Jump to content

Min første 9mm. HK eller CZ?


iStig

CZ 75 Shadow eller HK USP Expert?  

63 members have voted

  1. 1. CZ 75 Shadow eller HK USP Expert?

    • CZ
      34
    • HK
      9
    • Annet
      20


Recommended Posts

Skal levere søknad over helga og har fortsatt ikke klart å bestemme meg for hva jeg skal skrive på søknaden.

Skal brukes til grov/militærfelt og senere praktisk/dynamaisk.

Jeg er ca 20cm fra tommel til langfinger når jeg strekker ut hånda helt og CZ passer meg veldig godt i grepet.

 

Har siden jeg begynte å skyte vært 99% bestemt på CZ 75 Shadow, har fått prøvd den og skutt en del med en kompis sin og jeg har aldri skutt så bra som jeg gjør med den, selv med andre kalibre.

Men så fikk jeg prøve noe jævelskap i går som snudde alt dette opp ned. Har sett på glåkk og som alle som liker CZ så fnyser jeg litt av disse lette plastgreia. Jeg liker rett og slett vekten på CZ og måten den tar opp rekylen bedre enn de glock jeg har fått prøvd så langt. Eneste unntak er kanskje en G34 jeg fikk prøvd, men jeg traff ikke driten og likte ikke grepet på den like godt som CZ.

Tupperwarepistolen jeg smått falt for var HK USP Expert. Riktignok i .45, men likevel. Grepet var riktignok større enn CZ, men det går jeg ut ifra er smalere på 9mm, og det gikk likevel sånn høvelig greit. Kulene gikk i riktig retning også, sånn høvelig.

Lett tilgjengelige funksjoner som jeg fikk til å operere med en hånd, god vekt og behagelig rekylopptak, gode sikter, og ikke minst et latterlig godt avtrekk etter min standard.

 

Ja den er dyrere, men likevel høvelig greit.

 

Problemet koker ned til at jeg har ikke prøvd den i 9mm, og kjenner heller ingen som har en jeg kan prøve.

Hvordan er deres erfaringer med USP Expert vs CZ 75?

 

Skyter på VPRK i Trondheim, så om noen har en expert i 9mm jeg kan få prøve så vanker det boller og brus!

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke sett på en Sig X-Five All round til sammenligning?

Nei, har ikke sett en i klubben og har ingen butikker i nærheten som jeg vet har en jeg kunne tafset på.

Og det har fortsatt ingen garantier for at jeg får til å skyte med den..

 

Buckmark f.eks. SUPERT grep som passer meg superbra i hånda. Men på skiva ser det ut som en haglesverm.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vurderer USP, hvorfor ikke P30L? Tenkte det og kunne vært et tafse-alternativ.

 

Om du bor i Oslo-området kunne du fått sett på min i allefall.

 

Har ikke fått prøvd en så har ikke vurdert det av den enkle grunn. I tillegg har jeg et inntrykk av at den mangler et par av tingene experten har som gjør at jeg vil ha den fremfor en standard USP.

Link to comment
Share on other sites

Hk usp utgavene som er ferdig gjenget for demper samt utgaven som heter custom sport har samme avtrekk og sikter som usp Expert, men koster litt mindre. Har selv en custom sport og er godt fornøyd med den. Har skutt mye med Cz shadow og, og den er et veldig trygt valg, selvom alle har en :D

Link to comment
Share on other sites

Cz er ett trygt valg.

 

Kan også varmt anbefale tanfoglio Stock 2/3.

 

En Stock2 ville jeg også sett på om jeg hadde hatt pengene, ellers en Shadow. Stock3 er jeg ikke overbevist over, rart avtrekk orginalt i forhold til Stock2 og Shadow.

 

 

Neida - hver sin smak. :) Og jeg ser den! Jeg har P30L fordi jeg må.. Men jeg liker pistolen svært godt! Skikkelig driftsjern. Helt på linje med Glock i mine øyne.

 

Mulig jeg og en kompis er helt retarderte og sku trengt ris på baken - men vi syntes begge at under presisjonsskyting der man skyter sakte og kontrollert, at fingern gled nedover på avtrekkeren, for så å bli klemt mellom avtrekket og bøylen. Hender det med deg? Problemet er nok mindre ved dynamisk skyting, da man slepper avtrekket ca hvert 2. skudd.

Link to comment
Share on other sites

Shadow har ikke justerbare sikter. Da ville jeg heller vurdert en Tanfoglio eller Sphinx som er omtrent lik CZ bortsett fra at Sphinx har løpslås med firkantet kammerdel som Glock/HK etc, ikke runde låselugger som CZ/1911 etc. Sphinx koster mer også...

 

Har eid en HK USP Expert. Solgte den og kjøpte en brukt SV Infinity istedenfor, men er ikke overbevist om at det var lurt.

 

Fordeler:

- Svært presis med det meste av fabrikkammunisjon.

- Avtrekket er godt fra fabrikk, bytter du slagfjæra med en som er litt svakere, så blir det utmerket.

- Godt justerbart baksikte (LPA) og et ordentlig undercut forsikte.

- 5.2" løp (altså nesten 3cm lengre siktelinje enn Shadow ).

- Gode magasiner i transparent plast.

- Følger med deler sånn at du kan velge mellom 2 modi på sikringsfløyen:

- Fløy er både sikring og nedspenner.

- Fløy er kun sikring.

- Relativt god friksjon i grepet fra fabrikk.

- Ingen forkilinger (kun meg hjemmeladet ammunisjon et par ganger, men de avvek så grovt at det var ikke annet å vente.

- Enkel å demontere for puss.

 

Ulemper (for meg):

- Sikringsfløy passet meg ikke veldig godt, sitter ikke like ergonomisk som på 1911 og CZ

- Magasinutløseren må presses nedover, og ikke enkel å nå med tommel, men gikk helt fint med pekefinger.

- Våpenet er svært lett, veier bare 100g mer enn en Glock 17, jeg satt på en laser for å få mer vekt, men burde støpt en blysylinder og satt i lasermontasjen for å få vekta opp i kanskje 1kg. Gikk greit å skyte presisjon, men vanskelig å skyte raskt, type felt.

- Grepet er i overkant stort, men når jeg først vendte meg til det, så er det sånn jeg vil ha det med alle håndvåpen.

- Mulig det bare er meg, men avtrekkeren av plast - virker som den fjærer bittelitte grann, og da kan opplevelsen av avtrekket bli litt rart - litt som om skuddet kommer noen tusendeler etter at man opplever at man har passert trykkpunktet.

- Passer ikke kjempebra i noen dynamisk øvelser - ikke godkjent i Production.

 

Sammenliknet med min nåværende 9mm, så er jeg i tvil om jeg har byttet meg opp eller ned. Skjøt jevnere serier i presisjon med HK'n, mens jeg skyter raskere med den nye. Den nye er dog mer kresen på ammunisjon, og er det kaldt, så må den omtrent smøres med grafittpulver for ikke å kile seg.

 

Å dra inn P30 blir litt snodig siden den ikke kan skytes single action, slik de aktuelle kandidatene til trådstarter kan.

 

Hvis noen hadde laget en stålavtrekker til Expert og en fornuftig vekt til skinna under ramma, så hadde jeg byttet tilbake og aldri solgt den igjen.

 

Har skutt litt med CZ75 og CZ85 og jeg liker de også, men de har jeg ikke eid, og det er grådig kjekt med gode justerbare sikter.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

P30L er såvidt jeg vet SA/DA.

 

Det visste jeg ikke, tar selvkritikk på den.

 

Og justerbare sikter er ikke noe must, med mindre du bytter ammunisjon fra trening til trening. :)

Bortsett fra at du må velge en type ammunisjon, hamre baksiktet til det stemmer sideveis, og bytt forsikte/file det til det stemmer i høyden. Deretter må du håpe at temperaturen er den samme når du skyter som da du skjøt inn. Samt at ammunisjonen er jevn fra lot til lot.

 

I tillegg liker jeg å kunne skifte mellom rullende sikter på presisjon og senter på felt.

 

TRÅDSTARTER:

Send en søknad bare med kaliber og ikke løpslengde, merke, modell osv. :)

 

Dersom du skal kjøpe av en privatperson, så forlanger ihvertfall våpenkontoret i Vestfold at serienummer og all info om våpenet skal være tilgjengelig når søknaden leveres. Det trenger man ikke dersom man skal kjøpe ny/brukt fra forhandler.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...