Jump to content

Noen med Quickload som kan sjekke en ladning i 308?


rotorhead

Recommended Posts

Ja det ser jeg. Men kan man sammenligne en homogen kule med "vanlige" kuler? Tok utgangspkt i en ladning fra Jeger hund og våpen, som oppga 44grs N-140/800m/s. Fikk ikke denne hastigheten så jeg økte på litt. Får ikke noen trykktegn, og trykkring er lik fabrikkladd ammo som jeg har som utg.pkt.

 

Ingen med ql som kan kjøre denne for meg?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å sjekke noen ladninger til :forvirra: om noen orker å ta seg bryet...

 

150grs Nosler E-tip

Col 70

Norma hylser

Federal large rifle primer

N-140 44,0grs.

Løpslengde 47cm

Har kronografert denne til 804 m/s ved 7C

 

150grs E-tip

Col 70

Norma hylser

Federal large rifle primer

N-140 44,5grs.

Løpslengde 47cm

Kronografert til 823 m/s ved 7C

 

på forhånd tusen takk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

71 col Max 44,2grs

 

Med 44grs 4201bar 60931Psi / Pmax 4275, 62000Psi etter SAAMI standard.

 

Men du kan bruke 71,5 col ev.

 

Vert sånn 44grs 4134Bar 59960Psi ~ 817ms

 

Bruker sjøl 44grs til Nosler CC 155grs då med 71,5 col med Norma hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hadde en tur på banen i dag, men ble ikke særlig fornøyd. Prøvde 43,5 og 44,0grs ladninger, som ga 797/800 m/s begge 2, men ikke så bra samling som jeg hadde håpet. Skal lade opp noen flere av 43,5 da denne viste tendenser til best samling, hadde 6 skudd innenfor en snusboks på 100m, men ville gjerne hatt enda tettere samling. Skal prøve en lot med 43grs også ved første anledning.

Link to comment
Share on other sites

Ingen i denne tråden må ta det personlig opp, da det ikke er ment slik, men understreker bare spørsmålet ytterligere.

 

Jeg sitter ofte å forundrer meg i mange tråder om hvorfor så mange så ofte skal bruke komponenter som ikke er optimale og mange ganger tett på upassende i en gitt patron?

 

Personlig ønsker jeg alltid å ha maksimal ytelse i en gitt patron <->kulekombinasjon i form av presisjon og hastighet.

 

I svært mange tråder er det gjentatte spørsmål om hvilket skytterlagskrutt er best med denne kulen, eller "jeg har x kg av upassende x som jeg ønsker å bruke i patron Y"

 

Er jeg helt på siden som synes det er rart?? Å f.eks gi slipp på kanskje så mye som 80 m/s i en normalpatron. Er det bare fordi en da kan spare 25-30 øre patronen i krutt?? I dette tilfelles som er 308/N140 - om en er bestemt på Finnekrutt hvorfor ikke bruke 540/550 som gir vesentlig mer hastighet? Eller ett av de andre kruttene som 202/203/Re 15/CFE223 som gir fra en del til MASSE ekstra? 140 gir ofte veldig god presisjon i 308, sammen med sikkert 10 andre krutt, men gir labre hastigheter.

 

Kun en litt betraktning fra sidelinjen på en fredags kveld, som for meg og fra mitt ståsted framstår som ganske merkelig. Kan selvfølgelig også bare være jeg som er rar :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Noen av oss sikter på slappe ladninger med relativt billige kuler og lavt forbruk av krutt kombinert med god presisjon.

Det gir lave kostnader, lav slitasje i .308 og brukes til trening.

Det er litt sport i det å minimalisere kostnadene :-)

Å kjøpe ferdigrullet til trening overlater jeg til Hvermansen.

Jeg har fundert på om jeg skal bry meg med å kjøpe en

LEE støpetang for 120 grain kuler.

Jeg kunne spare noen ører per skudd.

http://www.titanreloading.com/molds/bul ... 309-120-r-

Kanskje. La meg tenke på det.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...