Jump to content

Presisjon/felt vs. Dynamisk


snake

Recommended Posts

Det vil jeg påstå er sludder.

De som tror at dynamisk bare er å blåse ut masser av skudd i full fart, har aldrig skutt en dynamisk match.

Presisjon er meget viktig, men det som skiller dynamisk fra andre skyteformer er at en kan ofre presisjon for hastighet og samtidig oppnå en bedre score.

Ulempen med dynamisk er at det er fort gjort å bli bitt av basillen :D

Og at presisjonskyting og tildels felt blir veldig kjedelig

Link to comment
Share on other sites

Tja... min erfaring er at npr jeg trener felt/presisijon så blir jeg tregere i dynamiske grener. Når jeg trener fart så mister jeg presisjonen. Men med fare for å virke hoverende, det er på ganske høyt nivå dette gjør seg gjeldende. Før dette tror jeg at det ene drar det andre med seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min påstand er at all skytetrening er god trening - i utgangspunktet. Problemet oppstår hvis du pga tidsnød kun får mindre tid til presisjonstrening fordi du bruker tid på den taktiske delen av DSS skyting. Nå skal det sies (som nevnt over) at DSS også krever stor grad av presisjon, og det er påfallende hvordan gode DSS skyttere skyter "snake eyes" på sine skiver, kanskje ikke midt i alafasonen, men innenfor og de er tilbake på samme sted på skudd 2, dvs god presisjon. Utfordringen er at du vinner ikke i DSS med fult hus hvis tiden du bruker på å oppnå det ikke er relativt nær den som er raskest igjennom løypa. Men hvis du kombinerer med tilsvarende mengde presisjontrening som tidligere så blir du ikke dårligere av å skyte DSS. Det du vil oppdage med DSS er at dine ferdigheter som presisjonskytter blir satt på prøve fordi du blir utfordret på mange tilleggsmomenter samtidig. I "vanlig" bane og feltskyting står man stille og løftet foregår fra 45 grader utgangsstilling med delvis strake armer. Min observasjon er at i DSS er dette altfor tidkrevende og våpen bevegelsen foregår ideelt i "siktelinjen" mellom deg og målet. Det vil si at trekket foregår fra hylster opp og ut i sikte linjen. Skytetakt (kadens) må tilpasses din evne til å få våpnet tilbake i siktelinjen, eventuelt må du tilpasse evnen til å få våpenet tilbake i skytelinjen til skuddtakt -det første er antagelig enklest for de fleste. Magasinbytte og forflytning mellom mål foregår med våpenet i størst mulig grad i siktelinjen. Nytt siktebilde etableres ideelt på vei inn i målet og er klart når målet dukker opp i siktelinjen. Jeg ser at gode DSS skyttere tilegner seg i stor grad nødvendig innsiktingstid for tilfredstillende presisjon før målet dukker opp, dvs at han er i bevegelse i innsiktingsfasen og ofte i avfyringsfase. Min erfaring er at skyting i bevegelse krever at grunnleggende presisjonsskyting sitter og må vedlikeholdes gjennom mengder av basistrening.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at skyting i bevegelse krever at grunnleggende presisjonsskyting sitter og må vedlikeholdes gjennom mengder av basistrening.

100% enig i denne påstanden. "Faren" med dynamisk skyting er når nybegynnere trøkker gassen i bånn fra første stund, å lære seg den grunnleggende teknikken for presisjonsskyting er ikke enkelt når man er i bevegelse. Lær seg å krype før man går osv

Link to comment
Share on other sites

"..å løpe fortere enn lynet, og bomme på alle skivene" er det i DSS som sorterer under "men det gjorde seg bra på video..!". Skyting er i hovedsak en teknisk øvelse som stiller krav til koordinasjon av en rekke bevegelser og prosesser. Foruten de rent våpentekniske, består presisjonsdelen av en rekke bevegelsesmomenter som man må få et bevisst forhold til uansett om det er bane, felt, PPC eller dynamisk skyting man driver med. Det som er virkelig interessant er å studere gode DSS skyttere i aksjon, det ser ikke ut som det går spesielt fort, men de er veldig bevegelseseffektive og vinner inn tid i alle faser hvor det er mulig uten å gå på bekostning av nødvendig tid for avlevering av presise skudd.

Link to comment
Share on other sites

Siden trådstarter spør om DSS skyting vil være "ødeleggende" for NSF skyting, så regner jeg med at han allerede driver med sistnevnte, og derfor har lært det helt grunnleggende om sikter og avtrekk allerede.

 

Nei, jeg tror ikke det er "ødeleggende" i det hele tatt. Er man helt helt helt fersk som skytter kan det hende det stiller seg annerledes, det skal jeg ikke spekulere i. Men, man blir bedre på det man trener mye på, og dårligere/litt rusten på det man trener lite på. Hvis du i en periode skyter mye DSS og lite presisjon, så er det ikke rart om du blir litt rusten i presisjonskytinga i mellomtiden. Det betyr ikke at det er "ødeleggende" av den grunn, bare at du har gjort det ene mye og det andre mindre.

 

Selv skyter jeg kun NSF enn så lenge, tenkte å ta DSS kurs på nyåret. I det siste halvåret eller så har jeg skutt ganske mye grov NAIS, altså med én hånd, med Sphinxen min, og veldig lite hurtig militær, altså med to hender. Det var såpass skjev trening at med god tid på meg (10 sekunder og over, 5 skudd) så skjøt jeg bedre med én hånd enn med to. Et par-tre målrettede treninger med tohåndsskyting så var det tilbake der det skulle være. Betyr dette at enhåndsskyting er ødeleggende for tohåndsskyting, eller at grov NAIS er ødeleggende for hurtig militær? I min mening overhodet ikke, det var kun at jeg hadde skutt mye på den ene måten og var litt rusten på den andre måten. Etter å ha fått banket av litt rust satte jeg ny pers i hurtig militær på klubbmesterskap i går, så noe godt har tydeligvis all den enhåndsskytingen gjort for tohåndsskytingen også. Den har ihvertfall ikke ødelagt.

 

Jeg tror ikke DSS skyting er ødeleggende, ihvertfall ikke for annet enn lommeboka. :mrgreen: Selv gleder jeg meg veldig til kurs og å få prøve en ny skyteform.

 

All skyting er bra!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...