Jump to content

Må man søke om å skyte rev i Ålesund kommune?


Hjortetrekk

Recommended Posts

Hadde to kara fra viltnemda her ein kveld som var ute etter ein rev som hadde blitt tam og luska rundt i hagane til folk i husfeltet vårt. Nok om det. Foreslo at eg kunne forsøke å skyte han sjølv viss eg klarte å lokke han bort til eit område i nærheita med store marker og med forsvarlig bakgrunn. Dei kom nemlig berre når det passa dei, og da var sjølvsagt reven ikkje der :roll:

 

Men da eg foreslo dette, kom det bestemt fra den eine karen som var med at det ikkje er lov å skyte anna vilt enn rådyr og hjort i Ålesund kommune. Skal man skyte rev eller lignande måtte man søke kommuna om dette. Stilte eit spørsmålsteikn bak dette, men han virka bastant og sikker i sin sak.

 

Er det noken her som kan bekrefte mannen sin påstand? Har sjølv aldri hørt om at man må søke om å skyte predatora. I såfall er dette nytt for meg.

 

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Er fullt klar over at det ikkje er lov å skyte i tettbebygd strøk, og at ein må ha avtale frå grunneigar. Men han meinte generelt i heile kommuna, uavhengig av om du er grunneigar og jaktar i eit naturleg jaktområde.

 

Lurer derfor på om andre har høyrt om denne ordninga enten i Ålesund kommune eller andre plassar i landet. Må innrømme at eg stilte meg undrande til mannens væremåte og ting han sa når vi rulla rundt i bilen hans i nabolaget...Ønsker på ingen måte å henge ut mannen, men i og med at han representerer viltnemda så bør jo kunnskapen vere til stede.

Link to comment
Share on other sites

Er nok bare en god "skrøne" han har slått i deg for å få reven for seg selv :lol:

Rev blir regnet på lik linje med kråker- mink å andre predatorer. Men du må jo ha dine andre papirer i orden for å drive jakt uansett.

Å jakt tiden er fra 15 juli til 15 april HELE landet.

Link to comment
Share on other sites

hehe...Ja, kanskje han berre skrønte med meg, men sannheten er at han var svært lite villig til å ta den reven. Han kom ettersom fleire av naboane hadde ringt han, og han sa kvar gang at dette ikkje var viltnemda sitt ansvar. Men ved at han viste sitt åsyn, hadde han ihvertfall det reine på seg. Men sånn er no det. Har skutt masse rev i ei anna kommune og fått skuddpremie fra kommuna på desse, så eg er innforstått med regelverket og jakttidene. Det er ikkje akkurat det eg spør om :( At han meinte dette seriøst er eg overbevist om og ønsker derfor ein bekreftelse på dette eller om det er eg som har gått glipp av noke i Ålesund kommune...

Link to comment
Share on other sites

Var inn nå og så på lokale forskrifter for Ålesund kommune (http://www.lovdata.no/for/lf/kommu-AALESUND.html), utover det vanlige i politivedtektene om farlig eller skremmende oppførsel på/ved offentlig stad, er det kun Hjort og Rådyr som er regulert i forskrift da disse er tildelings dyr (Samme forskrift gjeld for alle nærliggende kommuner).

 

Annet vilt er ikke på noen måte regulert utover de forskjellige reservatene i

Ålesund kommune.

 

Det er kun grunneier tillatelse, og politivedtekter samt fredningsområder/reservater som skal tas hensyn til i kommunen.

Merk, vær steikje sikker på at du ikke kommer i konflikt med politivedtektene og sikker bakgrunn.

 

God jakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha vingemuttern.

 

Levende felle har vert diskutert. Problemet er berre alle kattene i nabolaget. Trur egentlig at det ikkje kjem til å skje noke. Viltnemda meiner det er kommuna sitt ansvar, og dei meiner det motsatte. Den burde fjernast da den allerede har bitt en gutt i nabolaget, men så lenge reven ikkje er skada, er ikkje viltnemda ansvarlig...

 

Men da har eg fått bekrefta at det er ingen hindring i å jakte rev i Ålesund kommune (så lenge du naturlegvis holder deg innenfor det vanlige regelverket).

Link to comment
Share on other sites

Forstår jo at det ikke er noe problem å få grunneiers tillatelse i denne saken, da dem allerede har vært på viltnemda for å få dem til å fjerne reven....

Enkleste er jo om du selv eller noen du kjenner har en liten åkerlapp som du kan legge ut åte på. Da kommer den garantert dit.

Link to comment
Share on other sites

Tyren64:

Det var akkurat det eg foreslo for viltnemda i denne saken. Det er ein slik åker i nærheita, og hadde ikkje vert vanskelig å fått han på åte der. Men det er nettopp det som er poenget her, at han meinte det ikkje var mulig, sjølv med grunneigars tillatelse.

 

No har eg fått oppklart dette og det viser seg at viltnemda er heilt på jordet. Dette burde viltnemda ha greie på. I mine auge viser det stort hull i viktig kunnskap når du har ein slik jobb.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lykke til med jakten.

Viltnemda er ansvarlig for jakten i kommunen. Men de er ofte politisk oppnevnte. Og kunnskap om jakt og jaktformidling er laber. Viltnemda er det politiske beinet hvor en hiver de en ikke vil ha inn i vettuge utvalg.

Så lenge du har grunneier tillatelse, trygg bakgrunn og ikke forstyrer offentlig ro og orden er du på trygg grunn. :-)

 

Sleng noen never med billig hundefor på de stedene du vil jakte, og har du noen sure pølsebiter eller noe annet som lukter godt, så finner reven det. Et lite råd spre det ut etter mørkes frembrudd. Så går ikke alt i kråkefuglen. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...