Jump to content

søke om våpen til alle tre?


Rango

Recommended Posts

Nei, en skyter ikke med alle fem divisjoner på et stevne...

Det er bare tillat med en divisjon på stevne. (unntaket er sivil og steel)

Så må du velge hav du vil skyte med.

Open er dyrt.

Standard er det lov å tune litt.

Produktion er "ut av boksen" pang, og uten tvil den største divisjonen nå om dagen.

Revolver er jo moro å se på

Classic er 1911

 

Så, om du har en 5"1911, en prod eller noe som går i standard så har du muligheten til å bli med.

Godkjente våpen finner du på IPSC sin side

Link to comment
Share on other sites

Har aldri gått, fin, grov, militær, revolver, mag1 og spesialpistolfeltstevne på samme dag. Men ved ulike anledninger. Jeg skyter fordi det er gøy og skyter ulike våpen etter hva jeg føler for å skyte akkurat den dagen.

Så det er vel opp til deg hvordan du har tenkt deg det i Dynamisk :wink:

Link to comment
Share on other sites

I dynamiisk trener du gjerne over lengre tid med samme våpen. Ikke bare et og et stevne, hvertfall alle jeg kjenner. Jeg vil annbefale å starte med production ( kanskje classic ) også avansere om du finner det morro. Skal du hevde deg i revolver må du ha tønne med spor til moon clips, men tror du finner alt dette å mye mere om du bruker søkefunksjonen litt. Steel teller forresten ikke som ervervsgrunnlang,bare dynakisk / sivilpisrol

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil annbefale å starte med production ( kanskje classic ) også avansere om du finner det morro.
Her er det en liten felle å falle i, da f.eks. Oslo PD har bestemt seg for at siden de fleste production panger er lovlige i standard og open, trenger du jo selvfølgelig ikke mer enn det ene våpenet.
Link to comment
Share on other sites

Be Oslo våpenkontor lese i forskrift, nærmere bestemt § 13 3 ledd. Er ikke programmenes krav til våpenspesifikasjoner lik, gjelder ett våpen pr program.

 

P.s. Skyter i Standard, med Production som alternativ når vi får skyte flere omganger (Klubbstevner), samt at man ved mesterskap har mulighet til å stille i forskjellige programmer. OBS! Ikke på samme stevne, men t.d. NM i de forskjellige divisjoner er gjerne fordelt utover på forskjellige stevner.

 

Og or den som e orvirret, dette handler om Dynamisk skyting, og der går vi kun en Divisjon tellende (Resultat givende) pr stevne.

 

Ken Adams@ Nå handler dette om Dynamisk sportskyting og ikke NSF. Men i NFS felt går jeg normalt tre eller unntaksvis runder pr stevne. Å skyte er moro, mer skyting er mer moro. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Be Oslo våpenkontor lese i forskrift, nærmere bestemt § 13 3 ledd. Er ikke programmenes krav til våpenspesifikasjoner lik, gjelder ett våpen pr program.
De tolker dessverre kravet til å innebære at dersom du har et våpen som kan brukes, er egnethet/konkurransedyktighet uvesentlig. Spesifikasjonene i IPSC er dessverre slik at de fleste (alle?) som er lovlige i production er lovlige i standard og at alle som er lovlige i standard er lovlige i open.
Link to comment
Share on other sites

Paragraf 13, 3. ledd sier følgende:

 

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

 

Det står der hvor kravene er identiske. Hvis noen mener at dette betyr at hvis du har et våpen til Production så får du ikke kjøpe et til Open, da er de unødvendig tverre og velger å misforstå. Kravene til de to klassene er jo overhodet ikke identiske. Har noen av dere i Oslo fått avslag på dette grunnlaget og klaget til POD?

Link to comment
Share on other sites

Forskriften er klar, det er kun når kraven til våpenspesifikasjoner er identiske (Identisk er her selvfølgelig bokstavelig ment), at begrensningen trer i kraft.

 

Pod har i sitt rundskriv 2009/009 frekt og freidig utelatt den delen i sin tolkning, og fokusert på unntaket som gjelder der krav til våpenspesifikasjoner er identiske i de forskjellige forbund.

 

Men da rundskriv ikke kan begrense forskrift har det ikke annen betydning enn at det skaper krøll i tomme funksjonær hoder på forvaltninger rundt om.

 

 

P.s. Ken, jeg og har flere våpen enn jeg rekker å bruke på en dag, men der er mer enn en dag i uka og flere stevner pr måned. :wink::D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...