Jump to content

Tennhetter


Razorback

Recommended Posts

Kan ikke huske å ha sett noe om det her tidligere...

Er det stor forskjell på de forskjellige fabrikatene av tennhetter? Mener å ha hørt noe prat om at at Federal skal være mykere og derfor går av lettere i våpen(revolver i mitt tilfelle) som har fått avtrekk(hammerfjær) lettet.

 

Noen andre synpunker ang dette temaet?

 

Helt fersk på lading, såpass at jeg har pressa og nesten fått satt den ferdig montert her.

Link to comment
Share on other sites

Ja, til revolver er det kun Federal som gjelder dersom du skal ha et godt avtrekk.

Har bytta fjærer i min 686 og justert dem slik at det smeller hver gang med hjemmelada m/Federalhetter. Skyter jeg med frabrikkammo/andre hetter smeller i beste fall hver femte patron...

 

Det kan være forskjell i hvor kraftige hettene er, men har aldri forska noe på det.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er VELDIG fersk her og legger ut litt spørsmål i annen tråd etterhvert, men hvordan vet jeg hva som bør brukes som COL? Standardmål for kaliberet? Øyemål(NOT)? Hva gjør jeg når jeg ikke finner kulemerket mitt i noen ladetabeller? Bruker tilsvarende type og vekt og starter på minimum? Ville en grei framgangsmåte vært å lade x-antall(f.eks 10) fra minimum opp til nærmere maks for så dra på skytebanen og starte med de svakes ladede med chrono og stoppe når jeg har fått "normal" hastighet på kula og kasere alt som er hardere ladet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt samme metode som du har beskrevet i ditt siste innlegg for å lage en ladning med min kule.Feks har du en støpt kule i .357 Mag og du skal lade en blykule opp mot max så bruker jeg ladedata for ei støpt kule og lader den ca 2grain under max og setter kula til krimperilla hviss kula har det.Tester så med cronograph og ser om hastigheta er tilnermet lik den i tabellen ,om hylsene henger i tønna /tunge å få ut med extraktoren i revolver,ser på hettene med hensyn til flathet /kratring rundt tennåla.

Med pistolkalibre som 9mm har hylsevolum og col mye å si for trykket.Igjen bruk crimperille på kula og test funksjon /mating,at patronen ikke er for lang for magasinet ditt.Husk 9mm og 45ACP bruker munningen på hyla som støtte slik at patronen ikke går for dypt i kammret,altså ingen kraftig rullecrimp på pistolpatroner.Har funnet ut at det ikke alltid er lurt å ligge på max i ladning.Jeg bruker støpte kuler til alle mine handvåpen og lader ikke hardere enn at løpet ikke blyer.Når det gjelder tennhetter så bruker jeg dem som er billigst å kjøpe

Link to comment
Share on other sites

Joa.. Men kjekt å ha både belte og hengsler første gangen.

+1

 

Bruker tilsvarende type og vekt og starter på minimum? Ville en grei framgangsmåte vært å lade x-antall(f.eks 10) fra minimum opp til nærmere maks for så dra på skytebanen og starte med de svakes ladede med chrono og stoppe når jeg har fått "normal" hastighet på kula og kasere alt som er hardere ladet?

 

Vil som Ken Adams anbefaler starta med .38 Special (går av en eller annen grunn ut fra at du skal skyte felt)

Det er et greit og fint kaliber å starte med og du har sikkerhetsmargin i rikt monn, i alle fall om du lader til feltskyting.

 

Den optimale feltladningen er uansett rimelig slapp.

Min første OK feltpatron ladet jeg med 148gr Berrys HBWC (belagte hulbase wadcuttere som kan kjøpes hos bla XXL eller hos Trond på http://www.hjemmelading.no/" target="_blank , Trond er en grei kar og meget hjelpsom mot ferske hjemmeladere, og prakker ikke på deg dill du ikke har bruk for, som mange andre har en tendens til å gjøre).

 

Fant optimal presisjon med følgende oppskrift:

148gr Berrys HBWC

2,5gr N310

Federal hetter

Kula satt gjevnt med hylsa uten særlig krymp (WC har lang/god anleggsflate mot hylsa så kuleholdet er godt selv uten krymp)

 

Lada opp to tønner av hver ladning fra 2,3gr opp til 2,7gr med 0,1gr intervall, skjøt dem SA med anlegg på 25m, og fant at samlingen krympet opp til 2,5gr for deretter å åpne seg igjen.

Denne oppskrifta gir veldig lite rekyl og fin presisjon til felt. Dette er dog testa i MIN S&W 686, og som kjent lever alle piper sitt eget liv, så det er ikke sikker du finner godladninga di med samme kruttvekt, men den er nok der i området.

 

Jeg vet at mange mener at 148gr er ei for tung kule til felt, og at N310 er et for kjappt krutt til en så tung kule, men denne oppskrifta funka minst like bra som de ladningene jeg nå kjører med lette hjemmestøpte Lee 105gr kuler (både hva rekyl og samlinger angår).

 

Kronograferte også ladningen, den viste elendig fart og ganske stor spredning i hastighet, men det er som de sier på nynorsk; "the proof is in the pudding" det er pressisjon og ikke farta som betyr noe.

 

Når du har funnet godladninga kan du begynne å pusle med fjærbytte/justering...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ekstremt sensitive???

 

Jeg har satt de i på tvers og på langs, jeg har til og med nesten klippet dem i to uten at de har gått av.

Jeg har deprima flerfoldige hylser med 'live' federalhetter som satt skeivt i hylsa uten problem.

 

De går KUN av ved slag, får du de til å gå av i pressa har du gjort noe seriøst feil!!

Link to comment
Share on other sites

Eneste problemet med Fed er at tennehettene er *ekstremt* sensitive. Havner en skjevt i pressen... pang. Har selv fått 100 stk til å gå av i lademaskinen samtidig. Ikke moro. CCI derimot kan man gjøre omtrent hva man vil med.

 

Vel, forklaringen ligger et sted imellom. Har tidligere undret på hvorfor Lee advarer mot Federal tennhetter i deres auto primer systemer.

Forklaringen er at fed hetter ikke er lakkerte. Se på en CCI hette, overflaten er dekt med et belegg som ser ut som lakk.

En av hensiktene til denne lakken er å forhindre støving fra hetter. Hvis du bruker fed hetter bør du jevnlig rengjøre verktøyet for støv fra hettene.

Det er dette støvet+friksjon som får det til å si pang!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ekstremt sensitive???

 

Jeg har satt de i på tvers og på langs, jeg har til og med nesten klippet dem i to uten at de har gått av.

Jeg har deprima flerfoldige hylser med 'live' federalhetter som satt skeivt i hylsa uten problem.

 

De går KUN av ved slag, får du de til å gå av i pressa har du gjort noe seriøst feil!!

 

Samme erfaring her. Har ladet opp med ca 10k Federal hetter siden 2012 uten problemer. Og dem har til tider fått juling når dem med vold ble trykket ned i S&B hylser..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt Lee Loadmaster som er... hva skal man kalle den... en Reodor Felgen type presse som man må fikle utrolig mye med. Kanskje etter ca 3-4k ladde patroner av .44 og 9x19 har jeg "endelig" funnet ut kanskje 90% av alle triks man må benytte seg av for å unngå knuste/snudde tennehetter, og andre problemer men det største problemet har alltid vært tennehetter.

 

Her er min erfaring: ca 500 cci hetter har jeg knust hittil, sånn ca guesstimate fra og med jeg begynte å lade. Med knust mener jeg som oftest at hetten havner ca 1-2mm utenfor senter i forhold til patronen, og blir enten knust helt på siden, "kappet" i to, etc. Ingen har gått av. Av både small pistol og large pistol.

Federal ladde jeg med ca 30 skudd så havnet ei hette ca 2mm utenfor senter... hetten sa pang, og den befant seg på det tidspunktet ca 8 mm fra nærmeste hette som var da under indeksplaten i matekanalen. Esplosjonen spredde seg langs matekanalen, og alle hettene smalt.

 

Så prøvde jeg Winchester, ei Large Pistol hette smalt og tok med seg ca 5 til, men eksplosjonen spredde seg ikke lenger enn halvveis i matekanalen, så ca 50 tennehetter gikk ikke av.

 

Så da jeg sammenligner første tennehette av merke Federal går av mot ca 500 fra CCI som er blitt nærmest voldtatt i pressen - så kan jeg meget trygt si at CCI er mye mindre sensitiv.

 

De går KUN av ved slag, får du de til å gå av i pressa har du gjort noe seriøst feil!!

Emm... tja... nei! Egentlig ikke. Jeg har bladd i utallelige fora og sett omtrent alle videoer som forklarer virkemåten/svakheter ved Lee sitt primer system i Loadmaster. Mitt konklusjon er at

A) Man må bruke tynn kontorteip rundt tennehettemateren der den treffer en sylindrisk åpning i bæreren, for at den ikke skal "vakle rundt" og holde seg selv og dermed holde stempelet som presser tennehetter i helt i senter.

B) Det er variasjon mellom "batcher" av tennehette kit som Lee produsere - noen stempler har temmelig flat topp noen er rundet av for mye = tennehetten kan vippe lettere

C) Indeksering må være helt 100% eller så treffer hylsene (spesielt depriming/cal die) litt ut av senter og dermed vrir hele indeksplaten en tiendedels grad og dermed havner tennehetten ut av senter

D) Lee sine index plater er for løse

E) Man må følge med hele tiden :)

 

Så nei, det er ingenting jeg gjorde "feil" annet enn å inne vite bedre og ikke investere i en bedre presse, men nå er jeg vant med Lee så jeg skal kjøre samme løpet videre.

 

Men at Federal er sensitive better... gå og google selv. Sprengte presser, RCBS tennehette-rør som sitter i taket, etc. Det er en god grunn hvorfor federal pakker sine hetter i esker som har omtrent 1/2 cm mellom hver hette.

Det er dette støvet+friksjon som får det til å si pang!

Jeg har ikke rengjort pressen min på evigheter pluss jeg holder på å pusse opp så det er en del støv som flyr rundt... og det har nada å si i forhold til sprengte tennehetter.

Link to comment
Share on other sites

Federal ladde jeg med ca 30 skudd så havnet ei hette ca 2mm utenfor senter... hetten sa pang/quote]

Jeg har opplevd det samme, det vil si min hetter har aldri sagt pang i slike tilfeller. De har bare blitt flatkemt/nesten delt i to.

 

Men er særs nøye med å ikke ha raske brå bevegelser når eg setter dem inn.

mvh

Jeg er også nøye med å ikke bruke brå bevegelser, gjevnt og trutt tempo på armen gir best ammo er min erfaring.

Lader ikke raskere enn ca. 400 patroner i halvtimen (Dillon 650)

 

Bruker trykkluft på boks til å blåse ren pressa i ny og ne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme, det vil si min hetter har aldri sagt pang i slike tilfeller. De har bare blitt flatkemt/nesten delt i to.

 

Har ikke bildene akkurat nå, men skal finne de frem. Behandlet denne episoden som rekonstruksjon av fly etter krasj så å si, samlet all rubbel og bit og fant hetten som gikk av og tok bilde av den for å vise hvor myr/lite press skulle til for at den gikk av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...