Jump to content

Våpenolje og treverk


Join

Recommended Posts

Er det noen som vet om en våpenolje som ikke er skadelig for treverk. Har en merkel k96 som jeg er veldig glad i og bedriver kjærlig omsorg med. Har ikke merket noe enda, men bedre føre var.... litt pest eller kolera. Synes det er greit å olje inn metallet etter hver tur, men bruker mye tid på ikke få våpenolje på treverket. Det betyr at det blir vanskelig å få oljet inn overgang tre og stål ved kolben, samt at det fort kan komme olje på forskjeftet der det er i kontakt med løp. Noen ideer eller lure triks i ludo.... det beste ville jo være en våpenolje som ikke er sksdelig for treverk :D

Link to comment
Share on other sites

Spørs hvilket nivå man legger seg på.

Er man fanatiker, så vil man ikke ha våpenolje på treverket, full stopp.

Balistol-produsenten hevder olja fint kan brukes til både tre og metall, og det er godt nok for meg.

(Den inneholder silikon, så de som er veldig opptatt av treverk syns neppe det er greit.)

Link to comment
Share on other sites

Skal du være helt trygg, med tanke på treverket på innsiden av fortre osv., så bruker du pussemiddel som ikke er petroleumsbasert.

Et par eksempler er Ballistol eller Frog Lube. Begge disse er CLP type midler, dvs. Clean, Lubricate, Preserve.

 

Våpenolje bruker man til å smøre med, ikke til puss. Til å beskytte stål mot rust bruker man enten en CLP løsning eller en ren rustbeskytter. F.eks Barricade eller Eezox.

Link to comment
Share on other sites

Balistol-produsenten hevder olja fint kan brukes til både tre og metall, og det er godt nok for meg.

(Den inneholder silikon, så de som er veldig opptatt av treverk syns neppe det er greit.)

 

Jeg finner ikke noe på nett om at Ballistol inneholder silikon. Det står heller ikke noe om det på flaskene. Siden den kan brukes i åpne sår og heller ikke er farlig å ta innvortes tviler jeg på at den gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Klippet i fra "Prosjekt Angelina. Vi renoverer en drilling."

 

Nå kjenner jeg ikke Ballistol inngående men jeg mistenker det i likhet med enkelte andre moderne Tyske produkter, for å inneholde Silikon....

 

Legg merke til ordet "mistenker". :wink:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=194159#p194159

 

Les også Sako 30-06 sitt svar under Raudnakke's.

 

Og her: http://www.varusteleka.com/en/product/ballistol-general-purpose-oil-50-ml-in-a-glass-bottle/16817

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også liten tro på at Ballistol inneholder silikon.

 

Ballistol ble formulert en god stund før 1VK og silikonbaserte smøremidler fikk man ikke før rundt 2VK.

 

Såvidt meg bekjent er Ballistol for det meste en blanding av petroleumsbaserte oljer, fettsyrer og tyngre alkoholer. Man får en emulsjon når det blandes med vann, og blandingen gjør at det ikke mykner treverk over tid slik vanlige petroleumsbaserte oljer gjør.

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne tvile, jeg gjentar bare hva Raudnakke har skrevet i en tidligere tråd. Og jeg skal ikke overprøve ham når det kommer til olje og treverk.

 

Det er greit å høre på hva andre sier, men ofte så sjekker jeg opp litt selv også. Derfor sendte jeg Ballistol i Usa en mail og spurte om oljen inneholdt silikon.

 

Svaret jeg fikk (anonymisert):

 

Hi Kjell,

 

Ballistol does not contain any silicon or ammonia.

 

Hope this helps!

 

Pxxxxxx Pxxxxxx

 

Washington Trading Co, Inc

 

BALLISTOL USA

 

1 Cypress Knee Trail, Kitty Hawk, NC 27949

 

email: @ballistol.com

 

phone:

 

fax:

 

http://www.ballistol.com

 

Med denne informasjonen ville jeg ikke være redd for å søle litt Ballistol på treverk.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for konstruktive og gode svar. Da blir det innkjøp av Ballistol, så kan jeg rustbeskytte uten bekymring. Det som er greit med Eezox er at den tørker på stålet, slik at det "sitter" bedre, men synes det er vel så viktig å ta vare på treverket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...