Jump to content

Noen som har anbefalninger til nybegynner ladesett ?


Eriksendrul

Recommended Posts

Tenkte og begynne og lade egene skudd og trenger derfor utstyr som er lett og bruke og effektivt siden jeg ikke har så mye tid til overs generelt,

 

Finnes det noen sett som lader skudd og gjør det meste "automatisk" fort ? Vet du må fylle krutt separat fra det utstyret du bruker for og sette in kule osv.

 

Men ja, noen anbefalinger ?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Har akkurat begynt å lade selv, og sto i den forbindelse overfor det samme spørsmålet.

 

Jeg endte med å bestille Lee breech lock anniversary kit fra Interarms. Hvis du søker på forumet og på google vil du få nesten like mange meninger som innlegg om dette utstyret. Jeg, og alle rundt meg, anser meg selv som over gjennomsnittlig kresen og kravstor, men jeg kan så langt ikke annet enn å anbefale settet.

 

Det jeg har hatt behov for å bestille i tillegg er ekstra "hurtigfester" til dier. Det følger 1. stk med i settet, og man trenger strengt tatt 1.stk. pr. die for at det skal ha noe for seg. Og det har det! I tillegg har jeg bestilt meg hylsehalsbørste i nylon, smørepute til hylser, krutt"drypper" (dribler/trickler) og ladeboken 7.

 

Er selv i full gang. Det er mye å sette seg inn i, stort krav til tid og konsentrasjon, men også spennende og givende. Dessuten så er det greit å vite at man slipper å bekymre seg for tilgangen på trenings og jaktammunisjon for den som bor litt unna nærmeste jaktsjappe.

 

Lykke til!

 

(To. (som Geco5 etterspør) mitt behov er å lade trenings- og jaktammo til meg og sambo i 308 Win. og trenings og jakt ammo til meg i 8x57 IRS for bruk i dobbelrifle.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kanskje både TS og dere andre skulle pressisere, hva dere skal ha skuddene til? Er dere gode skyttere og trenger ammo til 1000 meters skyting (konkuranse/trening), eller er dere jegere, som ønsker trenings skudd? Eller noe immellom dette. Gi mer informasjon, så er det lettere for folk å gi tips. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte Lee breech lock challenger kit:

http://leeprecision.com/breech-lock-challenger-kit.html

Jeg bestilte fra www.hjemmelading.no

 

Som Steamdip var jeg og nødt til å handle inn slike hurtigfester til diene. Har og kjøpt inn flere forskjellige dier, men bruker primært bare Lee sin collet-die, samt Lee kuleisetterdie.

 

Vekta som følger med likte jeg dårlig, så kjøpte RCBS sin tilsvarende modell. :) Meget bedre! Skal sies at det er visst noen som liker Lee-vekta....

 

Ladeboka er et must, og bør/kan supplementeres med bøker fra Hornady, Nosler m.fl. Liker personlig Nosler sin godt. :)

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle kjøpt min første presse i dag, og visst det jeg gjør nå etter mange år med hjemmeladning, og altfor mange presser og utstyr tror jeg at jeg helt sikkert hadde kjøpt en Lee Turret Classic presse, eller sett først!

 

Da kan du starte med å bruke den som enkeltstasjonspresse, og etter hvert som erfaring og kunnskaper øker ta i bruk turret-funksjonen for å øke hastigheten noe.

 

Nå er jeg nøytral i min anbefaling, jeg har ikke slik presse selv! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det skal bli brukt mest til baneskyting og til noe jakt og trenger også ha mulighet til og lade omtrent de kalibere som er siden jeg da også skal lade for venner og familie, derfor hadde det vært greit med en "effektiv" presse som da enten gjorde lading fort eller tok mer en ett skudd av gangen,

 

Jeg kan ikke mye om dette men er det virkelig så avangsert som det ser ut som ?

 

Krutt,kule,primer,hylse ?

 

Hva er egentlig prossesen per kule ? Om noen kunne fortalt kort og godt :P

 

Det er altså det settet her dere anbefaler ? Det er ikke utenfor prisrekkevidde heller :)http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=39818964

 

Også lurer jeg da på ,hvor mye vil det ca koste meg i matrialer for og lade 100 skudd av for eks 30-06 til baneskyting

 

Jeg prata foresten med en forhandler nå og han vil ikke brukt et Lee ladesett om han så hadde fått betalt for det :P Han sier det er et greit sett om du ikke lader mer en 50-100 skudd i året, generelt dårlig kvalitet fikk jeg beskjed om og han jeg prata med har lada skudd i mange tiår :P

 

Jeg skal nok lade godt over 100 skudd i året, så noen som har noen anbefalninger utenom Lee ? noe som er raskt og effektivt + kvalitet =)

 

helst noe rundt 5-6000 kroner og helst ikke så mye mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prata foresten med en forhandler nå og han vil ikke brukt et Lee ladesett om han så hadde fått betalt for det :P

 

Kan det være at han egentlig mente at han ikke ville selge Lee medmindre han fikk bedre betalt for det?

 

Han sier det er et greit sett om du ikke lader mer en 50-100 skudd i året,

 

Sprøyt! 50-100 skudd i timen går helt fint, hvis det er det om å gjøre. Hvis du ikke skal ha mer enn 50-100 skudd i året så er det bedre å kjøpe ferdigammo. Ihvertfall i .30-06

 

generelt dårlig kvalitet fikk jeg beskjed om og han jeg prata med har lada skudd i mange tiår :P

 

Det er ikke alle som har like lett for det...

 

Selv om Lee kanskje ikke oser av kvalitet, så fungerer det helt ok. På den annen side er skyting såpass dyrt at det kanskje ikke er det helt store poenget å skulle spare noen få tusenlapper på ladeutstyret. Det spørs jo hva utgangspunktet ditt er. Hvis du har ei fin rifle med god optikk, så blir ladeutstyret bare en dråpe i havet. Ankepunktet mitt er at hvis du skal ha noe skikkelig bra, så hjelper det ikke å velge RCBS framfor Lee. Du ender opp med å måtte plukke komponenter individuelt. Hvis jeg måtte prioritere så ville jeg heller lagt penger i diesettet enn på resten. Standarddiene fra de fleste er noe simpelt ræl. Det hjelper ikke med all verdens fine presser, vekter og kruttmål hvis ikke diene er topp. Derimot blir det veldig bra patroner i bra dier selv om du bruker ei billig aluminiumspresse fra Lee. Forutsatt at du bruker gode hylser (Les Lapua) og bra kuler. Og en god ladning. I ei god pipe. Osv...

Link to comment
Share on other sites

Jeg prata foresten med en forhandler nå og han vil ikke brukt et Lee ladesett om han så hadde fått betalt for det :P Han sier det er et greit sett om du ikke lader mer en 50-100 skudd i året, generelt dårlig kvalitet fikk jeg beskjed om og han jeg prata med har lada skudd i mange tiår :P

 

Pøh, jeg har også ladet i mange år og kun brukt Lee presser. Først en Lee pro 1000 til pistol, så en Challenger til rifle, og nå byttet jeg nettopp til en Classic Cast Breech lock, kun fordi jeg ville slippe å justere diene mellom hver gang. Jeg lader flere tusen skudd på dem hvert år. Har aldri hatt problemer, og ammoen blir superpresis.

Link to comment
Share on other sites

Pr nå har jeg ikke giddet å hengt meg på diskusjonen rundt kvaliteten på LEE sitt utstyr. Dette da jeg ikke har følt meg kapabel til det. Men nå har jeg ladet i omlag 2-3 år, og jeg har ladet mye i 223 og 6,5x55.

 

Jeg kjøpte som sagt Lee challenger kit, og det bruker jeg enda. Jeg har enda til gode å se at noe blir ødelagt? Selv etter 3 flyttinger. Ja, en del av LEE er produsert i plast, men hva så? For meg så virker det som at de i allefall har brukt en plast av grei/god kvalitet, som holder.

 

Og LEE har mange gode ideer som forenkler ting. Et godt eksempel er LEE Collet. Har har det vel vært noen som har slitt med en alu-dings på toppen som har røket, men som er like enkel å bytte som en hvilken som helst skrue.

 

Neh; jeg vil fortsette å kjøpe litt fra alle produsentene, men jeg står overhodet ikke tilbake for å velge LEE om det er det billigste på hylla.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter spør om anbefaling til nybegynner ladesett, noe han for så vidt også har fått. Ikke uventet ender det opp med en diskusjon for eller mot Lee. Jeg har utstyr fra mange produsenter, og noen har bedre løsninger en andre slik at ingen er best på alt slik jeg ser det.

 

Lee er generelt billig, og normalt en rimelig inngang for nye hjemmeladere. Materialvalgene og kvaliteten kunne på mange produkter vært bedre, men da også dyrere. Men en del av produktene, bl a noen av pressene er kvalitet og konstruksjonsmessig fullt på høyde med andre sammenlignbare merker, og patronene blir akkurat like bra som av andre presser!

 

Forhandleren du har snakket med tror jeg ikke vet hva han snakker om når han sier det han gjør, eller helst selger andre merker.

En Ford-forhandler anbefaler neppe en potensiell kunde til å kjøpe Opel...

 

Min anbefaling baserer seg på det jeg har brukt, prøvd og sett selv, samt erfaring fra andre som lader mye, bl a med Lee sitt utstyr!

Link to comment
Share on other sites

Er først og fremst behovet ditt som bestemmer hvilken presse du trenger, er mange å velge mellom og ikke alle gjør alt like bra.

 

Ting du bør se nærmere på før du kjøper er ...

 

1. Skal du lade mange kaliber? Dier til forskjellige kaliber og jobben med å skifte og justere kan fort bli både dyrt og vanskelig.

 

2. Skal det lades både rifle og pistol? Noen presser kan gjøre begge deler mens andre egner seg ikke og igjen andre kan ikke brukes til begge deler.

 

3. Vil du lære lading, lære å eksperimentere med ladninger og kuletyper eller skal du lade etter "fabrikk" metoden.

 

4. Pris ... er litt forskjellig hva du får for pengene, se på hva du får med av utstyr og hva som kan skaffes i ettertid.

 

5. Enstasjons eller flerstasjonspresse? For en nybegynner kan det lønne seg å begynne med en enstasjonspresse, lære hver del av prosessen skikkelig. Er kvanta viktigere er flerstasjonspresse å foretrekke. En enstasjonspresse er vel også strengt tatt bedre hvis du vil sitte å eksperimentere med ladninger. Kjøper du en god enstasjonspresse så behold den selv om du senere kjøper en ammofabrikk ;-)

 

 

På noen kan du kjøpe en pakke med presse satt opp til ett kaliber til en grei pris, på andre kjøper du alt hver for seg og da er det viktig å undersøke hva resten vil komme på ved en senere anledning.

 

Angående merker og modeller så vil nok de fleste fremheve sin egen type og modell, at man har gjort et dumt kjøp sitter jo langt inne hos de fleste.

 

Kjente merker er Lee, RCBS, Hornady og Dillon.

 

Lee er det mange som selger, samme med RCBS

Hornady er ihvertfall å få tak i hos Børselars

Dillon får du hos Nordby Gunshop

 

Når du vet nærmere hva du er ute etter ville jeg sendt en mail til forskjellige leverandører, forklart hva du skal lade og spørre om hva du trenger og hvor mye det vil komme på.

 

Du kan søke opp alle ladepressene på YouTube for en god gjennomgang av hvordan de virker, noen videoer er fra produsenten men de fleste er av privatpersoner som forklarer prosessen i detalj minst like godt ... samt at de ofte tar med det som ikke er like bra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har svart allerede på hva jeg skal ,

 

Jeg må ha mulighet til og lade mange forskjellige kaliber og helst noe som er raskt og effektiv og jeg skal bruke standarmål til div treningsammo/jaktammo så skal ikke eksprimentere noe særlig,

 

Jeg skal lade til meg selv 50-100 skudd i året

 

4 venner som skyter over 500 skudd i året på banen + jakt ( de bare bommer så må ha en del der og )

 

Omtrent hele familien og det er over 1000 skudd på banen i året

 

+ noen fler

 

Alt skal være "standar" ammunisjon og trenger noe som da er enkelt og effektivt, Jeg har fortalt de at jeg bare skal ha betalt litt ekstra til jeg da kan dekke utgiftene til pressa eller så jeg har fått til den grensa med penger du kan få utenom skatt i løpet av året.

Link to comment
Share on other sites

2. Skal det lades både rifle og pistol? Noen presser kan gjøre begge deler mens andre egner seg ikke og igjen andre kan ikke brukes til begge deler.

 

Vet du/noen andre om dette gjelder LEE breech lock? Klarer ikke se hvorfor det skulle bli et problem, men må nesten spørre :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...