Jump to content

Sikker bakgrunn for rifle nær bebyggelse.


maxhunting

Recommended Posts

Har en plass hvor det samler seg litt gås, men jeg er usikker på hvordan det er å ta med rifla på jakt.

Det er noen jordvoller osv å skyte mot, men det er nær bebyggelse. Hva er egentlig sikker bakgrunn for en 6,5x55??

Går også an å skyte fra en høyde ned mot jordet.

 

Hadde dere tatt med rifla eller holdt dere til hagla?

Legger ved flyfoto av plassen:

 

http://kart.gulesider.no/m/noAab

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg er i tvil er at jeg har liten erfaring og er kanskje litt for mye på den sikre siden, og jeg finner ikke noe sted en tydelig beskrivelse av HVA som er sikker bakgrunn. På grunn av mangel på erfaring velger jeg å spørre i starten i stedenfor å ta den avgjørelsen helt på egenhånd.

 

For at jeg skal føle det er helt sikkert må jeg nesten ha et fjell i bakgrunnen :lol:

Hvis det er noen ganske høye jordvoller som jeg enten kan ligge på og skyte nedover mot jordet eller å skyte mot disse, høres dette tilstrekkelig ut?

Hvor stor vinkel nedover mot jordet bør det være før det kan vurderes som sikkert med sjøen i bakgrunnen her?

Link to comment
Share on other sites

Ein er nok aldri 100% sikker på korleis kulen vil oppføre seg og kor den går etter treffer gåsa eller bakken.

Marka er full av stein og ting som kan endre bane på kula.

Det skumlaste og mest undervurderte kaliberet er 22lr, den gir rikosjer som kan gå alle veger.

Mitt råd er iallefall og gjere dei tiltaka du kan for og unngå ein farlig rikosje skal gå mot folk/bebyggelse.

Det beste og tryggeste kaliberet til slikt bruk er nok 17hmr. Den dreper gåsen effektivt opp til ca 100meter.

 

Du nemnte du hadde 6.5x55, og da er nok og lade opp 95grains vmaxs kuler og skyte gåsa høgt så vil du unngå og skade brøstfiletene.

Denne kula vil og ekspandere kraftigt og gi lite fare for rikosjer da fragmentene blir så små at desse vil ikkje gå så langt.

 

På øya eg har vokse opp har det vore fleire tilfeller på tilreisende gåsejegere som har sendt kuler som har truffe hus.

Så det er greit og kjenne omgivelsene og gjere det ein kan for at kulen blir knust under treffet.

Link to comment
Share on other sites

Det skumlaste og mest undervurderte kaliberet er 22lr, den gir rikosjer som kan gå alle veger.

Undervurdert? Åja. Skumleste? På langt nær. Du har ikke opplevd rikosjett før du har prøvd en 300 whisper (eller liknende patroner). De lager rikosjetter, prøv å forestille deg en 240 matchking som flagrer inn i skauen som en 40kgs humle før den treffer et tre med kraften av en slegge. Har aldri ledd så mye som etter at jeg prøvde meg på den tassen.

 

Men ellers er temaet veldig spennende, jeg kan ikke svare annet enn at jeg må se stedet og gjøre opp min egen mening. Men jeg skulle gjerne hatt noen objektive kriterier å forholde meg til, så jeg er villig til å lære mer.

Link to comment
Share on other sites

Rikosjett er skumle greier, husker i vinter, drev å skaut med salong og bommet litt på kneppene, iallefall kula hadde nedslag i puddersnø, var under overflaten ca 15cm i lengderettning for så å komme opp igjen.. ingen nye nedslag de neste 100m før den nådde skog og fjellsiden. Har bilde av sporene i snøen, hehe. Det som ofte lønner seg er å bruke såkalte "varmint" kaliber/kuler. Høy hastighet og svært hurtigekspanderende prosjektil ala vmax/17HMR/223/22-250. Du får vel vmax i 6,5 også som Terje338 nevnte, ta til deg tipset om skuddplassering, hvis ikke blir det ferdig malt kjøttdeig marinert med blyfragmenter. Husk allikevell det du definerer som sikker bakgrunn, det er bedre å holde igjen når man er usikker, enn å skyte gjennom stua til folk, eller verre.

Link to comment
Share on other sites

Alle kalibre med så lav utgangshastighet at kula ikke deformeres nevneverdig ved anslag har høyere rikosjettrisiko enn høyhastighetskalibre. Skumleste jeg har opplevd var en svartkruttladning i 44-40, som traff en stein. Jeg hørte nedslag bak meg i skogen, altså nær 180 grader rikosjettvinkel.

Link to comment
Share on other sites

Viktig å skille litt mellom rikosjett og rikosjett også, den kan helt klart gå 180 grader rett tilbake, men da er det svært sjeldent livsfarlig. Og om man skulle operere med at rikosjetter var farlige i 360 grader, så kan man aldri løsne skudd utenfor skytebane.

Vapentidningen opererte vel med 60 graders farlig vinkel fra kulenedslag (30 grader hver vei), noe jeg tror er en svært god regel å følge.

Link to comment
Share on other sites

Rikosjett er skumle greier, husker i vinter, drev å skaut med salong og bommet litt på kneppene, iallefall kula hadde nedslag i puddersnø, var under overflaten ca 15cm i lengderettning for så å komme opp igjen.. ingen nye nedslag de neste 100m før den nådde skog og fjellsiden. Har bilde av sporene i snøen, hehe. Det som ofte lønner seg er å bruke såkalte "varmint" kaliber/kuler. Høy hastighet og svært hurtigekspanderende prosjektil ala vmax/17HMR/223/22-250. Du får vel vmax i 6,5 også som Terje338 nevnte, ta til deg tipset om skuddplassering, hvis ikke blir det ferdig malt kjøttdeig marinert med blyfragmenter. Husk allikevell det du definerer som sikker bakgrunn, det er bedre å holde igjen når man er usikker, enn å skyte gjennom stua til folk, eller verre.

 

Det samme skjer med eks. 6,5/.30 kal rifle som skytes nesten paralellt mot snøen, og er det puddersnø så kommer av og til kulene opp av snøen igjen.. Greit med et godt kulefang da.

 

En liten digresjon om varmintkuler:

 

Har en 223 som ble kronografert med kulefang mot en toppen av en snøfonn for 10-11 år siden.

40 Sierra Blitz og 1200m/s gikk ikke gjennom 20 cm tørr pakka snø gitt.. Fikk oss en latter da :)

 

Jada ladningen er nok over maks, men dette var i starten av ladekarrieren og måtte jo se hvor langt strikken

kunne tynes ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...