Jump to content

Hund nr. 2


sunnfjording

Recommended Posts

Har ein dominant hannhund som går dårleg i lag med andre hannhundar. No er eg begynt å spekulere på å skaffe meg ei bikkje til. Det eg lurer på er korleis det vil gå dersom eg skaffer ein hannhund til. Noken som har erfaringar med det? Den bikkja eg har no er ein elghund og neste blir ein setter eller pointer.

Link to comment
Share on other sites

Det vil nok gå veldig bra.. Om du får hund nr 2 som valp eller som voksen.. Så vil de hurtig danne en "flokk"... Men er mere bekymret over at du tillater hunden å "være dominant" husk det er du som bestemmer hvorvidt du tillater din hund å være "dominant" eller ikke.. Å ha en hund som er "stygg..sint..aggressiv" ovenfor andre hunder er ikke bra.. Det må du få plukket av han så fort som mulig.. Er det kun i bånd hunden er slik.. Eller er den også det når den springer fri sammens med andre hunder?

Link to comment
Share on other sites

Har og stor tro på at det går fint. Tips er at de får møtes for første gang på "nøytral" grunn. Altså ikke hjemme i stua.

 

Det du kan være obs på er at nr. 2 fort kan lære den dominante væremåten til nr. 1. Ville lest litt om temaet og lagt en plan for hvordan bekjempe det hos nr. 2.

Link to comment
Share on other sites

Er det valp eller voksen hund du tenker på å skaffe?

 

En kamerat har en hund som ikke går godt med andre hannhunder, men har nå skaffet seg en hannhundvalp av samme rase. Dette ser ut til å gå veldig bra. Kanskje den voksne skjønner at småttisen ikke er noen konkurrent om "makta"?

Link to comment
Share on other sites

Er det valp eller voksen hund du tenker på å skaffe?

 

En kamerat har en hund som ikke går godt med andre hannhunder, men har nå skaffet seg en hannhundvalp av samme rase. Dette ser ut til å gå veldig bra. Kanskje den voksne skjønner at småttisen ikke er noen konkurrent om "makta"?

 

Få hunder er aggressive mot valper. Det er viktig å huske på at dette slett ikke trenger å være tilfelle når valpen blir kjønnsmoden. Dersom man har en hannhund som virkelig ikke går sammen med andre hannhunder, er det etter mitt syn veldig risikabelt å skaffe en hannhundvalp. Har sett flere prøve, og det ender ofte opp med at hundene må holdes adskilt i voksen alder.

Link to comment
Share on other sites

TS. Hvis hunden din er aggressiv mot alle hannhunder, ville jeg vært betenkt på å kjøpe en ny hannhund. I så måte er jeg enig med RDJ. Kjenner til en del problemer i så måte, selv om det kan gå bra. Men jeg kjenner også til en episode, hvor unghunden drepte den voksne (sin egen far), da han så en god annledning. Unghunden var herset med og spessielt etter at den ble kjønnsmoden. I denne situasjonen, ventet unghunden til begge hundene var innlastet bak i bilen og eier hadde begynnt å kjøre. Da det "smalt" bak, stoppet selvfølgelig eieren bilen, men før han kunne stoppe slagsmålet, var den eldste hunden drept.

 

Agressive hunder er noe dritt! Og folk som ikke har behov for skarpe hunder, skulle tenke seg godt om. Skal du ha en ny hannhund, må du i såtilfelle dressere hunden din og sosialisere den. Eller få hjelp til det, før du skaffer deg en ny hannhund.

 

Du nevner setter og pointer, men samtidig at hunden også skal brukes til trekk og kløving. Kanskje du skulle se litt på Vorsteh rasene. Bl.a. KV dominerer i Nordisk hundekjøring, hvis en ser på renrasede hunder. Og en trent KV, bærer halve kroppsvekten i lettere terreng. Den er også en bra jakthund. Men, pointer er ikke et dårlig valg. Uansett så hunder må dresseres og sosialiseres, ellers kan de ikke være i sammen med andre hunder.

Link to comment
Share on other sites

Hvor gammel er hannhunden din?

 

Det går fint å ha to hanner sammen men da bør aldersforskjellen være relativt stor. Er de for tette i alder vil det smelle; believe me. Og er den ene hannen i tillegg nokså dominant fra før og den nye også har slike tendenser.... vel da får du trøbbel.

 

Jeg vet av en wachtelhann på 4 år som er slik du beskriver din; de fikk ny valp i fjor (kullbroren til min nye valp) og når første kjønnsmodning kom rundt 7-8 måneder så smalt det ordentlig. De to kan overhodet ikke være sammen lenger for begge to flyr i strupen på hverandre. Det er så ille at de må vurdere å kvitte seg med en av dem. Den eldste har dessverre lært den yngste at angrep er fine greier... :(

 

Jeg var selv veldig betenkt når jeg skulle anskaffe ny hund. Men her er aldersforskjellen stooor - nesten sju år. Så her er det overhodet ikke noen problemer selv om unghunden nå er blitt 14 måneder.

 

Jeg ville nok sett på aldersforskjellen og kanskje heller gått for ei tispe var jeg deg.

Link to comment
Share on other sites

jaktlykke! Enig i det meste du skriver. :) Selv om jeg ikke har så stor tro på, det med aldersforskjellen. Jeg har mer tro på eiere, som dresserer sine hunder. Jeg har hatt flere hannhunder samtidig, uten knuffing og slossing. Og jeg kjenner da til flere andre hvor det går bra, uansett aldersforskjell. Men fellesnevneren er - dressur og sosialisering.

Link to comment
Share on other sites

Svarthunden blir fire år. Syns sjølv eg har vore flink med sosialiseringa, men når han nærma seg to år var det full krangel med så godt som alt av hannhunder. Ein kamerat har ein GS hann som han går fint i lag med, og ein anna kamerat har ein IS hann som han går greit i lag med under tilsyn. Andre spisshunder betyr bråk, kvar gang. Har skjønt på folk i elghund miljøet at dette er eit vanleg problem med hannhunder.

 

Har sett på Vorsteher også, og liker korthårsvarianten godt. Problemet er at vi driv med sau og eg har blitt fraråda å kjøpe Vorseher på grunn av at dei er vanskelegare å få sauereine. Derfor er det Pointer som er mest nærliggande per no, men både Irsk og Engelsk Setter skal vurderast nærmare. Har høyrt at Pointeren skal vere noko enklare å dressere og ikkje treng so mykje repetisjon som ein Setter.

Link to comment
Share on other sites

Det er i alle fall ingen bakdel å ha en relativt stor aldersforskjell :) Men er helt enig med deg i det du sier om eieren og hva som aksepteres av adferd.

 

gutteneinyesengen006_zps8aa10db1.jpg

 

Min eldste har hatt stor tålmodighet med jyplingen fra dag èn og de har derfor blitt godt sammensveiset. Nå er unghunden 14 måneder og jeg er veldig obs på alle antydninger til kjekkaseri (for en unghund VIL prøve seg.... :wink: ).

 

F.eks når det er snakk om bein å gnaske på; den minste antydning til vokting/dominans overfor den andre blir kontant slått ned på og godene fratas dem.

 

Jeg har også vært veldig påpasselig på at unghunden kun har fått møte stabile og positive voksne hanner - han skal ikke lære seg at det er greit å yppe eller starte bråk med andre.

 

Selv om alt er fint nå så har jeg hele tiden fokus på hva som kan skje. Tisper som lukter godt får ikke være sammen med dem uten meget nøye kontroll for det er da naturlig at det vil kunne bli kjekkaseri mellom gutta (som med mannfolk flest *host*).

Link to comment
Share on other sites

Har sett på Vorsteher også, og liker korthårsvarianten godt. Problemet er at vi driv med sau og eg har blitt fraråda å kjøpe Vorseher på grunn av at dei er vanskelegare å få sauereine. Derfor er det Pointer som er mest nærliggande per no, men både Irsk og Engelsk Setter skal vurderast nærmare. Har høyrt at Pointeren skal vere noko enklare å dressere og ikkje treng so mykje repetisjon som ein Setter.

Det er få vorsteh hunder, som er værre å få sauereine, enn de du nevner. Alle typer jakthunder, KAN løpe etter og jage sau også drepe dem. Og uansett, skal du aldri stole helt på at hunden er 100% sauereine. Jeg har hatt Vorsteh hunder siden tidlig på 80-tallet uten problemer, men jeg stoler ikke på dem. Og de har blitt og blir regelmessig tatt med på suedressur, med nye godkjenninger. Har likevel jaktet i områder med sau (som ikke er innhentet), uten problemer. Prøver likevell å unngå sau.

 

Alle hunder, kann finne på å løpe etter sau. Sauehunder som "Border Colli", kan også drepe sau, hvis den ikke er forsvarlig dressert! Og det finnes settere (spessielt de med amerikansk blod), som er hissige på også hårvilt. Kanskje spessielt irsk og gordon. I dag er det i første rekke polarhunder, som er vanskelige å få "sauereine". Hvem som er enklest å dressere (av de engelske), er nok diskutabelt. Prat med noen flere, som har, eller har hatt begge deler. Mine bekjente, har aldri nevnt noe om problemet. Og flere av dem veksler stadig, uten problem. Kommer nok mer ann på eieren!

 

Men skal du ha en allsidig hund, tror jeg fremdeles du bør tenke først på vorsteh, på grunn av dens allsidighet. Tenker i første rekke på KV og SV, ikke LV. Deretter på pointer. Personlig så har jeg bare gode erfaringer, med både KV og SV. Men, opp til deg. :)

Link to comment
Share on other sites

Ville tenkt meg godt om før du skaffer deg ei tispe. Hva skal du gjøre når den får løpetid? Greit å skille dem slik at du unngår tjuvparring. Men det blir fort litt bråk og leven og hannen din får litt dårlig fokus på jakt. (Hjernedød er vel en grei beskrivelse av tilstanden)

Jeg har en hanne og ei tispe i samme hundegård. Tispa er sterilisert, jeg gidder ikke risikere å ha to ubrukelige bikkjer i jakta. Kan sikkert fungere for andre som har bedre greie på bikkjer enn meg da. Har også en hanne som står i egen hundegård, de to hannene mine går ikke godt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt to tisper og en hann samtidig gjennom flere år og det har gått veldig fint. Litt ekstra å tenke på i løpetida da men ellers har det gått bra.

 

Hannen er relativt hjernedød når han er i nærheten av løpetispa, men så fort han kom vekk fra godluktene så fungerte han 100% på jobben han skulle gjøre ( i mitt tilfelle ettersøksjobb ).

Link to comment
Share on other sites

Nøkkelen til harmoni i flokken ligger på eier. Du sitter i førersete med begge hendene på rattet og kan både gasse og bremse. Tillater man at hunden tøffer seg så kan den få et oppblåst ego og en selvtillit som jekkes ned. Kan sikkert være lurt å få litt hjelp fra drevne folk, mye kompetanse i organiserte hundemiljøer.

 

Problemet er at vi driv med sau og eg har blitt fraråda å kjøpe Vorseher på grunn av at dei er vanskelegare å få sauereine.
Aldri noe problem å få hunder sauereine når de ser sau hver dag. Problemet oppstår for de hundene som ser sau en gang hvert skuddår.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...