Jump to content

200 gr Oryx i 300 WINMAG


basolberg

Recommended Posts

Hei alle ladegale...=)

 

Jeg har en Remington 700 i MDTTAC utførelse, og driver å lader jakt kuler i 300 Winmag.

 

Jeg har ladet 200 gr Oryx mede 69 gr Vihtavouri N-160, har ikke testskutt di men hastigheten skal ligge rundt 870 m/s.

Kan noen fortelle meg om dette er en for tøff lading? Ladedata fikk jeg av en kamerat som har noe peiling men jeg ble litt usikker når jeg leste her inne.

 

Har også kjøpt meg Nosler Custom Competition i 190 gr til lading i 300WM, har noen noe anbefalinger?

Jeg lader helst med Vihtavouri N160 da jeg har en del stående jeg vil bruke opp før jeg går over på MRP.

 

Jeg vil ikke ha noe løps dreper, og ønsker å ha mulighet til å skyte på trening intill 1000 m

 

Takknemelig for svar! :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne er litt morsom. Det var rett av deg å spør her inne. Les ladeboken. Ladningen du oppgir er rundt maks med 200 gr. Sierrea i boka til Vhitavuori, altså ikke en god startladning. Hvis du vil bruke N 160 er kal. 30-06 bedre egnet. N160 er fint til moderate treningsladn. med Noslerkula. Du vil ikke ha en løpsdreper, da er kal. .308 Win. bedre egnet enn kal. .300 W.M. Hvor vil du jakte storvilt med skyteavstand opp til 500 m? Med Oryx vil .300'en gi mindre hastighet enn en .308 Win. med optimale kuler på lange hold. Anbefaler å trekke kulene, for så å begynne på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Nå skyter ikke jeg 300wm, men tenker litt på kulevalget i forhold til bruken du beskriver. Oryx må vel være ei av de dårligst egna kulene til ditt bruk. Den har en elendig BC, og den er vel heller ikke kjent for å gjøre en god jobb i vilt heller når farta blir høy.

 

Jeg ville heller sett på nosler accubond. God BC og mange har gos erfaring me den.

 

Bare en liten tanke herfra.

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Ok, 860-870 m/s er vel ca. max i 300WM med 26" pipe. Hvis hylsa ikke "stemples" i bunn, blir tung å få ut, tennhettene detter ut etc, og ikke opplever andre tegn på overtrykk, så er denne ladningen trolig sikker i din børsje. Har selv skutt elg m/200grs oryx(860m/s) på 40m. Perfekt sopp i skinnet på motsatt side(passert kun ribben). Hadde 90%+ restvekt. Finnes sikkert bedre kuler for disse hastighetene, men fungerte utmerket.

 

Hører noen breke :twisted: om BC, kulebane o.l? Til elgjakt 0-300m finnes det ikke praktiske forskjeller på kulebanen på kuler fra 168-200grs og fra type accubond(lang boattail) til traust Oryx og evt. mega. "Edgen" de små har i hastighet(950m/s), vil trolig oppveies av teoretisk :?: dybdevirkning av de "trege"(860m/s). Konstruksjon+evt. lodding har mer å si, jo høyere hastigheten er ved målet/dyret. :idea:

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Denne er litt morsom. Det var rett av deg å spør her inne. Les ladeboken. Ladningen du oppgir er rundt maks med 200 gr. Sierrea i boka til Vhitavuori, altså ikke en god startladning. Hvis du vil bruke N 160 er kal. 30-06 bedre egnet. N160 er fint til moderate treningsladn. med Noslerkula. Du vil ikke ha en løpsdreper, da er kal. .308 Win. bedre egnet enn kal. .300 W.M. Hvor vil du jakte storvilt med skyteavstand opp til 500 m? Med Oryx vil .300'en gi mindre hastighet enn en .308 Win. med optimale kuler på lange hold. Anbefaler å trekke kulene, for så å begynne på nytt.

 

N-160 er et ypperlig krutt til 300, men ikke optimalt. 70 grs N-160 til f.eks 190grs Sierra Matchking er tilnærmet standard ladning her i huset dersom jeg vil sjekk om ei rifle eller pipe går godt. Raskere krutt gir fullstendig forbrenning i pipa og ikke ut i demper om man bruker slikt, noe vel langt de fleste gjør i dag.

 

300 Win mag dreper ikke løp noe mer enn en 6.5 med feltladninger om pipa er av god kvalitet og pusses regelmessig.

DFS skyttere pleier gjerne ikke tenke så mye på om pipa varmskytes etter hva jeg har sett, og de fleste skyter gjerne 4000 skudd med ei felt pipe. Er endel år med jakt og trening i en 300 det...

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jeg enig i.

 

Ingen tegn til defektheter eller utvidelser på hylsene, og tennhetene er like fine.

Men skal uansett lade di ned til rundt 800 ms da jeg leser dette er det anbefalte fra Norma sine sider.

 

Takk for svar!

 

 

IKKE lad ned 300èn :shock: . Du pisser på oss andre 300-eiere. :D Lader selv med Vith N-560 for gode hastigheter. Hvis du gidder å spandere litt ekstra $ kan du bruke N-165(170) for bedre fylling i hylsa. Skal du drive å lade ned :twisted::?::overrasket: , kan du like greit skifte børsje :wink:

 

AS :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Denne er litt morsom. Det var rett av deg å spør her inne. Les ladeboken. Ladningen du oppgir er rundt maks med 200 gr. Sierrea i boka til Vhitavuori, altså ikke en god startladning. Hvis du vil bruke N 160 er kal. 30-06 bedre egnet. N160 er fint til moderate treningsladn. med Noslerkula. Du vil ikke ha en løpsdreper, da er kal. .308 Win. bedre egnet enn kal. .300 W.M. Hvor vil du jakte storvilt med skyteavstand opp til 500 m? Med Oryx vil .300'en gi mindre hastighet enn en .308 Win. med optimale kuler på lange hold. Anbefaler å trekke kulene, for så å begynne på nytt.

 

N-160 er et ypperlig krutt til 300, men ikke optimalt. 70 grs N-160 til f.eks 190grs Sierra Matchking er tilnærmet standard ladning her i huset dersom jeg vil sjekk om ei rifle eller pipe går godt. Raskere krutt gir fullstendig forbrenning i pipa og ikke ut i demper om man bruker slikt, noe vel langt de fleste gjør i dag.

 

300 Win mag dreper ikke løp noe mer enn en 6.5 med feltladninger om pipa er av god kvalitet og pusses regelmessig.

DFS skyttere pleier gjerne ikke tenke så mye på om pipa varmskytes etter hva jeg har sett, og de fleste skyter gjerne 4000 skudd med ei felt pipe. Er endel år med jakt og trening i en 300 det...

Jeg er enig i det du sier, og du har erfaring i å vurdere dette. N160 er ypperlig innenfor sine begrensninger i patronen/ladningen. Likevel vet jeg at noen i tro på å spare pipa kan lade til tilnærmet full hastighet som for et optimalt krutt, uten skikkelig kontroll med trykket. I noen tilfeller har det gitt problemer. Derfor syns jeg det er å anbefale å bruke krutt som i følge tabeller gir mest hastighet med best mulig hylsefylling, som MRP eller senere f.eks. til de tyngre kulene, og hvis maks hastighet er ønskelig. Som du sier er god puss, og å unngå unødvendig varme skyting av pipa en god ting. Dfs skyttere må jo følge skyte programmet, det trenger ikke en jeger/langt holds skytter. Med demper vil jeg si at den bør tåle optimale ladninger for patronen. Ellers er det rom for vurdering som hjemme lader ja.
Link to comment
Share on other sites

Nei. Ladetabeller og startladning godt under maks gir ikke rom for feilmargin med mindre man sitter med hodet under armen og armen i bind

mens man lader. Og det skal man helst ikke gjøre.

 

Jeg har god erfaring bla i 243 Win og 260 Rem som helst vil ha tilsvarende brennhastighet som 300 Win i å bruke litt raskere krutt

enn det som gir høyest hastighet.

Korte piper med demper har liten glede av MRP og tregere krutt. Elgen og rådyra merker ikke forskjell på 50m/s utgangshastighet

og å brenne kruttet i demperen har liten verdi. Presisjonen er som regel mer enn god nok om man prøver litt forskjellige ladninger og kruttslag.

Link to comment
Share on other sites

Gode laderutiner som tilgang på mest mulig ladedata, og en trygg startladning er bra. Jeg vet at man utmerket godt kan bruke N 160 til fulle(ca. fabrikk trykk) ladninger i .300'en. Ang. presisjon er det ikke sikkert mest hastighet/det optimale kruttet for dette gir best presisjon. En av faktorene, en annen er at jeg syns kort pipe på patroner som trives med MRP er en liten selvmotsigelse. MRP og gode kuler gir ofte topp presisjon, andre her inne får også det med tregere krutt. Korrekt at maks hastighet ikke er viktigst til jakt, men med relativ kort pipe, noe kjappere krutt en optimalt for høyest hastighet kan man jo spør seg en .300 er den rette patronen til sitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Hei, med N-560 og 200grs(HPBT-Sierra) ligger vel tabellmax på 70-71grs. Dette gir ca.850m/s på ei 24" pipe. Kan vel forvente 10-15m/s mer på 26" pipe.

 

I min Kriegerpipe har 200grs SMK, Accubond og Oryx samme hastighet(trykk :?: ), og ca.treffpunkt på 100m(maks 1 knepp variasjon). For min del gir maxladningen i min børse, uten brems, nær maks av rekyl jeg takler. Jeg orker ca. 20-30 skudd :( . Med brems blir jeg litt "ør" etter 40-50 skudd :o .

 

AS :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei, med N-560 og 200grs(HPBT-Sierra) ligger vel tabellmax på 70-71grs. Dette gir ca.850m/s på ei 24" pipe. Kan vel forvente 10-15m/s mer på 26" pipe.

 

I min Kriegerpipe har 200grs SMK, Accubond og Oryx samme hastighet(trykk :?: ), og ca.treffpunkt på 100m(maks 1 knepp variasjon). For min del gir maxladningen i min børse, uten brems, nær maks av rekyl jeg takler. Jeg orker ca. 20-30 skudd :( . Med brems blir jeg litt "ør" etter 40-50 skudd :o .

 

AS :wink:

 

 

 

Okei, men da ett annet spørsmål.

Har nå kjøpt Nosler Custom Competition 190 gr HBPT.

Har ladet 50 skudd av disse med det som kalles 93% fyllingsgrad etter Nosler sine abvefalinger, alså 68 gr N560. Dette gir en hastighet på 714 m/s.

Bør jeg gå opp til 94-96% når jeg skal skyte langhold? Da blir hastigheten oppimot 850 ms..

Er litt usikker på dette, lønner det seg ifht kulebane eller utgjør det ikke fult så mye?

 

 

Takknemlig for alle svar:-)

Link to comment
Share on other sites

kom deg godt over 870 m/s, er ikke noen vits i å plombere 300 winmag heller, det bruker man 240 grs SMK til ;)

løp er å få kjøpt nytt så om du sliter litt løp er ikke så farlig

 

Jeg fyrer av 185 grs scenar i 300 winmag'n min i ca 930 m/s og 150 grs kuler ut i litt over 1060 m/s hvis ikke mere, hvilken ladning sliter mest på løpet tror du?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hør på "vavlo". Ser på nosler sin ladebebok at du har valgt den med "most accurate". Men det er deres erfaring i sin(e) børse®.

 

Hold deg unna hastigheter under 308W-nivå :D , det er ikke derfor du kjøpte 300. Ser at maksladning for dette kruttet er 72grs(190 grs NCC). Du kan også sette friflukt til 0,5-1mm, da vil trykkmarginene være på din side.

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

kom deg godt over 870 m/s, er ikke noen vits i å plombere 300 winmag heller, det bruker man 240 grs SMK til ;)

løp er å få kjøpt nytt så om du sliter litt løp er ikke så farlig

 

Jeg fyrer av 185 grs scenar i 300 winmag'n min i ca 930 m/s og 150 grs kuler ut i litt over 1060 m/s hvis ikke mere, hvilken ladning sliter mest på løpet tror du?

 

 

Du, kjekkas :wink: , jeg er med på 185grs ladninga di(hvis du har 26"pipe), men den 150grs-saken du skisserer passerer vel Weatherbyhastighet, så her beveger vel de fleste seg i "ukjent terreng" :forvirra::overrasket:8) .

 

 

 

AS :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

kom deg godt over 870 m/s, er ikke noen vits i å plombere 300 winmag heller, det bruker man 240 grs SMK til ;)

løp er å få kjøpt nytt så om du sliter litt løp er ikke så farlig

 

Jeg fyrer av 185 grs scenar i 300 winmag'n min i ca 930 m/s og 150 grs kuler ut i litt over 1060 m/s hvis ikke mere, hvilken ladning sliter mest på løpet tror du?

 

 

Er noe uenig i dine anbefalinger må jeg si.

Ladinger som du sier på over 1000 ms er way beyond noe burde prøve seg på uten skikkelig kunnskap. Etter noen telefoner kan jeg si det at forventet levetid på løpetid etter NATO standaren er rundt 3000 skudd, alså 35% av det Hekler&Koch mener burde være levetiden på et 24" løp.

ladinger over 1000 ms er ren galskap i ei vanlig jaktbørse, maks jeg noen gang kommer til å avfyre i min Remingtin er 900 ms, å da kun til testing....

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

De lærde strides om det er hastighet eller kruttmengde i forhold til kaliber(løpsoverflate i overgang til bommene) som sliter ut løp, kanskje en kombinasjon? Du bør ikke kategorisk utelukke hastigheter i ditt kaliber. Det kan hende at du ser behov for å sende ut en 125grs ballistic tip(varmint) etter reven eller beveren og denne vil fort passere 1000m/s. Kommer det til kulevekter over dette i normallange piper, er det i de fleste tilfeller galskap med hastigheter over 1000m/s.

 

Hva NATO mener om løpslevetid er vel irrelevant for deg. De har vel forskjellige parametre for type våpen/oppsett etc. Tipper piper innen NATO har levetid fra 4-500 til 20000, alt etter funksjon.

 

Om pipa di holder 3000 eller 8000 skudd kommer an på din bruk, puss og annet vedlikehold, men sist også når pipa skyter utenfor DINE tolleranser :wink:

 

 

 

AS 8)

Link to comment
Share on other sites

Du, kjekkas :wink: , jeg er med på 185grs ladninga di(hvis du har 26"pipe), men den 150grs-saken du skisserer passerer vel Weatherbyhastighet, så her beveger vel de fleste seg i "ukjent terreng" :forvirra::overrasket:8) .

 

 

 

AS :mrgreen:

65 cm langt løp, ladningene jeg går ut ifra er lapua sine ladedata, og dem har vell skutt med 620mm langt løp :)

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/76" target="_blank

 

- og 150 grs kuler ut i litt over 1060 m/s hvis ikke mere, -
Minner om at man ikke skal publisere data for usikre ladninger. Slikt kan gå godt i NOEN våpen, men -

gir ikke ut de ladedataene da de er over rødstreken i ladeboka så ta det med ro :)

Link to comment
Share on other sites

Finn du god presisjon ser eg ingen grunn til å vera uroa om farten på kula er 850 m sek eller endå litt lågare. Du har uansett ei frisk 30-06 ladning, og med maks presisjon er 300 win mag fin å jakte med. Sjølv lader er 240 grains Woodleigh, og medpresisjon på ei femkrone med tre skot på to hundre meter er det gildt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...