Jump to content

Merkinger på 6,5 Krag patroner


Veidinn

Recommended Posts

I "gamle dager" var der veldig mange som samlet på norske merkinger, særlig på 6,5. Der finnes veldig mange slike, både norske, svenske og enkelte fra andre land mest Tyskland og Østerrike.

Der finnes neppe noen komplett samling av slike men jeg vil tro at noen et tett opptil.

 

Tenkte derfor at jeg ville lage en info.tråd om de tidlige norske og håper andre kan bidra med noe også.

 

DSC03961_zps57960c0e.jpg

 

Jeg mener at disse fire er de tidligste norske merkingene, d.v.s. to av dem er umerket. Den til v. er trolig fra første produksjon på Hovedarsenalet med ganske skarp ytterkant, den neste mener jeg er de første fra Rødfos (som det het dengang) med mer avrundet kant. Neste er da egentlig første merking en snirklete "R" for Rødfos (1897?) og til h. den første med årstall "R.P. 98". Sistnevnte finnes også uten de fire delestrekene, om denne er en som har unngått et stempel, er en prøve eller den er ment å være slik vites ikke.

 

Den snirklete "R"en mener jeg finnes i en mengde mindre varianter, altså har man brukt flere ulike verktøy. Problemet er at man nesten aldri finner slike originalladet, de er omladet og dermed kan der være deler av R'en som er klemt eller andre småskader.

Link to comment
Share on other sites

Får ta denne litt videre med de neste merkingene og litt opplysninger, hyggelig om andre har noe å vise også.

 

 

DSC03968_zpsd34e9e2f.jpg

 

Man fortsetter med lignende merking som den fra 1898 også i 1899 og tidlig 1900, men allerede i 2.kvartal 1900 begynner man med lotnr. og fullt årstall, se den i midten. Nevnte merking varer bare i snaut ett år t.o.m. lot 1 1901, da går man tilbake til to siste siffer i årstallet men beholder kvartals lotnr. Begge merkinger finnes med lot 1 1901/01.

 

Kan ta med at 98 og 99 finnes i to litt ulike varianter men man må nesten ha begge for å se ulikheten.

 

Så f.o.m. 1910 så er man igjen tilbake til hele årstallet og fremdeles 4 lotter pr år. Sistnevnte merking går t.o.m. 1921.

 

I 1922 t.o.m. 1925 har man 12 lotnr. pr år (måned) men der er tre mnd. som ikke er kjent. I 1923 - 25 finnes også en merking pr år med stjerne istedenfor lotnr.

Merkingene i 1926 er like men går bare til lotnr.6. Dette trolig den store kontrakten med Tyrkia på 7,92 ammunisjon. 1927 finnes heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Håpet igjen at noen hadde noe å bidra med. Får ta litt til selv da :winke1:

 

DSC03973_zps1842777e.jpg

 

Disse ser jo ganske ordinære ut ved første øyenkast men de er ganske spesielle og ikke minst sjeldne. NP istedenfor RP

 

Norma ser ut til å ha begynt med å lade patroner ca 1909 og det kan passe godt med at det var det året de først bestillte hylser fra Rødfos. Der ble kjøpt 10.000 hylser hvert år i 1909, 10 og 11. Det høres kanskje mye ut men disse ble ladet og solgt til skytterne og ble returnert til Norma etter at de var skutt, for å bli ladet på ny. Etterhvert ble nok hylsene slitt og skrotet, derfor er det uhyre sjelden man ser fine NP merkede hylser fra disse årene.

Så akkurat disse må sies å være ganske historiske i norsk skyttersak, hylse-, patron- og kuleproduksjon. Norma var jo allerede en stor utvikler og produsent av kuler på den tid.

Link to comment
Share on other sites

Først så stemmer det selvsagt at man skiftet navn fra Patronfabrikk til Ammunisjonsfabrikk(er?) årsskiftet 1924/25. Og RP ble til RA. Som en kurositet kan nevnes at 11,25 (.45ACP) patronene fra 1924 er merket RA.

 

Angående Tyrkiakontrakten så var det en milepæl i RA's historie og skal ha endt med et større tap for Raufoss.

Link to comment
Share on other sites

Får ta et siste innlegg på denne tråden, virker ikke som om patronsamlerne på forumet er særlig engasjert i denne delen av norsk patronhistorie.

 

Jeg nevnte at der var patroner med stjerne istedenfor lotnr. på tre årstall fra 1920tallet. Der finnes også noen få med stjerne og årstall fra 1930tallet. Ellers så finnes jo de med "68" som også har stjerner.

Lotnr forsvant etter 1926.

 

DSC03974_zps8868bcc1.jpg

Her et utvalg, utover disse kjenner jeg 1924 (RP) og 1939 (RA)

 

Hvorfor den lengst til høyre ikke er stemplet RA vites ikke.

 

Hva er så grunnen til at man merket hylsene med stjerne? En grunn kan være at dette var patroner/hylser til Madsen MG, det skal stå en eller annen plass et eller annet om at "sternehylsene" var beregnet for denne MG(?)

 

Enkelte av disse merkingene er tildels meget sjeldne og er kun kjent i ytterst få eksemplarer.

 

Hvis flere bidrar kan vi kanskje ta denne tråden videre, muligens også ta med de militære patrontypene eller lage en egen tråd for disse? Dere avgjør!

Link to comment
Share on other sites

Patronen er muligens bytta bort eller solgt. Desverre.

Hadde et parti med 1907-1940 6,5 patroner som har havna hos patronsamlere.

 

Men av det jeg har igjen er bla:

noen som er merket

"4 95 P" (den har B kule, men kan godt være omladd)

"R * * * " (den ser ikke omladd ut og har B kule)

 

Så har jeg et par tre (muligens intressante) tomhylser:

"RA 1950 * * "

"RA 1951 * *"

"KJ 6.5" (denne er visstnok laget i england under krigen, har jeg hørt)

Link to comment
Share on other sites

Får ta denne litt videre med de neste merkingene og litt opplysninger, hyggelig om andre har noe å vise også.

 

 

DSC03968_zpsd34e9e2f.jpg

 

Man fortsetter med lignende merking som den fra 1898 også i 1899 og tidlig 1900, men allerede i 2.kvartal 1900 begynner man med lotnr. og fullt årstall, se den i midten. Nevnte merking varer bare i snaut ett år t.o.m. lot 1 1901, da går man tilbake til to siste siffer i årstallet men beholder kvartals lotnr. Begge merkinger finnes med lot 1 1901/01.

 

Kan ta med at 98 og 99 finnes i to litt ulike varianter men man må nesten ha begge for å se ulikheten.

 

Så f.o.m. 1910 så er man igjen tilbake til hele årstallet og fremdeles 4 lotter pr år. Sistnevnte merking går t.o.m. 1921.

 

I 1922 t.o.m. 1925 har man 12 lotnr. pr år (måned) men der er tre mnd. som ikke er kjent. I 1923 - 25 finnes også en merking pr år med stjerne istedenfor lotnr.

Merkingene i 1926 er like men går bare til lotnr.6. Dette trolig den store kontrakten med Tyrkia på 7,92 ammunisjon. 1927 finnes heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Sorrry, litt kjapp her... Dette er interessant. Måtte finne fram noen gamle 6,5. Fant en merket RA 1925 12, dvs lot nr 12.

 

Fant også noen merket RA 1941, 1945, 1955 osv Dvs like patroner under og etter krigen. Fant en med helt lik konstruksjon og lik merking på tennhette, men merket kun Norma på hylsebunnen. Dette er forøvrig en ren blykule.

 

Noen kommentarer dere som har greie på slikt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget skeptisk til den 1931 m/stjerne, det er veldig lett å blande/huske feil.

 

4 95 P er av de tidlige leveransene fra Polte Magdeburg 1895.

"R ***" er trolig GR flettet inni hverandre + tre stj. = G.Roth Wien som også var en stor eksportør av hylser/patroner til Norge. Først til det militære senere hovedsaklig til sivile skyttere.

 

De andre nevnt i svarene over her er meget ordinære ting.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det mange år siden jeg var aktiv på 6,5 merkinger men da samlet "alle" slike.

Slik jeg husker det så var det ca slik dengang:

 

1923 noen kjente

1924 en kjent

1925 relativt mange kjente

1935 noen ganske få kjente

1938 begge typer: endel kjente

1939 en kjent

 

Dette kan selvsagt ha endret seg.

Link to comment
Share on other sites

Disse er vel heller ikke så vanlige lengre, selv om de er av nyere dato:

 

DSCN8434.jpg

 

Her er et bilde av patroner med KJ bunnstempel i orginal eske:

 

DSCN8438.jpg

 

Har en patron med denne bunnmerking fra en container droppet til motstandsbevegelsen. Denne ble funnet i fjor, og det rister fortsatt i kruttet. Skulle vært morro å prøve om den fortsatt virker, mulig jeg må opp å hente flere.

Link to comment
Share on other sites

Blåplast i 6,5 var litt uvanlig tidligere men der ser ut til å ha dukket frem endel i de senere år, så ei originaleske med 50stk ble solgt.

 

De engelske fra dropp som du viser er ganske vanlige, har sett mengder av dem. Også sett dem i fiskebollebokser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett slik merking av tennhetter tidligere, der var vel noen som hadde svart hette da M67 skarpskytteren kom. Man ladet vistnok hardere til den siden den hadde Mauser låskasse og disse ble merket med svart hette mener jeg(?)

 

De du viser bilde av er trolig hjemmelaget men hvis de kommer fra RA eller andre laboratorier så kan det være interne testpatroner??

Link to comment
Share on other sites

Den til høyre er merket slik RANO og RA sine skytterlags patroner som "ikke er for Krag" var merket frem til tidlig på 90 tallet engang. Feks RANO/RA HISPEED.

 

Den aktuelle patronen (til høyre) er mest sannsynlig en RA skytterlagspatron fra perioden 1990-93, enten HISPEED, eller super-sierra 9,1 gram 800msek.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har faktisk en litt ot sak men gjelder bunnmerking på en 6,5, lurer på om det kunne hete noe sånn som junior patroner eller lignende.

Hylsa er fra Østerrike mener jeg. men klarer ikke å finne ut ca årstall..

Bilde av patronen atmed en "vanlig 6,5"

 

k9hvfa.jpg

 

Hylsebunn:

 

whfzer.jpg

 

 

Her er også en litt eldre sak som jeg har liggende: :)

 

2ijk8x5.jpg

 

 

edit: bildefeiltjafs...

Link to comment
Share on other sites

G. Roth hylsa er nok østeriksk, tror aldri de brukte årstall, men noen ganger brukte de nr. slik DWM gjorde. Noen GR hylser ble nok importert av det militære men etterhvert ble de importert sivilt til skytterne. Patrontypen du viser er Junior tilsvarer Rekrutt idag.

Det andre du viser er også helt vanlige saker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 years later...

Fant denne tråden for etpar dager siden og tenkte jeg skulle sjekke om der var noe av det som er nevnt over som litt uvanlig i kassene mine,kanskje helst noen NP 1909-11...De var der ingen av,men denne stjerna fra 1924 dukka opp. normal_20160907_201654.jpg

Nå har jeg fra pålitelig hold at det har blitt funnet flere av disse oppigjennom,slik at "alle" som samler bunnmerkinger har en i samlingen...om dette ikke er tilfelle,er det bare å sende meg en PM!

 

Nå har jeg begrenset med bunnmerkingslister,så jeg slenger ut noen flere bilder her...kanskje noen har litt info å komme med..

 

Svenske?

normal_20160907_201224.jpg

 

Flere årganger med ulik størrelse på skrift. Fra forskjellige lotnummer riktignok.Regner med dette er normalt?

normal_20160907_202620.jpg

 

3 ulike S.F.M. merkinger. Vanlige alle? Land og ca.årstall?

normal_20160907_202148.jpg

 

Etpar stjerner til som også er vist over,sikkert ikke så skjeldne disse heller lenger..?

normal_20160907_202016.jpg

 

Etpar utlendinger:

normal_20160907_201519.jpg

 

Noe norsk,sikkert vanlige ting.

normal_20160907_204100.jpg

Pluss en god del flere,bla ei som det står N 1922 på:http://forum.kammeret.no/bilder/albums/userpics/36432/20160907_203730.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...