Jump to content

T-skjorter som ikke lukter ammoniakk!!!


Shadob

Recommended Posts

Ammoniakklukta kommer av svetten din, og ikke trøya i seg selv. Kjent fenomen blant lavkarbofolket at svette kan begynne å lukte noe amoniakk. Men også for oss som ikke følger dietten kan dettee komme på slutten av en dag når du begynner å gå tom, og kroppen forandrer forbrenningsmønster noe.

 

Prøv en rolig halvlang løpetur på morgenen uten frokost først, og lukt på deg selv når du er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er at t-skjorter gjerne vaskes på 40°C. Det tar ikke livet av alle bakteriene. Satt 12 timer i en tyrkisk buss hvor sjåføren slo av klimaanlegget når alle var sovnet (Motoren ble litt sprekere da, antar jeg...). Et tidligere gjenomsvettet sete ble varmet opp og gjennombløtt på ny. Den t-skjorta ble aldri ren igjen, selv ikke etter 60°. Endte med å fyre med den, bomull brenner helt greit.

 

Vask t-skjorta på 60°, og kast den når den blir stygg. Ellers er helsetrøye/brynje også under t-skjorte helt gull.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Som mange over skriver så er ull tingen. Gjennomsvette ull-T shirts bare skylles og tørkes og er klare for en runde til :)

Mange tror sikkert at Milos ullvaskemiddel og tilsvarende bare er tull, men man bør faktisk vaske ullplagg med slikt vaskemiddel.

De typene vasker ikke vekk det naturlige middelet i ulla som hindrer svettelukt.

T-skjorter i merinoull koster endel mer enn de i bomull, men varmer på en helt annen måte i våt tilstand også.

Jeg bruker bomull til daglig, men strax jeg skal i skauen så er det på med ulltrøyene.

Verd hver eneste krone spør du meg :)

Link to comment
Share on other sites

tenkte også på om man kjører lavkarbo, da blir det gjerne strammere lukt av svetten. Hvis man da i tillegg som OIH beskriver , vasker på 40 så skal det neppe så mye til før "godlukta" er på plass

 

så også noen tips om at man kan ha litt eddik i skyllevannet i vaskemaskina for å ta knekken på vond lukt.

KVinneguiden har svar på det meste ser det ut til: http://forum.kvinneguiden.no/index.php? ... 76734&st=0" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

så også noen tips om at man kan ha litt eddik i skyllevannet i vaskemaskina for å ta knekken på vond lukt.

KVinneguiden har svar på det meste ser det ut til: http://forum.kvinneguiden.no/index.php? ... 76734&st=0" target="_blank" target="_blank

 

Eddik fungerer utmerket.

Synd med den høye prisen her på berget.

Hvis jeg har T-skjorter og annet lignende så hender det

jeg legger de i bløt i noen timer.

Rykende varmt vann.

3 LEE blyøser med vaskepulver og 2 LEE blyøser med klorin.

Etterpå blir det hele skylt og går i vaskemaskinen.

 

Lukt?

Det er meg det.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

så også noen tips om at man kan ha litt eddik i skyllevannet i vaskemaskina for å ta knekken på vond lukt.

 

Gammalt kjærringråd som funker det der!

 

Bruker halvt om halvt med eddik(Idun's klar 7%) og tøymykner, og har ikke tall på hvor mange håndklær, badebukser og gymtøy jeg har berga med det trikset.

Selv drit sure håndklær som ungene hadde forlatt våte i gymbaggen ei uke ble som nye!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder t-skjorter så har jeg lagt merke til at fargen på klærne kan ha innvirkning. Rødt er en farge som det lettere blir vond lukt i etter noen ganger bruk.

Akkurat det er nok ikke klesprodusentene enig i :lol:

 

Er nok stoffkvalitet/innhold som avgjør hva som lukter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...