Jump to content

Leker med tanken om et spesiellt 22LR prosjekt.


Jommit

Recommended Posts

Hei!

Kan starte med utgangspunktet for prosjekt tankene mine. Jeg er links skytter og kunne tenkt meg en CZ455 pga. enkel mulighet for å bytte løp/kaliber i denne. Men som dere vet blir ikke den laget i links og det foreligger heller ingen planer om å lage den i links (info fra importør).

Så her kommer altså min plan inn i bildet.

 

Jeg har en kammerat som har en CZ455 i høyre utgave. Så jeg har lekt med tanken på å kopiere den bare speilvende kassen. Jeg er selv en erfaren fagutdannet maskinarbeider av yrke og har jobbet som CNC operatør hele mitt yrkesaktive liv, så selve maskineringen skal ikke by på problemer. Jeg ønske selvsagt å kunne kjøpe originale deler der det er mulig og kun lage det som ikke kan kjøpes. Men etter at det er sagt kommer jeg med en del spørsmål som jeg lurte på om noen av dere kan hjelpe meg med å finne svar på.

 

*Hvordan går man frem for å få lov til noe slikt/få det godkjent og registrert?

*Er 455 og 452 boltene lik? Tenker på muligheten for kunne kjøpe en links 452 bolt og bruke denne.

*Hvordan er det med eventuelle "patent" problemer? Jeg kopierer jo på en måte et produkt, samtidig som jeg lager noe som ikke produsenten lager og forhandler.

Link to comment
Share on other sites

*Hvordan går man frem for å få lov til noe slikt/få det godkjent og registrert?

Søke politiet. Jeg tipper det er lettest å få til om du gjør det i samarbeid med en børsemaker som kan godkjenne det.

 

*Hvordan er det med eventuelle "patent" problemer?

Interessant problemstilling. Jeg tror det er et konstruert problem så lenge det er et enkeltprosjekt, og uansett tror jeg ikke det er så mye som er patentbeskyttet på slike våpen.

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke da bolten lukket med hevarmen i øvre posisjon og åpen i nedre, eller har jeg gått glipp av noe? Tanken min bak prosjekte er å få en 100% links 455. Hvis ikke jeg får laget alt til å fungere riktig for en links skytter så er jeg fullt ut i stand til å skyte med en høyre rifle også, men det er ikke det jeg vil ha :wink:

Link to comment
Share on other sites

Virker som et spennende prosjekt , ta masse bilder underveis i maskineringen da er du grei :mrgreen:

Vurderer å lage låskasse ut av halvfabrikat Rem 700 klone kasse, sporene innvendig er klart men form å utsende utvendig må lages, uansett så blir det en enkel jobb kontra å lage helt fra bunn.

Følger spent med :D

Link to comment
Share on other sites

Det går ikke an å kjøpe en 452 i links og bare modifisere den til å passe 455 løp da.?

Man må jo også gjøre noe med magasinbrønnen slik at den passer både 22LR og 17HMR/22WMR, men det skulle vel være mulig. Da skulle vel eventuelle problemer angående godkjenning være redusert betraktelig også.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en mulighet som så absolutt må sjekkes mer opp i. Men samtidig tror ikke jeg antall timer med maskinering blir så veldig mange. Der må jeg kanskje svelge mine ord etter å ha studert nærmere nøyaktig detaljene med en original kasse. Men jeg har nylig fått meg et nytt leketøy av en CNC maskin på jobb som jeg tror brorparten av maskineringen kan utføres i :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...