Jump to content

Momentnøkkel/skrujern til våpenkassa?


fredrik

Recommended Posts

Jeg så den, men regnet på at det ville komme på ganske nøyaktig det samme som midway inkl mva og tollbehandlingsgebyr. Så da er det raskere og bedre å kjøpe i Norge :)

 

Men faen da, er en momentnøkkel så vanskelig å lage at ikke kineserne klarer å smekke sammen en til en tier? ;)

Link to comment
Share on other sites

Men faen da, er en momentnøkkel så vanskelig å lage at ikke kineserne klarer å smekke sammen en til en tier? ;)

 

Biltema..? Dei får vel det meste frå India (ofte av overraskande høg kvalitet, særskild om du kjøpar det som har 10 års garanti.)

 

Litt kult at dei har TÜV-merking eller liknande, då. I alle fall om ein brukar den til småplukk som å stramme til bolter og mutrar til motor og oppheng på bil. Kjøp deg ein bra ein og ta den med deg i grava. (Og for alt eg veit finst det gode kinesiske momentnøklar, eg brukar berre ikkje shoppe så mykje etter sånt.)

Link to comment
Share on other sites

Men faen da, er en momentnøkkel så vanskelig å lage at ikke kineserne klarer å smekke sammen en til en tier? ;)

Det gjør de sikkert, men en slik vil ikke jeg ha til børser. Verktøy med grove feiltoleranser ved fex. tiltrekking av montasjeskruer eller skjefteskruer på 200STR vil kanskje du ha. Det vil ikke jeg - særlig ikke hvis jeg skulle operert med tiltrekkingsmomenter med to desimaler.

 

Hver gang jeg har kjøpt billig plastræl, griner jeg to ganger: En gang når den ryker, og en gang til når jeg må kjøpe noe skikkelig. Kjøper jeg noe bra, griner jeg bare én gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev "for å være uhyre nøyaktig" av en grunn... Er vel de færreste momentnøkler som kan levere slik presisjon....

 

Og forøvrig så har jeg dratt til stort sett alt som er av skruer på rifla uten momentnøkkel til nå, og det har nå gått helt fint. Da er det nok store variasjoner hva gjelder nm på de forskjellige skruene. Men nå som jeg har fått en rifle hvor jeg kan bytte løp, hadde det vært greit å visst sånn ca hvor hardt skruene er dratt til.

 

Når DET er sagt, så er jeg og særdeles stor fan av å kjøpe kvalitet når man først skal handle inn noe! Men blir dyrt i lengden om man skal tenke slik om alt..

Link to comment
Share on other sites

Når DET er sagt, så er jeg og særdeles stor fan av å kjøpe kvalitet når man først skal handle inn noe! Men blir dyrt i lengden om man skal tenke slik om alt..

 

Det kan eg skrive under på.

Men til gjengjeld så varer tingen mye lenger en billig drit som ryker kjapt. Så i lengden tjener du på det, selv om det går hardt utover lommeboken når du først handler noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har clasohlson nøkkelen linket til over.. den er helt grei, 1 desimal nøyaktighet og lav-høy rekkevidden dekker alle hjemme behov for våpen mekking. Virker solid, brukt hver måned i et par år uten problemer.

Min gir samme moment som Landrø sin til 3 ganger prisen-eneste jeg har kalibrert mot. Om det stemmer for alle eksemplarer vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
For å være uhyre nøyaktig: 3,38nm på begge skruene til stokken og 3,16 på skruene som holder løpet på plass.

 

Dette er da til en CZ 455 american. :)

 

 

Er de momentene du oppgir riktige? I brukermanualen står det 5 og 6 nm, men jeg har lest flere steder at dette er for høyt :)

Jeg spør for å være sikker før jeg skrur av og begynner å tulle med avtrekk og løpsbytte til min cz455 american :)

 

Jeg fant en momentskrutrekker fra WIHA, fra 1 til 5 newtonmeter - satser på at det holder, om jeg må ha 6nm så får jeg heller fiske fram noe annet!

 

her:

http://www.wiha.com/en/produkte/torque- ... 3-pcs.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare et elektronisk momentadapter? F.eks:http://www.ebay.com/itm/Pittsburgh-Pro-Digital-Torque-Wrench-Adapter-1-2-1-4-3-8-Drive-60-Day-Warranty-/181365441508

Jeg er ute etter momentnøkkel selv, til våpen, sykkel etc. Syns elektronisk virket smart, men er det noen svakheter? Flatt batteri er jo en åpenbar svakhet..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...