Jump to content

Retikkel til langhold


TT3T

Recommended Posts

Hva med S&B i fast forstørrelse kontra variabel. Sikter uten zoom har ikke det indre bevegelige forstørrelsesrør. Blir det slark mellom det indre rør og det ytre pga av dårlig kvalitet eller mye bruk, så kan treffpunktet forskyve seg ganske mye på lange hold. På en av Roe sine filmsnutter ser jeg at han med .338lm og variabelt sikte ikke greier å få gode samlinger utover 1500 meter. Kan det være pga et sikte med litt for mange bevegelige indre deler som gir dårlig såkalt "zero retention"?

Link to comment
Share on other sites

Hva med S&B i fast forstørrelse kontra variabel. Sikter uten zoom har ikke det indre bevegelige forstørrelsesrør. Blir det slark mellom det indre rør og det ytre pga av dårlig kvalitet eller mye bruk, så kan treffpunktet forskyve seg ganske mye på lange hold. På en av Roe sine filmsnutter ser jeg at han med .338lm og variabelt sikte ikke greier å få gode samlinger utover 1500 meter. Kan det være pga et sikte med litt for mange bevegelige indre deler som gir dårlig såkalt "zero retention"?

 

Det er nok mulig, men jeg antar de fleste ikke anser S&B for å være dårlig kvalitet. Og på PMII serien burde det iallefall ikke være det (selv om det er noen som har hatt problemer med disse også).

Men slikt kan en jo finne ut av om en gidder å sjekke. Gjør en som M67 i "Tall target test" tråden, så finner en ut mye. En finner ikke ut hva som skjer under rekyl og om deler flyttes under rekyl inni kikkerten, men.. tja... Det er ikke lett å isolere den variablen på lange hold uansett. Da må en gjøre det på kort hols isåfall. Skyting på kort hold for å begrense variabler kombinert med meterstokk, skrustikke, vater og målebånd så burde en kunne samle nok data til å kunne si noe om litt av hvert.

Link to comment
Share on other sites

Hva med S&B i fast forstørrelse kontra variabel. Sikter uten zoom har ikke det indre bevegelige forstørrelsesrør. Blir det slark mellom det indre rør og det ytre pga av dårlig kvalitet eller mye bruk, så kan treffpunktet forskyve seg ganske mye på lange hold. På en av Roe sine filmsnutter ser jeg at han med .338lm og variabelt sikte ikke greier å få gode samlinger utover 1500 meter. Kan det være pga et sikte med litt for mange bevegelige indre deler som gir dårlig såkalt "zero retention"?

 

1500 meter er satans langt. Det er nok forklaringen.

Link to comment
Share on other sites

På en av Roe sine filmsnutter ser jeg at han med .338lm og variabelt sikte ikke greier å få gode samlinger utover 1500 meter. Kan det være pga et sikte med litt for mange bevegelige indre deler som gir dårlig såkalt "zero retention"?

At Roe ikke får gode samlinger på >1500m på videoene sine tror jeg skyldes flere ting - en av dem er nok at det ikke er så lett å få gode samlinger på hold over 1500m... Det tror jeg de fleste som har prøvd kan være enige om.

 

1500 meter er satans langt. Det er nok forklaringen.

Jepp!

 

Roe har snakket om hvilket hold man er "effektiv", og snakket om en 40x40cm blink, han er blant annet klar på at det skal være under "virkelige forhold", og på minst en av videoene blåser det rett og slett jævlig, repeterbarheten er som forventet, eller litt bedre. Han skyter i nordnorsk vær, og han skyter når han skal skyte, ikke når det er pent vær. Samlingene er deretter.

 

Det andre, og trolig den viktigste årsaken til at vi ikke ser tilsvarende samlinger som det KnuteriK f.eks. leverer - er laderutinene. Lav ES er såvidt jeg kan finne ut fullstendig nødvendig når en får disse lange flytidene, og alle andre aspekter med ladingen må være perfekt - "anal-lading" kaller jeg det, og det er kjedelig. KnuteriK liker det, og har også laget en video om det. Roe bruker "vanlig" ammo.

Jeg har sett at ved å gå til slike rutiner, med ammo som samler på høyt benchrestnivå på 100m, og ES f.eks. under 5m/s, så kan jeg skyte tilsvarende samlinger med 6.5x55 som med 338LM på 12-1300m, men effekten av vind er større, kanskje 30-50% større.

338LM riflene er ofte customvåpen også, min er det, og jeg ser at effekten av å bruke BR-laderutiner er større enn i Saueren. Barnarden er presis med vanlig ammo, mer presis enn Saueren - men med BR-ammo er gevinsten enda (mye) større enn det jeg ser i Saueren. Det er i fullverdig BR-rifle, og det er KnuteriKs rifler også. Vi behandler også utstyret med en sivilists kjærlige hender...

Vi har sett nok folk levere gode samlinger uansett hold nå, med mange kikkerter, og med mange kaliber - til å frifinne kikkertene. Selvsagt bortsett fra enkelte "brodne kar" som det er noe konkret feil med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Var å prøvde mitt nyinnkjøpte PMII 12-50X56 i dag.

Siktet oppfører seg som en 5-25 x56 PMII opp til 25x.Når man ratter opp mot 50x blir bildet betydelig mørkere.Alldeles nydelig å ligge å skyte på luftgevær skiver med hvit prikk i midten på 250m.Tror nok det er mulig å skyte tettere samlinger med 50x enn 25x.

Ser miragen fra pipa bedre jo høyere man går i forstørrelse.La merke til at jeg kunne stille/klikke opp etter en lav treff på en 10x10 cm gong på 500m.Stiller jeg 1 klikk på min mil/mil PMII har jeg skrudd meg ut av blinken.Den nye har 1/8 moa klikk.

Retiklet er P4l Fine medforstørrende FFP

Tror jeg må i tenkeboxen om jeg skal bytte ut mine 5-25X56 sikter med 12-50x56 :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en 12-52 s&b selv, det er en god kikkert, men den har altfor lite elevasjon til å være med på skikkelig langholds skyting. Da er IOR 12-52x56 mye bedre med sine 29 mil elevasjon, og meget skarpe optikk. Jeg har sammenligna de 2 nevnte opp mot Sightron 10-50x60 som jeg oxo har, og Sightron er den som blir minst mørk på 50x. Synes også den er hakket skarpere. To each his own ;)

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
La merke til at jeg kunne stille/klikke opp etter en lav treff på en 10x10 cm gong på 500m.Stiller jeg 1 klikk på min mil/mil PMII har jeg skrudd meg ut av blinken.Den nye har 1/8 moa klikk.

Retiklet er P4l Fine medforstørrende FFP

Tror jeg må i tenkeboxen om jeg skal bytte ut mine 5-25X56 sikter med 12-50x56 :forvirra:

 

Ett PMII knepp på 500m blir vel ganske nøyaktig 5cm, blir det ikke?

En korrigert lav treff på en 10x10 gong vil da nødvendigvis bli en høy treff?

Link to comment
Share on other sites

Chariffen.

Når man skyter på så små mål som 10x10 cm på 500m så har du også ett annet problem.Presisjon.En god sauer 200 str som den jeg bruker har en presisjon på ca 10cm på 10 skudd på 500m med ammo en liker.Legger du på denne egenspredningen i regnestykket så bommer i allefall jeg på så små mål som 10 cm av og til på 500m.En liten "fis" av en sidevind og du er "off "på så små mål. :forvirra:

Jeg er enig med deg i at 1cm på 100m gir 5 cm på 500m når klikkverdien er 1cm /100m og jeg vil få høye treff med 1 klikk opp.Erfaringsmessig så skyter jeg bom når jeg stiller 1 klikk på min andre PMII med cm klikkverdi.Det er også¨vanskelig å spotte hvor på plata man treffer med så små mål da den får en heftig swing med treff av 6,5x55 og 308 win.Tror summen av ett klikk + presisjons variablen slår til oftere slik at jeg bommer enn at jeg får treff.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...