Jump to content

Zeiss Victory HT ujevn "prikkete" lyspunkt. LØST!!!


Vizla

Recommended Posts

Akkurat montert min nye Zeiss Victory HT 3-12x56, når jeg dimmer lyset ned mot mørk bakgrunn blir lysprikken forandret til en ujevn prikk bestående av mange små prikker. Disse er i tillegg ujevn/usymetrisk i forhold til hverandre.

Vi er to personer som opplever det samme, så sjansen for at det er feil på synet mitt er vel dermed litt eliminert....

Opplevde ikke det samme forrige helg på en Meopta Meostar, da var lyspriikken helt jevn. Lys-krysset på min SuB PMII oppleves også helt jevn.

 

:arrow: Noen som har opplevd dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prøv om du kan klare å ta et bilde av det, f.eks med mobilkamera.

 

Prøvde å ta bilde, men klarte ikke å få fram fenomenet. Får prøve meg med en billedlig forklaring. Om en tenker seg fem-seks av stjernebildet karlsvogna plassert usymmetrisk oppå hverandre, der en ser "stjernene" som bitte små røde prikker. I midten av dette bildet er det nærmest et hulrom uten "stjerner" (synes den var god :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Still på fokusinnstillinga på okularet til lysprikken blir minst mulig.Dette samsvarer med at kikkerten blir klar på 100 m. hvor den er parralaksefri. Du vill ikke få klart bilde og siktekors/liten lysprikk samtidigt på avstander som avviker mye fra avstanden som kikkerten er parralaksefri på,for eksempel 200 - 300 m. Dette merkes best på stor forstørring og i dårlig lys. Måtte vel hatt paralaksejustering for å oppnå dette. Slik er også mine to ht kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

mauser 270 og SauerHansen. Justerte på dioptrien og lysprikken ble helt fin :D

 

Tok for sikkerhets skyld en telefon til Zeiss, de bekreftet at kikkerten med aller største sannsynlighet var ute av fokus på dioptrien.

 

De andre kikkertene jeg eier, har blitt skarpjustert v.h.a. skarpstilling av stolpene mot en lys flate, eks himmelen eller snøflater, dette på høy forstørring. I går kveld hadde jeg ikke den muligheten.

 

Prøvde å skarpjustere dioptrien v.h.a stolpene og se om dette stemte overens med skarp rød-prikk, Dette sammenfalt, så da er vel alt i orden :D

 

:arrow:For å oppsummere. Lysprikken blir justert skarp ved hjelp av dioptrien (skarpstllingen) på kikkerten. Dette sammenfaller med skarpstilling av stolpene

 

 

Takk for gode svar :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...