Jump to content

Nok en "tåler hagla mi stål" tråd


Olaf

Recommended Posts

Hei!

 

Beklager til de som blir irritert når de ser denne tråden, men jeg trenger sårt hjelp før rypejakta.

 

Skal jakte med min fars hagle i høst, og har funnet ut at det er på høy tide å starte treninga. Derfor trenger jeg hjelp til å finne ut om hagla tåler stål. Leste den posten som for øyeblikket er øverst, men ble ikke stort klokere. Likevel fant jeg ut at man er nødt til å finne ut hvor mye trykk hagla tåler, og derfor har jeg åpnet hagla og tatt et bilde av tallene, merkene osv. Børsa er forøvrig ei IJ-27 USSR hagle, hvis dette hjelper noe.

 

251199.jpeg

 

 

 

Håper noen kan ta seg tid til å hjelpe meg, jeg trenger så sårt hjelpen til noen med litt mer peiling enn jeg!

 

-Olaf

Link to comment
Share on other sites

Beklager til de som blir irritert når de ser denne tråden, men jeg trenger sårt hjelp før rypejakta.

 

Personlig plager det meg ikke, men et tips kan jo være å poste i den allerede eksisterende og utfyllende posten. Så slipper denne tråden å skli helt off topic for de som ikke har bedre å finne på enn å irritere seg over sånne pissting... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke så mye om akkurat dette, men på mine hagler står det f.eks. 760 kp og på den som tåler stål står det 1250 kp.

 

Siffrene angir trykket hagla tåler etter det jeg har skjønt. Har du opp til halv choke, så er det ikke så farlig, sjøl om den ikke er godkjent for stål, hvis hagla er tight og fin. Men jeg anbefaler det ikke. Har den derimot trangere choke, og ikke er godkjent for stål, så kan du etterhvert få noen overraskelser.

 

Det sies også at man ikke skal skyte stål i hagler som tåler stål, hvis choken er trang. Jeg har brukt full choke i min hagle til stål, helt siden det ble forbudt med bly. Har ikke merka noenting på hagla eller noe. Den er like tight og fin som da jeg kjøpte den for 13 år siden.

 

Dette er mine 2 cent's, og jeg oppfordrer ingen til å prøve dette, men det har nå gått bra hos meg. Jeg har forøvrig en Lanber Super.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hei OG hopp!

Jeg driver å skal kjøpe en ekstra hagle nå. Har en halvauto, men trenger en s/s eller o/u.

 

Da jeg snuser litt på sideligger, så er det en del billig å velge mellom, men mye er gammelt og ikke trykktestet for stål. Men på disse jaktformene hvor jeg blir å bruke denne hagla vil det kun gå i bismuth osv uansett, og det tåler vel "alle" hagler?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Dette har jeg fundert mye på selv. Faktisk så mye at jeg tok kontakt med en børsemaker for å få dette avklart. Jeg har en gammel Beretta fra 1969 O/U. Min hagle ble trykktestet hos børsemakeren i Askim (Gressvig) og godkjent for stål. Han justerte det øverste løpet fra full choke til halv choke. Nå skyter jeg Remington Wingmaster HD patroner så det griner i den, fungerer som fjell.

 

Når det gjelder lerduepatroner i stål, så tror jeg du kan skyte med hvilken som helst choke. Disse patronene er ofte CIP godkjente og har lavt trykk for å nettop kunne benyttes av eldre geværer. Jeg har skutt med full choke og lerduepatroner i stål med flere geværer og er aktiv i lerduemiljøet. Har enda ikke sett ulykker forårsaket av akkurat dette.

 

I og med at dette er en IJ hagle, så regner jeg med at det er en russisk Baikal det er snakk om. Disse haglene er rene tanksene, de tåler det meste. Les om CIP og proofing, så finner du hva merkene betyr. Så sant chokene er under 1/2 så tror jeg nok det går bra, men er du i tvil så er det jo bare å få trykktestet børsa hos en børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Stålhagl-patroner kommer i to trykk-klasser. Den laveste klassen - "standard" - kan skytes i de aller fleste hagler, så fremt følgende er oppfylt:

 

> Haglen er godkjent for røyksvakt krutt

> Haglstørrelsen i patronen er innenfor en viss størrelse (jeg husker i farten ikke maks haglstørrelse, men fuglepatroner er godt innenfor)

> Løpet er ikke trangere enn halv choke

 

Stål lerduepatroner er i standard-klassen, og kan dermed skytes i alle hagler godkjent for røyksvakt krutt - og det er jo de aller fleste haglene som er produsert de siste 100 årene. Du kan trygt øve på lerduebanen med Baikalen din.

 

Stål jaktpatroner er ofte i den høyeste trykk-klassen og bør ikke benyttes i våpen som ikke er spesifikt godkjent for stålhagl. På jakt anbefales derfor oft Vismuth-patroner i eldre hagler.

 

Håper dette er til nytte. Du finner utdypende informasjon i andre tråder om emnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den plast dingsen som er rundt haglene i patronen. Kommer ikke den ut samtidlig som haglene?

Tenkte sånn teoretiskt at da skulle det vel ikke ha noe å si om patronen er ladet med bly eller stål hagl, er jo omringet med plast?

Er jo bare plast som berøre løpet.. :?

Eller hva menes det med at de ikke tåler "stål" hagl?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har arvet en winchester 1400 hagle av bestefaren min, tåler den stål?, er med 4 choker eller hva de heter.

 

For løpets del kommer det ann på chokene. Du kan antagelig trygt bruke de chokene som ligger i den åpne enden av skalaen, men trange choker fra 60-70-tallet bør nok ikke få stål. Om du leter litt, så finner du trange choker som er godkjent for stål som passer.

 

Jeg ville ha prøvd et stål skudd med åpen choke. Hvis du merker at hagla endrer oppførsel, så ikke bruk stål. Dette er en gassdreven halvautomat, så det er mulig at det høyere trykket vil skape problemer for mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Vis man får høyere hastighet på grunn av lavere egenvekt på stål kontra bly..

Regner med at det er fordi det er lettere for trykke å skyve ut haglene. Bly trenger litt mere skyvekraft.

Og vis man da også bruker åpne choke/er, Da skal det vel være hipp som happ om det er bly eller stål.

Det er vel trykk i boringen som gjelder når det skytes med stål i litt for trang boring, på grunn av at stål haglens hastighet lager et høyere trykk i boringen!

Og trykket i kammeret vil da bli lavere siden det haglene forlater løpet fortere!

 

Sikkert vanskelig skrevet ut fra det jeg har forstått :shock:

Men alltid trodd at det var stålkulene som ødela løpet på grunn av at de laget av hardere metall enn bly og slet ned løpet på innsiden.. :lol:

De er jo ikke i kontakt med løpet, siden de er omringet med en plast hylse!

 

Gjelder det også slug ammo! Har de også plast rundt seg!

Link to comment
Share on other sites

TIKKA-T3: For å kompensere for stålhaglenes lave egenvekt(densitet), lades disse til en høyere utgangshastighet.- De vil miste hastighet fortere, derfor "høgre fart", og rekomenderes "større hagl", samenlignet med bly.

Derav høyere trykk, selv om det blir benyttet et mere saktebrinnende krutt.

 

En "klyse" med stålhaggel vill ikke "forme" seg i choken på samme måte som med bly. Derfor benyttes en tykkere/mjukere forladdning for stålhaggel. Dette er orsaken til at åpne choker blir rekomendert, + at stål skyter "tettere".

Link to comment
Share on other sites

Så bare slik ut at det var plastikk rundt slugen! Men ok..Dette vet dere bedre enn

meg..Derfor jeg spørr også! :)

 

Ser noen lager slugs selv. Bytter ut kulene med klinkekule eller stålkule!

Eller disse Cutshells (fattigmanns slug) som jeg fant på youtube, de kutter av patronen av i rundt, og så kommer patronen hel ut?

Blir ikke det meget trangt? Selv med 1/4 choke

Ser ut som det går greit da, Til nå!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Se her....

 

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Har tatt litt mål på både Hagle patron og Borring. (12 kaliber)

 

-Patronen måler 20.00mm

 

-Boring 1/2 = 17.75

-Boring 1/4 = 18.35

 

Er jo ikke snakk om mange mm, men synes det ser/høres trangt ut?

Sett en hagle patron mot munningen så ser man at det blir trangt!

Fatter ikke at dette er mulig uten at det sprenger løpet..?

 

Har prøvd med selv modifiserte patroner.

Tok ut kuler og slengte inn 2 til 3 klinkekuler, og voks.

Det funker godt til å lage for eksempel lufte hull i et panser :)

http://www.youtube.com/user/umulius71?f ... bnBlvkLq74" target="_blank" target="_blank" target="_blank

2j0dxrt.jpg

 

Men cutshells tørr jeg nesten ikke prøve...!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...