Jump to content

Kort, lett, altmuligrifle. Bøylerepeter? + spm om ammo


morpho79

Recommended Posts

Hei!

 

I fjor kjøpte jeg min første rifle; en BRNO 601 i .308 fra 1977. Med Lapua Mega 185gr går den støtt og stødig og samler fint på 100 meter, men jeg har til gode å finne noe helmantel som går bra. Har mest brukt partisan 165gr, men de sprer så mye at jeg ikke tør bruke de på f.eks gåsejakt. Er det noen som har et tips til bedre fabrikkladet helmantel som ikke er så svinedyrt at man ikke kan bruke det til trening, men som likevel er såpass jevnt ladet og produsert at man ikke gambler på mindre mål enn en låvedør?

 

Så over til saken. Jeg har funnet ut at jeg trenger en rifle til, i et noe snillere kaliber enn 308. I går skjøt jeg en gås med nevnte Lapua. Holdet må muligens ha oversteget anslaget mitt på 100 meter; skuddet satt ca 3 cm lavere enn tiltenkt, men det gikk noenlunde bra likevel. Gjennomskyting og steindød gås tvert, og lite til ingen kjøttødeleggelse. Likevel har jeg av en eller annen grunn tenkt på 6.5x55, rustfritt løp, syntstokk,lyddemper og tofot, til bruk på alt av vilt i Norge. Men så tenkte jeg at jeg har jo storviltrifle som er god nok, så kanskje jeg kan gå for et enda snillere kaliber. Fantasien løp videre, og jeg begynte å tenke på en kort og hendig bøylerepeter, kanskje i 30-30? .260? .243?

 

Jeg skyter en del fugl. Egentlig kanskje mest fugl, og egentlig mest med hagle... Rifla i samarbeid med skytteren må være presis nok til fjellrype på inntil 100meter og f.eks gås på litt over 100 meter, og kort, hendig og lett nok til at man drar den med seg I TILLEGG til hagle. Den må gjerne få plass inni sekken, og den skal i prinsippet kunne brukes på alt vilt unntatt storvilt. Kanskje det er drilling jeg vil ha? Nei, egentlig ikke. Bøylerepeter! Men hvilken? Eller vet folket av korte boltrifler som kunne passe?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lader selv så vil børsen din kunne løse begge behovene!

Da finner du gode ladninger som du tilpasser behovet.

 

Hva med en løpsmoffe?

Da er 260 innen rekkevidde.... Tror nok at en slanking og en løpsmoffe fra f.eks Rafdal hadde laget et smykke av cz'en..

 

Kimber har ikke tatt helt av...Uten at jeg vil antyde hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Solgte BRNOèn min, og har angret siden. Det var første rifla, kjøpt ny i 1992, 30-06.

Du fikk et godt råd over her, løpsmoffe og ekstra løp. Da er plutselig BRNOèn et systemvåpen !

 

223 og 260 er nevnt.

7mm08 er en "snill" patron. Da får du samme hylsa, men med mindre kule. Vil passe perfekt i magasinet, og ikke noe kluss med matinga.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du allerede har ei rifle i .308 så tror jeg at jeg enten hadde satset på moffe og ett løp i .260 eller ei dedikert fuglerifle i enten 6 XC eller kanskje 6,5x47. 7mm-08 er ett interessant kaliber, men utvalget i helmantel er litt begrenset, så da blir det vel SMK til fugel noe jeg har oppfattet at i hvertfall svenskene på robsoft har delte meninger om.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje moffe og nytt løp er veien og gå ja? Hvor mye kan noe slikt komme på? Jeg blir ikke å lade selv. Da tror jeg kjerringa sier opp kontrakten...takk for innspill! I mellomtiden vil jeg gjerne vite om noen har funnet en helmantel i 308 som kan fungere bra. S&b ser jeg har noen i 180 gr, noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

CZ527 223r:

American 1-9 stigning 2.7kg

Synthetic 1-12 stigning 2.6kg.

 

American er også 1-12, men varmint modellene er 1-9, noe jeg finner lettere ironisk.

 

Ser at det står 1-9 for american på europeiske siden, mens cz-usa fortsatt viser 1-12, men har noen faktisk satt hendene i en 1-9 american, eller kan det like gjerne være feil på siden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...