Jump to content

En hjemmeladers bekjennelse


Pekkan

Recommended Posts

Første skritt mot tilgivelse er at vi bekjenner våre synder for Gud. Det står i Bibelen, 1. Johannes 1,9. Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett…

Som agnostiker sliter jeg litt her. Men det hadde vært greit å bekjenne sine synder. Mitt problem er at jeg er fryktelig usikker på hvem som egentlig er ladeguden og som en konsekvens av det: hvem som eventuelt skal gi tilgivelse. Jeg har liten tro på Erna og Siv. Mitt håp er rettet mot Kammeret!

Knust_skulder_%28600x397%29.jpg

Jeg føler nemlig behov for tilgivelse av en grunn; eller mer korrekt: et hopetall av grunner. Jeg har nemlig begått de aller fleste synder det er mulig å gjøre på et laderom. Jo mer jeg lærer, jo mer forstår jeg hvor lite jeg kan.

I mitt gedigne laderom (1,29X1,25 – samt lavt under taket og høy luftfuktighet) befinner det seg to pappesker. For å få plass på laderommet er pappeskene relativt små. På den ene står det «vrak». Den er enkel og greit for hylser som kan kastes. På den andre står det SKARPT – vrak. Den er verre. Der ligger mange av mine lade-synder opp gjennom årene.

«Bekjennelse muliggjør forsoning og samfunn med hverandre. Det står i Bibelen, Jakob 5,16. Bekjenn da syndene for hverandre og be for hverandre, så dere kan bli helbredet. Et rettferdig menneskes bønn er virksom og utretter mye». Dette står i bibleinfo.com.

Jeg kan strekke meg til å bekjenne syndene, men å be for hverandre gir vi f….i. Enkelte testladninger opp gjennom årene har imidlertid endt opp med: Herregud. Dette kan umulig gå bra. Men det har det gjort. Fortsatt har jeg ti fingre og et par øyne. At jeg er dauhørt er ikke ladetabbenes skyld. Min manglende hårmanke kan åpenbart ha en sammenheng med at jeg har revet meg i håret for hver eneste feil jeg har gjort ved ladebenken. Det er ikke mange fjonene igjen…

Hylsepressing

Presse-kroll_%28600x397%29.jpg

Hastverk_%28600x397%29.jpg

 

Her har jeg gjort alle feil det er mulig å gjøre, samt en hel rekke andre tabber i tillegg. Når det gjelder ordinære rifle-hylser som 6,5x55, 7,62x51 og 30-06 er gjennomgangsmelodien at jeg har satt skuldra tilbake. Ikke en gang. Ikke to, ikke tre…. Har flere kasser med noen tusen hylser ferdig med hetter. Og alle soter noe inn i granskauen helt fram til – ehh – ræva. Kølsvart sot fra front til hekk. At hylsene kleber og gir god kontakt i kammeret – skjer ikke. Konsekvensen er heftig trykk mot støtbunn og hylsene er gjemt bort..

Soting_%28600x397%29.jpg

 

Årsak til fandenskapet startet med vanskeligheter med å få kamret hylsene. Å dreie vekk size-die var «løsningen». Det ble gjort. For å være helt «sikre», dreide vi diene mer enn nok pluss moms og investeringsavgift. Nå ligger det en del die-sett i hylla hvor det står: Dreid ned, eller kraftig dreid ned. De er alle erstattet med nye..

I rettveggede hylser er alt så mye enklere. Trodde jeg. At 9 mm ikke er «rette» tok det lang tid før jeg forsto. Patroner som delvis var inne i kammeret, og som satt dønn fast, er ikke noe stas. Det er faktisk ganske ubehagelig..

Magnum-belte_%28600x397%29.jpg

 

At 357 er en magnum-patron er et faktum. Men det skal faktisk ikke vær et magnumbelte midtveis oppe på hylsa.

Jeg har mikrometer. Jeg vet hvordan det skal brukes, og informasjon om alle vitale mål på hylsene er lett tilgjengelig. Men et slikt verktøy tas fram etter at tabbene er gjort!

Hetteisetting

En hver patron er ikke komplett uten ei tennhette. Jeg har satt inn tennhetter på skrå, sideveis og feil veg. Men til og med jeg forstår at ei hette skal stå den rette veien og den skal plasseres godt inn i hettelomma.

Tennhetter_%28600x397%29.jpg

 

Small pistol passer dårlig med large rifle. Jeg har prøvd..

At noen utvider eller uniformerer tennhullet har jeg registrert. Jeg har ved flere anledninger laget dobbelt-hull. Dette er en tvilsom og stygg variant av berdan i ei boxer-hylse.

Berdan-variant_%28600x397%29.jpg

 

Tennhettemangel_%28600x397%29.jpg

 

Ekspander

Med kort-panger bruker man en ekspander for å utvide hylsemunningen, for å få enklere isett av kulene. Jeg har ekspandert hylsene til alle mulige og umulige fasonger. Det holder liksom ikke med trompet-fasong. Det er tuba-fasong på de verste..

Tuba_%28600x397%29.jpg

 

Men flest hylser har jeg ødelagt ved å gjøre det motsatte. For liten ekspansjon av fronten gjør at kulene deformerer hylsene omtrent som moderne biler krøller seg totalt ved kollisjon med et ekorn.

 

Kuleisetting

De fleste av tabbene kommer med kuler som blir satt altfor langt ned. I stedet for å ta det rolig og pyntelig, så er det full fart fra start og så stiller vi inn redskapen etter hvert. Jeg har 243 win hvor du så vidt ser i kuletuppen over hylsemunningen..

Expander_%28600x397%29.jpg

 

Krymping er også en vitenskap i seg sjøl. En relativt fersk skytter, som ønsket å teste min Ruger GP 100, forsto lite da patronene ble lengre og lengre etterhvert som tønna ble dreid rundt etter skudd. Det stoppet seg av seg sjøl etter hvert.

Jeg har også prøvd å krympe helmantel. De patronene ligger i pappesken: skarpt…

Krutt

Det er en eneste liten ting jeg er litt stolt av. Jeg har aldri noensinne forbyttet krutt. Det var på hekta en gang da jeg forbyttet NC96 og en boks med en M til slutt. Utrolig nok tenkte jeg meg om en gang og dobbeltsjekket.

Sjøl om jeg har gjort de aller fleste feil det er mulig å gjøre på et laderom, har jeg merkelig nok styrt unna feil bruk av krutt. En egen krutt-sjekker-die samt visuell sjekking har imidlertid medført at jeg har luket vekk en del tabber som kunne medført alvorlige konsekvenser..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol:

Du har altså gjort det som de fleste av oss har gjort ( en gang iblant....) Har gjort min del av dette selv, men er heldigvis velsignet med nogenlunde hukommelse. og har unngått å gjenta de fleste feilene. Tror ladeguden (Kammeret) syndsforlater deg, bare du tar i et tak og demonterer de skarpe feiltagelsene dine... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg la inn bilder på kammerets galleri og satte bildestørrelsen til 600x400 (som oppgitt). Men ser at de blir like stusslige som hjemmeladerens kvalitetsnivå... Har bildene i større oppløsning også, men...

Oisan. Her skjedde det noe. Takk til den som har gjort noe. Det er ikke min feil at det ble riktig...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg må få skryte av siste "smarte" løsning her i gården, jeg hadde tromlet, helpresset, renset hettelommer og satt i tennere på 50 patroner, ladet opp 3x5 patroner med testladninger og fant den jeg ville lade opp kulene i. men hylsene som var igjen burde kanskje vaskes da dem var litt stygge, rett i sitronsyrebadet med tennhetter.... Jippi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er hellig overbevist at alle som har lengre perioder i furtebua, har fått høyt blodtrykk med ujevne mellomrom av forskjellige årsaker. Kanskje denne tråden kan brukes hvis det er enkeltepisoder andre kammerbrukere kan tenke seg å dele med oss andre "surrehuer"?

Jeg tror det var Fulmen som en gang påsto at det var flere spesifikke typer mennesker i laderommet. Jeg beit meg merke i den ene karakteristikken han hadde, som gikk på at enkelte ladere som hadde holdt på lenge, men som allikevel egentlig ikke hadde tilegnet seg all verdens kunnskap... Den traff i hvert fall meg ;-)

Om ikke annet kan alle våre feil brukes som gode eksempler på hvordan ting IKKE skal gjennomføres i ladebua.

Pekkan

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort alle disse...og en skikkelig stygg en...

 

Det er mange år siden, når jeg ikke hadde forlatt redet... Broren min hadde fløyet, men var innom fra tid til annen for å fylle krutt i hylsene sine...

Jeg hadde sittet sent en kveld og gjort klar ca.300 stk .454 Casull hylser med hette og det hele, manglet bare kuler og krutt. Tenkte at det kunne jeg gjøre en annen dag.

Det gikk så noen dager, tuslet inn på laderommet. Tok kruttboksen, fylte kruttmålet og stilte inn på 30grs (tror jeg det var) og ladet hele batchen ferdig med en skikkelig rullekrymp...

Noen dager senere skulle jeg på skytebanen og smelle og kose meg, hadde med dama og greier... Lader opp og tok sikte...

FOPP, sa det...HÆ, det kjentes jo ut som .45 LC?? Noe gæli med hetta?? Et par skudd til...FOPP, FOPP og tønna var full av uforbrent krutt. Skjønte ikke en d...., litt flau ovenfor dama og selvfølgelig forbanna på Vithavouri som kunne slippe gjennom sånt i kvalitetskontrollen. Kom hjem og tenkte jeg skulle ta en kikk på boksen. Det var ikke N-110, som jeg hadde trodd...men, N-150, som broder'n hadde ladet med i mellomtiden og satt på benken, min boks sto på gulvet...

Takk guder eller hva det måtte være for at han ikke ladet press ladninger til .38 Spes. med N-310 krutt!!

 

Brukte opp en kulehammer på å demontere alle patronene og lar ALDRI en boks med krutt stå på benken mer eller krutt i målet, sjekker og dobbeltsjekker boksen med krutt før jeg bruker den.

 

Man lærer så lenge man lever... :oops:

Link to comment
Share on other sites

I rettveggede hylser er alt så mye enklere. Trodde jeg. At 9 mm ikke er «rette» tok det lang tid før jeg forsto. Patroner som delvis var inne i kammeret, og som satt dønn fast, er ikke noe stas. Det er faktisk ganske ubehagelig..

 

Alltid da jeg begynner med en ny kaliber tar jeg og... får låne det engeske uttrykket: "read the shit out of the specs", og der har bla.a. Wikipedia mye å bidra med, samt tabeller av alle sorter.

Og da både "malet" (dvs en eller annen annerkjent spec, som fra SAAMI, CIP etc) er funnet... rett inn i excel tabellen, alle aktuelle mål, og det samme med ladet ammo og kronografert fabrikkammo, bare for å sammenligne resultater. Anbefales på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

En gjenkjennende latter en mandagskveld fra en mangeårig skytter, og ikke fullt så mangeårig hjemmelader som også lurer på hvor "skarpt, vrak" skal gjøres av :smile:

 

Godt skrevet!

 

Da er vi flere som kjenner oss igjen i denne tråden! Har også et rikholdig utvalg i obskure patroner.

 

Sitter også med en isboks med "Skarp, Vrak" og lurer på hvordan de bør destrueres.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler ikke denne destruksjonsmetoden ;-) Men innrømmer etter å ha sett filmen at det skal veldig mye til før det "smeller" skikkelig. Det skal overraskende mye til. Men ingen grunn til å slakke av på sikkerhetskravene uansett...

PS: Hva gjør man egentlig med "Skarpt, vrak". Må man demontere alt, inklusiv avfyring av tennhetter - og plassere messingen i "vrak-pappesken? Eller?

Kaaredump stiller det samme spørsmålet. Noen som veit?

 

 

Edit: henvisning til kaaredump

Link to comment
Share on other sites

Interessant å høre hvordan andre kvitter seg med slike.

 

For det som den enkelte ikke vil håndtere med kulehammer etc.

En innsamlingsrunde i klubben omtrent hvert 5 år burde rekke.

Litt avhengig av lokale forhold.

Kanskje en grei avtale med en skytebas gjør susen.

 

 

Det blir litt ukjekt å overlate slikt til uvitende enker.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er overbevist om at det er flere som har gjort tabber ved laderommet. Eller mer korrekt: Jeg håper inderlig at det ikke bare er meg...

Noen som føler seg kallet til å fortelle litt - så vi andre (også jeg) kan lære mer om hvordan det IKKE skal gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Jo flere skudd man har produsert, jo flere vrak blir det.

Jeg rett og slett brenner alt som er i kategorien "skarpt vrak" både med og uten kule i hylsa, etter å relativt udramatisk har brent noen tusen slike er jeg ikke redd for å anbefale denne metoden.

Brennes i tønne, hender en og annen hylse fyker over kanten, men lander innenfor meteren av tønna uansett.

Om man bor i byggefelt, eller har nervøse naboer ville jeg kanskje vurdert en annen metode.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Så er det på'n igjen. Jeg gjør feil så fort jeg kan.

Min siste snodighet er at patroner i 357 mag "vokser" etter krymping. (Høres vanvittig ut;-) Eller kanskje mer korrekt: kuleisetting. Nøye måling viser at en hylse-diameter som ligger godt innafor tønnestørrelsen, "vokser" slikt at patronene faktisk blir veldig trange å lirke inn i tønna etter krymping/kuleisetting...

Har veldig lyst til å teste ut factory crimp die, for å se om jeg kan pynte bittelitt på diameteren. Er det noen dere ute som har en slik die jeg kan få låne - eller kjøpe?

Eller er det andre alternative løsninger?

PS: Har brukt nye Rem-hylser og Xtp-kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg nappet tak i en die det sto taper crimp på ;-) Utrolig nok tok jeg det pent og pyntelig. En halv omdreining på dien og sjekk om patronen gikk greit i tønna. Dette gjorde jeg helt til patronene gled lett inn i tønna. Ble litt usikker på om kulene ble litt deformert. Dermed ble et par patroner splittet opp og mikro-måling viste at det faktisk ikke hadde hatt innvirkning på kulene. Taper crimp-dien rettet tydeligvis opp litt av messing-fasongen...

Fikk faktisk helt grei presisjon med patronene etterpå. For å understreke: akseptabel presisjon ut fra mine forutsetninger ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...