaring som kan komme med noen gode forslag ?

Link to comment
Share on other sites

Kommer også an på hvilke andre planer du har, jeg drømte tidligere om revolverjakt, og Mag 2 hadde vært en fin treningsmulighet nå som Metallsilhuett ligger med brukket rygg.

 

Dessuten er sånne Linebaugh'er veldig fine:

9858110_1.jpg?v=8CD2867C79D5F30

 

Men rent konkurransemessig er de vanskelig å argumentere bort en 629 eller Ruger SRH.

 

Men så var det en sånn Freedom Arms-ting, men det er heller ikke trivielt, M83 eller M97.

 

Hvis valget ble vanskeligere nå mission_accomplished.png

 

:lol:

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hassel har et godt poeng, det tar lengre tid. Men, det er jo tid man har hvis man vil, og du Tom er vel ikke typen til å bli lett stresset av folk som maser. :winke1: Så, jeg ser for meg at den biten skal gå bra.

 

Jeg hadde tanker om å kjøpe en Blackhawk til Magnum 2, helt til jeg fikk skyte en. Jeg takler overhodet ikke den typen grep, funker ikke for meg i det hele tatt. Jeg skyter heller singelaction med min S&W 29, da har jeg ihvertfall et grep som funker for meg. Fordelen er jo også at da har man valgmuligheten mellom SA og DA, selv om man foretrekker SA kan man fortsatt skyte DA hvis man plutselig kommer på en standplass med litt dårligere tid. Kjøper du en ren SA revolver er du jo låst i forhold til hvordan du kan skyte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tanker om å kjøpe en Blackhawk til Magnum 2, helt til jeg fikk skyte en. Jeg takler overhodet ikke den typen grep, funker ikke for meg i det hele tatt. Jeg skyter heller singelaction med min S&W 29, da har jeg ihvertfall et grep som funker for meg. Fordelen er jo også at da har man valgmuligheten mellom SA og DA, selv om man foretrekker SA kan man fortsatt skyte DA hvis man plutselig kommer på en standplass med litt dårligere tid. Kjøper du en ren SA revolver er du jo låst i forhold til hvordan du kan skyte.

 

Helt enig med deg ang grep på rene SA revolvere. Jeg må resette grepet etter hvert skudd med magnum ladninger og det har jeg ikke tid til. Bedre å bruke tiden til sikte og ta avtrekk.

 

Noe annet som er begrensende med en ren SA revolver er hanens lange spenn bevegelse, mye lenger enn for eksempel en M29. Det er så en nesten må slippe taket med venstre hånda for å spent hanen. Tar lengre tid og medfører misting av fokus på skiver, sikte og avtrekk.

 

Kjøp en med både DA og SA, så kan du som nevnt over her velge hva som passer deg best, etter hvert som du får skutt noen tusen skudd :D

Link to comment
Share on other sites

45 long colt er kurant nok, bare å kjøpe hylser det, kuler finnes jo i et utall varianter. Tenker vintern går med til litt forsking på ladninger. 45 long colt fabrikk er gjerne slappe saker som skal være trygge i svakere konstruksjoner og holder ikke sikkert faktorkravet.

15grn N105 bak en 250 Hornady XTP holder i hvert fall kravet til Mag2 skutt i 5,5" løp i en New Vaquero (solgt) og er innenfor Vithavuori tabellen. Tror dog videre lading blir gjort med tyngre kuler og H110, og det er upløyd mark enn så lenge :D

Link to comment
Share on other sites

At det tar litt tid å tømme våpenet ser jeg ikke på som noe problem, det er nok heller de andre skytterene som iriterer seg over "han tosken som bruker så lang tid" hehe, men nå ble det en S&W 629 44mag så da slipper jeg å lage kø i løypa ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...