Jump to content

Hvilke ''budsjett''-kalibre egner seg til langhold?


LangemannBoe

Recommended Posts

Har for tiden gått å fundert om jeg skal kjøpe en ny langholds børse men er så usikker på kaliber. Har en .308 fra før å er ganske bra. men vil strekke holdene til opp imot 1200 meter å helst treffe noe. 7mm Rem Mag har streifa tankene mine. men det sies at den eter løp til frokost å patroner til kvells. så da var det på en måte utelukket. men jeg har vært aktiv skytter i DFS der vi brukte 6,5x55 å denne skøyt vi jo grovfelt på 600mtr med. men det er jo bare halvparten av det jeg vil ha mulighet for. så da er det bare å spør... HVA ANBEFALER DERE under 30lappen for smellet på ny ammo da ? :!:

Link to comment
Share on other sites

30-06 er kanskje ikke regnet for å være et langholdskaliber , men hva kan man få til med et egnet løps? Det er mulig å få gode hastigheter med tyngre kuler enn det man bruker i 308. Spørsmålet er om man kan få til den ønskede presisjonen. I følge skriverier om skarpskyttertjeneste i Vietnam så er det mulig. Før 308 kom så var 30-06 mye brukt til militær match skyting. Tar noen utfordringen og prøver å lage en langholdssak i 3006?

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig "grensen" for 6,5x55 om ambisjonene er å holde grupper på halvmeteren?

Jeg skal påta meg å skyte halvmeters grupper på 1200m med 6.5x55 og Sauer, i håndterbart vær. Men det er mye lettere med 7mmm RM. Du kan dog skyte 3 skudd med 6.5x55 for hvert 7RM skudd, så det er opp til enhver.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg stilte meg samme spørsmål som deg og endte opp med en Tikka T3 tactical i 300win mag.

I 30calibret har man tilgang på mange gode kuler som er en del rimeligere enn 7mm.

Min går godt med 190gr Nosler cstom competition kuler til under 2 kr stykket og med en høvelig dose med billig skytterlagskrutt (N15) er denne ca 1 kr dyrere å skyte med i ammo kostnader pr skudd hvis man ikke regner med hylseprisen i forhold til 6,5x55.Jeg har også en 7mm rem mag.

På hold over 600m er 300win mag betydelig mere potent enn min Sauer 200 i 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter både 30-06 og 300 win mag og har stor respekt for begge. Jeg får bedre presisjon med 300 enn med 30-06, men våpnene er ikke helt sammenlignbare. Vekta på riflene er imidlertid ganske lik og begge er utstyrt med Sako hunter lignende skjefter fra McMillan. Med alle kulevekter er 30-06 et hakk enklere å skyte med enn 300 win mag. Til hardcore langholdsskyting så ville jeg valgt 7mm magnum eller 300 magnum. Men jeg tror at jeg ville storkost meg med en fullrigget 30-06 på langholdsbanen også.

Link to comment
Share on other sites

Det "kjedelige" svaret på "Budsjett langhold" som inkluderer rifle, er Sauer 200str i 6,5x55 i en GRS stokk. Det er vanskelig å matche det i total kostnad.

 

Ellers er en Howa GRS Langhold i 300 win mag med Vortex viper og demper ferdig montert ca 21000

 

.30 kaliber er billigere en 7mm og .338 så budskjettmessig er .300 win mag steget opp fra en 6,5x55. Men jeg ville valgt 6,5x55 (siden jeg også er på budskjett)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...