Jump to content

Reparasjon av Mauser C-96


Guest John Doe #1

Recommended Posts

Jeg har forhørt meg litt blant børsemakere angående min C-96 som trenger reparasjon.

INGEN har hittil hatt ønske eller kunnskap nok til å gjøre noe annet enn å file vekk metall.

 

Det er jo mulig jeg må ta arbeidet selv, eller rett og slett plombere pistolen, den er jo nesten like mye verd i ødelagt stand.

Å kjøpe en plombert delepistol er jo av samme årsak like dyrt som en som fungerer, så det er ingen option.

 

Hvis det derimot finnes noen som har tips, tar jeg gjerne imot dem, det er jo litt trist å plombere en C-96 "Red nine" bare fordi den stenger for en skytbar i samme kaliber.

 

Siste børsemaker som ikke kunne hjelpe var Sønju.

Link to comment
Share on other sites

Det er den todelte fjæra som sitter på en bolt, fjæra returnerer avtrekkeren.

På engelsk heter den visst "sear spring".

 

http://www.gunsworld.com/mauser/c96_parts_us.html

viser en splittet C-96, delen som er ødelagt tilsvarer part nr 9.

 

Det ytterste området på fjæra er brukket av, og man må vel derfor enten bytte hele dingsen, eller fiksere ei ny fjær i bolten.

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den lille som er brukket av, slik at det går an å se hvordan hele fjæra er laget, den er jo litt tynnere mot enden, for så avslutte i en litt tykkere og avrundet glideflate.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilbøyelig til å være enig der, men det er tydeligvis ikke så lett i praksis, hvis ingen børsemaker fikser det, gjør jeg det selv i skrustikka på roterommet :D

 

Det er jo ikke penga det står på, men det kan jo hende moderne børsemakere er litt som moderne bensinstasjoner, kanskje de selger pølser og spylevæske de også? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da er det jo bare å få laget en ny! Enhver børsemaker bør kunne dette.

 

Helt enig, Ellers får du finne en gammel verktøymaker, en som fortsatt kan file, herde og anløpe.

 

 

Jeg ser Numrich, som El-Gringo linker til, bruker navnet: "Sear Spring & Hammer Pivot". Det stemmer mer med det Norske navnet jeg fant på delen, i en gammel bok jeg har: Haneakse.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det neste skritt å sende et spørsmål til Numrich, jeg har jo konto der.

Takk for tipset, det sitter jo ganske langt inne å deaktivere våpenet, den går jo godt, og gir fine samlinger, eneste som må trimmes er avtrekksflatene, avtrekket føles ikke helt likt hver gang.

Men sånn skal det vel være, litt langt å presse inn.

 

Hvor mange andre pistoler finnes det som er satt sammen uten skruer?

(Når vi ser bort ifra skruen som holder skjefteplatene)

Link to comment
Share on other sites

Flott link til Numrich, men hvordan er det å bestille våpendeler?

Har fått bråstopp før angående hurtiglader til revolver, det var restriksjoner på slikt.

 

 

Under 100$=problemfritt

Link to comment
Share on other sites

Glock har jeg aldri plukket fra hverandre, har en plombert Kongsbergcolt her, den har vel bare skjefteskruene og en settskrue på magasinutløseren.

 

 

. . .da er mail sendt til Numrich, så får vi se om dette er en del som ikke er berørt av restriksjoner, det er jo mange rare sådanne, siste jeg opplevde var snodige regler da jeg bestilte en DELL maskin.

 

De er jo så redde for terrorister, hvis de ikke har nok fra før kan de jo få noen av oss :lol:

Link to comment
Share on other sites

Under 100$=problemfritt

 

 

Da regner jeg med at det er sånn, Numrich gir meg vel svar ganske raskt, så er det kanskje et skritt nærmere løsning.

 

Et annet spørmål angående pistolen, er hvordan jeg korrigerer siktet, det er faste siktemidler på min, og den har treffpunkt ca 10 cm til venstre, og 15 cm under på 25 meter, samlingene er innenfor en kaffekopp.

Link to comment
Share on other sites

De sendte slagfjær til min cz27 kjapt og enkelt.

 

Det er moro at det fremdeles er noen av de gamle pistolene i skytbar stand, og det at jeg ønsker nyere 9mm bør jo ikke forårsake ødeleggelse av den gamle, kjøper vel heller en .45 militær så lenge, eller kanskje en liten raring i .22, etterhvert blir vel aktiviteten såpass at jeg kan lure inn en reservepistol i samme kaliber.

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sarpsborg våpen skaffet meg en ny rekylfjær. Men det var på en av hannes Tysklandsturer. Han har god greie på de gamle der. Trur mye arbeid blir lakt til side når slike vakre ting skal ha en liten overhaling. Hvis du ikke har ordnet det enda? Så kan du ringe Geir på Sarpsborg våpen tlf 69150314

Link to comment
Share on other sites

Glock har jeg aldri plukket fra hverandre, har en plombert Kongsbergcolt her, den har vel bare skjefteskruene og en settskrue på magasinutløseren.

 

ehem "settskrue" er vel ikke det riktige ordet!

 

tilbake til topic: jeg har bare gode erfaringer med gunpartscorporation/numrich, så lenge jeg har bestilt for under 100dollar.

Link to comment
Share on other sites

Det ordnet seg med delen fra Numrich :!:

Takk til El Gringo, og hjelpsomme tips :)

 

Pistolen smeller og går som før, måtte bare justere litt på fjæra da den var litt for stiv fra fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...