Jump to content

Adams Arms gasstempel kit?


2alfa

Recommended Posts

Noen som har erfaring med denne? Vurderer selv til en "prosjekt-upper" basert rundt en helt stock 16" m4 type løp, som skal settes sammen av mye forskjellig.

Det eneste jeg finner som kan være negativt er at noen får "carrier tilt" grunnet enten for store toleranser, eller ifbm skjev montering (asymetri).

Link to comment
Share on other sites

Njaa jeg er ikk så negativ og ikke så blodfan ov original AR. Ikke på lang nær så mye kruttgass og skit på og rundt om sluttstykket som med origanlt DI system.

 

Rifla blir imidlertid litt mer framtung, men om man greier å leve med det, er det bra saker.

 

Bør nok monteres av en kompetent børsemaker, for å få det hele til å virke optimalt.

Link to comment
Share on other sites

En kvalitets AR er i utgangspunktet ikke så veldig billig og jeg er ikke så veldig opptatt av kostnader. Et slik sett koster ikke all verden, så det er uansett ikke snakk om personlig konkurs.

AG3, AK47og HK i forskjellige konfigurasjoner har akkurat sånn ca samme system. De er jo rimelig drifts-sikre.

 

Løpsviberasjoner teoretisk.....ja, men det oppveies av at rifla er tyngere i snuta

 

Men at dette systemet tilfører bærervipp og slitasje på sikt........det er jeg enig i.

Man snakker da om en del avfyrte skudd, ikke noen hundre avfyrte skudd.

 

Meen for all del, bare og forsvare hvilket omladersystem man vil det. Poenget mitt er at det ikke er verdens undergang om man prøver et utenom opplest og vedtatt standard.

Link to comment
Share on other sites

AG3 bruker ikke stempel, men forsinket rullelås. Kalashnikov bruker fast stempel med lang slaglengde, 416/417 løst stempel med kort slaglengde. Helt forskjellige systemer.

 

En AR10/15 er rett og slett bare ment til å bruke direkte gassveksling, og fungerer best slikt. Kassen er en sylinder og er ikke lagd for at et stempel skal slå i toppen av bæreren. Det er det AR18 som var påtenkt ;)

Link to comment
Share on other sites

AG3 bruker ikke stempel, men forsinket rullelås. Kalashnikov bruker fast stempel med lang slaglengde, 416/417 løst stempel med kort slaglengde. Helt forskjellige systemer.

 

Jada jeg er klar over det og det er jo hyggelig at det poengteres så ettertrykkelig, men det må være lov å ha divergerende meninger om hva slags omladersystem en vil bruke.

 

Personlig har jeg ikke hatt EN eneste misfunksjonering, så lenge jeg har brukt kit'et til Adams Arms.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor sier du da at det de bruker "akkurat sånn ca det samme" systemet når det er tre vesentlig forskjellige systemer, hvorav det første er HELT ulikt de andre? Hyggelig at det poengteres så ettertrykkelig at du liker å bruke store ord for å vise at du sier noe du vet er tøv.

 

Det går neppe på feilfunksjon eller ikke, det går heller mer på praktiske fordeler som er absolutt 0 med mindre du ikke har evner til å pusse en AR-15 med direkte gassveksling. Står fast ved mitt og ser ikke poenget i å bygge en AR-upper med stempel om du ikke har en lower med deler for å unngå bærervipp. Jeg sier ikke at dere ikke har lov til det, jeg sier bare hva jeg mener.

 

Hvor sitter blokka på løpet? Karbinavstand?

Link to comment
Share on other sites

Ok folkens først og fremst var det aldri meningen å starte en "versus" diskusjon. Jeg er fullstendig klar over hvordan Eugene tenkte da han designet sitt gas impingment system så jeg trenger ingen lekse i våpenhistorikk (ikke for å være drittsekk, men våpen er mitt livslange hobby).

 

Det jeg spør om er om noen her selv har en slik system fra Adams Arms, og om de kan legge til noe utenom det som utallelige tråder på netter har; varm gassblokk, framtung, noen lowere som sliter med asymetri etc. Jeg er klar over disse ulempene, og det er en god grunn hvorfor jeg vil ha gassstempel i en AR.

 

Så jeg gjentar spørsmålet - noen her som har konkrete erfaringer med dette systemet, spesifikt fra Adams Arms?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det. Ingen fare ved å kjøpe det kit'et, men det bør som nevnt monteres av en kompetent børsemaker, selv om det ikke medfører fare for liv og helse å montere det selv. Følger en utmerket instruksjons DVD med i kit'et mener jeg å huske.

En ting å tenke på.....når man har montert kit'et er det vanskelig å konvertere tilbake til det opprinnelige DI systemet.

 

Mye mindre varmegang + mye mindre kruttslam og gruff i mekanismen en ved å bruke originalt omladersystem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet Osprey sitt 416 tror eg det heter. Virket ok ,enkel montering. Jeg har nå bytta til Hk MR223,så du kan kjøpe mit sett for 1000,.- så koster det deg ikke skjorta å få prøvet :D sorry,tenkte ikke her,må vel ha annonsen på salg?? du for pm meg om anny.

Link to comment
Share on other sites

Står fast ved mitt og ser ikke poenget i å bygge en AR-upper med stempel om du ikke har en lower med deler for å unngå bærervipp

 

Hvilke deler ser du for deg i en AR lower som skal forhindre bærervipp?

 

Jeg er forøvrig også fornøyd med stempeldrevne våpen, rent og fint og driftsikkert.

Link to comment
Share on other sites

Ok Dette har jeg ikke sett på noe våpen.

Har forøvrig sett 416 / 417 og andre stempelvåpen som har opp mot 10000 skudd på samvittigheten uten slitasje utover tilsvarende DI våpen.

Så jeg er som sagt godt fornøyd med stempeldrevne AR10 / AR15 våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ok Dette har jeg ikke sett på noe våpen.

Har forøvrig sett 416 / 417 og andre stempelvåpen som har opp mot 10000 skudd på samvittigheten uten slitasje utover tilsvarende DI våpen.

Så jeg er som sagt godt fornøyd med stempeldrevne AR10 / AR15 våpen.

 

 

Og skyteintruktør Pat Rogers er over 10000 skudd med vanlig, kvalitets DI AR15 uten å det hele tatt pusse de. Får kun ny olje.

 

Så til vår bruk i Norge gjør en vanlig AR en bedre jobb og evt piston bare blir fordi "jeg vil /må bare ha".

Eneste objektive grunnen jeg kan se til å kjøpe piston, vil vel være for NROF som kjøper en HK for å ha mest mulig likt våpen som tjenestevåpenet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere absolutt skal vite har jeg 2 DI våpen (en LR-308 og en "helt stock" AR-15 karabin, Bushy), og jeg har ikke hatt særlig problemer med DI spesielt på 308, men jeg også passet på at sluttstykkebæreren er oljet og rent. Men når det er sagt så sliter LR'en med svak ammo, spesielt S&B treningsammo som er ladet så svakt at på en dårlig dag får man diverse mate/utkast problemer selv med en ren og pen rifle. Full guffe ammo i denne derimot går helt upåklagelig.

Så der er den første grunnen til hvorfor stempel har en fordel, nemlig at AA sitt gassblokk er justerbar + at den kan rengjøres (som om man trenger det i det hele tatt på stempelsystem) mye fortere ved at hele systemet kan dras rett ut av blokken.

For det andre Minien som jeg skyter ikke fullt så mye nå har aldri, absolutt aldri streiket. De eneste gangene den slet litt var helt i begynnelsen da jeg oppdaget at rekylfjæren var litt svak så den slet med å strippe skudd ut av fulle magasiner, så jeg byttet til en litt kraftigere fjær og deretter har jeg absolutt aldri hatt noen form for streik, og den vesle Minien har sett det meste fra ikke originale og ganske dårlige magasiner til ingen rengjøring over lang tid, til glovarm løp etc. Så der er den andre grunnen - stempelsystemer er dessidert de mest pålitelige i rifler. Nå er ikke akkurat stempelsystem noe løsning på den tragisk designede sluttstykken og bæreren som sitter i alle AR type rifler, men etter min mening er dette et steg i riktig retning, så jeg er nysgjerring og har lyst å prøve den.

Som sagt skal jeg ikke ødelegge den originale upperen, men bygge ny fra deler, og selvfølgelig skal jeg få dette gjort av en våpensmed.

 

Så til vår bruk i Norge gjør en vanlig AR en bedre jobb og evt piston bare blir fordi "jeg vil /må bare ha".

Bedre jobb gjør den neppe, men at jeg har lyst og jeg må bare ha, det skal jeg få lov til vel? AR en en gøy platform pga modularitet, og det skal jeg absolutt kose meg med.

 

Jeg ser for meg at det finnes bufferdesign som gjør at bæreren ikke kan vippe, og det er det også en håndfull produsenter som lager.

Slik jeg har oppfattet det, og det kan hende jeg tar feil, men vippen skjer pga at ellers så vil trykket mot bæreren være helt på linje med sluttstykket, siden de to "skubber seg fra hverandre" da de får tilført gass, mens ved bruk av stempel er hele denne kraften rettet mot den lille stumpen som erstatter original gas key, dermed assymetrisk kraft og vipp. AA selger egen, modifisert bærer i sitt stempel-kit. Noen har sagt at AA har av ukjente grunner frest vekk litt for mye og minsket kontaktflatene (mot upper). Kanskje er dette et problem, i såfall skal jeg se om ikke man kan ta en helt vanlig bærer og modifisere den til å være lik den som AA har, men med helt standard "full lengde" kontaktflater.

 

Jeg har prøvet Osprey sitt 416 tror eg det heter. Virket ok ,enkel montering. Jeg har nå bytta til Hk MR223,så du kan kjøpe mit sett for 1000,.- så koster det deg ikke skjorta å få prøvet sorry,tenkte ikke her,må vel ha annonsen på salg?? du for pm meg om anny.

Ut fra hva folk sier er AA noen hakk bedre enn Osprey, så selv om prisen frister må jeg takke nei.

Men det ultimate hadde egentlig vært en HK416 upper... noe jeg tror man burde knaskje ikke spørre om engang siden jeg har aldri sett en til salgs her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Og skyteintruktør Pat Rogers er over 10000 skudd med vanlig, kvalitets DI AR15 uten å det hele tatt pusse de. Får kun ny olje.

 

Så til vår bruk i Norge gjør en vanlig AR en bedre jobb og evt piston bare blir fordi "jeg vil /må bare ha".

Eneste objektive grunnen jeg kan se til å kjøpe piston, vil vel være for NROF som kjøper en HK for å ha mest mulig likt våpen som tjenestevåpenet.

 

Har ikke samme erfaringer som denne Pat Rogers med DI rifler C-8 og div. modeller fra Colt og FN får vekslingsproblemer etter rundt 1000 til 1200 skudd.

Våpen produsert av FN Colt og Diemaco er regnet som kvalitetsvåpen av de fleste kjennere tror jeg.

Disse erfaringene er gjort med ammo fra WCC og LC, usikker hvor møkkete denne ammoen er. Det er slaggstoffer i sluttstykkebæreren som er problemet med disse. Dette problemet er eliminert med de stempelsystemene jeg har erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vekslingsproblemer i mine rifler, eller de jeg kjenner til som kan spores til DI systemet etter 2-3000 skudd med Bernaul som soter å griser nesten like ille som Tula patronene ;)

Forøvrig morer denne tråden meg en hel del og minner ganske mye om for og imot 6,5x55 til elg eller ikke :D

For 20 år siden var man gal, eller spesielt tøff om man turte å jakte med en boltrifle med "push feed" ettersom disse var notoriske til å feilfunksjonere, og jaktet du i Afrika med en slik var det på høyde med selvmord ;)

 

Piston systemer til AR er laget for å tjene penger, det er drivkraften i det meste som produseres, mange aktører kan plutselig kaste seg over dreibenken å lage noe som genererer penger, er mye vanskeligere og ikke minst dyrere å produsere en ny rifle som kan selges like billig som en AR som det finnes rikelig av overalt. Og når kundene i hovedsak er "chairborne commandos" som konkurerer om å ha det kuleste i stæsj og det barskeste skjegget, er jo veien til sucsess innen rekkevidde for minimalt i investeringspenger :)

 

Piston er ikke like holdbart som DI, uten at det nødvendigvis betyr noe for kundegruppen som stort sett ikke passerer 5000 skudd på et helt liv, det er mere utfordrende å få en piston drevet AR til å gå like godt pga mere ting som henger rundt pipa og en mere voldsom opplåsing, alle andre kjente stempeldrevne systemer bruker sluttstykker med bærer som har en høyere vekt en den pakken som sitter i en AR, utfordningen i en piston AR kontra en rifle konstruert for dette er at bolten akslereres for raskt, noe som har gitt problemer med at hanene knekker og at innfestingen for avtrekkerdelene i lower reciver blir ovale, med resultat at pinnene begynner å vandre.

DI systemet genererer mere varme inn i bolt/bærer, noe som KAN være et problem om man dumper store mengder patroner med helautomatisk ild (200 skudd eller mer) i løpet av et svært kort tidsrom, dette gjør at utdrager fjæren mister spennet pga varmen og kan begynne å jukse. Det er i senere tid utviklet nye fjærer i nye matrialer for å motvirke problemet. Detter er neppe noe en soldat eller en IPSC skytter trenger å bekymre seg veldig over.

Piston gir mere rekyl, dette er som forskjellen på å sparke inn døra eller å åpne med vrideren. Hele fordelen med AR systemet er den kontrolerbare rekylen og den lave munningsvippen.

Om argumentet for å ikke kjøpe en allerede konstruert for stempelrifle er at de ikke er like kule å skru på er jo forsåvidt et ærlig utgangpunkt, og stæsj er jo kult :D

Beklager avsporingen i tråden, men det virker som om TS har fått svar på det han i utgangpunktet lurte på.

Link to comment
Share on other sites

Nm149: slaggstoffer i sluttstykkebæreren som er problemet?

Jeg har en colt HBAR, som er på sin tredje pipe nå, sluttstykkebæreren har jeg aldri pusset for slaggstoffer, før nå, og det var ikke så veldig mye som kom ut.

 

De gangnen jeg har hatt problemer med børsa, er det deler som har vært utslitt, og burde ha vært byttet ut, feks rekylfjær og utdrager.

Har man en kvalitets ar, bygget av noen med peiling, så trenger man stort sett bare å tørke av dritten, fylle på olje, og bytte ut deler etter en fornuftig intervall.

Tror ikke en stempel-ar sin deler varer evig heller...

Link to comment
Share on other sites

Har man en kvalitets ar, bygget av noen med peiling,

 

Dette blir litt som å si "hvis man har kvalitets 1911, bygget av en som har peiling" ved å sammenligne den mot Glock.

Vennligs beskriv hva er den tekniske forskjellen som gjør DI upålitelig i 99% av alle DI våpen, og meget pålitelig i de få våpen noen har som er av en eller annen mirakelgrunn "kvalitetsbygget". Jeg vil veldig gjerne høre tekniske detaljer.

Link to comment
Share on other sites

Men når det er sagt så sliter LR'en med svak ammo

Det er vel mere spørsmål om justering av våpenet? Et justerbart piston-kit vil sikkert være en grei løsning, men det samme må vel kunne sies om justerbare systemer til DI?

 

For det andre Minien som jeg skyter ikke fullt så mye nå har aldri, absolutt aldri streiket.

Det er ikke et godt argument, minien er en helt annen konstruksjon og kan for alt du vet være litt overjustert fra fabrikken. At stempel fungerer bra i én plattform betyr ikke automatisk at det vil være best på alle...

 

Nå er ikke akkurat stempelsystem noe løsning på den tragisk designede sluttstykken og bæreren som sitter i alle AR type rifler, men etter min mening er dette et steg i riktig retning

Den forstår jeg ikke. Jeg synes riktignok "DI" (strengt tatt en stempel-mekanisme bare plassert et annet sted) er litt uelegant siden den pumper møkk inn i mekanismen, men at piston skulle være kuren er jeg ikke automatisk enig i. AR var aldri konstruert for å håndtere den skjeve belastningen som piston gir, og så lenge man er begrenset av standard upper/lower er det ikke SÅ mange måter å løse det på. Det er godt mulig de har løst dette (på 416 er vel bærer konisk i bakkant?), men det vil ta tid før man får like lang erfaring som med originalt oppsett.

 

men at jeg har lyst og jeg må bare ha, det skal jeg få lov til vel?

Det er den eneste grunnen man egentlig trenger for noe som helst. Om alle hadde slått ting fra seg fordi noen var negative ville vi neppe ha kommet dit vi er nå.

Link to comment
Share on other sites

Har man en kvalitets ar, bygget av noen med peiling,

 

Dette blir litt som å si "hvis man har kvalitets 1911, bygget av en som har peiling" ved å sammenligne den mot Glock.

Vennligs beskriv hva er den tekniske forskjellen som gjør DI upålitelig i 99% av alle DI våpen, og meget pålitelig i de få våpen noen har som er av en eller annen mirakelgrunn "kvalitetsbygget". Jeg vil veldig gjerne høre tekniske detaljer.

 

Sier ikke at DI ikke funker i våpen som ikke er kvalitetsbygg, men at det er fryktelig mange børser, levert fra fabrikk, og bygget av såkalte eksperter her på berget, som ikke funker optimalt, pga slurv i byggeprossesen.

Skjeve gassblokker, gassblokker som er satt for langt bak, karabinbuffer i riflebufferrør, lista er lang..

Er litt som om jeg skulle bygget meg en bil, hadde sikkert fått motoren til å snurre rundt, men om det hadde blitt en daily driver, er en annen sak. Derfor vi har annerkjent bilverksted, og bra bilmerker... Samme med AR, PVAS er ikke ett annerkjent AR verksted, og dpms er ikke ett annerkjent merke...

Er ikke så vrient å bygge en god DI ar, man må bare skru sammen børsa rett, og teste den ut.

 

Har du lyst, så kjøper du gasstempel, blir sikkert fint.

Eller så kan du bruke pengene på ei kasse ammo...

Link to comment
Share on other sites

Skjeve gassblokker, gassblokker som er satt for langt bak, karabinbuffer i riflebufferrør, lista er lang..

OK det kan hende at alt du skriver har skjedd, jeg har heldigvis aldri opplevdt det, men noen av disse "feil" hører hjemme hos våpensmeder som vet ikke stort mye om AR men ikke fabrikkene, som jeg nekter å tro ikke vet hva lengde buffer hører hjemme i hvilken kolbe etc.

Men dette svarer fortsatt ikke på spørsmålet om hva er den tekniske forskjellen mellom en "kvalitets AR" og en vanlig fabrikk-ar fra Bush, DPMS, Colt etc.

 

Det er vel mere spørsmål om justering av våpenet?

Poenget mitt er at justering kommer med på kjøpet av en AA piston kit.

Det er ikke et godt argument

Argumentet var ment å belyse fordelen med stempel, siden den kan bli så skitten som man vil - uten at det gjør noe i de fleste tilfeller.

Den forstår jeg ikke. Jeg synes riktignok "DI" (strengt tatt en stempel-mekanisme bare plassert et annet sted) er litt uelegant siden den pumper møkk inn i mekanismen, men at piston skulle være kuren er jeg ikke automatisk enig i.

Her er hva en klassisk DI AR kan slite med, som andre rifler som er basert på M1, AK etc vil aldri slite med:

* Ringer på sluttstykket som snur seg til gapene i alle 3 treffer hverandre, og riflen kan ikke lenger lade om pga redusert trykk mellom bærer og sluttstykke.

* Sprekk i cam pin eller låsekakker. EDIT: sprekk i sluttstykket ved cam pin.

* Ekstraktor ute av drift pga ødelagt fjær, smuss/skit som "låser" ekstraktoren

* For mye karbon i bæreren

* Løs gask key/trykklekkasje

* Ikke nok smøring i bæreren. Dette kan diskuteres for noen mener Nickel-Boron bærer sliter ikke med dette "i det hele tatt", men dette tar jeg ikke som god fisk uten videre.

Dette er AR-spesifikk problemer som vil ikke skje i "vanlige" stempel-rifler pga f.eks. både AK og M1/M-14/Mini er bygget med mye løsere toleranser, og har ikke så "finmaskinert" sluttstykke/bærer til å begynne med.

I en stempel-AR kan man i det minste se bort fra løs gas key siden den ikke finnes, problemet med ringer for man kan like godt bare ta de av eller la de ligge med gapet i "feil" posisjon, og karbon vil ikke komme inn i bæreren så der han man minst 3 gode grunner. Jeg sier ikke at dette er noe automatisk oppskrift på suksess men det viser seg til å fungere i konverterte AR samt HK-416/17.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en colt HBAR, som er på sin tredje pipe nå, sluttstykkebæreren har jeg aldri pusset for slaggstoffer, før nå, og det var ikke så veldig mye som kom ut.

 

Må si meg giga imponert over at du du har fått en Colt til og passere 20 000 skudd uten og rense sluttstykkebæreren innvendig.

Hvilken ammo produsent / eller ladekomonent produsent bruker du?

 

Du har helt rett i at piston heller ikke er evigvarende, den lever bare et renere liv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er hva en klassisk DI AR kan slite med, som andre rifler som er basert på M1, AK etc vil aldri slite med:

* Ringer på sluttstykket som snur seg til gapene i alle 3 treffer hverandre, og riflen kan ikke lenger lade om pga redusert trykk mellom bærer og sluttstykke.

* Sprekk i cam pin eller låsekakker. EDIT: sprekk i sluttstykket ved cam pin.

* Ekstraktor ute av drift pga ødelagt fjær, smuss/skit som "låser" ekstraktoren

* For mye karbon i bæreren

* Løs gask key/trykklekkasje

* Ikke nok smøring i bæreren. Dette kan diskuteres for noen mener Nickel-Boron bærer sliter ikke med dette "i det hele tatt", men dette tar jeg ikke som god fisk uten videre.

 

Biter meg litt i leppa for å ikke direkte si at du har lest deg opp på kunnskapen din på et eller annet suspekt internettforum, det er ikke nødvendigvis sant alt man leser vettu ;)

 

* om gassringene står med alle gapene over hverandre er helt uvesentlig for funksjonen, dette er bare en myte, og om det er det som forandrer funksjon, til ikke funksjon er det noe annet som er feil med våpnet.

*Sprekk i campin eller bærer er ikke noe utpreget problem, det samme problemet vil man i såfall få i en piston opperert AR også.

*Er den samme ekstraktoren på en piston AR, forøvrig streiker ethvert våpen om nevnte del blir satt ut av funksjon.

*Carbon i bærer er som Sigman skriver et konstruert problem, for intil få år siden fantes det ikke noe verktøy for å fjerne dette, og man kan være relativt sikker på at om det hadde vært noe å tenke på ville verktøy for nevnte problem vært i det militære pussesettet., Jeg har ihvertfall aldri brydd meg med å fjerne dette.

*Løse gas keys er et reultat av en dårlig/slurvete montør, er et ikkeproblem hos de annerkjente produsentene. Har hatt problemet på 2 bærere, en fra DPMS og en BM, på begge var skruene dårlig klinket.

*En AR skal ha smøring, spesiet i bærer/bolt. Om man leser en militær manual på vedlikehold er dette spesielt nevnt.

 

Om man har hatt våpen som "hobby" hele livet er det ikke det samme som å være allvitende. Det er nok ikke veldig mange i norge som har like god førstehåndskjennskap til AR, være seg piston eller DI som Sigman, lesing på AR15.com å lignende forum uten erfaring og bakgrunn nok til å skille barter å snørr gir ikke nødvendigvis kunnskapen til å trekke bastante sluttninger.

 

Og til slutt kan man avlive myten om at AK rifler fungerer så bra pga at de er laget med romslige toleranser ;) Sig 550 serien er kjent for ekstremt sikker funksjonering, den er i praksis en AK bygget i Sveits med svært stramme tolerannser, de fleste skyter nesten like tette samlinger som en noenlunde skrudd DI AR også.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev er det tre grunner som jeg utpekte hvorfor stempeldrevet AR er bedre, de andre grunnene er generelle feil og magnler som er felles for alle AR uansett operasjonsprinsipp. Dette vil selvfølgelig variere fra produsent til produsent, men å avskrive alle de som noe "tull" hentet fra amerikanskje forum blir litt usakelig.

Jeg prøvde å påpeke design/prinsipielle feil som AR bærer og sluttstykke har kontra andre stempeldrevne våpen der sluttstykke og bærer er designer mye mer rasjonelt, det var mitt hele argument.

Og til slutt kan man avlive myten om at AK rifler fungerer så bra pga at de er laget med romslige toleranser Sig 550 serien er kjent for ekstremt sikker funksjonering, den er i praksis en AK bygget i Sveits med svært stramme tolerannser, de fleste skyter nesten like tette samlinger som en noenlunde skrudd DI AR også.

Denne "myten" har blitt bevist til å være fakta gjennom flerfoldige konflikter og flere titalls millioner AKer og AK-baserte våpen solgt verden runt, noe som hverken Sig eller hvilket som helst annet våpenmerke har aldri kommet i nærheten av til å sammenligne seg med.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev er det tre grunner som jeg utpekte hvorfor stempeldrevet AR er bedre, de andre grunnene er generelle feil og magnler som er felles for alle AR uansett operasjonsprinsipp. Dette vil selvfølgelig variere fra produsent til produsent, men å avskrive alle de som noe "tull" hentet fra amerikanskje forum blir litt usakelig.

Jeg prøvde å påpeke design/prinsipielle feil som AR bærer og sluttstykke har kontra andre stempeldrevne våpen der sluttstykke og bærer er designer mye mer rasjonelt, det var mitt hele argument.

 

Så du mener at en DI AR15 er feilkonstruert? at den hadde blitt mere "rasjonell" om Stoner hadde puttet noen flere deler i den?

 

Og til slutt kan man avlive myten om at AK rifler fungerer så bra pga at de er laget med romslige toleranser Sig 550 serien er kjent for ekstremt sikker funksjonering, den er i praksis en AK bygget i Sveits med svært stramme tolerannser, de fleste skyter nesten like tette samlinger som en noenlunde skrudd DI AR også.

Denne "myten" har blitt bevist til å være fakta gjennom flerfoldige konflikter og flere titalls millioner AKer og AK-baserte våpen solgt verden runt, noe som hverken Sig eller hvilket som helst annet våpenmerke har aldri kommet i nærheten av til å sammenligne seg med.

 

Så argumentet er altså at en AK er det ultimate våpen fordi den er laget i ufattelige mengder og distrubuert rundt til hele verdens komfliktområder som politisk u-hjelp?

Sig 550 er som konstruksjon en AK, med stramme toleranser, samme er en Galil, Valmet M76 osv, men de fungerer altså dårligere en en Russisk variant?

Link to comment
Share on other sites

Så du mener at en DI AR15 er feilkonstruert? at den hadde blitt mere "rasjonell" om Stoner hadde puttet noen flere deler i den?

Ja, absolutt. Som et kampvåpen er AR latterlig upålitelig (inkl HK-416) og designet på en veldig amerikansk måte - for komplisert med for mange deler og for dyr i produskjon.

Som et sportsvåpen er den derimot helt glimrende, til og med kinesiske spesiealstyrker bruker AR-kloner i konkurranser nå.

 

Ang AK kommer jeg ikke til å kommentere ytterligere for denne diskusjonen har avsporet mer enn nok, du kan da det via PM om du vil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter lang betenkningstid sier jeg til de som er die-hard DI tilhengere: dere vant. Jeg leste en del og kom til konklusjonen at jeg heller får en eller annen gang heller kjøpe en dedikert, original stempel-rifle, steyr, ak eller noe sånt. Får heller bruke de pengene på en skikkelig upper til Open.

 

Takk for en engasjerende diskusjon!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...