Jump to content

Elektronisk kruttdispenser, eller?


Mastodon

Recommended Posts

Jeg har i dag et Redding BR3 Match Kruttmål, (Med begge insatsene), og en Redding vektstang kruttvekt som ikke har magnetisk demping.

Jeg er nøye og veier hver eneste lading.

 

Har lenge tenkt på å kjøpe en ny elektronisk kruttvekt slik at jeg fort kan hoppe videre til neste hylse uten å sitte i 30 sek og vente på den jævla vektstanga skal roe seg.... DET er jeg veldig lei.... Lader noen hundre i året med ambisjon om mer etterhvert.

 

Prisen på en Dillon D-Terminator er 1700,- Og en trickler ca 300. Det blir 2000,-

 

Da er jo ikke steget opp til en Elektronisk kruttdispenser langt, men hva skal jeg gjøre?

Kruttdispenseren kan og brukes som vekt og da dekker den det behovet, pluss at jeg får automatisert noe av prosessen.

Link to comment
Share on other sites

Eg har lyman gen6, vill anbefale denne videre. Den er kjapp og presis.

 

Ja heller i mot denne da RCBS sin snart er dobbelt så dyr.

 

Hva er kjapt? kan du gi meg et eksempel på sekundene det tar for den å måle opp en vanlig mengde krutt som i 6,5? For eksempel 45grs N19 eller lignende?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg vakler fortsatt veldig mellom en Lyman Gen 6 og en ny kruttvekt og trickler.

 

Mitt Redding BR3 mål er nøye så lenge røret med krutt er mer en 2/3 fullt. Under dette begynner målingene å avvike for mye.

Jeg kan godt fortsette å bruke dette så lenge jeg kan kontrollere mot en vekt som ikke bruker 30-60 sek på å kontrollveie hver tiende lading..

 

Men hvis jeg ikke skal gå for en Gen6, kvilken vekt og trickler gjelder?

 

Jeg tenker da som sagt på Dillon D-Terminator og tilsvarende. Jeg er heller ikke fremmed for en vippevekt som har bra demping og er rask/presis.

 

Jeg har liten erfaring med tricklere så jeg må spørre om hvilken produsent/modell som er foretrukket??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I går fikk jeg endelig mulighet til en time i furtebua:) koblet opp Lyman Gen6 dispenseren og kalibrerte.

Slo i en halv boks Norma N15 i reservoaret og stilte inn 72grs. (som jeg bruker sammen med Rem Nickel hylser og 250grs PPU FMJ i min 338 Win Mag.)

Hadde 15 nye hylser som jeg ikke har fått ladet opp enda, og tenkte de får duge til første test.

Trykket "Enter" på Gen6 og ventet spent. Den pep da den hadde nådd 72 grs og jeg fyllte i hylsen og satte panna tilbake. Tok så tiden og den brukte kun 15 sekunder på å måle opp 72 grs N15! Det betyr at jeg ikke får dødtid i et hele tatt da jeg bruker såpass lang tid på å flytte trakta over på neste hylse, sette i/presse i kule og sette ferdig patron i patron boksen.

Med 40-45 grs krutt til 6,5x55 må gå på 10-12 sekund å måle opp, dermed må jeg henge i for å ikke bli flaskehalsen..

 

Jeg skjønne å at det å bruke BR3 Match kruttmålet og ha i 100 hylser av gangen er raskere, men dette er mer presist,

 

Alt i alt meget fornøyd! Lyman Gen6 anbefales på det varmeste!

Link to comment
Share on other sites

Mitt Redding BR3 mål er nøye så lenge røret med krutt er mer en 2/3 fullt. Under dette begynner målingene å avvike for mye.

Hvor mye avvik er for mye? Lader selv "volumammunisjon" på et helt enkelt honrnady mål. Det funker stort sett veldig bra..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp denne tråden igjen, da jeg selv vurderer Lyman Gen 6 vs. ny kruttvekt + kruttdrypper. Har i dag Hornady GS1500. Denne kan ikke brukes med kruttdrypper og er til tider unøyktig. Dette er tungvint å utvikle ladninger på. Har og en Lee liggende i skapet. Hva kan jeg forvente av Lyman G6? Levetid, garantitid, presisjon, kvalitet, rengjøring osv? De erfaringene jeg har lest på andre forum er et elsk/hat forhold.

Hvilken vekt vil dere anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en Gen 5 ei stund nå. Er vel samme teknikk, men med noen flere (unødvendige) finesser, men den passa bedre på vekthylla mi. Fungerer greit. Veier ladninger med +/- 0,1 gr med N 15. Av og til raser det på noe mer, men ikke så ofte. Mi vekt trenger lengre oppvarmingstid enn det som er oppgitt, gjerne en 10-15 minutter for at kalibreringa skal være spot on.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...