Jump to content

Lette kaliber 30 kuler, hva og hvor?


høggern

Recommended Posts

Tidligere erfaringer viser at 25 grs N110 er en ladning som kan benyttes til mye rart. I dag ble en redusert ladning med 146 grs rano kuler testet. 25 grs N110, denne gav 675 msek, snill rekyl og ca 30 mm samling på 100m. Det er også et alternativ å benytte 146-150 grs kuler og en slik redusert ladning. Trykket var også moderat.

 

Samme ladning har jeg brukt tidligere og har skrevet litt om det her http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=20191&p=230896&hilit=n110#p230896

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Oppdatere litt her.

 

I helga skjøt jeg et stevne på 200m med 140 grs nosler cc og N530 i 308en min. Det samlet som baredet. Presisjonsmessig er dette en av de beste lette kulene jeg har brukt.

 

I sommer / høst har jeg benyttet en del 110 grs rn kuler på 100m trening. Det er kuler som samler bra på 100m, rekylen er behagelig og det er en bra kombinasjon.

Er det noen som vet om hvor man kan få tak i slike 110 grs kuler billigst mulig? De jeg har brukt har stortsett vært skitbillige hirtenberger jeg kjøpte fra Alvestad for over 10 år siden, men også noen Sierra jeg fikk kjøpt skitbillig fra en kammerat.

 

I tillegg har jeg hatt en del ammo med 146 grs RANO fmjbt kuler jeg har ladet til ca 550 msek med hurtigbrennende krutt, dette funker også fint til 100m trening om ikke vinden er for kraftig eller for skiftende. De blåser litt for fort ut i niern ved litt skiftende vind.

 

Samme ladning har jeg brukt tidligere og har skrevet litt om det her :

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=41144&hilit=pistolkrutt

 

Men målet med tråden var lette (under 140 grs helst) kuler som an brukes til trening.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har du testet Hornady 110 gr FMJ? Har for egen del hamstret dette hos Jaktdepotet til min .30 M1 Carbine, men ikke testet den i .308. Husker ikke prisen, bare at de var billigere enn jeg trodde i utgangspunktet. Har forøvrig forbannet meg på at bommene på min US carbine skal være slitt ned før jeg krabber i penalet og noen må levere den til spiker. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Den beste kula jeg har funnet til en fornuftig pris har vært nosler custom competition i 140 grains. Den samler som en hvilken som helst annen matchkule i mine løp og prisen er også levelig. Dessuten har den en BC som gjør den egnet til litt lengre hold enn 200m.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har du sett på H&N sine sider. Har skutt mye 86gr i .308 i 300 Whisper og 32H&R mag med godt resultat.

De har flere vekter i .30 også.

Fikk tak i de gjennom Holstad, usikker om de har fortsatt. Men med litt mas/etterspørsel kanskje de tar inn noe riflekuler også fra H&N.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Sako har to aktuelle kuler ei 8 grams og ei 6,6 grams begge fås med eller uten "cutting edge". Kanskje det kan vera noko for den som vil bruke lettere kuler enten til trening,konkurranse eller småviltjakt? Etter det Sako anbefaler så skulle 6,6 grams kula passe til revejakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt Bergerkula men skjøt endel konkurranser på løpende viltmål for mange år siden med 110gr Sierra hp med meget godt resultat. Ladet med 39gr Vv N120. Benchrestpresisjon. Svein Solli fikk noen patroner av meg når han testet en Steyr SSG og jeg mener å huske han hadde 7-8mm i snitt på 100m med flere 5-skuddsgrupper. Han likte det ikke fordi han på forhånd hadde bestemt seg for at SSG'en var ei drittbørse :-)

 

Jeg jaktet også rådyr for lenge siden med Sierra 125gr spitzer og 125gr Nosler BT. Ladningen jeg brukte var 50,5gr Norma 202. Mv = 3100fps med meget god presisjon i ei 60cm KV banepipe. Noslerkula ble også prøvd i AG3 og M14 som skarpskytterkule med godt resultat Noslerkula hadde også 3100fps i M14. Tror ikke fi hadde blitt glad etter å ha sett resultater på rådyr med disse kulene i den hastigheten. Obs: N202 ser ut til å ha endret egenskaper i de senere årene. Jeg kjenner ikke igjen maxladningene som idag ser mye lavere ut i tabeller enn de gjorde for 20+ år siden.

 

I år skal jeg forsøke å få testet Sierras nye 125gr flatbase matchking i 308 med RP11.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...