Jump to content

ruger 10/22 eller remington 597


Highwindsen

Recommended Posts

JEg skal nå skaffe meg en salong og valget er imellom en ruger 10/22 eller en remington 597. jeg drar litt mer mot Rugeren pågrunn av de store mulighetene med å forandre på den, men er alt lovlig? http://www.midwayusa.com/product/867542/archangel-nomad-folding-rifle-stock-system-with-25-round-magazine-ruger-10-22-synthetic-black?cm_vc=S014 Har lyst å gjøre dette med den for ha noe tøft i skapet, men er det lovlig? det er samme våpenet bare at det er forandret utseende. Håper på raskt svar.

Link to comment
Share on other sites

For tredje gang............

 

Dette går på TOTALLENGDE. Hvis riflens TOTALLENGDE er under 800mm (840mm?) med kolben innfelt (FOLDET) er den ulovlig.

 

Den må derfor eventuelt plomberes til å kun være innfelt, med mindre pipen på løpet er lang nok til at den da er over 800mm(840mm?).

 

Skal riflen registreres til jakt? Isåfall er den ikke lovlig å bruke til det. :wink: Igjen, dette er nok en vesentlig endring.

Link to comment
Share on other sites

Stol på folk når de sier dropp slike stokker.. Morsomt er det i ca 10 minutter. Spar penger og kjøp deg heller ammunisjon og skyt litt. Dette er erfaringen 9 av 10 har..

 

Og ja, 10/22 er er adskillig bedre alternativ enn 597

 

 

tenkte meg en sånn bare for å ha til blink, ikke for å bruke til jakt. lurte bare på om det var lovlig å sette en sånn på og bruke til blink

Link to comment
Share on other sites

Joda, men den skyter like bra uten tacticool stokk. Og get this, om du skyter med original stokk, så venner du deg til å skyte med den, for den skal jo brukes på jakt, ikke sant?

 

Dumt å "venne seg til" å skyte med stokk som ikke skal brukes til jakt.

 

Men ok, alle skal gjennom denne 10/22 og "Mini-14" tacticool fasen, før vi alle ender opp med tradisjonell stokk igjen. Synd å bruke mye penger på gadgets som gir så lite tilbake i lengden.

 

Slik lyder herrens ord! ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg svart deg intet mindre enn TRE ganger om lovligheten. Gå og les på lovdata.no; våpenlov, våpenforskrift mm... og jo raskere du dropper de planene jo bedre. De stokkene er kort sagt ubrukelige; og de bidrar IKKE til å skape et bedre bilde av skyttermiljøet når unger springer rundt med rambo-G36-stokker som er taktikuuuule og bædæss.

Link to comment
Share on other sites

§ 8. Enhver som vil eie eller inneha skytevåpen, skal ha tillatelse fra politimesteren (våpenkort). Bestemmelsene i § 7 annet-sjette ledd gjelder tilsvarende. For tillatelsen kan det settes som vilkår at adgangen etter § 11 til å overlate våpenet til andre ikke skal gjelde.

 

Når særlige forhold tilsier det kan tillatelse gis for et bestemt tidsrom.

 

Den som vil foreta en vesentlig endring av et skytevåpens karakter eller beskaffenhet, eller som eier eller innehar skytevåpen som er vesentlig endret, må ha tillatelse fra politimesteren. Dette gjelder også skytevåpen som er nevnt i § 5.

Link to comment
Share on other sites

Å sette på en ninja stokk endrer ikke vesentlig våpnets karakter,. En 10/22 gjør ikke en døyt annet med eller uten ovennevnte stokk.

 

Man kan godt diskutere klokheten i det, men "evolusjon" skjer overalt.

 

Om du setter på karoseriet fra en Ferrari på en T-Ford, er dette fortsatt bare en T-Ford.

Link to comment
Share on other sites

ja me får se. er den ikke lovlig så er den ikke lovlig ikke noe å gjøre med det. Å springe rundt med en G36 kopi er noe jeg aldri ville ha gjort Ei tohi varjata. Den fasen burde man være ferdig med, når man har skaffet seg våpen. Hadde bar lyst på en sånn siden den var tøff og det ikke var så altfor dyr. Selges også på midway Norge. Nå har jeg i alle fall fått svar på mitt spørsmål om den var lovlig eller ikke, men skal ta det oppp med politiet når jeg skal søke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 597, kompisen 10/22. Han har nå mer klikk enn meg?? Tror at mange som har 597 strammer embrakoene som holder "slidene" til sluttstykke for mye etter våpenpuss. Dermed blir det spenning i disse, og en får klikk :wink: Etter at jeg løsnet disse har jeg ikke hatt et eneste klikk(par hundre skudd). Presisjonsmessig er de to like er min erfaring.

Kompisen har foldestokk til sin, men den har han aldri brukt. At du får kjøpt mye mer ettermarkedsdeler til 10/22 er en fordel hvis en vil bruke penger på det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville, under ingen omstendighet, nevnt noe om noe slikt om jeg skulle søke på mitt første våpen.

 

For øvrig ville jeg heller ikke nevnt noe om noe slikt her inne på forumet, om man våger å nevne ordene "våpen" og "tøft" i samme setning kan man like godt dra en dårlig spøk om bevæpning av den lokale militsen i samme slengen...

 

For å ta de kalde, tørre begrensninger:

 

Enhver kombinasjon av løp og skjefte som fører til en minste lengde i avfyrbar stand på mindre enn 840 mm, vil være NEIN. Om man deler opp våpenet slik at det er uskytbart ("take down-løsninger") er det ikke rammet av dette.

Løpet skal, fra munning til støtbunn (lengden med pinne du får inn i løpet med våpenet tomt og sluttstykket lukket) være over 400 mm.

Begge de ovenstående bestemmelser gjelder for kun løp, enhver innretning som settes på enden av løpet skal ikke telles med i denne sammenhengen.

 

Selve det å skifte skjefte er IKKE en vesentlig endring, dette står svart på hvitt i de aktuelle lover, forskrifter og rundskriv, både fra POD og det som var Direktoratet for Naturforvaltning (hva sistnevnte heter nå aner jeg ikke). Men det er en evig debatt her inne om det er lov med sort plastskjefte på jakt, jeg anbefaler deg å lese

*lov om utøvelse av jakt og fangst

*lov om skytevåpen

*lov om forbudte skytevåpen

*forskrift om utøvelse av jakt og fangst

*forskrift om skytevåpen

*rundskriv fra POD om våpen

*rundskriv fra DN om utøvelse av jakt og fangst

og deretter gjøre deg opp din egen mening. (Jeg har sikkert ikke helt korrekte navn på ting her, men søk etter dette på kammeret så har jeg lagt ut lenkene et par ganger).

 

Selv ville jeg valgt (og valgte) 10/22. Mye større utvalg av duppeditter og deler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 597, kompisen 10/22. Han har nå mer klikk enn meg?? Tror at mange som har 597 strammer embrakoene som holder "slidene" til sluttstykke for mye etter våpenpuss. Dermed blir det spenning i disse, og en får klikk :wink: Etter at jeg løsnet disse har jeg ikke hatt et eneste klikk(par hundre skudd). Presisjonsmessig er de to like er min erfaring.

Kompisen har foldestokk til sin, men den har han aldri brukt. At du får kjøpt mye mer ettermarkedsdeler til 10/22 er en fordel hvis en vil bruke penger på det :mrgreen:

 

Dette er vel standardsvaret til enhver 597-eier så snart de blir kritisert? "Jeg har en 597 som funker toppers, naboen/kollegaen/kona/kompisen har en 10/22 og den er dritt!"

 

Finnes ikke en eneste grunn til å velge 597 over 10/22. Den søppel"riflen" burde det ikke vært lov å selge.

Link to comment
Share on other sites

Vi har vel diskutert dette før, og trenger ikke gjenta det. At du synes 597 er søppel får du stå for. Jeg synes ikke 10/22 er søppel. Jeg valgte 597 fordi den var gunstig i pris i forhold til 10/22 dengang jeg kjøpte den. Jeg må jo få lov å si at jeg er godt fornøyd? Er vel også en kjensgjerning at de som kritiserer 597 ofte IKKE har eid denne selv, men "har en kompis som hadde en slik engang" osv. Blir det det samme som diskusjoner rundt tasco kikkertsikter. De er også noe dritt, i følge dem som ikke har disse :wink:

Kanskje du skal begynne å argumentere for 10/22, og drite i 597? Den er jo "noe dritt uansett" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

10/22 er frest ut av en aluminiumsklædd, pipa er festet med en patent som aldri ville blitt vurdert på en elgrifle, å demontere og remontere krever å skru fra hverandre hele skiten for å få ut sluttstykket, og som med de fleste andre salongrifler virker stokken mer beregnet for den delen av befolkningen som er lavere enn 1.80.

 

Men bevares så mye moro man kan ha både med å skyte og med å mekke. Lego for våpenfolk.

Link to comment
Share on other sites

Mitt stalltips: Styr unna begge to og kjøp heller en boltrifle. Kanskje slipper du unna mekking for å få en velfungerende rifle...

 

Rart med disse to børsene. Det virker som om "alle" må gjøre et eller annet mekk for å få dem til å gå bra. Enten sliter de med presisjon og må gjøre et eller annet med stokken, de sliter med avtrekk og må bytte det, eller de sliter med mating eller utkast og må gjøre noe med det.

 

Tipper det stort sett er et fett hva du velger av disse to. 10/22-folket og 597-folket er like enige som Manchester United- og Liverpool-fans... Det er om å gjøre å drite ut den andre uten egentlig å ha så voldsomt gode argumenter. Har hørt om og sett en del 10/22'er og 597'er, og det virker som det er noe "jalla" med samtlige omtrent. Med andre ord virker det som om det er tilfeldig om alt er i orden eller ikke. Kanskje får du ei møkkabørse, kanskje ikke, enten det gjelder den ene eller den andre.

 

Begge to virker når de virker, men du "må" gjøre et eller annet for å bli heeelt fornøyd. Med Rugeren kan du gjøre litt mer ombygging. Det er jo moro en liten stund det...

 

For meg er begge alternativer fullstendig bortkastede penger. Lekebørser og ikke noe annet.

 

Eller, for å sitere et utsagn litt lengre opp: "Finnes ikke en eneste grunn til å velge 597 over 10/22. Den søppel"riflen" burde det ikke vært lov å selge." Jeg ville heller sagt; "Finnes ikke en eneste grunn til å velge verken 597 eller 10/22. De søppel"riflene" burde det ikke vært lov å selge."

 

Har for øvrig en 597 i skapet. Jentungen sin. Den virker av en eller annen merkelig grunn, men selvsagt ikke uten modifikasjoner. Den ENESTE grunnen til at jeg kjøpte den var at jeg skulle kappe kolben. Slik gjør man bare ikke med en klassisk boltrifle (Anschütz 1416), om i stedet ble solgt til en som hadde bruk for den. 597'en havnet i kappsaga umiddelbart.

 

Fordelen med slike skrotrifler, med et fullstendig fravær av sjarm og utseende og "må-ha-følelse", er at det ikke gjør noe å ødelegge dem, siden det bare er noe skrot fra før.

Link to comment
Share on other sites

Mitt stalltips: Styr unna begge to og kjøp heller en boltrifle. Kanskje slipper du unna mekking for å få en velfungerende rifle...

 

min 10-22 fungerte helt fint før mekking. Men så liker jeg også å bygge med lego :D

 

Men klart, skulle ikke hatt noe imot å hatt f.eks en CZ 455 i tillegg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 10/22 Target som jeg har byttet til en Boyd stokk, kjempefornøyd med den! Presisjon er ikke et problem (20mm@100m med ESP kuler), og jeg hadde en 597 magnum i 17HMR, og jeg har skutt noe med 597 i 22Lr. Uten modifikasjon er de ganske like, og noen liker pære og andre liker eple... Begge har sine svakheter og begge krever en god del pussing.

 

Jeg bruker å skyte ca 250 skudd med 10/22'n når jeg drar for å skyte med den, og da blir det en del problemer mot slutten. Dette kan unngås med riktig valg av ammo, men da er det ikke sikkert at du har samme presisjonen.

 

Min ruger har fått nytt avtrekk samt noen andre custom deler, og er meget god å skyte med. (men den har snart kosta meg 15 høvdinger også da)

 

Du får litt det du betaler for, så kanskje vurder hva du skal bruke den til, og hvor mye penger du har tenkt å legge i den over tid.

 

Standard avtrekket er "ubrukelig" på begge, men det kommer bly ut av løpet om det er bare det du er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Standard avtrekket er "ubrukelig" på begge, men det kommer bly ut av løpet om det er bare det du er ute etter.

 

Ræva avtrekk, ka mener dere med det. tungt eller at det lugger. vant med et avtrekk på over 3kilo så om det bare er tungt så er ikke det et problem

 

Hvis du er vant med avtrekk på 3kg så hadde du blitt forundret over hvor mye bedre du skyter med avtrekk på 1,5kg :lol:

Jeg filte litt på searen i mitt avtrekk(597). Fikk avtrekk på nydelige 700g. Meeen da dette ikke er helt trygt, og jeg plutselig fikk fullauto, så filte jeg litt til :mrgreen: Avtrekket er nå ca 1,4kg og myyye bedre enn originalt. Har testet grundig for å se om skudd kan gå av med sikring på, og det gjør det ikke. Har ALDRI skudd i kammeret under forflytning uansett, kun med rifla i sikker retning på post. Min brukes mest til trening, litt kattekontroll og noe fuglejakt. Om jeg skulle brukt salong mye på jakt, så hadde jeg gått for bolt, kanskje med mulighet for løpsskifte og kal 17.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 597 som jeg har hatt lenge.

Den skyter i snitt 2-4 skudd før det er matetrøbbel.

Den har aldri gått spesielt bra, men er likevel ganske morsom da.

Skulle jeg kjøpt på ny, hadde jeg ikke kjøpt det.. men man lærer så lenge man lever. Noen ganger er det lurt å ta med den læringen fra noen som har erfart det selv. Eller ikke. Fritt valg, men hvis det står mellom de to.. hadde jeg kjøpt den andre. :)

Link to comment
Share on other sites

om du skyter mye, kommer du til å havne tilbake på bolt-action bare på grunn av pussingen..

 

Jeg har et litt elsk/hat forhold til min 10/22, elsker å skyte med den, men hater pussejobben som medfølger.

 

Det er ikke så lett å bestemme seg for hva man skal velge, men du kommer uansett til å bruke mange skudd hver gang du drar for å skyte!! :)

 

Pusse jobben kan reduseres ganske mye om du finner den ammoen som har det raskeste kruttet, eller den patronen som gjør at du soter minst og får minst kruttslam i låskassa..

 

Dårlig avtrekk er at det lugger, og har langt slep. En time eller to med polerings settet til dremelen hjelper på lugging men ikke på slepet.

 

men vær obs på at du kan lett få problemer om du ikke vet hva du gjør i avtrekksmekanismen..

 

Det eneste som jeg også har hørt er at 597 sine magasin ikke er helt bra. (fungerte stort sett fint i 597 Magnum)

Mate trøbbel kommer du til å få med begge. Noen dager mer enn andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...