Jump to content

Duger dette? LEE CHALLENGER LADESETT


Stihl Crazy

Recommended Posts

Har lurt litt på å begynne med heimelading og i den forbindelse har eg lurt på dette settet her:LEE CHALLENGER LADESETT (Breech Lock 50th Anniversari kit) som selges fra interarms for ca 1800.

 

Skal i utgangspunktet lada 6,5x55 og noen hundre skot i året. Duger dette da?

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem. Startet med dette settet selv for noen år siden. Ladet flere tusen 308win på det. Men hvis du kjøper settet kjøp ei ny kruttvekt med en gang. Den som følger settet er bare dritt. Men alt det andre er bra nok til den vanlige hjemmelader.

 

Har fortsatt alt jeg startet med pluss jeg kjøpte ei større presse etter noen år pga beg. å lade større patroner. Nå blir Challenger pressa brukt til revolver og små riflekaliber pluss kule i setting på alle kaliber(da slipper jeg å bytte die i pressene så ofte). 6,5x55 og større bruker jeg i den store pressa. Den er også lee.

Link to comment
Share on other sites

Bra begynner sett, har samme selv og det er enda i bruk.

Vekta er bra men noe mer bry å bruke kontra en digital, men jeg finner ofte frem min hvis jeg lurer på om den digitale tuller.

Alle patroner jeg bruker på langhold går gjennom den pressa.

Link to comment
Share on other sites

Vet av flere over gjennomsnittet gode langholdsskyttere i unaiten som sverger til det settet. Nei, det som kom lenge før det settet faktisk. Endatil lader de med de eldste balansevektene, og sykt nok skyter de førsteskuddstreff på 1000 yards + :shock:

 

 

RCBS er forbeholdt folk som er av samme ulla som de som kjører Mercedes fordi de TROR det gir dem status. Status gitt av ting er en greie som utgikk på 90tallet etter hva jeg har erfart...

 

Blæh...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også dette settet. Er veldig fornøyd. Det gjør jobben og koster ikke skjorta. Har ladet et par-tre tusen pistolpatroner og 100 riflepatroner.

Vekta er nøyaktig, men litt klønete å bruke. Kan være greit å supplere med f.eks Hornady GS1500, men er ikke et must.

Link to comment
Share on other sites

Settet gjør jobben, ingen tvil om det. Litt søkt å påstå at RCBS er for folk som kjører mercedes dog.....Slik prisforskjell er det jo ikke. RCBS Rockchucker sett får du jo for 3100 kr. 1300 kr. mer....Vel uansett, selv med RCBS på mitt laderom, er den eneste tyske bilen jeg noensinne har eid, en Opel Astra...... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyman og lee, og ikke tvil om hva som er best. Leevekta er ikke bra, den finskalaen-sliden sitter såppass dårlig at den endrer seg ila 5-10 veiinger. Den bruker også mye mer tid enn andre vekter jeg har brukt. Kruttmålet er veldig plastic fantastic, men har en plass til mye krutt pr måling. Pressa er litt liten for større patroner, men fungerer. Alt i alt synes jeg det fungerer greit, men er veeeldig glad jeg har det andre settet også. Rcbs eller lyman er verdt penga hvis du har 1500 elstra å bruke...

 

 

Fra iPhone

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader med RCBS og kjører Mercedes. Ikke noe galt i det mener jeg, og jeg gjør det ikke som noe status symbol. RCBS lade sakene er laget av grytestål, og varer sikkert evig, og Mercedes er kvalitet som varer mange km. Har gått over 250000 uten noe tull, sånn er det for min del.

Link to comment
Share on other sites

Vet av flere over gjennomsnittet gode langholdsskyttere i unaiten som sverger til det settet. Nei, det som kom lenge før det settet faktisk. Endatil lader de med de eldste balansevektene, og sykt nok skyter de førsteskuddstreff på 1000 yards + :shock:

 

og blant benchrestskyttere er det noen som sverger til håndholdt ladeutstyr... Er vel heller den som holder i håndtaket som gjør forskjellene her - både under lading og når det skal skytes.

 

dine utgytelser om "status" gidder jeg ikke kommentere... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vet av flere over gjennomsnittet gode langholdsskyttere i unaiten som sverger til det settet. Nei, det som kom lenge før det settet faktisk. Endatil lader de med de eldste balansevektene, og sykt nok skyter de førsteskuddstreff på 1000 yards + :shock:

 

og blant benchrestskyttere er det noen som sverger til håndholdt ladeutstyr... Er vel heller den som holder i håndtaket som gjør forskjellene her - både under lading og når det skal skytes.

 

dine utgytelser om "status" gidder jeg ikke kommentere... :mrgreen:

 

Sjå her ja :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=vzsZsn-DurY

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader med RCBS og kjører Mercedes. Ikke noe galt i det mener jeg, og jeg gjør det ikke som noe status symbol. RCBS lade sakene er laget av grytestål, og varer sikkert evig, og Mercedes er kvalitet som varer mange km. Har gått over 250000 uten noe tull, sånn er det for min del.

Nå skrev jeg "de som kjører Mercedes fordi de TROR det gir dem status" gjorde jeg ikke? :wink:

 

Nuvel, internett er jo blitt "haters playground" så at noen vrir et innlegg til noe de VET er feil må man vel forvente. Selv på jammeret.no :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ladesett fra interarms i fjor høst, og tok meg tid og plass først i sommer å sette det opp.

Personlig havnet jeg på et Lee classic cast turret-sett med et deluxue diesett og er fornøyd med det.

(jeg tror det heter deluxe pga at du da har kuleisetter, helpressedie og colletdie)

Colletdia sparer mye tid da man slipper å smøre hylsene.

 

..bortsett fra at collet-dia var defekt og at balansevekta rett og slett er for treg. Vekta ligger nå nedpakket i pappen sin til fordel for ei elektronisk vekt som må nulljusteres hele tiden..

 

Kruttmålet virker såvidt jeg kan bedømme helt utmerket, trimmeverktøyet for hylselengde virker utmerket med batteridrill.

Du må spesifisere om du evt. vil ha primer-"vippa" for pressa med i settet fra Interarms (som jeg etterbestilte fordi jeg ikke skjønte dette). primer-"vippa" er plasticfantastic, men fungerer over all forventning.

 

Og ja, jeg fjernet autoindekseringen fra turretten, så nå snurrer jeg skive til riktig die og trenger ikke justere diene for hver operasjon.

I ettertid er jeg glad jeg valgte turretn akkurat pga dette.

 

Edit: Det viktigste når det gjelder Lee-diene er at man må være forberedt på å litt pussing, polering og smøring av alle glideflater!

Kan ikke skjønne at de er i nærheten av brukbare før dette er gjort!

Link to comment
Share on other sites

Har Lee challenger settet-funker som gull :) lader 308, 65x55 og 223. Dieene til Lee er topp etter litt puss. Har noen dier fra redding og -, kan ikke si at merket gjør noen forskjell på resultatet. Jeg synes balansevekta til Lee er litt plundrete - men kruttmålet er såpass bra at jeg kontrollveier nesten ikke lenger.

 

Og kjører mercedes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...