Jump to content

Forbud mot halvauto rifle/hagle etter nyttår?


Che

Recommended Posts

En kamerat som jobber i politiet påstår at fra nyåret blir det nye regler vedr. halvautomat rifler og hagle.

Har forhørt meg med div. våpenforretninger, som forteller at de ikke har noen kjennskap til dette.

 

Noen som vet om dette er tilfelle?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt på et forum at det ikke er lov å eie håndvåpen i Norge...

 

 

det er vel omtrent like sant som den påstanden.

Det finnes ingen lovforslag eller lignende som har en slik intensjon. Klart erna & Co kan lage et nytt forslag - men gitt at det allerede foreligger et omfattende forslag til ny våpenlov, så anser jeg det som ganske så usannsynlig.

(husk at politet ikke bestemmer lover)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstått det slik at det er umulig å rulle ut noe slikt i lovs eller forskrifts form uten at det ville bli lagt ut informasjon et eller annet sted. Har jeg misforstått her?

 

Det eneste som gjenstår da er vel et eventuelt nytt rundskriv, men jeg ser ikke noen grunn til at POD skulle ventet med slikt til nyttår...

Link to comment
Share on other sites

Sånn funker det.

 

Jeg ser overskriften, allerede da tenker jeg: "Hmmm... kanskje jeg skulle kjøpt en Bar til, sånn i tilfelle liksom".

 

Klikker på tråden og får bekreftet mistanken, alltså viss vass, men, tanken på en Bar til har allerede slått rot, en med faste sikter og kort pipe i 30-06, could always come in handy liksom..

 

Så går jeg til butikken, litt løst snakk frem og tilbake, for neste kunde så er jeg han som kjøpte en Bar til, bare sånn i tilfelle...

Link to comment
Share on other sites

Hva med alle som har auto'r fra før da ! skal de leveres inn da og bli spiker og er det staten som skal utbetale verdien (vrakpant ) ? Nei dette tror jeg ikke noe på og skal Erna lage noe krøll tror jeg hun må holde vekta oppe for og beholde 'krakken' :D

Mine auto'r får hu itte .

Link to comment
Share on other sites

neida, det er naturligvis alle våpen. luftvåpen, softguns paintballmarkører og ikke minst de skumle Replicaene som blir forbudt ved nyttår. og alle tidligere lovlydige eiere blir skutt. Mye billigere enn å betale "vrakpant".

 

Paranoia til side, så ble håndvåpen i Storbritannia avhendet fra sivile hender mot en statsfastsatt vrakpant, så vi skal vel aldri si at det ikke _kan_ hende her.

 

Men når myndighetene tross alt håndterte ettervirkningene av 22/7 såpass edruelig er jeg ikke forferdelig bekymret. Her lå tross alt både halvautomatiske rifler og pistoler oppe til smash, og ingen av dem ble forbudt. "tenkepausen" på halvautomatiske rifler var forståelig nok egentlig, og munnet ikke ut i noe forbud.

 

Demokratiet er hverken dødt eller begravet i Norge enda.

Link to comment
Share on other sites

må huske att dieselbiler blir forbudt fra 1.april 2014. hørte det fra naboen som hadde hørt det fra svogeren sin som hadde overhørt en på bussen.

 

lite tips. vær i forkant og selg bilene asap. så slipper du å vrake din nye q7 disel neste år.

Link to comment
Share on other sites

Helt feil, man må forte seg å kjøpe isteden. Vi som har dieselbiler allerede kommer nok til å få beholde dem, selv om det blir omsetningsforbud videre. :mrgreen:

 

Men det er klart, uansett hva som skjer eller ikke så skader det jo aldri å plukke opp en BAR, Mini-14, Maxus eller SX3 på denne siden av nyttår, hvis man går og har lyst på noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis et slikt forbudt skulle kommet hadde det blitt innført i 2011, dvs. den midlertidige stansen hadde vært i effekt enda. "Midlertidig" er som kjent et relativt begrep i Norsk forvaltning, vi har f.eks. hatt en midlertidig invandrinsstopp siden 1. feb 1975, riktignok med mange unntak.

 

Hvis ikke TS har noe mer konkret å underbygge sin påstand med syntes jeg vi skal la dette ligge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstått det slik at det er umulig å rulle ut noe slikt i lovs eller forskrifts form uten at det ville bli lagt ut informasjon et eller annet sted. Har jeg misforstått her?

 

Det eneste som gjenstår da er vel et eventuelt nytt rundskriv, men jeg ser ikke noen grunn til at POD skulle ventet med slikt til nyttår...

Det er vel allerede "rullet ut". Halvauto er allerede forbudt, men politidirektoratet har hjemmel til å gjøre unntak ved forskrift. Og siden de har gjort det, er det per d.d. lovlig med visse typer.

 

At de kunne gjort det forbudt i morgen er utvilsomt, men det kan hende at god forvaltningsskikk tilsier at en slik endring burde vært på høring først.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...