Jump to content

30-30 win


wildbill

Recommended Posts

Problemet med 30-30 er at man gjerne vil skyte den med en Winchester 1994, den mekanismen gir seg litt ved avfyring, og ved for høyt trykk så vil både våpen og hylse få redusert livslengde.

 

Hvis man bruker en moderne enkeltskuddsmekanisme, f.eks Ruger #1, så kan man godt klare storviltkravet med 30-30 uten å riskere liv og lemmer.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Eller en Marlin 336 (litt mer solid kasse enn Winchester 94) med egnet spiss kule på en patron i kammer (senket hammer og sikret) + en i magasin.

Eventuelt jage hornady leverevolution kula (FLX) opp mot rødstreken. Velter nok da norsk storvilt både lovlig og effektivt, men litt plundrete m.t.p lading.

Link to comment
Share on other sites

Er det riktig at 30-30 Win blir brukt på storvilt (Elg) i USA?

 

I USA jakter de elg med revolver i .44Magnum. En 30-30 går over og utenpå en .44 magnum, ihvertfall med bra kuler.

 

Tror ikke du ser mye forskjell på skuddvirkningen av en 30-30 og en .308 på elg med sammenliknbare kuler, men ett sted måtte myndighetene sette grensen og da havnet .30-30 ute i kulden.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar. Da blir det nok til at jeg takker nei til tilbudet jeg fikk fra en kjenning av meg. Lure løsninger på ladebenken er unødvendig. Men riflen frister ikke noe mindre av den grunn selv om der finnes vesentlig mer omgjengelige kaliber for rådyr og nedover. Pytt pytt, slik er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Fikk høre at Hordon LeveRevolution skulle gi meget brae hastigheter.

Så jeg prøvde dette i min Win. 94 (30-30 og forholdsvis langt løp)

Ladet med Hornady 160 gr FTX.

For å klare kravet på 100 meter må hastigheten opp i 735 m/s (2201 J i følge tabellen)

I min Win. 94 ble det bråslutt på 700 m/s, hardere ladninger økte ikke hastigheten og det ble tydelige tegn til overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo ladet min Sako Vixen i .30walker til å klare storviltkravet, med littegrann å gå på (20m/s)... og det er jo ei enda mindre hylse (37 grain h2o vs 45 for 30-30)

Men, for å klare det var jeg nødt til å bruke ei kule med brukbart høy BC ( RN kuler blir værre )

Endte med å bruke Nosler 165 BT, men de kunne nok klart det med annen tilsvarende kuler mellom 155 og 165 grain.

På min walker har jeg mye friflukt slik at jeg kan sette kula med bare ~5mm kulehold. Da tar den opp minimalt med volum i hylsa.

 

QL antyder at 30-30 klarer kravet med 60cm løp, 165BT, 34grain n540 og 72mm COL. (3100bar og 710ms)

om 72mm col er mulig, vet jeg ikke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...