Jump to content

Mobil - levetid og solid


Fagerstad

Recommended Posts

Eg ser det er ein og annan tråd ang. mobil, men eg fann kanskje ikkje akkurat det eg er ute etter. Eg ønskjer meg ein mobil til jaktbruk som skal ha lengst muleg batterilevetid og å tåle ein støyt (blaute lommer...). Den skal vere fullstendig enkel (og lett...). Ikkje noko smarte greier. Einaste luksusen skal vere SMS. Finst noko slikt å kjøpe i dag? Eller må ein på bruktmarknaden...? Takkar for tips!

Link to comment
Share on other sites

Den som er mest lik dine kriterier må være Samsung Xcover 271... Koster ca900,- dog, så har den faktsik en hel del med funksjoner, sånn som GPS, ok kamera, og slikt. Men til tross for alle fancye funksjoner er det et meget bra tur telefon, "vanntett" og "støtsikker", samt et batteri som får dagens smarttelefoner til å knele... :)

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Sonim XP, er jo plugg av en telefon(tykkelse) gummiarmert,IP 68 klassifisert, batteri som holder 14dager ved normalt bruk(hvor er den he...vetes laderen, glemmer det når man lader så sjelden..)Den falt av biltaket mitt i 80 sonen og ble gjenfunnet av en kjenning, vises ikke på telefonen. Gps og et elendig kamera. For brukere som er smarte-ikke brukere som trenger en smart telefon..

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Sonim XP, er jo plugg av en telefon(tykkelse) gummiarmert,IP 68 klassifisert, batteri som holder 14dager ved normalt bruk(hvor er den he...vetes laderen, glemmer det når man lader så sjelden..)Den falt av biltaket mitt i 80 sonen og ble gjenfunnet av en kjenning, vises ikke på telefonen. Gps og et elendig kamera. For brukere som er smarte-ikke brukere som trenger en smart telefon..

 

Smartass ;-)

Link to comment
Share on other sites

E2370 er akkurat det du leter etter. Enkel telefon med ekstrem batterikapasitet. Har hatt min i ett års tid nå og er fornøyd så langt. Pleier å glemme hvor laderen ligger mellom hver gang jeg må lade den.

Eg blei litt misunneleg no. Den er ikkje å oppdrive lenger... :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Ruggear telefon som jeg kjøpte hos Netthandelen, og de selger den også nå for tida ser jeg. Det er samme telefonen som selges som Sonim LM801. Meget robust, laaaang batteritid, ellers en svært enkel og grei telefon uten så mange flere funksjoner enn akkurat å være en pålitelig og robust telefon. Den har bluetooth, LED lommelykt og laserpeker innebygd, kan ta i mot og sende SMS og MMS. Ikke noe kamera eller GPS. Leveres også med dynamo med sveiv for feltlading om du skal på virkelig langtur.

Link to comment
Share on other sites

E2370 er akkurat det du leter etter. Enkel telefon med ekstrem batterikapasitet. Har hatt min i ett års tid nå og er fornøyd så langt. Pleier å glemme hvor laderen ligger mellom hver gang jeg må lade den.

 

Har den samme og maken til batterikapasitet skal en lete lenge etter.

Synd hvis den ikke lenger er å få da dette må være den optimale "ringe / SMS" telefonen.

Link to comment
Share on other sites

Som en liten digresjon..

 

Slå av alt av trådløst, bluetooth, datatrafikk over 3G/Egde osv. Steng alle unødvendige programmer og la telefonen ligge i fred, og en fancy telefon har brått relativt lang batterilevetid den også. Men da bruker man den ikke til det den er tiltenkt heller så da så :) (jeg slår av alt utenom selve telefonen på kvelden når jeg legger meg, og da lader jeg min S3 omtrent en gang i uka)

Link to comment
Share on other sites

Doro skal ha lang batteri tid, men er jo greit å ha litt andre funksjoner enn telefon og sms :smile:. Så hvis man ikke vil gi slipp på quadcore cpu, stor skjerm, og andre stømslukende finesser og dippedupper. Kan det være fint å kjøpe en batteribox med usb uttak. Finnes vel i de fleste størrelser. 4xaa. 1-4x18650 etc. Når man har dålig dekning sluker telefonen strøm vs god dekning eller ingen dekning. Så alltid fint å ha en batteri pakke med usb kontakter i topplokket på sekken. Plugg i kabelen å lad i vei.

 

Bruker en 2x18650 batteri pakke, så har opp til 6800 mAh i topplokket på sekken. Batteriet i den nye telefonen er på 2150mAh. Lite, strøm? Lad telefonen i topplokket på sekken mens du går :smile: Kan lade telefonen et par tre ganger, og kan lade det meste som får strøm via usb. Har også 2 stk 1100 mA solcellepanel fra "cottonpicker" med 2 usb kontakter som kan lade telefonen med opp til 1100 mA , eller batteri boksen opp. (Vanlig usb på en pc leverer vanligvis rundt 7-800 mA så panelet lader ganske kjappt under godt sol lys.) Er mindre enn et a4 ark og en mm tykt. Har en usb på hver side. Ene usb kontakten har en resistor og er øremerket for lading av iphones da den er finspist på strømkilden. Tar nesten ingen plass i sekken siden de er tynn, og veier ikke mange gram. Kan koble flere i serie på sekunder via usb kabel for max 2200mA når det er overskyet og et lite panel alene ikke leverer nok strøm til god lading. Kan koble batteri boksen til panelene slik at det lades opp. Og kan bruke både batteri boksen og panelet som et selvoppladbart reseoar. Klar til å gi strøm når jeg trenger det. Og lader seg selv opp når det er lyst nok ute.

En del ot, men jeg går ikke så lett tom for strøm på telefonen eller usb dingser på langturer lengre :) På kort turer er den lille batteriboksen mere en nok, og veldig kjekk. Kjapp frakt, levert i postkassen uten tull og toll. Kjøpte herfra:

http://www.cpfmarketplace.com/mp/showth ... nels-added" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Har sett solcellepanel som bakdeksel til noen kjennte stor fabrikanter. Husker ikke helt hvor. Snu telefonen med baksiden opp, så lader den hvis det er bra nok vær. Men tror et slikt panel kan bli noe lite. Hjelper sikkert godt på standby tiden, men tror det blir for smått oppe i nord norge, der sola ikke skinner så mye.. Så må nok skru av telefonen for å få nok strøm til lading med kun et lite bakdeksel. Det som er kjekt med 2 relativt store panel, er at jeg kan lade nesten døgnet rundt på sommeren, sålenge himmelen ikke er helt svart 8-) Folde utgaven med 3 panel skal kunne lade bilbatteri.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...