Jump to content

strihåra vorsther


flintastek

Recommended Posts

Hei har KV, er vel omtrent det samme som sv. Fungerer aldeles utmerket på skogsfugljakt. Har kun stimulert og oppfordret til fuglejakt, så han er blitt lite interessert i hårvilt. Klart hvis en katte spretter foran tryne pån så reagerer han. Skulle bare mangle.

Men det har vært mye jobb å få bikkja slik jeg vil. Mye jobb.

Link to comment
Share on other sites

Vorsteh - kort, lang eller strihåret. Flotte hunder, men fellesbetegnelsen er nok at de krever sitt av eieren for å bli gode fuglehunder. Dog kan man, som med alle andre raser, gjøre det lettere for seg selv ved å være nøye når man velger linjer.

 

Jeg valgte å gjøre det vanskelig og kjøpte fra hårviltlinje i Sverige. Jeg sitter nå med en knakende god apportør, som henter alt av vilt jeg har latt han prøve på. Men han er alt for selvstendig i skogen til å fungere på skogsfugl..... Har helt sikkert ikke gjort en god nok jobb selv i forhold til hva som var påkrevd på en strihåret vorsteh med de linjene jeg valgte. Hårvilt overskygger alt annet når han får nesa i det! Men nok en gang; jeg valgte å gjøre det vanskelig og jeg "tapte".

 

Hadde jeg valgt annerledes nå? Tja...kanskje. Men han er flott og har et gemytt jeg bare må elske. Tror nesten ikke jeg hadde valgt annerledes allikevel... :stortsmil:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Låner tråden for å stille noen spørsmål

Har lenge gått å tenkt på anskaffelse av hund, valget har falt på SV pågrunn av de allsidige egenskapene og de sjarmerende bartene 8)

Jeg vil gjerne ha en stor vorsteh, men har inntrykk av at de fleste oppdretterne i Norge kjører på med mindre, lettere hunder. Er det noen i Norge som avler på middels/store hunder? Eller må jeg da til utlandet (Swe, Danmark eller tyskland)?

 

Forøvrig hadde det vært morsomt med en egen tråd for vorsteh-eierne, der historier og problemstillinger kom fram, er da ikke sååå få av disse hundene i Noregs langstrakte land:)

Link to comment
Share on other sites

Har selv to SV, en tispe på knappe 20kg og en hannhund på 30kg.

Er både fordeler og ulemper, hannhunden trekker "alt" jeg henger etter han på vinteren, og bærer gjerne kløv på 15kg.

Ulempen er at han faller fort gjennom på vinterføre, har stor slitasje på labbene og er generelt mer sårbar ved skarpt føre.

Tispa trekker dårlig, bærer kun 5-7kg (sikkert mer og, men vil ikke ødelegge henne). Til gjengjeld trenger jeg aldri å bekymre meg for poter, unntatt på vinterføre med tynt skarelag.

 

Min neste SV vil nok bli en liten hund på 20-25kg, da mine stort sett brukes til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen meninger om hvordan strihåra vorsther er på skogsfugel jakt?:-)

Strihåret Vorsteh er blandt de beste på skogsfugljakt. Den og Korthåret Vorsteh, sammen med Gordon Setter, har dominert både på jakt og på jaktprøver i flere ti-år her i Norge. Vorsteh rasene og de andre kontinale hundene er allsidige hunder, som ble fremavlet for å kunne brukes på all slags jakt. De fleste av de "kontinale hundene", trenger ofte en "fast hånd" og god dressur.

 

Ellers tror jeg de fleste stående fuglehunder kan bli gode i skogen, hvis eieren er dyktig hundefører og som kan skogsfugeljakt. Men uansett rase, så kreves det mye og riktig trening.

Link to comment
Share on other sites

SNiko. Ser du ønsker store SV, uvist av hvilken grunn. :) Det finnes linjer med store SV her i Norge, selv om de fleste ønsker en middels stor hund. Kontakt avelsrådet i NVK, så hjelper de deg. http://www.vorsteh.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank De får forespørsel om planlagte parringer, for å få "Anbefalt parring". I Norge har den klubben god kontroll sykdom og på sykdomsbildet, som bl.a. HD, i motsettning til mange andre raser. Og har ganske strenge regler, for å godkjenne hunder som avelshund og etterpå kommer (frivillig) godkjenning som "anbefalt parring". Det siste er en fordel, for de som er ukjente med rasen.

 

Har for tiden en mellomstor SV selv. Faren var en stor "kalv" med mankehøyde på ca 70 cm. Da jeg bestillte hund fra denne kombinasjonen (mor 100% tysk og faren 50% tysk og "gammelt" blod), fryktet jeg å få en stor hvalp. Da oppdretter bodde 180 - 200 mil unna, valgte jeg å stole på oppdretter i utvelgelsen. Jeg ba om en middels stor hannhund og det fikk jeg. En av de største i kullet, var som faren og jeg er glad for, at jeg ikke fikk en så stor hund. Først og fremt grunnet større fare for skader på hogstfelt og isteinura. Og som jakthund, gjør en mellomstor og liten hund den samme jobben. Har tidligere hatt noen mellomstore KV og godt fornøyd med begge raser.

 

Tror det er tryggest for de fleste, å kjøpe en vorsteh hund her i landet, med tanke på arvelige sydommer. Ellers bør en ha veldig god innsikt i blodslinjene på "begge sider", av de utenlandske foreldrene. Og det er det få som har.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner, skjønner :)

 

Det jeg tenkte på da jeg sa, middels/stor hund var først og fremst egenskapene til å bære kløv og trekke pulk, samt at det er noe mer majestetisk med en stor og rank hund :mrgreen:

Ser problematikken i at en større hund nok vil få det tyngre på mange typer føre, samt være mer skadeutsatt hvis den bare doser på ned igjennom lia (som mange fuglehunder har en tendens til å gjøre :P ), men det er noe ved bildet av en stor Vorsteh-hann med kraftige barter og full-lastet kløv som jobber seg fram oppover lia mot teltplassen et par timers gange unna, som tiltaler meg noe helt enormt. Selvfølgelig er dette en romantisering og sikkert en feilaktig en sådan, men likevel :mrgreen:

 

Har vært litt i kontakt med NVK og også Torgeir Dahl, kommer nok til å snakke mer med dem etterhvert som ting nærmer seg

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke flottere hund en vorsteh og store skal de få være, i alle fall om de ikke skal brukes til fugl. Kort eller strihå er en smakssak men uansett så jeg har den grommeste av alle :roll:

 

Tråden trenger bilder.

 

34 kg, brukes til alt.

 

image~9.jpg

Topptur

image~8.jpg

Reinsjakt

image~7.jpg

Reinsjakt

 

Eneste jeg vil gjøre forskjellig med neste vorsteh er å fokusere mere på bandhundegenskapene på storvilt. Spille på stand og pointer innstinktet mot storvilt for å lage meg deutchsmygjaeger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott med bilder!

 

Kom gjerne med flere, alle sammen! :)

 

Det med størrelse får bli som det blir for min egen del, sikkert ingen krise om jeg får en middels/liten vorsteh. Men samtidig tenker jeg litt sånn at hvis jeg skulle ha en mindre hund som bare skulle fungere som løpsmaskin i fjellet, så kunne jeg heller kjøpt en pointer eller ES.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har bodd sammen med og eid KV mesteparten av livet. Hannhunden jeg har nå er ca 30 kg, men jeg holder han ganske tynn for at han ikke skal få for tung aksjon. Driver kun fuglejakt, 90% skogsfugl. Bikkja er likevel for stor til å være optimal fuglehund.

Hvis man skal kjøpe sin første fuglehund vil jeg være veldig forsiktig med å anbefale en stor KV/SV hannhund med mye hårvilt i seg. Man risikerer å ende opp med et mareritt og et hundehold med mer ergelse enn glede. En ting er å få bikkja til å samarbeide/fungere på jakt, det kan kanskje la seg gjøre. Noe annet er i sosiale sammenhenger. 35-40 kg Vorsteh hannhund som ikke er nærmest optimalt dressert fremstår for meg som nettopp et mareritt.

Med det mener jeg ikke at det er ikke er flotte hunder, fantastiske turkamerater og fort vekk kan bli blandt de aller beste jakthunder.

De siste 2-3 årene har jeg måttet være så jævlig konsekvent, blitt mere irritert enn jeg liker og brukt så mye tid for å ende opp med en hund med akseptabel adferd og rimelig gode jaktegenskaper, at det kanskje ikke har vært verdt det.

Så mitt råd, hvis jeg kan komme med det, ikke gå for det største, råeste og mest hårviltglade du kan finne. Renere fuglelinjer, og kanskje til og med en tispe, vil sannsynligvis skape mere glede og har sprut og kraft i massevis. Min forrige tispe veide snaut 25 kg men var sterk som en bjørn og et råskinn på fjærvilt.

Og for all del. Kjøp hund gjennom avlsrådet i NVK. Velg fra en kennel med godt renommé og fra solide, trygge og friske foreldre.

Link to comment
Share on other sites

Takk for et flott innlegg med mange gode råd!

 

Skjønner godt at hårviltslinjene kanskje ikke er å anbefale for meg, og jeg har vel egentlig ikke tenkt til å gå etter disse. Med det sagt, så vil jeg forsatt gjerne ha en hannhund litt over middels størrelse. Hannhund er lettere å få tak i, og det må vel gå ant å få til en bra hund av hanner også. Angående bruken av hunden har jeg tenkt til å prege hunden først på fuglevilt og deretter eskalere til blant annet rev og mår. Jeg er så motivert for dette nå, så å mislykkes er et ikke-tema, jeg skal få det til, og det skal bli en flott første hund i eget eie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...