Jump to content

Ladepresse til 38/357


ryu82

Recommended Posts

Etter ett par tusen fabrikk skudd i min S&W 686 så har jeg begynt å tenke på å starte å lade selv. Litt pga økonomi men mest for videreutvikling av hobbyen :-) Jeg er så å si blank når det kommer til hjemmelading så spør derfor om råd.

Jeg har sett noen videoer på YouTube av Lee pro 1000 og Lee Turret. Vurderer egentlig Turret mest da jeg ikke har dårlig tid med å lade og det virker som Turreten er mest oversiktlig for en nybegynner. Er dette et ok valg? Kan jeg lade 38 og 357 med samme dier? Mulig det blir litt lading av 9mm også etterhvert når jeg begynner å få dreisen på hobbyen.

Hvor får jeg Turrett til en bra pris?

Link to comment
Share on other sites

Har kun erfaring med Lee Turret, den gamle typen i alu. Den var godt brukt då eg kjøpte den, og etter å ha lada ein del tusen skot sjølv (mest 38 Special, men også ein del 44 Magnum) kan eg ikkje sjå kvifor alu skulle vere problematisk. Ser ikkje heilt kva eg skulle klare å knekke eller slite ut.

 

Eg ladar ca 200 skot i timen utan å stresse, då brukar eg Lee sitt autodisk kruttmål som står på expanderdia. Har to turrets ferdig satt opp til hhv 38 Special og 44 Magnum, med eit kruttmål til kvar. Eg trykker berre ut standardladningane mine (og brukar samme kula heile vegen) så eg treng aldri justere noko, berre å sette i riktig turret og lade i veg. Kontrollmåler vekt og patronlengde likevel, men har til dags dato ikkje hatt behov for å etterjustere.

 

Du bruker forøvrig samme diesett til 357 og 38, men vil måtte justere diene når du veksler mellom desse kalibra pga forskjellen i hylselengde. Viss du ladar mykje i kvart kaliber er det lurt å ha dobbelt sett med dier og to turrets for å slippe justeringa.

 

Når det gjeld pris så er eg ein gnier og kjøper brukt der eg kan. Kom litt under 2000 for presse, to turrets, tre diesett, to autodisk kruttmål og to kuletenger. Noko er brukt og noko er kjøpt nytt på eBay eller direkte frå Lee. Eg ladar for å spare pengar, ikkje for å ha det finaste leiketøyet ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller litt mot Turret men skal allikevel ta en titt på Dillon.

 

Eg har ingen erfaring med Squaredeal-pressa, men den ser veldig interessant ut. Den vil nok vere betydeleg raskare i bruk enn Turret-pressa ettersom du jobbar med inntil fire patroner samtidig. Med Turret-pressa ferdigstiller du ei patron før du tek til på den neste.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha Turret så gå for Classic, de er heller ikke perfekte, men er iallefall solide. På aluversjonen har jeg selv sett ødelagte overføringer (link) ved håndtaket, indekseringskruer som ryker med jevne mellomrom osv. Men det er jo flere som funker ok, men langt fra alle. Jeg er heller ikke noe stor fan av Lee sine autodiskmål, de har en tendens til å lekke.

 

Mange Lee eiere får ofte et hatforhold til ALT annet ladeutstyr og er villig til å overse eller fikse evnt. problemer med Lee utstyr med Petter Smart metoden - dette gjelder spesielt de progressive pressene deres da ;-)

Link to comment
Share on other sites

Til opplysning kan du lade en og en patron uansett presse ...

 

Godt poeng.

 

Jeg er en fersk hjemmelader (kjøpte presse før sommeren) og bestemte meg for en Dillon Square Deal.

Jeg har behov for å lade pistol ammo raskt og enkelt.

 

Etter å ha ladet over 3000 skudd, vil jeg bare si at Dillon Square Deal er super å bruke og rimelig i innkjøp.

NO BS-Livstidsgaranti er en bonus, da pressa er lett å evt. selge senere.

 

Som sagt fra Varegg så kan du sette inn en hylse og ferdigstille en patron før du setter inn neste hylse.

Når du er komfortabel med det (innen kort tid :winke1:) så er det bare å mate ivei.

 

Ser ingen grunn til ikke å gå rett på en kvalitets progressiv presse med en gang, hvis du skal lade noe volum i pistol ammo (mer enn ett par hundre skudd i uka).

Jeg bruker tjue minutter op 100 stk patroner og da stresser jeg ikke.

 

Personlig ville jeg ikke giddet å brukt en enstasjonspresse, med mindre det er til rifle eller spesielle kalibre i små kvanta.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet, tja vil tippe over 10 000 sk med 45 ACP og 38 spes på Lee sin 4 hulls turret. Grei nybegynnerpresse da man har full oversikt over alt som skjer og man lader nokså fort, men ikke i nærheten av Dillon. Jeg kjøpte ei XL650 etter turretpressa og har ikke angret ett sekund på det. Har heller ikke angret på at det ble 650 framfor Square Deal. Synes den virker spinkel og med masse plast. Skulle ikke forundre meg om Lee sin turret presse er like solid som denne. Det er i alle fall mye mer mikk-makk som kan ryke på SD'n. Lee sin turret er idiotsikker slik. Er det noe som ryker her er det den plastdingsen til autoindekseringa og den koster 15 bkr og byttes på 2 sekunder. Helpresser du riflepatroner på den ryker håndtaklet har jeg erfart, men etter det jeg skjønner er det av stål og ikke støpejern på den nye varaianten :)

Link to comment
Share on other sites

Square Deal er ikke sammenlignbart med Lee! Men de er mer sårbare enn de større pressene, da de er ganske lukkede. Derfor er rengjøring viktig, og forsvinner det ei tennhette i "systemet" så MÅ du finne den igjen før du lader videre, kruttsøl er heller ikke lurt og må rengjøres med en gang. Gjør du det så vil SD dure å gå, selv konvertering er greit - så lenge man holder seg til samme tennhetter, bytte mellom små/store er litt mer jobb enn andre Dillonpresser.

 

Ok det er veldig lurt å ha en pose med "spare parts" til pressa liggende - det koster ca 250kr til Dillonpresser og inneholder stort sett alt av deler som kan/vil ryke eller bli utslitt, jeg har det til både SD, 550'er og 650.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha Turret så gå for Classic, de er heller ikke perfekte, men er iallefall solide. På aluversjonen har jeg selv sett ødelagte overføringer (link) ved håndtaket, indekseringskruer som ryker med jevne mellomrom osv.

 

Kjøper du nytt kjøper du Classic. Ikkje nødvendigvis fordi den er meir solid, men fordi hettematinga er betre og fordi dei brukte hettene ikkje spretter overalt slik dei har tendens til å gjere med den gamle Turret-pressa. Men finn du ei billig, brukt Turret er det berre å kjøpe, ingen grunn til å vere redd for å knekke noko til vanleg pistollading.

 

Ja, plastbiten til indekseringa blir utslitt før eller seinare. Den er billig og enkel å bytte som andre har påpeikt. Utover den ser eg ingenting som det er råd å øydelegge eller slite ut på mi presse.

 

Jeg er heller ikke noe stor fan av Lee sine autodiskmål, de har en tendens til å lekke.

 

Ja, dei kan søle litt krutt viss pressa ikkje er solidt montert til ein solid benk. Dette merka eg godt i starten då eg ikkje hadde nokon plass å montere pressa og den var skrudd fast i ei trekasse som eg drog fram ved anledning. No som den står på ein solid benk er sølinga minimal. Ser rett bort på den no, og kan sjå 10-15 kruttkorn på benken etter gårsdagens produksjon av 200stk 38 Special. Det tåler eg godt då kruttmålet elles er skitbillig og rett og slett genialt :)

 

Forøvrig er den einaste Petter Smart-fiksinga på mi presse ein liten pappbit som eg har teipa på sokkelen for å fange brukte hetter på ville vegar. Akkurat dette er mitt største ankepunkt med den gamle Turret-pressa. På Classic-versjonen forsvinn den brukte hetta gjennom eit hol i stempelet og kan samlast opp i ein egna beholder.

Link to comment
Share on other sites

Begynte min ladekarriære på en enkelstasjon (gammal Lee), som de fleste anbefaler.

 

Når dattra mi også begynte å skyte revolver fant vi ganske raskt ut at å lade håndvåpenammo på enkeltstasjon var rimelig dødfødt.

Så nå deler Lee-pressa ladebenken med ei Dillon 650, den klemmer jeg ut 7-800 patroner i timen på (i bedagelig tempo).

 

Jeg skal IKKE hive meg på hylekoret om at man på død og liv MÅ begynne på enkeltstasjon, 650 var rimelig plundrete å sette opp, og tror jeg hadde slitt litt om jeg ikke hadde basiskunskapen jag hadde tilegnet meg på enkeltstasjonspressa.

Som sagt skal du bare lade håndvåpenammo så er ikke enkeltstasjon veien å gå.

Bevares, enkeltstasjonspressa mi er enda i bruk, lader all rifleammo (inkl .44 Mag) og presser/sizer også hjemmestøpte kuler med den, så den er langt fra arbeidsledig.

 

Jeg prøvd turretpressa fra Lee som nevnes lenger opp i tråden, og tror den vil være en mye bedre første-presse enn en 650.

Har en kompis som begynte med en Dillon 550, han hadde en brattere læringskurve enn meg, men det gikk greit med ham også.

550'n autoindexerer ikke, så den kan i praksis brukes som en enkletstasjonspresse, i tillegg til at du når du blir varm i trøya kan kjøre "full pupp" og klemme ut flere hundre patroner i timen.

 

Så min anbefaling er enten en Turret eller en Dillon 550.

Link to comment
Share on other sites

Det at man jobber med et skudd av gangen ser jeg bare som en fordel som nybegynner. Det må jo gi mye mer kontroll på alle prossesser?

 

Enkelte har forlest seg på Ladeboka og meiner at alt anna enn ei enkelstasjonspresse er for komplisert for nybegynneren. Eg har meir tru på folk enn som så. Det er berre å ta det med ro i starten, så held du oversikta. Og som andre seier treng du ikkje lade meir enn ei patron om gongen med andre presser heller.

 

Jeg skyter ca. 200 skudd i uka. Og hvis det tar meg 2 timer å lage 200 skudd så er det null problem.

 

Ein ting er tida det tek, ein annan ting er at ein fort blir lei av dillete ting. Skulle eg ha lada 200 skot i veka med ei enkeltstasjonspresse hadde eg nok fort gitt meg. Turret-pressa er mykje raskare og enklare i bruk sånn sett. Har sett eit par filmar om Square Deal-pressa på Youtube, den virkar også veldig rett fram å bruke. Men som sagt, eg har null førstehandskjennskap til den pressa.

Link to comment
Share on other sites

Square Deal er en liten "bøyg" å sette seg inn i som nybegynner, men med litt hjelp så går det som en drøm - den er rask og regner man med prisen for dier så vil jeg påstå at ei ny Lee presse er et dårlig kjøpt i forhold.

 

Er man normalt oppegående, interessert nok med tilgang til nettet/Youtube så går det meste bra - har en kompis som aldri har ladet eller vist noen interesse for det - han kjøpte seg ei Hornady LnL progressiv presse som er omtrent som ei 650, han taklet det uten hjelp av noe annet enn nettet.

 

Nå skal det sies at Hornady LnL i mine øyne er et hakk mindre plundrete enn 650 (som jeg selv har)

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Pressene blir bare større og mer avanserte. Blir bare mer forvirret jo mer jeg leser meg opp. Men det står vel egentlig mellom Lee Turret og Dillon SD nå.

Jeg synes det er litt mye dilldall på Dillon Sd (mer som kan gå i stykker) Men ellers så ser det ut som en smart sak. Jeg kan få en brukt Lee pro 1000 billig men er litt mer skeptisk til den.

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte en brukt Lee Turret, mest fordi det fulgte med en masse kuler, hetter og krutt til 38/357. Så nå har den overtatt all lading i 38/357. (brukte tidligere RCBS enkelstasjon)

 

Syns den funker flott til mitt bruk, eneste irritasjonsmoment er hettene som andre har nevnt, havner overalt. Og hylseholderen vil ikke alltid holde seg der den skal

 

Og som andre har sagt, det er jo ingenting i veien for å ha flere presser :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon når ladepresse skulle kjøpes, det var mye bra og velge i mellom og med priser fra rett over tusenlappen til flere tusen, nå var ikke pris det eneste og mest avgjørende i valget mitt.Jeg ville først og fremst ha ei presse som var enkel i bruk, siden jeg bare hadde erfaring med 44 magnum og 45 LC på en enkel Lee Challenger.

Jeg vurderte på slutten Lee Turett og Dillon 550, Dillon SD følte jeg var litt for låst til ett kaliber eller for omfattende og dyrt og bytte kaliber på samtidig som den ikke kan brukes til rifle etter hva jeg greide og finne ut.

 

Dillon 550 ser bra men jeg ville helst ha ei presse som snurra ting rundt når jeg drar i spaken, etter mye lesing og studering av filmer om presser valgte jeg Lee Turett den lader jeg 9mm og 38/357 på så blir det sikkert litt 223 og 6,5x55 på den senere. Lee Turett pressa er veldig enkel i bruk og ei grei presse til og lære og lade med. Det var litt problemer med statisk elektrisitet i krutt målet helt i starten men dette ble løst med en skvett grafitt pulver.

 

Nå i ettertid ser jeg det var ett bra valg for min del men samtidig så føler jeg det går litt tregt og lade på den da særlig når jeg lader 9mm, lader jo 9mm like fort som 357 men det går mer 9mm skudd når en først setter i gang og skyter :)

 

Jeg lader vell ca 150 skudd i timen med denne, det er nok mer og hente der, men jeg kjøper nok heller ei raskere presse når jeg føler tiden er inne for det.

Så neste presse tror jeg må bli Dillon 650 da først og fremst til 9mm men der er det også muligheter for lett og bytte kaliber og bruke die sett jeg allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Dillon SD kan du ikke lade til rifle på, det er riktig ...

 

Som ved vurdering av andre innkjøp så får du det du betaler for, en 1000 lapp ekstra gir deg en bedre presse ...

 

Er du i tvil om hva du skal kjøpe kan du garantert spørre noen i klubben om en instruksjon, det er alltid noen som lar deg bli med for å prøve et par runder ...

Link to comment
Share on other sites

Etter mye hjelp fra dere i denne tråden og PM så er 99% sikker på at det blir en Dillon SD. Jeg blei litt overbevist etter å ha sett denne videon også :

Takk for all hjelp :-) Da er det bare å spare litt $ Jeg har nettopp blitt millionær på minus siden(huskjøp) så har ikke allverdens kroner til moro på en liten stund.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er økonomien med å lade 38/357 eg entlig? Det lille jeg har sett av priser på kuler og tennhetter så blir prisen ca. det samme som fabrikk ammo. Hvor får jeg en god pris på dette? Støping av kuler blir ikke aktuelt med det første.

 

Har du hylser, så er prisen med mine komponenter.:

 

Vask av hylser (ingredienser): Litt zalo (runde 1), sitronsyre (runde 2) og vann: 1 øre :winke1:

Tennhette (Federal): 32 øre

Kule: 60 øre

Krutt: 22 øre

Totalt: 115 øre pr skudd

 

Har du ikke hylser, så kan du kjøpe brukte for 50 øre stykket. De holder lenge...

 

Ferdigammo ligger på ca 2 kr og oppover pr. stykk. Så du sparer ca. 80-90 øre pr skudd.

 

Jeg lader for å spare noe penger, for å kunne ha så lett avtrekk som mulig (Federal tennhetter) og noe svakere ladninger enn fabrikk.

Kjøpeammo krever ofte kraftigere anslag for å gå av.

 

Dessuten er det hyggelig å lade litt i ny og ne.

 

Kuler og tennhetter får du på XXL til en rimelig penge.

Ellers får du krutt billig på "Intersport Bogstadveien" (ligger i Kirkeveien nå). Kjøpte nylig 2 kg VV320 krutt for 1200kr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter vel 150-200 skudd i mnd med 357 mag.

Pris pr skudd er 2,6 for geco.

 

Når jeg sjekker priser på kuler, tennhetter ++ kommer jeg langt over det jeg betaler for ferdige patroner .

Pressa og alt utstyret koster jo også en del.

 

Da lønner det seg ikke, bare en ekstra hobby :-)

Link to comment
Share on other sites

Så nei, det lønner seg definitivt ikke :roll:

 

Hva som er lønnsomt er vel også individuellt, jeg har ikke spart ei krone på å lade og støpe kuler selv.

Men jeg har skutt MYE mer enn om jeg måtte kjøpe fabrikkammo, har skutt med mye bedre ammo enn jeg kan få kjøpt (slappe ladninger tilpasset feltskyting) og med mye bedre avtrekk på revolveren (Federalhetter).

 

Så i kroner og øre er det ikke lønnsomt, men...

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet ut orginal fjærer til Wolff fjærer her om dagen på 686en og mistenker at fabrikk ammo ikke kommer til å gå av. Har ikke hatt tid til å teste ennå... Slappere slagfjær og 14p rebound fjær. Aner ikke om det er en god combo men fy.. for en forskjell på avtrekket :-) Hvis jeg ligger innafor 1360gram og hjemmeladet vil si pang så er jeg i mål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv ei classic turret å den var kjempe fin å lære seg på.

Men jeg sliter med ujevne ladninger når jeg bruker auto disk dispensern :(

Å ja jeg har vasket kruttmålet med nylon vask + kjørt igjennom med grafitt pulver.

Får alt ifra 2,4gr til 3,4gr pr ladning , selv etter 1000-1500 ladninger.

Snakket med han på Interarms som jeg kjøpte settet av å han trodde ikke på meg :forvirra:

For det hadde han aldrig hørt før (skeptisk) .vurderte en stund å sende hele driten tilbake men har kjøpt meg en Lyman gen 5 kruttmål/dispenser istede

Er det noen som har forslag/forklaring :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Bruker bare Dillon og enstasjons ( ops har visst Redding T-mag også) men har da brukt Lee også ganske mye tidligere. At kruttmålet til Lee gir så stor variasjon virker unormalt. Har vel til tider hatt seks syv av dem samtidig og benyttet både dobbel disk, mikro disk og det justerbare. Siste hadde jeg mest søl med.

Ad vask for å ungå statisk elektrisitet anbefaler jeg tøyskyllemiddel. Samme som Trond (på hjemmelading.no) Det løser normalt problemet med krutt som henger i målet.

 

Ja til blått. 550, 650, 1050 :-)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått testet 686en med nye fjærer(Wolff redusert hammer fjær og 14punds retur fjær)

Avtrekks vekten var rett over 1360g på SA og litt tyngre på DA, men langt fra tung :-)

Fiocchi ammoen ville ikke gå av. Var bare et lite merke i tennhetta. Så jeg gikk for en Petter Smart løsnin og satt en 1mm trebit mellom strammeskrua og hammer fjær. Og jaggu smalt det :-)

Da jeg kom hjem fra banen, satt jeg en 2mm gummi knott av typen som er i kjøkken skap for å dempe når du lukker skap dør. Og plutselig har jeg supert avtrekk som også fungerer på fabrikk ammo.

Bilde av løsningen : https://db.tt/iW8sK4cK

Er i grenseland av hvor lett avtrekk jeg kan ha til fabrikk ammo men det problemet forsvinner når jeg får kjøpt inn en Dillon SD

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...