Jump to content

2år gammel rype


1983

Recommended Posts

Funker fett. Jeg fant noen som var (minst) 4-5 år gamle nedi frysern engang jeg flytta, de var helt knall - litt tørre muligens. Men de ble laga som en "vanlig middag".

Forutsetning er at fryseren er så kald som den skal - tror jeg. Min pleier å ligge på -20°C.

 

Det var verre med makrellen som lå ved siden av :roll: Jeg spiser fortsatt helst ikke makrell.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rype kan holde seg 2 år ja, men ganske skeptisk til mer enn det.

 

Forøvrig forskjell på pip-pip og gakk-gakk, sistnevnte holder seg dårligere.

Spiser man sunt og får i seg mye antioksidkanter, holder man seg lengre i god form.. Spiser man derimot krill eller annen junkfood, så blir man raskere røten innvendig.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Har du en god fryser (-28, eller bedre), kan hele ryper med få kule-/haglhull i, ligge i frysene i mange år uten å endre smak. Men desto flere perforeringer, desto mer uttørking. Og det uttørkede kjøttet er ikke godt, så det bør skjæres vekk. Uttørket kjøtt på rype, blir gråaktig og stivt.

 

Folk bør sortere rypene, og spise de med flest hull (i skinnet) i først. Og så kan de med få hull spares. 5-6 år nedfrosset, er da ikke noe problem.

 

Editt: For noen år tilbake, ble det oppdaget en rype i en norsk isbre, av noen forskere. Den ble hakket ut og jeg husker ikke aldren, men den var "hønngammel" og kjøttet var fremdels bra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ryper kan ligge i årevis hvis de er fryst hele og helst lufttett. En kamerat spiste for noen år siden noen ryper fra midten av 70-tallet uten å ha spesielt mye å utsette på smaken

 

Fugler med fett på (andefugl/gås) tåler sjelden mer enn året før fettet begynner å forringes i smak.

Link to comment
Share on other sites

Funker fett. Jeg fant noen som var (minst) 4-5 år gamle nedi frysern engang jeg flytta, de var helt knall - litt tørre muligens. Men de ble laga som en "vanlig middag".

Forutsetning er at fryseren er så kald som den skal - tror jeg. Min pleier å ligge på -20°C.

 

Det var verre med makrellen som lå ved siden av :roll: Jeg spiser fortsatt helst ikke makrell.

 

K

Feit fisk tåler ikke lang lagring i fryser, før "fettrenner" (nederst på bukskinnet og over ryggbeinet), blir til "harskt" fett. Men skjærer en vekk dette, kan en fortsatt bruke fisken, selv om kvaliteten er noe redusert. I min fryser (som holder -32) har jeg hatt bl.a laks i minst 3 mnd., før fettet endret smak. Hvitfisk tåler noen måneder ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...