Jump to content

Retikkel til langhold


TT3T

Recommended Posts

Har tenkt å start med langholdskyting, å har div. spm. ang. optikk.

Hva anbefaler/ bruker dere av rtikkel til langhold, og hva anbefaler/bruker dere når det gjelder retikkel i 1.eller 2. plan?

 

Har nesten bestemt meg for S&B 5-25x56PMII, men ser også litt på NF 5,5-22x56 NXS. Hva anbefalere/bruker dere her.

 

NB. diskusjoner rund pris er ikkje nødvendig.

 

Håper på raske og konstruktive svar! :P

Link to comment
Share on other sites

Retikkel og justeringstårn som er delt inn i milliradianer eller "mils". FFP "first focal plane" er stort sett det som gjelder. Selv bruker jeg Vortex Viper PST FFP 6-24x50. Skal nå oppgradere til en March FX 5-40x56.

 

Men grunnanbefalingene mine gjelder uansett. Så er det bare å finne en som passer lommeboka di.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var litt i samme situasjon som deg for 4 år siden.Dessuten helt "blank" på hva FFP og SFP egentlig var.Det blei innkjøpt en Sauer STR 200 i 6,5x55 sammen med en Falcon 6,5-25x56 og ML 16 retikkel.

Retikkel i FFP.Falconen var egentlig ett ok langholds sikte til lavpris.Kjøpte så en Millet som var litt oppover på scalaen optisk.Begge disse ble solgt til fordel for en Nightforce 5,5-22x56 NSX med MLR retikel i SFP med cm klikk.Jeg likte Nightforcen så godt at jeg kjøpte 3stk, alle i cm klikk.Jeg har kjøpt flere rifler til langhold,defor 3 stk slik at allt skulle være noenlunde likt.

Så ble det kjøpt en Zeiss 6-24x56 med mildot og lys med retikkel i SFT.Denne ble montert på en Tikka T3 i 7mm rem mag til jakt.Zeissen var betydelig bedre optisk enn Nightforcene ,så tanken på bedre optikk endte med at jeg kjøpte en S&B PMII 5-25X56 uten engang å ha kikka i en.Denne har det systemet og retikklet som jeg synes er best/mest praktisk til langhold,nemlig cm klikk og p4F retikkel i FFP.Samme pokker hvor bra Nightforsce sies å være,så er S&B PMII bedre optisk og like presist på klikka.Var på et langholds stevne i sommer der det ble kikka foskjellige kikkerter.Etter endt skyting da vi satt rundt grillen på kvelden innrømte innbitte Nightforce elskere at PMII var det beste.

Har kikka i Vortex og March sikter og i mine øyne er disse i samme klasse som Nightforce optisk,vortex kanskje litt under.Det er ett sikte jeg kunne hatt lyst til å prøve og det er Khales 6-24,men tidligere produksjon av disse inneholdt en del feilproduksjon.Så uansett hvilken kikkert og retikkel du velger,vil du ha det beste og det mest praktiske så er cm klikk og FFP det du må gå for.At det står S&B PMII på kikkertrøret er ingen ulempe :D Nå eier ikke jeg flere Nightforce sikter,men har 3stk S&B i stedet.Den siste er en 12-50x56 med finknepp og FFP med P4f retikkel

Link to comment
Share on other sites

Finner du et knalltilbud på et sikte med retikkelet i 2 plan burde du ikke la det stoppe kjøpet. Jeg har 2 plans retikkel, og det har ikke ført til de helt store problemene for meg. Skyter som regel på full forstørrelse uansett.

 

Men det er klart, det er en stooor fordel med 1 plan hvis du har skrudd kikkerten på 17 gangers forstørrelse, kommer opp på en kolle og får en fantastisk utsikt der du ser et rådyr på 100 meter, et på 300 og et på 500. Da kan du skyte alle tre rimelig sjapt med 1 plan altså! Slike scenarioer skjer jo hele tiden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dæven, den runden der må ha kosta noen kroner!

Som jeg ofte sier.Det er jo bare ett tall :winke1:

Har solgt en del kikkerter også for å finansiere nye kjøp.

Problemet er å være hjemme når pakken kommer slik at kjerringa lever i det uvisse.

Har måtte ty til gode naboer som har henta pakkelappen og "passa" på den til jeg kommer hjem.Har gått bra så langt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror det skal la seg gjøre å få til en go handel på en av dine PMII'er med dette på trykk deerkiller ;)

 

Fra spøk til revolver, jeg kjøpte en av hans NF NXS 5,5-22x56 med MLR retikikkel.

Så langt er jeg veldig fornøyd, skarpheten sett fra MIN side er på samme nivå som PMII.

Det var t-erwibe som ble frelst på nevnte skyting :P

 

Smaken er som baken, delt i to.

 

Se på KnuteriK, han har sikter med Moa, Mil og det som er, treffer gjør han også :)

 

Mitt neste sikte kommer til å bli en Kahles K624I ;)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

ha ha, frelst er vel å overdrive :lol: sm røret til Deerkiller virket litt skarpere enn på min nf ja, retiklet p4 fine fikk jeg også sansen for ( deilig retikkel) er lei av mildottretiklet for å si det mildt :wink: når det er sagt, så er det den 1 PMII jeg har sett i som slo min nf på skarphet :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte to Kahles k624i med mil4 retikkel til langholds rifle e mine. Er ekstremt fornøyd med de. Har tidligere hatt nikon, millet og nightforce. Har aldri prøvd pmII, så har ikke noe sammenlignings grunnlag i forhold til den, men, den er i en helt annen klasse enn nightforce. Nikon og millet er helt ok kikkerter i sin prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

deerkiller (eller andre), hvordan funker P4L Fine på laveste forstørrelse? Jeg tenker på å kjøpe et selv (i første plan), og lurer på om man i det hele tatt ser igjen retikkelet dersom det skulle oppstå en hurtig situasjon på skauen. Nå blir børsa i all hovedsak en ren langholdsrigg, men det er alltids greit å ha muligheten. Er litt skeptisk til om det blir for mye mysing og finstudering før man finner det tynneretikkelet mellom greiner og pels...

Link to comment
Share on other sites

Siden temaet allerede har vært tatt opp her: Jeg forstår prinsippet bak retikkel i første og andre plan, men det virker på meg som at fordelene/ulempene er relativt små? Jeg skjønner at for langhold, så kan FFP være fordelaktig, men har jeg rett i at opp til ikke fullt så lange hold og mye blanda bruk - at børsa og skal fungere på relativt korte hold og raske skudd - så er SFP et godt valg? Jeg regner med det er en av grunnene til at min Leupold heter "Tactical" og ikke "Sniper"..?

Link to comment
Share on other sites

@Peddyslate: Jeg vil si at du har stort sett rett. Fordelen med FFP er stort sett på langholdsskyting. Da kan man spotte sine egne treff, og gjøre rask og nøyaktig korrigering. Da er det veldig enkelt å treffe på andreskuddet dersom man bommer, på en hvilken som helst avstand og ved hvilken som helst forstørrelse.

 

Til "normal" jaktbruk innenfor de berømte 150 meterne betyr det mindre. Men nå var tittelen på tråden "retikkel til langhold" da :)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, og nå er det bisniss as usual, jeg syns ikke det var nødvendig å lage en ny tråd siden det allerede hadde vært snakk om det. Men temaet i tråden er interessant, SFP-kikkerten som står på rifla mi nå lever farlig såfort bankkontoen får vokst seg litt feit. Da vil resten av infoen i tråden her komme godt med når jeg tar turen til nærmeste forhandler =)

 

S&B PM II troner øverst på ønskelista...

Link to comment
Share on other sites

Fordelene/forskjellene mellom SFP og FFP vokser med forstørrelsesområdet i kikkerten.

 

Ta for eksempel Leupold Mark 4 3,5-10x40.

Den har retikkel i andre fokale plan. Det fungerer bra.

Skyter du langhold med den så står den (så godt som alltid) på 10x forstørrelse.

Da stemmer retikkelet og du kan spotte egne bom/treff, gjøre korrigeringer på farten og holde for vind/kulefall med retikkelet.

Retikkelet stemmer ikke på 3x, 5x osv men vi kan generalisere og si at i de situasjonene man har kikkerten på f.eks 3x så er man på korte hold og man trenger ikke å holde for vind, høyde osv.

 

Så er det noen kikare som har f.eks 8-32x forstørrelse, eller 6-24x forstørrelse osv. Her kan retikkelet stemme på enten full forstørrelse eller halv forstørrelse. Å ligge med full forstørrelse med 24-32x på topp er det ikke alle som liker. Man bakker litt ned og vips - retikkelet er ikke lenger i samsvar med knepp. Man kan bakke ned til halvparten av max forstørrelse der enten retikkelet stemmer 100% eller stemmer 50%. Men hva hvis 12x er for lite, man vil ligge med 18x? Da er det frem med mattehelvete. Legg til moa-klikk og jeg er nære å bli sinnsyk. Jeg HATER matte. I tillegg er det (W T F!) noen produsenter som lager kikkerter av type 6-24x osv der retikkelet stemmer på en idiotisk forstørrelse som f.eks 10x! Da er virkelig helvete løs.

Link to comment
Share on other sites

som nevnt tidligere her, så er det mye smak å behag, jeg liker ikke FFP, selv om det har sine fordeler med at trådkårset er konstant uansett forstørrelse, Jeg synets at trådkorset på mange av de FFP siktene jeg har sett igjenom blir alt for tynne på lavere forstørrelse. Det sikte jeg handlet meg er i 2.plan, der har jeg max forstørrelse på 52x minimum 12X, med m.o.a trådkårs å justerings knotter.

 

da har jeg på forstørrelsen min a 52X 0,5 moa, 39X 3/4moa, 26X 1 moa, 19.5X 1.25moa, 14,4 0,5mrad, 13X 1.5 moa.

å det er egentlig veldig greit syntes jeg da, har i tillegg 0.25 moa justeringer på knottene mine.

 

Så vist det skulle være for mye forstørrelse på 26X f.eks, kan jeg jo altids skru ned til 19.5 eller 13X for at det skal bli lettvint.

Link to comment
Share on other sites

deerkiller (eller andre), hvordan funker P4L Fine på laveste forstørrelse? Jeg tenker på å kjøpe et selv (i første plan), og lurer på om man i det hele tatt ser igjen retikkelet dersom det skulle oppstå en hurtig situasjon på skauen. Nå blir børsa i all hovedsak en ren langholdsrigg, men det er alltids greit å ha muligheten. Er litt skeptisk til om det blir for mye mysing og finstudering før man finner det tynneretikkelet mellom greiner og pels...

 

Hviss du skal bruke kikkerten til jakt og lav forstørrelse ville jeg gått for en PMII med P4L retikkel ,altså ikke fine.En av mine PMII sikter har dette sammen med cm klikk og FFP.Denne funker bedre på jakt og de laveste forstørrelsene med sine tykkere sidestolper og grovere milldotscala som øyet ser mye bedre på lav forstørrelseenn enn P4L Fine. På langhold med 25x er retikklene P4Log P4L Fine ganske like.Synes ikke P4L dekker for mye av blinken.Det er akkurat passe og det er ikke noe problem å se en 10x10 cm stålplate bak retikklet på 500m.

Link to comment
Share on other sites

Takker, deerkiller! Det var omtrent dette jeg lurte på.

Har en vanlig Zeiss 3-12x56 mil-dot FFP som har vært med til Afrika en del ganger. Den funker greit på inntil ca 500 meter (middels dyr ala hjortestørrelse). Men utover 500 meter blir retikkelet i groveste laget (dersom man bruker prikkene i stedet for skruing). Samtidig er mer forstørrelse mer eller mindre et must, med tanke på vurdering av dyrets vinkel etc. Når jeg bruker mil-dottene på 25x25 cm gong på 4-500 meter og 12x, er det ikke finere enn det trenger å være, så dersom man ser 10x10-skiva på 500 med P4L burde det vel funke bra på nevnte dyr etterhvert som jeg begynner å jobbe meg oppover de neste x-antall hundremeter :wink:

Til skogsjakt på dagtid med 4x funker Zeissen bra. Noen som har sammenlignet dette "standard" mil-dot retikkelet i 12x Zeiss med P4L? Mulig jeg ender opp med å bytte sikter fra Norge til Afrika, men det hadde selvsagt vært gull å slippe. Ender vel opp med å kjøpe egen hjortebørse til Zeissen...

Link to comment
Share on other sites

Min Zeiss 6-24x56 har mildot men ikke FFP altså ikke medforstørrende retikkel .Mildottene er korrekt på 12x.Så kommer det fine:

Drit i milldottene og bruk tårnet og klikk deg opp til målte avstand med 24x.Har alltid med Leica geovid laser kikkert på riflejakt.Har teipa klikkscala i cm på kikkertrøret ut til 700m,altså mål avstand og klikk til riktig avstand og ha kikkert på max forstørrelse om holdet er langt.

Det jeg sier nå er at:

På langhold er FFP (medforstørrende retikkel) best

På jakt foretrekker jeg SFT (IKKE medforstørrende retikkel) .Her får du ikke sjangsen for å korigere etter kulenedslaget etter å ha skutt bom, for viltet er over alle hauger :(

Har kikka i både Zeiss og Meopta sine kikkerter med medforstørrende retikkel og der blir jo stolpene svært så dominerende,nermest alltoverskyggende STORE på max forstørrelse

Det finnes unntak og her synes jeg S&B har et fint retikkel ,nemlig P4L. Ikke for stort på max og godt synlig på minimum forstørrelse.Så var det dette med å sette en 1,1kg tung og fysisk stor kikkertsikte på jaktbørsa da.

Link to comment
Share on other sites

Ja, endel pluss og minus her og der. Bruker selv Geovid og klikkskala/ mil-skala tapet på kikkerten. Har også testet ut appen "Strelok" i praksis, og funnet ut at denne fungerer forbausende bra. veldig praktisk i bruk. Denne er gull verdt i afrika, der temperaturen fort svinger fra 20-35 varmegrader samme dag, og den normale skalaen ikke lenger stemmer godt nok over ca 400 meter. Grunnen til at jeg bruker mildottene er enkelt og greit at siktet mangler tårn, så skruing blir upraktisk på jakt. Men,- ut ifra det du skriver, tror jeg nok det blir P4L FFP med tårn, da hovedformålet er jakt på 500+, men også blink på lengre hold. Takker for gode råd!

Link to comment
Share on other sites

Ja, endel pluss og minus her og der. Bruker selv Geovid og klikkskala/ mil-skala tapet på kikkerten. Har også testet ut appen "Strelok" i praksis, og funnet ut at denne fungerer forbausende bra. veldig praktisk i bruk. Denne er gull verdt i afrika, der temperaturen fort svinger fra 20-35 varmegrader samme dag, og den normale skalaen ikke lenger stemmer godt nok over ca 400 meter. Grunnen til at jeg bruker mildottene er enkelt og greit at siktet mangler tårn, så skruing blir upraktisk på jakt. Men,- ut ifra det du skriver, tror jeg nok det blir P4L FFP med tårn, da hovedformålet er jakt på 500+, men også blink på lengre hold. Takker for gode råd!

 

På langholdsjakt,jeg ser du nevner 500m,så ville jeg ikke ha brukt et mildotsikte uten tårn.Det blir litt for unøyaktig.Bruker selv Strelok og har verifisert klikktabellen min på stålgonger ut til 700m.Skal du ut til og over 500m så bruker i allefall jeg kun klikkfunksjonen på tårna.

Min Zeiss har i tilleg en låsefungsjon slik at jeg må løfte tårnet og klikke.Hadde en 6-24x56 Zeiss tidligere med ,5cm klikk og ingen låsing.Skaut bom på rådyr med dette da sidejusteringa hadde gnissa mot sekkmeisa og var laaangt over mot venstre.Solgte siktet og kjøpte nytypen og den er jeg fornøyd med.Som oftest på langholds jakt har man god tid til å måle avstand og klikke seg ut til målte avstand da viltet ofte ikke har peiling på at jegeren er der.

Link to comment
Share on other sites

March 5-40x56 FFP og mil klikk er min anbefaling. :wink: Moa klikk er et rot :lol: hvis du har forskjellige kikkerter med mil/moa klikk. Da går det i sur.....

 

PMII 5-25 er som å se gjennom en dasrull, og vil ikke anbefale denne på noen måte.

 

Skal du skyte bare på gonger holder det med en 16-20x eks. PMII eller Hensholdt, men skal du skyte 500 m UNL på skiver kan det være en fordel med litt mer forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Man får jo S&B PMII i 12-50x56 .Den har riktignok ikke cm klikk men 0,25cm eller 1/8 moa klikk.

Kjøpte en slik som et suplemang til skiveskyting på 500m

Har kikka i March sine kikkerter,og jeg har tatt mitt valg med hensyn til merke.Jeg er ikke så merketro mot noe fabrikat,det være seg bilmerke eller kikkertmerke.Jeg kjøper det som jeg synes er det beste og det som jeg har lyst på uannsett pris.En hobby skal koste,og det gjør den sannelig også :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

På langholdsjakt,jeg ser du nevner 500m,så ville jeg ikke ha brukt et mildotsikte uten tårn.Det blir litt for unøyaktig.Bruker selv Strelok og har verifisert klikktabellen min på stålgonger ut til 700m.Skal du ut til og over 500m så bruker i allefall jeg kun klikkfunksjonen på tårna.

Min Zeiss har i tilleg en låsefungsjon slik at jeg må løfte tårnet og klikke.

 

Dette er det samme som jeg har erfart, så nå har både jeg og trådstarter bestilt PM2. Den gul-brune versjonen med taktiske klikk og låsing/ nullstilling av tårn. Begynner allerede å glede meg til våren og neste afrika-tur :D

Link to comment
Share on other sites

...med taktiske klikk og låsing/ nullstilling av tårn.

Bare for å pirke, eller oppklare, tror ikke det finnes noen PMII der det reklameres med taktiske klikk. Hva er det? Det blir veldig ofte referert til taktiske klikk når det egentlig menes taktile klikk. Dvs klikk man kan føle. Taktil merking brukes mange steder for å lede folk som enten ikke kan se, eller folk når det ikke er sikt lenger. Følbar kommunikasjon. Rekkverk på enkelte båter for å lede ut under brann, merking i vei for blinde osv.. PMII'n jeg antar du har bestilt da, vet ikke men antar, har sikkert MTC. More Tactile Click, eller en eller annen kul forkortelse som få har sett. Dvs et litt hardere knepp på hvert tiende knepp. Dette gjør det enklere å holde kontroll på klikka om han der FI fyren er ute etter deg og du ikke kan stille og bruke lys for å se tårnene eller noe. Det litt kjipe med disse er at det er såpass hardt at du fort klikker to-tre knepp forbi når du skal over det harde. Roe viser vel dette i en video.

Ellers er det bare å ønske deg velkommen i PMII familien. Har selv en 5-25 med P4... Ønsker meg P4f, men det blir ikke nå.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode tilbakemeldinger, og gode konstruktive svar. Som det blir nevnt lenger opp i tråden så har det blitt bestilt 2 stk. PMII i dag! :D:D Blir det lite treff her etter så kan en vertfall ikkje skylde på optikken!

 

Fortsett gjærne diskusjonen på denne tråden! :D

Link to comment
Share on other sites

Hva slags langholdsretikkel er best til raske skudd på bane eller jakt?

 

For 2 år siden fikk jeg teste forskjellige langholdsrifler på Bisley i England. En dag fikk jeg prøve meg på McQueen. Der dukker det opp hodemål i ukjente skyteskår på et "slott" på 300yds. Hodetmålet er framme i 3sek, borte i 10 sek, fremme i et annet skyteskår i 3 sek, osv. til man har skutt 10 skudd. Jeg skjøt med p4f, Zeiss tactical mildot, USO/Canadian og Duplex. Duplex var i særklasse best å skyte med og alle skytterne som fikk prøve skjøt best/flest poeng med denne kikkerten som var en billig Nikon. Canadian var det beste taktiske retiklet pga symmetrien.

 

Jeg skal stikke hodet langt ut å si at de fleste taktiske retikler er elendige til praktisk skyting og jakt. Sagt kort og brutalt: taktiske retikler er fine til "innskyting", ikke til skyting og jakt.

 

Zeiss har etter mitt syn teknologien i skuffen til å lage et sikte til både "innskyting" og skyting. Det er en Varipoint i 2. billedplan til skyting og ei strekplate/p4f/whatever i 1. billedplan til innskyting i en Hensoldt 4-16x56 eller 6-24x56. I tillegg ville jeg hatt en MTC jeg selv kunne justere med 100m klikk fra 100-600m.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Schmidt & Bender 5-25x56 PM II "PSR". Hva slags modell blir det og hvilken retikkel går i kontrakten?

 

Da må de jo bytte ut Leupold Mark 4 6.5–20×50mm ER/T M5 siktene på de nye Remington xm2010, og Leupold 4.5–14×50 Mark 4 på Barrett M107. De fant vel ut at mrad tårn er lettest å bruke ilag med mrad trådkors, og dermed slipper de å konvertere til moa eller omvendt når det går på "mil hold over". Jeg digger litt utregninger, men da er jo krigen over.

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere hatt flere PM2 modeller, 2-3stk 3-12, 3stk 5-25 og 1stk 3-20 og syns jeg har fått endel erfaring med S&B. Jeg har aldri vært fornøyd med dassrull-effekten på 5x på 5-25'en men den brukes aldri på dette allikevel. MTC-turreten er litt irriterende og håndboka er ikke oppdatert for hvordan å stille dette inn. Men uansett liker jeg det bedre enn den tradisjonelle double-turn. P4f er det retikkelet jeg liker best til blink og små mål. Hadde en 3-12x med vanlig P4 og det var den perfekte kombinasjonskikkerten jakt/banebruk. Solgte den til fordel for en 3-20 med P4f - hvilket er den beste kikkerten jeg har hatt til nå! Men 20x ble for snaut og den ble solgt til fordel for en March 5-40. March'en har mye jeg liker men da jeg kjøpte en kikkert til ble det da altså en brun 5-25x56 PM2 med P4f. Hvorfor? 25x forstørrelse og sykt god optikk kombinert med P4f.

 

Sammenlignet March'en med PM2'en på 25x i kveldinga og min opplevelse er at optikken i PM2 er mer behagelig. March'en er mulig hakket kvassere på oppløsning, men har brytningsfeil som gir blåskjær i overgangen mellom lyst og mørkt. Den er vanskeligere å stille skarp. PM2'en er bare nydelig å kikke gjennom og mer tilgivende. Ingen brytningsfeil.

 

Neste kikkert på ønskelista er en March 3-24. Jeg liker godt justeringstårnene til March gode klikk og ikke så høye. Tårnene til PM2 virker uansett mer solide, og ikke så mange runder å rote seg bort i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...