Jump to content

Kjøpe salongrifle, nybegynner trenger hjelp til valg...


Rambol72

Recommended Posts

Hei.

Fersk jeger søker salongrifle til tur i skog og mark.

Etter en heller laber høst med duejakt med hagle ønsker far seg en salongrifle til duejakt samt andejakt, noe jeg ikke får noe forståelse for hjemmefra, men pyttsann.

Var i dag en tur innom Gmax for å kikke på utvalget der og som blodfersk jeger trenger jeg anbefalinger. Gmax førte et merke som het Savage samt CZ, sistnevnte har jeg skjønt er nokså populært merke. "Problemet" mitt er at jeg skyter links og utvalget begrenser seg da noe.

Ekspeditøren på Gmax informerte meg om at ALLE rifler kunne gjøres om til links hos deres børsemaker for et par hundringser. Stemmer dette? Jeg har ikke inntrykk av at det skal være SÅ enkelt å få en børse til en linksskytter..

Vel, Savage så litt billig ut, men kan sikkert være bra nok for en person som sjelden kommer hjem med verken fugl eller fisk etter fiske og jakttur, kostet ikke så mye mer opp til CZ455 Lux hos Gmax, hva bør jeg satse på? Mener jeg har lest et sted at Lux rifler ikke har mulighet for kikkert, men det var ikke noe problem ifølge ekspeditøren og denne fikk jeg også i links.

En annen ting jeg lurer på er om det lar seg gjøre å legge litt kroner i kikkert som kan veksles mellom rifle og salongrifle eller om man heller bør gå for dedikerte kikkerter til de ulike våpnene. Har også planer om å smugle inn en rifle i tillegg til salongen etterhvert da mor forhåpentligvis ikke ser forskjell.

 

Jeg er som sagt helt fersk "jeger" og har ingen erfaring med våpen foruten hagla jeg kjøpte i sommer, så gode tips til pakker, butikker osv settes pris på og linker er jo hyggelig. Årsaken til at jeg kikket på Gmax er at jeg kanskje kan få våpen der til en rimelig penge.

 

Så dersom det finnes noen linksskyttere der ute som ønsker å spre sin visdom så hadde det vært flott.

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Kjøp brukt!

Det ligger en brukt cz på Handelskammeret f.eks?( ikke min)

linksskyttere bør ha linksvåpen,- dessverre så er dette ikke akkurat hyllevare hvis man bryr seg om pris.

 

Jeg ville trålet finn.no,- det dukker nok opp.

 

Den venstrekonverteringen for noen hundrelapper høres spennende ut... Hvis børsemakeren har kapasitet så vil jeg gjerne sende ham noen hundre våpen.Fabrikknye. For videresalg.

Link to comment
Share on other sites

Se på Browning SA22 delbar halvautomat. Den er helt lik for høyre og venstrekyttere. I tillegg er de en av de beste salongriflene som noengang er laget.

 

Winchester 9422 og Browning/Miroku leveracion er også fine men her må du få tak i slanke dempere slik at magasinet kan lades uten å ta av demperen.

 

Ellers anbefaler jeg de fledte helst en brukt BRNO 2 fra 60-tidlig 70-tallet. En slik i fin stand er aldri feil. (Prod. år står stemplet på venstre side av låskassa)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Ja jeg får smøre meg med tålmodighet og sjekke finn. Vet ikke helt hvordan det blir med søknad hos politiet når man kjøper brukt, det tar jo gjerne litt tid før godkjennelsen kommer og selger vil vel gjerne bli kvitt våpenet raskest mulig. Man må vel spesifisere hvilken rifle man ønsker godkjennelse på, eller er det kun kaliber som må påføres, i så fall kan jeg vel sende inn en søknad nå.

Etter hva jeg har sett finnes det jo flere kaliber på salongen også, 17 hmr, 22 lr og noe annet, fungerer det med standard lr til andejakt feks? Beklager dersom dette er skikkelig teite spørsmål, men er som sagt nokså fersk.

Ellers, vet noen om det lar seg gjøre å montere kikkert på Lux riflene? Og hva med felles kikkert salong og vanlig rifle, er det noen god ide?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Høyrerifler blir aldri "helt links". Det er fordi hevarmen er på høyre side. Ekte linksbørser har hevarmen på venstre side. Rifler har også gjerne kinnkappe (eller hva det nå heter) på siden der hevarmen er. Skal man bygge om en slik til links, er det mye jobb. Halvautorifler er det enklere med, da man slipper å fikle med hevarm, samt at jeg har observert at flere ikke har slik kinnkappe. Da kan man uten videre skyte links. Hylseutkast og ladearm sitter jo på høyre side, men det har liten praktisk betydning.

 

Har selv en Rem 597 .22 lr, og det er da null problem der i hvert fall. Har også en Beretta halvauto hagle. Det er en høyrebørse jeg har shimset om kolben på, slik at den passer til venstreskyting. Utkastet og ladearmen er fremdeles på høyre side, men det har null praktisk betydning.

 

Hører historier om å få hylser i ansiktet og kruttgasser osv, men det har jeg ikke merket noe til. Men klart, skulle det være noe galt med patronene, er det større sannsynlighet for at man merker noe, vil jeg anta.

 

Se heller på en dedikert linksrifle om du går for boltrifle. Det vil du aldri angre på.

 

CZ455 er et godt valg da du her kan skifte løp og få noe som også kan brukes på feks rev og hare, som .22 Wmr:

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2859

Link to comment
Share on other sites

Jeg er og links-skytter. Har opp i gjennom tiden hatt mange høyre- bolt rifler, men aldri mere det! Har byttet ut alle til links å det angrer jeg ikke på.

Av salong har jeg Cz 452 american links. Helt ok rifle. Alm har bygget den om til heldemper.

Ønsker meg Cz 455 slik en får også 17hmr og 22wmr. Var i kontakt med Schou før helgen angående levering av denne i links. Det skjer ikke dette året sa dem..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er i grunn irriterende at det er så stusselig utvalg av linksvåpen. Tross alt er ca 9 % av befolkningen (10 % menn og 8 % kvinner i følge Wikipedia) venstrehendte. Da kan man også regne med at rundt omkring samme prosent av jegerne trenger linksvåpen. Om prosentandelen ikke er så veldig høy, blir det jo likevel ganske mange som trenger børser med bolten på "feil" side... Det er i følge SSB drøyt 455 000 jegere i Norge. Om halvparten jakter med rifle, kan en regne med at omtrent 20 000 jegere trenger linksrifle i blant. Det er jo et relativt greit marked det? Samtidig er jo prosentandelen venstrehendte jegere ellers i verden den samme, vil jeg tro. Alle våpenprodusenter har jo linksrifler på menyen, men det blir stort sett en linksutgave av èn modell, ser jeg. Kjedelig... Eks har jeg lyst på en linksmodell av Browning X-bolt composite stalker, men må nøye med en med trestokk i så fall. Greit nok, men det er kjedelig med så lite utvalg i grunn.

 

Liten kuriositet:

Har sett på noen episoder av American Guns på Discovery. Der spesiallager man ulike typer våpen, og de koster et par skjorter, for å si det sånn. Et par ganger har jeg virkelig stusset. American Guns-karene har snekret i hop et svindyrt våpen, og når kjøperen skal teste våpenet har han lagt børsa til venstre skulder, en høyrebørse... Skulle jeg gitt 10 000 dollar for et spesialbygg, ville jeg muuuligens valgt en som faktisk passet! :lol:

 

Beklager OT... Men om trådstarter vil ha ny børse, ha tålmodighet og bestill riktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er og links-skytter. Har opp i gjennom tiden hatt mange høyre- bolt rifler, men aldri mere det! Har byttet ut alle til links å det angrer jeg ikke på.

Av salong har jeg Cz 452 american links. Helt ok rifle. Alm har bygget den om til heldemper.

Ønsker meg Cz 455 slik en får også 17hmr og 22wmr. Var i kontakt med Schou før helgen angående levering av denne i links. Det skjer ikke dette året sa dem..... :roll:

 

Hvor mye koster en 452 american links heldempet?

Jeg skal ha meg en links utgave når jeg først skal ha rifle og jeg har lyst på bolt. Synes jeg har sett linker fra flere år tilbake hvor folk har forhåpninger om at 455 skal komme i links året etter, så jeg tror jeg bare går for noe i den retningen du har gjort. Denne tar vel ender den også, eller må man da ha 17hmr/22wmr?

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Cz452 american heldempet koster 8600 hos Alm. Du må vel kanskje plusse på litt for en links.

Å skyte and med 22cal er vel kurant. Men 22 har en tragisk kulebane. Faller som en sten etter 70m..... Med god klikktabell og erfaring med vindavdrift, går det greit. Men personlig mener jeg 22 har litt liten "punsj". Difor står 22wmr på ønskelisten. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en cz452 med nikko stirling 3-9x40 kikkert på og lyddemper i links. Et morsomt og treffsikkert våpen til korte avstander. Jeg betalte 5500 for dette. Det var et pakketilbud fra et firma i Drammenstraktene. Hverken kikkert eller stokken er spesielt supre, men jeg har fortsatt tilgode å måtte etterjustere noe selv om rifle er mye med på due og andejakt. Treffer faktisk duer på over 60 meter! Jeg er ikke en så god skytter at jeg alltid klarer å treffe så små mål på lengre avstander..

 

Jeg bruker forresten 22cal subsonic hulspiss ammo fra cci for de som er interessert.

 

Tror i ettertid at jeg ville valgt cz455(?) med mulighet for løpsbytte, men samtidig klarer jeg meg godt med 22cal, hagla og 30-06'en.

 

Er forøvrig enig med andre her på tråden om at tålmodighet til undersøkelser, og å vente på et godt tilbud er veien å gå. Kjedelig med et flott våpen som kun dekker deler av ditt bruksområde.

 

Lykke til. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Cz452 american heldempet koster 8600 hos Alm. Du må vel kanskje plusse på litt for en links.

Å skyte and med 22cal er vel kurant. Men 22 har en tragisk kulebane. Faller som en sten etter 70m..... Med god klikktabell og erfaring med vindavdrift, går det greit. Men personlig mener jeg 22 har litt liten "punsj". Difor står 22wmr på ønskelisten. :D

 

Ok, så skulle du ha kjøpt en rifle nå så hadde du gått for en 22wmr? Er dette mye dyrere ammo enn vanlig .22lr?

Er det noe som heter CZ452 22wmr links som jeg heller bør kikke etter mener du eller må man da gå over til en annen fabrikant? Veldig trist at disse fabrikantene ikke har lyst til å selge systemrifler til linksskyttere! Tipper mange med meg godt kunne ha lagt litt ekstra kroner på bordet for å få muligheten til å skifte løp på en links rifle. Beklager dersom det sikkert blir mange dumme spørsmål her, men det virker som om det er mange flinke og hjelpsomme folk på dette forumet...takk og lov. Hadde vært et lett offer for en ivrig ekspeditør uten bistand fra dere.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm...ja takk begge deler! :D Difor hadde det vert greit om Cz 455 hadde komt i links nå. Jeg kommer nok ikke til å selge min 22 da det er billig,enkelt og morsamt å skyte med den. Alle bør vel ha en cal 22 i garderoben til mengdetrening. Vil tro at prisen på 22wmr ammo er den 3-dobble. :roll:

Jeg mener at Cz har 22wmr i links i sortemanget. Ser ikke bort fra at Jaktdepotet har slike inne...?

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir nok da til at jeg handler meg en cz 452 nå og heller en cz455 i fremtiden dersom produsenten kommer med en utgave i links. Tenker at jeg etterhvert også kjøper meg en skikkelig rifle så er jeg godt dekket. Eneste problemet jeg ser i denne forbindelse er vel gaupa som patruljerer innenfor husets fire vegger men hun er fredet og er best å stryke med hårene...bør kanskje være taktisk og handle en flott veske til henne kun for å blidgjøre, he he

Det kommer nok til å gå en stund før jeg handler, så jeg kommer sikkert tilbake med flere dumme spørsmål samtidig som jeg tråler nettet etter gode tilbud.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om det kan gå an å få tak i en CZ455 i links utgave.

 

Kontakt Winge våpen og hør, for de har den i sortimentet i følge nettsiden deres: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2859. Antakeligvis har de den ikke på lager, siden det ikke er noen "kjøpknapp", men det går an å høre når de får inn, evt om de kan skaffe innen rimelig tid.

Link to comment
Share on other sites

CZ kan anbefales, hadde selv en Varmint som jeg likte godt. Og kjenner mange som har CZ i 22Lr og ALLE er fornøyd.

IKKE kjøp halvauto, uten at du er veldig glad i våpenpuss..

 

Er i grunn irriterende at det er så stusselig utvalg av linksvåpen. Tross alt er ca 9 % av befolkningen (10 % menn og 8 % kvinner i følge Wikipedia) venstrehendte. Da kan man også regne med at rundt omkring samme prosent av jegerne trenger linksvåpen.

 

Nå er det jo egentlig ikke om du er venstrehendt som er avgjørende da... Det er da hva som er det dominerende øyet som egentlig er avgjørende... MEN det er det kanskje ikke så mange som bryr seg om. Det krever kanskje noe mer trening for en som må bruke "feil" side siden det dominerende øyet kan være motsatt av dominerende hånd..

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om det kan gå an å få tak i en CZ455 i links utgave.

 

Kontakt Winge våpen og hør, for de har den i sortimentet i følge nettsiden deres: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2859. Antakeligvis har de den ikke på lager, siden det ikke er noen "kjøpknapp", men det går an å høre når de får inn, evt om de kan skaffe innen rimelig tid.

 

Oi, veldig interessant. Mail er sendt og venter spent på svar.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Joda, godt poeng, Dande. Burde vært litt klarere her. Er klar over det med dominant øye, men etter hva jeg har forstått, er det gjerne slik at man har dominant øye på den siden man bruker, dvs at venstrehendt sammenfaller med venstredominant øye. Har lest om det, men det er jo ingen fast regel da. Uansett er det jo et relativt stort marked for linksvåpen.

 

Jeg er i så måte en smule "rar"... Jeg er venstrehendt, men har alltid skutt med høyre. Samtidig har jeg venstredominant øye! Å skyte links for meg er helt bakvendt, men jeg må jo begynne å gjøre det riktig snart... Jeg har begynt, og det viser seg at jeg skyter like godt med venstre, med høyrerifle. Årsaken til at jeg i grunn aldri har tenkt på dette selv, er at jeg kun har skutt på papp, og da har det ikke like stor betydning, siden pappen ikke rører på seg, og man er stort sett uten det store presset om man ikke deltar i konkurranser. Jeg har merket det selv, under jakt. Har hatt noen horrible bomskudd på rev, sannsynligvis fordi jeg plutselig mister fokus i det jeg skal trekke av. Har ubevisst åpnet venstre øye, og dermed "sikter" jeg med det. Skal ikke store bevegelsen til før det blir bom, eller i verste fall, skadeskyting. Forrige gang jeg skjøt på et dyr, en bever, ble det et merkelig treff. Den døde kjapt, så noen skadeskyting var det ikke, men det treffet... Siktet på venstre side, midtskips og traff høyre side bakfra. Hvordan det er mulig er vanskelig å si, men jeg minnes at det nærmest svartnet i det jeg skulle trekke av. Konsentrerte meg voldsomt for å unngå venstrefokus, og i det jeg skulle trekke av, må beveren ha snust meg opp og kastet seg rundt i det jeg trakk av. Takk skaperen for Vmax der... Sannsynligvis fokuserte jeg med venstre øye selv om jeg lukket det! Høres merkelig ut, men med hagleskyting føler jeg at jeg har mye mer fokus og kontroll når jeg skyter med venstre. Nesten godt gjort å finne ut det etter sju år med jakt, men det merkes nok bedre med rifle enn hagle. Er jo mer "naturlig" å bomme på raske skudd med hagle enn rolige skudd med rifle, og riflejakt har jeg kun drevet med svært få ganger. De gangene jeg har hatt dyr i siktet har jeg bommet de fleste gangene. Smått utrolig når rifla samler jevnt mellom 7 og 15 mm...

 

Skal på elgjakt for første gang i år, og jeg både gleder og gruer meg. Har trent en god del med .308'en og har prøvd både venstre og høyre, og jeg skyter like godt med begge sider. Sannsynligvis kommer jeg rett og slett til å prøve linksskyting om det skulle dukke opp en elg, for jeg føler meg faktisk sikrere med det enn med høyre nå... Er jeg det minste usikker, blir det nada avtrekk! Har litt for stor skrekk for skadeskyting...

 

Sjekk for øvrig denne linken for mer info rundt det med dominant øye og skyting: http://www.stavangerpk.no/2a/briller.htm

 

Tips til trådstarter: Sjekk om du har venstre- eller høyredominant øye før du finner ut hva du trenger.

 

Jeg var ikke klar over det med dominant øye før noen sa det til meg. De syntes sikkert det var pussig at jeg skjøt med høyre selv om jeg er venstrehendt. Har tviholdt på riflene mine, men det ser nok ut som om jeg etter hvert må krype til korset og selge kosebørsa mi, en Brno Fox .222 med ny stokk og greier... Sukk... Sakoen til fruens morfar får lov til å bli. Den har altfor høy affeksjonsverdi til å bli solgt. I tillegg blir det etter alt å dømme en Browning X-bolt Hunter LH i 7mm-08. Time vill sjåvv...

 

Puh... Dette ble et langt innlegg... :)

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg har lest et sted at Lux rifler ikke har mulighet for kikkert, men det var ikke noe problem ifølge ekspeditøren og denne fikk jeg også i links.

 

Du kan fint ha kikkert på standard eller lux, men kolben blir da litt lav, så du må bygge den opp litt.

I tillegg må du kanskje ha litt høyere montasjer dersom du ønsker å beholde de åpne siktene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...