Jump to content

Beste kula til hjort i 9,3x62 ?


palle

Recommended Posts

For min del: 250gr accubond. Fin kule der hvor det kan bli litt druge hold. Den har ikke kulebane som en potet og ekspanderer villig også på lengre avstand uten at den går fullstendig i hakkelse på kortere hold. Ei kule som har flere gode egenskaper med andre ord. I begge ender av skyteavstanden/hastighetskalaen.

 

Lapua Mega blir heller ikke feil med tanke på kjøttødeleggelser,men har kulebane som en julegris som hopper over et gjerde. Fin kule på moderate/korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Lapua Mega blir heller ikke feil med tanke på kjøttødeleggelser,men har kulebane som en julegris som hopper over et gjerde. Fin kule på moderate/korte hold.

 

...nuhvel, først må man vel definere "moderate/korte hold"

 

285 grs mega, med 55 grs, (690m/s), innskutt på 150 mtr., gir 6,8cm "overslag" på 100 mtr, og ca. 8cm under på 200 mtr. Synes ikke det er utpreget "julegris" akkurat, og skulle vel dekke behover til "Ola Gjennomsnittjeger" i rikelig monn. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Joda, sant det, det blir vel mye teori, men på 200 mtr er ikke mega så ekspansjonsvillig som accubond. Mega åpnes knapt.Bare prøv. Begge er forøvrig ypperlige kuler i 9,3 uansett hjortevilt, men jeg liker kuler som holder god fart, også etter passert 150mtr..Spesielt på hjort...Men det er jo personlige preferanser. :-) En annen fordel med accubond er at den gir mindre rekyl enn den tunge megaen. Hvis det skulle bety noe. :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

For de som er interessert så har jeg regna kjapt med Isnipe-appen:

 

Accubond 250 gr 780 m/s

Høyde siktelinje: 4,5 cm (Målt fra kjernelinje løp)

Innskytning 150 mtr gir følgende kulebane:

 

100mtr: +3cm

150mtr: senter

200mtr: -8cm hastighet 200mtr: 665 m/s.

Totalt kulefall fra 100mtr til 200 : 11 cm

 

Lapua Mega 285gr 690 m/s

høyde siktelinje: 4,5 cm (Målt fra kjernelinje løp)

Innskytning 150 mtr gir følgende kulebane:

 

100 mtr: +5cm

150: senter

200: -12cm Hastighet 200 mtr 532 m/s

Totalt kulefall fra 100mtr til 200: 17cm

 

Ikke store forskjellen vil noen si, men enda mere interessant blir det (For folk som liker kulebaneteori) hvis en regner ut med innskyting midt i 200 mtr:

 

Accubond 250 gr 780 m/s

Høyde siktelinje: 4,5 cm (Målt fra kjernelinje løp)

Innskytning 200 mtr gir følgende kulebane:

 

100mtr: +7cm

150mtr: +6cm

200mtr: senter

250mtr: -12cm Hastighet 250 mtr 638 m/s 3304 Joule anslagsenergi

Totalt kulefall fra 100 til 250mtr: 19 cm

 

Lapua Mega 285gr 690 m/s

høyde siktelinje: 4,5 cm (Målt fra kjernelinje løp)

Innskytning 200 mtr gir følgende kulebane:

 

100mtr: +11cm

150mtr: +9,5cm

200mtr: senter

250mtr: -18cm Hastighet 250 mtr 499 m/s 2376 Joule anslagsenergi

Totalt kulefall fra 100 til 250mtr: 28cm

 

Dette blir jo bare teori, men det er morro å se likevel. (Synes jeg) Ingen tvil om at Accubonden har mere punch når holda begynner å strekke seg. Liker å tro at det har litt å si på "hardskutt" hjort ,men i praksis spiller det vel ikke så stor rolle. Det blir høl i dyret med begge kulene :)

Link to comment
Share on other sites

Mega kulen var nokså slappt ladd. Lades begge til samme trykk så er forskjellen mindre. På praktisk hjortejakt er det svært sjelden behov for mer enn 150 m skuddhold, og de som poster på slike områder velger et annet kaliber. 9,3 er for skogs og bøjakt der det er moderate hold.

De fleste tunge kuler virker upåklagelig, en av de beste var Norma Alaska av den gamle typen med stålmantel. Hull inn og hull ut, dødt dyr og det kunne spises helt inn til hullet. Om dagens Alaska er like god vet jeg ikke, men Mega fungerer greit, og kan sammenlignes med Alaska.

Jeg har skutt mange dyr med både Alaska og Mega, ingen grunn til å klage på virkningen på noen av dem.

De siste årene har jeg brukt Woodleigh weldcore 286 gr. Den holder svært godt sammen, restvekt på de to jeg har funnet var 276 og 277 gr. Dyrene detter raskt, og det blir fine slakt. Jeg har prøvd accubond, men fikk ikke god nok presisjon, jeg bruker Woodleigh fortsatt, og har ikke funnet noen bedre kule i 9,3, men jeg sluttet å prøve flere da jeg fant at Woodleigh virket godt.

Link to comment
Share on other sites

Har som "Mega" fersk hjemmelader vært på banen og skutt Oryx, Mega og Nosler Accubond i 9,3 i dag, de to første med kuler på 285 grains og siste hadde 250 grains vekt. Oryx og Mega ble ladet med 55 grains 202 mens Accubond fikk 59 grains 202, og jeg oppfatter det som at Accubond gir mere rekyl enn de 2 andre tross mindre egenvekt. Har en Blaser R93 Proff.

Og på 100 m ligger alle 3 en 3/4 cm over senter.

Så til trådstarter sitt spørsmål, jeg har kun prøvd Oryx på jakt og den var super til mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

På praktisk hjortejakt er det svært sjelden behov for mer enn 150 m skuddhold,og de som poster på slike områder velger et annet kaliber. 9,3 er for skogs og bøjakt der det er moderate hold.

 

Delvis enig, men hvis jeg med ei litt lettere kule i høyere fart, kan utvide bruksområdet for 9,3`n min så ser jeg kun fordeler med det.:) Der hvor jeg jakter på bøen kan holdene bli 150++ Ser ikke noe galt med å bruke den på slike og lengre hold. Den er alldeles ypperlig til det,men kanskje ikke perfekt til oppgaven. Her er kulevalget avgjørende.

 

9,3x62 er et meget anvendelig kaliber, bare en ikke velger å se begrensninger men muligheter. :) Vi har fått såpass mye nye gode kuler nå,slik at en 9,3 er like anvendelig som en 30-06, uansett jaktlig praktisk skuddavstand. Ivertfall innenfor 0-250 mtr og det er vel mer enn nok for de aller fleste..

 

De kulene du nevner er alldeles ypperlige i 9,3x62. Helt enig. Har selv skutt stor elg med 18,5 grams mega. Det er liten tvil når den treffer maskinrommet!!,,, ;)Pene slakt blir det også, men til hjortejakt hvor det kan bli drøye hold, foretrekker jeg den ekstra ekspansjonen/effekten accubond gir i dyret på disse avstandene. Større høl, mere blod, raskere utblødning/død. På tross av denne ekstra ekspansjonen/effekten så synes jeg slaktene blir fine med accubond også. Men kjøttødeleggelse og kjøttødeleggelse kan jo være så mye...kommer vel an på øyet som ser. :)

 

Uansett, alle kulene som er nevnt i denne tråden gjør jobben og vel så det. Blir vel litt smak og behag hva en velger :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

De observasjonene eg har gjort under hjortejakt, er at de nye kulene som er bonded

og beregnet for å slippe 20-40% av vekten under ekspansjon er de kulene som

gir raskest utblødning og død.

 

De bonded kulene som er beregnet å holde godt sammen er også gode kuler

og toler mye bedre å skyte gjennom bein en mange andre kuler. slik som Svift a-frame.

 

Men de kulene som er beregnet for høy fart og som vil miste en del av vekten under ekspansjon har de beste resultatene om du setter kulen over hjertet i lungene, i den øvre halvdel av lungene når dyret står med bredsiden til.

Der er lite bein, og du får lite kjøttødeleggelser og oftest så går dyret rett i bakken,

og med kule med høy hastighet så vil man også få hydrostatisk sjokk overføring til ryggraden som gjør at dyret detter rett ned, Dette er mine observasjoner over flere år.

 

Lave skudd i hjertet medfører ofte at dyret raser avgårde selv med knust hjerte,

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del ulikt med 9,3 og 375 som i min verden er ganske nære hverandre i effekt på viltet. 375'n har noe mer snert og rekker nok minst 100m lengre med tilsvarende effekt. Men det meste av viltet blir jo skutt på avstander langt under 100m....

 

Beste kulene i boka mi er de ulike 250grs kulene. Da får en såpass mye bedre hastighet og kulebanen blir dramatisk mye bedre enn en får med buttnesete 18,5g/286grs kuler. Det er først med de tyngre kulene jeg personlig mener 9,3'n har en bakdel sammenlignet med 375'n. Det er rett og slett litt for lite volum i 9,3 hylsa til å få tilstrekkelig hastighet med de tunge kulene. Helst ville jeg hatt en 250 grs Partition om Nosler bare hadde forstått at jeg har rett.... :wink:

 

Har brukt 250 TSX, 250 NF og 250 AB ved siden av 250 SAF. 250 TSX og SAF synes jeg ga litt lite effekt i viltet. A-Frame'n er nok litt i hardeste laget til skikkelig ekspansjon når V0 er <800m/s og avstandene strekker seg litt utover. 250 TSX er lang og ga litt lite hastighet. Tror 250 TTSX er bedre i så måte. 250 NF var jeg kjempefornøyd med. Ga god presisjon, diger ekspandert diameter og fortsatt gjennomtrengning nok til de største hjortene jeg klarte å finne. I elg stoppet de litt for fort.

 

250 AB er nok det beste alternativet jeg har klart å finne til hjorten. Til elg har vi funnet igjen litt for mange kuler til at jeg stoler 100% på gjennomtrengningsevnen, men fordelene en får med den sammenlignet med konkurrentene kulebanemessig trumfer det meste annet. Røfflig 800m/s med ei BC .500 kule gir like bra kulebane i en 9,3 som en får med de beste 11,7g kulene i 308 og øker effektiv rekkevidde for sikker ekspansjon til 350m sammenlignet med f.eks 150m for en 18,5g Mega med V0 720m/s med 600m/s som nedre anslagshastighetsgrense.

Link to comment
Share on other sites

Dere gir langholdsegenskapene altfor stor vekt! Det er svært få jegere som skyter på de avstandene som her diskuteres, og de som gjør bruker mer egnede kaliber til slik jakt. Sånn som de respektive kulevekter fremstilles høres det nesten ut som galskap å jakte med 9,3 og 286 grain kuler fordi den ikke har nok hastighet til å ekspandere på hold utover 250-300 meter. Virkeligheten er nok mer at 9,3 brukes til skogsjakt hvor skuddholdene er korte og 286 grain kuler er svært godt egnet

Link to comment
Share on other sites

Joda, tradisjonellt har vel 9,3'n blitt brukt til trange poster i skogen, nettopp på grunn av begrensningen til 18,5 gramskulene mtp kulebane og ekspansjonsvillighet,(og den gode effekten disse kulene gir på korte hold) men idag er det som sagt kommet nye gode kuler så hvorfor kan ikke de som vil utvide bruksområdet på 9,3-rifla si gjøre det??Fordi at "Kammerpolitiet" sier det??

 

Så hvis jeg skyter hjort på 230 meter med 9,3'n så har jeg brukt et uegnet kaliber, er det det du prøver å si?? I min verden er 9,3 meget velegnet til det med riktig kule.

 

Ikke det at jeg ligger hver dag i hjortejakta og skyter dyr på den avstanden, men det hender seg der jeg jakter, ja... Av og til ørlite lengre. Og da prepper jeg ammo etter forholda jeg jakter under. Ser ingen grunn til at 9,3'n skal stå hjemme i våpenskapet bare for at det kan bli litt drøye hold. Fra 0-300 er 9,3x62 ypperlig med den kula jeg har nevnt og lignende kuler som sauer 150 lister opp. Hva legger du i 'mere egnet' kaliber innenfor denne avstanden??

 

Har aldri hevdet det er galskap å jakte med 286 gr kuler i 9,3 men pga ovvennevnte forhold i mitt jakt-terreng, foretrekker jeg kuler som holder farten utover i kulebanen og ikke detter som en stein etter 150 mtr, og at disse kulene er mer ekspansjonsvillig på nevnte avstander og dermed gir mer effekt i dyret.

 

At en haug med sideumpa gubber sier at 9,3x62 er uegnet på hold over 100-150 meter ignorerer jeg glatt. Jeg vet hva 9,3'n er god for. Gamle myter driter jeg i. Hva andre bruker 9,3'n sin til og under hvilke forhold får være opp til dem.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Støtter Skarvekongen her. Forsøket på å få 9,3 til å bli både korthold og langholdsrifle fører til at den ikke blir noen av delene. Fordelen med 9,3 er en tung butt kule med moderat hastighet som gir meget god virkning i vilt på korte og middels lange hold, samtidig med moderate kjøttødeleggelse.

Lettere kule optimert for lav BC gir ikke samme gode virkning på korte hold, og du får aldri 9,3 til å bli en langholdsrifle, da velger du et annet kaliber.

Valg av siktemidler er også viktig, i skog og tett vegetasjon trenger du 1-2 ganger forstørrelse, mer enn 2 ganger så klarer du ikke bruke begge øynene, og du blir for langsom på raske skudd.

På lengre hold foretrekke de fleste 4 ganger og større forstørrelse, og da bør du ha et annet kikkertsikte på våpenet.

 

9,3 har god presisjon, dersom du lærer deg kulebanen er det ikke vanskelig å treffe på 2-300 m avstand uansett kule, men er det den type jakt du driver så velg deg en 8x68, det er en av de første og beste av magnumkalibrene. Den er beregnet for den type jakt.

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg skutt inn min 9,3 med 232grs Oryx/JM på ca. 200m med en 1,5-6 Kahles, og jeg har skutt inn med 325grs Oryx med en 1,25-4 Leupold. Da har jeg basert meg på en MPBR på ca 160m. Bruker QR-montasjer. Da dekker jeg det jeg trenger å dekke.

ehyrybe6.jpg

Link to comment
Share on other sites

og ikke detter som en stein etter 150 mtr

Du skriver noe om en julegris og et gjerde lenger oppi tråden. Muligens et forsøk på å være morsom, men faktum er at ingen kaliber er flattskytende og man må derfor kompensere for kulefall uansett når avstanden strekker seg. Dvs at man uansett må lære seg respektive kulebane eller lage en klikktabell. Det er kulas ekspansjon som er den virkelige begrensningen, og for 286 grain kuler ligger denne fra rundt 300 meter. Så skyt gjerne hjort på 230 meter med 9,3, men dette begrenses ikke av kulevekten du havner på.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du hadde lest mitt første innlegg, så åpnet jeg det med; "For min del" dvs hva jeg foretrekker på hjort. Det må være lov? At andre foretrekker noe annet legger jeg meg heller ikke borti. Det meste av kuler i 9,3 funker til norsk jakt, at folk skal akkedere med at 9,3 kun er til korte hold og uegnet til lengre var det jeg ville si meg uenig i. Har annet å gjøre enn å kverrulere om skyteavstand og kulevekt, så det var siste ord fra meg i denne tråden :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også to kikkerter, men jeg bruker samme ammunisjonen, Woodleigh 286 gr. Den ekspanderer lett og holder godt sammen, også på lengre hold, ballistisk sett er det ikke så stor forskjell på kulebanen at det betyr noe i praksis.

Utfordringen min er at samme våpenet og kaliberet brukes på flere jaktformer. Drivjakt i Polen, der det ikke er tillatt med lyddemper, hjorte og elgjakt i skog og kratt, der jeg gjerne vil ha lyddemper for å beholde hørselen. Jeg bruker også 9,3 til måneskinnsjakt på hjort der jeg trenger en stor kikkert, og demper. Løsningen min er å skifte både løp og kikkert etter jaktformen, men det blir litt styr med det, så jeg prøver å få det slik at jeg har ett våpen satt opp for hver type jakt.

Det jeg liker best med 9,3 er at dyrene stort sett går overende i smellen.

Link to comment
Share on other sites

På min Sauer i 3 forskjellige kalibere bla 9,3x62 Hardwoodpipe som er 46 cm har jeg 2 optiske sikter + åpnesiktene det ene er en Aimpoint som er skutt inn med 9,3 pipa for bruk på elgjakt/grisejakt med løshund, samt drivjakt på villsvin, funnet at dette siktet er perfekt til dette formålet da skuddholdet er skjeldent over 50-60 meter.

har også en 1,5-6x42 S&B til vanlig jakt, og oppsettet med 9,3pipa går fint ut til 150 meter, ja sikkert lenger også, men det er ikke aktuelt for meg.

Kunne vel tenkt meg et kikkertsikte med opplyst retikkel til bruk på åtejakt etter gris, og jakt under dårlige lysforhold

Bruker i all hovedsak 250 grs kuler det være seg Woodleigh RN, Rhino eller Accubond, disse 3 er perfekte for min jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...