Jump to content

Meopta 3-12x56


tikka69

Recommended Posts

Hmm... Zeiss koster fra 13000-25000. Meopta rundt 7000-8000. Synes ikke at Zeiss er SÅ mye bedre selv om Zeiss er god kvalitet. Tenker da ikke på Conquest serien som ligger langt under Meopta.

 

Hvordan ligger Conquest langt under Meopta?

 

Når det gjelder skumringsegenskaper og repeterbarhet på klikkene er det flere av oss som har begge siktene og har testet dette ganske grundig.

 

Les her.

Link to comment
Share on other sites

Det er en forskjell der det stemmer, Conquest'en er noe trangere en Meopta'n. Vet ikke om dette gjelder for alle modellene av de to siktene da jeg bare har testet på de jeg har selv, Meopta Meostar 3-12x56 med lysprikk og Zeiss Conquest 6,5-20x50.

 

Noe jeg liker dårlig på den Meopta,n jeg har er den dorulleffekten den har fra 3 til ca 4,5 forstørrelse, det har ikke Conquesten i det hele tatt. Men bevare begge er bra siktet og jeg liker begge svært godt. Hos meg blir den store Conquesten brukt til langhold, pappskyting og plukking av kråker mens Meopta'n hovedsaklig brukes som "jaktsikte" da gjerne til åtejakt på rev, særlig pga lysprikk og noe bedre optiske egenskaper.

 

Så å si at Conquest ligger langt under Meopta blir for meg helt feil :wink:

Link to comment
Share on other sites

kan du utdype ditt råd litt bedre mountain-man.. feks. hvorfor?? :)

 

 

For det første, når jeg tar en kikkert og ser inn og ikke ser igjennom fordi kikkerten er ømfintlig for skakke er det et et første tegn på litt billig optikk+litt do-rull effekt, for det andre kommer ikke optikken opp i mot zeiss i klarhet, uansett hvor mange som prøver og si/messe om det!

 

Måtte bytte ut en meostar pga feil produksjon, slikt kan skje, men det som skjedde har jeg aldri sett/hørt det har skjedd med noen kikkert typer før!

Løs fett kladd i linsa, som dansa rundt og til slutt satt seg ved siden av korsett! :shock:

Det skal bli inntresangt og se hvordan det mekaniske oppfører seg etter et par år i denne relative nye meostar serien!

 

Problem og kjøpe kikkert i en butikk, stå og glane rundt i butikken med kikkerten! Nei en må ut og prøve! Kjøpte kikkerten i god tru pga all skryt i sluttstykke, var jo ikke måte på hvor bra M meostar R1 kikkerten var/er!

 

Zeiss diavari er i dag er mulig og få bra pris på! Selv i Norge! Se denne 3-10x50 for 7000,- med 4 kors!

 

http://www.wadsten.no/shop/

 

Man lærer så lenge en lever! Synd prosessen koster så mye :idea:

Du får en kikkert til den prisen du betaler for, verken mer eller mindre!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Tilbake til mitt spørsmål, hva anbefales av tysk num 4 retikkel og 4b. Z-plex er uaktuelt.

 

 

Jeg har og bruker stort sett alle Meopta modellene på mine rifler, og har ret. 4 på alle uten lys. Synes det blir mest riktig for min del.

 

Har sammenlignet Zeiss og Meostar flere ganger ved bruk, og synes slettes ikke Zeiss er verdt prisforskjellen.

 

Jeg solgte tidligere Meopta, men pga skifte av arbeidsgiver selger jeg nå Zeiss. Men jeg kommer ALDRI til å bytte mine Meoptaer mot Zeiss.

 

Når det gjelder levetid på batterier, så kan jeg ikke svare, jeg har brukt min i 5år uten å bytte, og jeg jakter mer en gjennomsnittet.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder levetid på batterier, så kan jeg ikke svare, jeg har brukt min i 5år uten å bytte, og jeg jakter mer en gjennomsnittet.

Ok. Da varer vel batteriet "noen" netter, hehe. Tenkte å ha lyset på under gluggjakta.

Har ikke kjøpt kikkerten enda, så vet ikke hvor mye bråk det blir når man skrur på lyset.

Men hvis det holder såpass lenge så kan det vel bare stå på hele natta, plutselig er jo mikkel der!

Link to comment
Share on other sites

Min Meopta Artemis 2000 3-9x42 er hakket bedre enn min Zeiss Conquest på det meste, utenom skarphet midt på lyse dagen.

 

Men siden jeg gikk til innkjøp av en Meopta Artemis 2000 3-12x50 må 3-9x42 siktet se seg slått ned i støvlene og ligger til salgs...

 

Er meget fornøyd med 3-12x50 siktet! Det at tre av stolpene i korset er medforstørrende (retikkel 4) gjør dette siktet til en vinner på min Tikka T3.

 

Zeiss siktet får stå på salonggeværet og kose seg (hadde bytta til Meoptaen hadde jeg sluppet å kjøpe nye ringer da..).

 

Noen som trenger en nesten ny Meopta? (PM)

Link to comment
Share on other sites

Meopta Meostar 3-10x50 vil dekke de fleste formål. Skal du være helt sikker mtp. åtejakt / skumringsjakt så legg på noen lapper og få et sikte med lys. Da skulle du ha noe du kan bruke over hele jaktsesongen.

 

Mulig du da må opp i Meopta Artemis 3-12x50 m/lys.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min Meopta Artemis 2000 3-9x42 er hakket bedre enn min Zeiss Conquest på det meste, utenom skarphet midt på lyse dagen.

 

Men siden jeg gikk til innkjøp av en Meopta Artemis 2000 3-12x50 må 3-9x42 siktet se seg slått ned i støvlene og ligger til salgs...

 

Er meget fornøyd med 3-12x50 siktet! Det at tre av stolpene i korset er medforstørrende (retikkel 4) gjør dette siktet til en vinner på min Tikka T3.

 

Zeiss siktet får stå på salonggeværet og kose seg (hadde bytta til Meoptaen hadde jeg sluppet å kjøpe nye ringer da..).

 

Noen som trenger en nesten ny Meopta? (PM)

 

Er det pga at zeissèn er 1", så har jeg faktisk en ny Meopta 3-9x42 med 1" rør liggende. Det er en utgått modell.

Link to comment
Share on other sites

Meopta Meostar 3-10x50 vil dekke de fleste formål. Skal du være helt sikker mtp. åtejakt / skumringsjakt så legg på noen lapper og få et sikte med lys. Da skulle du ha noe du kan bruke over hele jaktsesongen.

 

Mulig du da må opp i Meopta Artemis 3-12x50 m/lys.

 

Ville valgt 3-10x50 uten lys fremfor 3-12x50 m/lys, da sistnevnte er Artemis, og førsnevnte er Meostar. Meostaren har bedre linsekvalitet en Artemis. Skal du ha Meostar med lys, må du opp på x56.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Conquest 3-9x42 er 1" rør ja, og Meopta Artemis 2000 3-9x42 er 30mm.

 

Vurderer å ha to sikter med hurtigfester til .270win' en hvis ikke noen snart slår til på Meoptaen.

 

Jeg har en ny Artemis 3-9x42 med 1" rør liggende. Utgått modell. Har montert den på salongrifla, men ikke rukket å brukt den. Har oxo en slik på Vixen, fungerer utmerket til åtejakta på rev.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder levetid på batterier, så kan jeg ikke svare, jeg har brukt min i 5år uten å bytte, og jeg jakter mer en gjennomsnittet.

Ok. Da varer vel batteriet "noen" netter, hehe. Tenkte å ha lyset på under gluggjakta.

Har ikke kjøpt kikkerten enda, så vet ikke hvor mye bråk det blir når man skrur på lyset.

Men hvis det holder såpass lenge så kan det vel bare stå på hele natta, plutselig er jo mikkel der!

 

For det første, batteriet varer lenge, jeg er på andre vinteren nå med samme batteri under lokket og da har jeg ganske mange timer i bua. Jeg har aldri lyset på full guff, da lyser det for mye til nattbruk, jeg ender som regel opp med å ha bryteren stående på 3.

 

Bryteren kan betjenes helt lydløst.

Link to comment
Share on other sites

Må uansett vente på en våpensøknad før jeg kjøper noe, men jeg har pakka klar.

Får fôre reven litt mens jeg venter :D

 

Er kikkertene blit registrerings pliktige å nå :?::lol:

Hehe! Nei, men får jeg ikke godkjent søknaden på rifla så har jeg ikke så mye brukt for kikkerten! :D

Har ikke SÅ god råd at jeg tar den sjansen, selv om sjansen er stor for at jeg får søknaden godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...