Jump to content

Skogsfugljakt i ti minus uten snø?


ko-stens

Recommended Posts

Har store planer om en (muligens) siste tur etter skogsfugl i morgen, men det er ikke akkurat mildvær her omkring. I dag tidlig var det 15 minus her jeg bor. Ser det er meldt ca 6 - 7 minus og sol i morgen formiddag der jeg skal. Det er lite/ingen snø. Tipper det blir minst 10 minus i starten. Terrenget er vel på ca 400 moh.

 

Hvordan oppfører fuglen seg da? Har jo tenkt å ta med bikkja, og det er kun lov med hagle der. Sitter fuglen på bakken, eller trekker de opp i trærne? Vil tro det kan være vanskelig å få de til å trykke, eller hvordan er erfaringene med jakt under slike forhold?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at man treffer på fugl på bakken så lenge den finner bær.

Men den kan også finne på å beite litt i trær såpass sent på høsten, selv om det er bær tilgjengelig.

Men jeg vil forvente å finne fugl på bakken.

 

Det er herover "opplest og vedtatt " at frasete føre er dårlig skogsfugl vær. Og det vil det jo bli nå i helga på østlandet. Men noen av mine jaktkamerater mener fuglen trykker godt når det er sol og fint, selv om det er bråkete. Noe som har gitt at jeg har jaktet uansett. Min egen erfaring er faktisk delt. Jeg har hatt umulige dager, men jeg har også hatt en del fine situasjoner med trykkende fugl på "håpløst" føre. Jeg har hatt såpass bra situasjoner i bråkete føre, at jeg synes det absolutt er verdt å forsøke.

Oppsøk steder der sola får litt tak. Kanter av hogstfelt der sola tar og hvor det er bær, kan være enda bedre nå enn vanlig. Planlegg turen etter solas gang over himmelen, ergo start med øst-hellinger og avslut med vest-hellinger. Om det er mulig.... Eftas-timene er ofte, som alltid, bedre enn morgenøkta.

Men jeg ville gått for trange choker og litt grovt hagl...

 

Selv er jeg i store funderinger, jeg skal jakte i område hvor rifle er tillatt....

Vi får se om jeg tar en tur alene eller om ei bikkje blir med. Søndag ser det ut til å bli vel mye vind, så da blir det neppe noe jakt.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takker!

 

Med andre ord er det ikke umulig å få fugl. Har vel aldri jaktet under slike forhold, men en gang må bli den første. Det dummeste med slike forhold er jo at føret er sponset av Wasa knekkebrød... Men om de sitter på bakken og hunden gjør jobben riktig, bør det kunne gå. Om fjotten min er i stand til det da... Men det får tiden vise. :-)

 

Synd det ikke er lov med rifle der, for da får en garantert se fugl i et eller annet tre!

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet under slike forhold i flere uker nå!Ikke bare tøft for hundepotene,men det bråker for mye til at man får kommet opp til hunden..Fuglen går lenge før man er på skuddhold uansett hvordan man gjør det..De har trykket rimelig bra for hunden da,og får du mange nok situasjoner er det ikke umulig..Og dem sitter mye i trærne nå,særlig storfugl i furua!Ikke skjelden er jeg fokusert på hunden i stand,og opplever Tiuren letter over hodet på meg..

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at man treffer på fugl på bakken så lenge den finner bær.

Men den kan også finne på å beite litt i trær såpass sent på høsten, selv om det er bær tilgjengelig.

Men jeg vil forvente å finne fugl på bakken.

 

Min erfaring fra onsdag forrige uke i Nord-Odalen, var at samtlige fugl satt i trærne. Så ikke en eneste fugl på bakken, selv om det var helt bart. Vi brukte bikkje og så ca 12 fugl.

 

Lykke til, og rapport forventes! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde det helt motsatt som deg forrige helg Fredrik. 16 fugl på vingene og alle satt på bakken, men det var vanskelig å komme innpå. Det var en orrhane som letta på langt hold, men den tok en god sving og passerte på ca 30m og kom ikke lenger ;) De fleste letta på rundt 50m bortsett fra 2 høner, men dem fikk fly videre. Må ut i morra å prøve og. Det er fortsatt muligheter :)

Link to comment
Share on other sites

Liten rapport. Ingenting. Absolutt nada å se. Ti minus stemte. Hvitt av rim og bittelitt snø. Nokså knasete. Jaktet effektivt et par timer, fra ca ti til tolv. Etter ca fem km fikk bikkja store problemer pga såre poter. Vurderte å bære ham, men etter å ha fått på kobbel, gikk han videre. Gikk tre og en halv km på vei til bilen. Totalt 1,2 mil på oss tobeinte og 2,1 på bikkja. Litt kjett uten kontakt med fugl, men kjempevær og trivelig selskap gjorde det til en fin tur lell! :-) Takk for turen, Aiwass!

 

Det kjedelige er at dette etter alt å dømme ble siste tur i år... Ti måneder til neste tur med boffen!

Link to comment
Share on other sites

Såre poter er unødig.

Potesokker heter middelet, og sett de på før bikkja blir sår. Gjerne når turen starter, i slike forhold. Poter som blir hardt skadet av skare kan føre til varige skader der potene svært lett blir såre igjen. Men ingen grunn til ikke å jakte, bare en bruker vett og potesokker.

 

Det er litt sprikende erfaringer angående hvor man finner fuglen ser jeg. Og det er vel slik det er, fuglen er nå uforutsigbar. Den kan sitte i trær, bikkja kan også ha stand under tre med fugl i. Så en må ha ett øye på bakken og ett i buskene... Men min erfaring er at flest finner man på bakken så lenge det finnes bære tilgjengelig.

 

Fuglen blir vanskelig som antydet. Ofte tåler den bikkja, men ikke jeger. Da er ett godt tips å forsøke med avstandsreis. Søk åpninger i retningen man tror fuglen kommer, og kommander reis på avstand.

At forholdene er vanskeligere enn i september, og skuddsjansene færre, er vel noe alle er enige om. Men om man lykkes, er det dobbelt lykke. Og man lærer ingenting, man får heller ingenting, om man ikke er ute. Bikkja trenger all den erfaring den kan få, også med vanskelig fugl. Noen avvikere finnes alltid, og som flere antyder så kan man ha flaks en gang innimellom også....

 

Synd at dere ikke var borti fugl. Den kan ha flyttet litt på seg nå som kulda har kommet, og er kanskje i andre deler av terrenget. Men bruk potesokker, det gjør turen bedre både for hund og eier.

Om det ikke skulle bli flere turer på deg iår, så får både du og bikkja bruker erfaringene neste år.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...