Jump to content

Kalvebrissel?


Cappel

Recommended Posts

Hei,

Jeg smakte på kalvebrissel hos Arne Brimi på Vienvang for litt siden. Det var utrolig godt! I følge Brimi'n kunne en gjerne bruke fra elgkalv også.

 

Men er det noen som kan fortelle litt mer om hvordan man tar den ut ved slakting og tilbereder den? Vet ikke stort mer enn at det er en kjertel ved strupehodet hos ungdyr.

Link to comment
Share on other sites

[...]men slakteavfall er og blir slakteavfall.

Neimenn så fint da, desverre hjelper det nok trådstarter heller lite at du lever opp til navnet ditt også i valg av matvarer.

Noen som vet hvordan man finner den? [...]

Sånn omtrent "mellom lungene og forran hjertet" gjerne sånn halvveis infiltrert i luftrør og hulvener.

Link to comment
Share on other sites

Brissel er ikke bukspyttkjertelen, men gogle Thymus og du får svar hva det er.

 

Takk, da var det straks enklere å finne ut en del. Kalles Sweetbread på engelsk, fullt av oppskrifter på youtube!

Og må vel innrømme at det har vært slakteavfall tidligere hos oss også, men går fortsatt an å lære noe nytt :wink:

 

Da skal jeg ut å skyte meg en kalv!

Link to comment
Share on other sites

Brissel er fyrsteklasses mat. Smaken er mild, fyldig og god, litt som marg men ikkje fullt så grisefeit. Noko heilt anna enn til dømes nyre og lever.

 

Ein brukar forvelle dei, og så bruke til dømes eit bambusgrillspyd eller liknande til å pirka/plukka vekk hinna som ligg rundt. Frå der har ein mange mogleikar. Ein kan til dømes skjæra opp i skivar, panere med mjøl, egg og strøbrød og steike i feittgryte og servera med sitron. Eller riva over parmesanost og gratinera og til dømes servera med ein ekstra god soppstuing. Særskild fransk kjøken har mange gode oppskriftar på brissel, norditalienarane er òg glade i det og brukar det gjerne som til dømes del av ein skikkeleg god ragù eller til fyll i tortellini.

Link to comment
Share on other sites

Eg har høyrd frå ein amerikanar at han plukka brissel ut frå brystet frå ein piggokse, men det er på andre sida av dammen. Om det er likeeins med den europeiske elgen gjenstår eigentleg berre å finna ut av? :mrgreen:

 

Kikk på begge sidar av luftrøyret der halsen gå inn i brystet.

 

Han nemnde forresten òg at elgbrissel var i særklasse godt, betre enn kalvebrissel. Lovande.

Link to comment
Share on other sites

Tøft at noen spiser brisselen! Den er en delikatesse, jeg vet, men personlig synes jeg den smaker for spesielt.

 

Hent fram en hvit toppburgunder og server til tonene av Bachs Goldberg-variasjoner, gjerne i Glenn Goulds innspilling. En ekstraordinær sanselig opplevelse, i beste Hannibal Lecter-stil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...