Jump to content

Tynn ullgenser


Ørret

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en tynn merino/ull-genser. Den må ha vanlig, rund hals. Jeg takler ikke høyhalset. Skal brukes som mellomplagg under støkkjakt på skogsfugl. Noen som har forslag eller anbefalinger?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som mellomplagg er det kanskje ikke så farlig hva slags ull den er av? Kjøp en billig tynn ullgenser på en vanlig butikk for herreklær. Dressmann, eller noe slik tjafs :wink: Det funker og er trolig billigere enn noe som helst outdoor-/jaktmerke.

 

Jeg har en hønngammal tynn genser i ull-/silkeblanding, som jeg ikke husker merke på. Denne fikk ett lite hull under den ene armen og har etter det fylt rollen som mellomlag på jakt. Fungerer alldeles utmerket :D

Link to comment
Share on other sites

Kikket på en genser hos Dressmann i dag. En tynnere variant av Natogenseren. Likte den godt, men viste seg å være bomull.

 

Jeg har en Ulvang Zirkon, men den blir litt for tykk og har høy hals.

 

Håper på å finne en genser til rundt 500,-

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser at du skriver at du ikke takler høy hals, men må allikevel nevne min favorittgenser. Det er en genser fra Ulvang, tror den heter Rav. Det er genseren skilandslaget bruker. Helt rå på alle måter og anbefales på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Kikket på en genser hos Dressmann i dag. En tynnere variant av Natogenseren. Likte den godt, men viste seg å være bomull.

 

Jeg har en Ulvang Zirkon, men den blir litt for tykk og har høy hals.

 

Håper på å finne en genser til rundt 500,-

 

 

Ja BOMull gjør jo liksom ikke helt susen. Må vel kunne karakteriseres som bomtur det da :lol:

 

Det er vel kanskje ikke sesong for ull i vanlige klesbutikker nå om dagen. Skal en sjekke ut det jeg foreslo må en sikkert vente til utpå høsten.

Link to comment
Share on other sites

Aclima har flere typer

Denne http://www.amfibi.no/display.aspx?menui ... odid=46032" target="_blank" target="_blank er suveren (har 3 stk)

Hetta kan bare henge på ryggen eller man kan bruke den som høyhalset.

Aclima har også alt fra tynne ullgensere med rund hals til tjukke.

Tåler mye

Brukes bla. av forsvarets utenlandsstyrker

 

Anbefales :)

 

 

Denne er helt fantastisk! Har også aclima netting skjorte og bukse.

Holder meget bra på varme, og veldig lett og bli kvitt overskudds

Varme ved lufting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker sånn halvhøy hals (aka "crew neck"?) som dekker et par cm oppover halsen men slutter langt fra kjeven og definitivt ikke trenger rulles ned :) Storfavoritten er Janus type "design wool". Her er det litt å finne med rund hals og:

 

http://www.janusull.no/detaljer/4323202 ... mrund-hals" target="_blank" target="_blank

http://www.janusull.no/detaljer/432390/ ... rm-striper" target="_blank" target="_blank

http://www.janusull.no/detaljer/4275320 ... ye-jaquard" target="_blank" target="_blank

 

Kult at Janus har gjenopptatt salg av ull på rull, med diverse merinokvaliteter og greier. Nesten så man skulle begynt å sy litt selv :)

 

Ellers har jeg en tynn ullgenser fra ivanhoe.se med glidelås i hele fronten, og 3cm høy hals foret med myk fleece. Den er helt genial, jeg bruker den til alt mulig.

 

Har og en Paul&Shark genser fra 80-tallet med båthals i den tradisjonelle hardstrikkete kvaliteten deres. Det er det mest uslitelige ullplagget jeg noensinne har hatt. Også genialt. Håper de fremdeles lager den kvaliteten, men det virker som man må lete den frem mellom plagg de lager i mykere/løsere strikk (som alle andre).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...