Jump to content

Innjaging og størrelse på søk


RDJ

Recommended Posts

Håper noen med mer erfaring enn meg kan komme med litt tanker her. Dette blir en veldig forenklet fremstilling, i og med at mange faktorer spiller inn. Men det har seg slik at jeg er veldig interessert i et wachtelkull som ventes om en liten stund, men jeg plages litt av søksvidden til tispa.

 

Søksvidden til en drivende hund er arvelig betinget, men også i stor grad påvirkelig av måten den jages inn på, etter hva jeg har forstått. Tispeeier har bevisst jaget inn hunden for å få et lite søk, av personlig preferanse. Dette har resultert i et søk på 100- 250 meter. For meg er dette for lite, jeg ønsker gjerne et søk som muliggjør uttak på 500-600-700 meter. Jeg kjenner til kullsøster til hannhunden, og denne har et slikt søk. Det jeg lurer på er rett og slett, rent teoretisk, om det er mulig at en hund med gode arvelige forutsetninger for stort søk, ender opp med en radius på 100-200 meter som resultat av feil/riktig innjaging (alt etter hvordan en ser det)?

 

Jeg skal prøve å kontakte folk som har hunder beslektet med denne tispa for å høre deres erfaringer, men det hadde vært interessant å høre hva folk har å si på generelt grunnlag. Parringen virker forøvrig veldig tiltalende for min del.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje greit å informere om hva du skal jakte med denne hunden ? . Jeg kjenner ikke rasen, og tror vel ikke det er mye kompetanse med disse som drivende hund.

 

6-800 meters søk høres mye ut, jeg har ikke det på min drever og kan vanskelig se at det er noe fordel heller..

 

Nå er det vel litt forskjellig hva som regnes som søk da.. For meg er søk et stykke arbeid hunden gjør uten å ha kommet i kontakt med spor etter rådyr/rev/hare. Jeg har sett søk på opp mot km, på elghunder, men ingen annen rase.

Link to comment
Share on other sites

Kan gjerne ta med hva jeg skal jakte. Først og fremst rådyr og hjort, men også hare og rev dersom muligheten dukker opp. Satser på å få muligheten til elg også. Grunnen til at jeg velger wachtel er at jeg vil ha kortere lostider enn de typiske drivende rasene, i tillegg vil jeg ha en dugelig ettersøkshund og apportør i samme hund.

 

Saken er den at jaktterrengene mine ikke er veldig vilttette. Derfor vil jeg ha en hund med selvstendig søk av tilstrekkelig format, slik at jakta blir mest mulig hensiktsmessig.

 

EDIT: Nei, jeg ser at jeg nok har formulert meg litt feilaktig ang søksbegrepet også. Det jeg har blitt fortalt av en svensk wachteleier (som har den typen wachtel jeg ønsker, men som ikke har planer om avl) er at en wachtel av riktig format arbeider selvstendig nok til at UTTAK kan forekomme på 700-800 meter eller mer dersom terrengene krever det. At selve søket har dette formatet blir jo feil, men jeg ser at jeg gav inntrykk av at det var dette jeg ønsket i min første post.

 

Men det opprinnelige spørsmålet står fortsatt, altså med tanke på påvirkningen av innjaging på søksformatet.

Link to comment
Share on other sites

Søket avhenger mye av følgende egenskaper hos hunden; arbeidslyst, jaktlyst og evnen til selvstendigt arbeid. Om dette er genetisk nedarvede egenskaper kan vel diskuteres,

 

Stort sett er hunder avhengig av suksess for å lære på erfaringer, du skal ha mye jaktlyst for å få en hund til å slå ut i viltfattige terreng, og den må klare å se sammenhengen mellom handlig og resultat...

 

Rasen du sikter til er vel brukt hovedsaklig i forbindelse med drevkjeder med drivere og hunder i utlandet og evnen til å finne og reise vilt selvstendig vil jeg tro er meget begrenset i forhold til feks. drever. Det er vel derfor disse blir kalt for støtende hunder og drevtidene (hvis man skal kalle det drevtider) svært korte. Jeg mener også at løs, på drevet halsende hund ikke er lovlig på elg. -uten at det har så mye betydning, da jeg har hatt mange skuddsjanser for strihåret dachs vedr. elg...;-)

 

En slik hund kan nok fungere på et vis, men jeg vil tro at resultatet blir litt halvdårligt og er et kompromis i forhold til de andre spesialiserte rasen vi har for hjort/rådyr. Nå er vel de ikke egnet for elg og appoterer vel heller dårligt

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Satser på at jeg får det søket jeg ønsker i hunden med den rette innjagingen og nok viltkontakt.

 

Inntrykket mange i Skandinavia har av wachtelen er nok litt feilaktig. Mange hunder i Norge og Sverige passer under den beskrivelsen du gir, men dette er ikke en rasetypisk wachtel. Wachtelen skal selvstendig søke og ta opp vilt med middels lange drevtider. I Norge kalles rasen av og til støtende, i Sverige går den som kortdriver. Ut fra det jeg har hørt, er førstnevnte direkte feilaktig og sistnevnte litt unyansert. Drevtidene til wachtelen kan være rimelig lange (i land slikt er lovlig). Her er en artikkel som beskriver hvordan hunden brukes i hjemlandet http://bergfeld.se/2011/10/01/sample-featured-post-2/.

Denne type jakt er naturligvis ikke overførbare til norske forhold, men den viser i det minste hvordan tyskerne selv vil ha rasen.

Link to comment
Share on other sites

Virker som at det er en spennende hunderase du ønsker å skaffe deg. Jeg vurderte selv seriøst om jeg skulle velge en wacthelhund. Valget falt denne gang på en strihåret dachs. Jeg må i denne sammenheng si at dachsen ikke heller er viden kjent for godt søk, men og det var også min store bekymring ved valget. Hva gjorde jeg? Visste at både mor og far til valpen har godt med jaktlyst, og brukte dermed en velkjent metode. Ut med valpen fra den er liten, sitte og sitte og gjøre den først skogsvant. Deretter begynner du med innjagingen. Min oppskrift har vært fra dag en og jeg gjør det ofte. Sitter konsekvent et sted i 1 time, så flytter jeg meg til det lengste punktet jeg kan se på peilen at hunden har vært. Sitter på nytt her i en time, og lar hunden søke ut. Noen ganger la den seg ved siden av meg, men fortsatte bare å sitte. Flytter meg så kanskje 200 meter og satt en ny time. Når du har brukt denne oppskriften i 2-3 dager i uken i 1 år, så kommer søket(det kommer før året er gått:). Dachsen min som snart er 2 år gammel søker gjerne opp mot 6-800 meter når terrenget tilsier det. Er det bratt og hardt, så blir det selvsagt trangere søk. Søk er når hunden slår ut i terrenget for å finne dyr/fot, og da regner jeg ikke søk lenger når hunden har funnet lukt. Da starter fotarbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Denne type hund er vel tilpasset "continental" jakt og overført til nasjonale jaktformer er vel dette strengt tatt ikke brukbart..

 

En annen ting er vel også om det er lovlig, den er jo som trådstarter selv sier ikke støtende men drivende, og med en mankehøyde på 45-50 cm er denne hunden ikke lov å drive rådyr, samt drivende på elg er heller ikke akseptabelt, da det skal brukes stillende hunder til elg.

 

Virker som om du har et ønske om å få en hund som ikke har et virkeområde, til å passe inn i noe den ikke er ment som...?

Link to comment
Share on other sites

Hultin: Tusen takk for et veldig informativt svar. Veldig greit å få vite litt varianter rundt innjagingen og hvordan det har fungert.

 

Flyfisher: Det virker kanskje ikke som du kjenner noe særlig til wachtelhunden som rase, men likevel har du rimelig bastante meninger om dens egnethet til jakt under norske forhold. Meningene dine er du selvfølgelig fullt berettiget til å ha, men jeg er ikke interessert i noen debatt rundt rasevalget mitt i denne tråden. Wachtelens lovlighet til jakt på ulike typer vilt er diskutert flere plasser, og burde vel være kjent for de fleste etterhvert. Rasevalget er veloverveid, og jeg har et rimelig klart bilde av hva jeg kan forvente av wachtelen som jakthund. I denne tråden luftet jeg bare en liten bekymring rundt en spesifikk egenskap hos tispa for et kull jeg er interessert i, og ønsket inspill rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Vel, opp gjennom åra har jeg sett folk som på død og liv ha noe "spesiellt" ang jaktbikkjer. De har sin greie liksom...særlig det vi kaller støtende hunder brukt som drivende har en tendens å bli magaplask..

 

Om jeg har bastante meninger? ja, jeg har vel det ! 30 år med forskjellige hunderaser og like lenge som jeger så føler jeg at jeg har litt ballast. Jeg har møtt mye folk opp igjennom åra med forskjellige hunderaser... den røde tråden er vel at de som har fått det til; med det menes en særdels god jakthund, så har disse holdt seg til de tradisjonellt brukte rasene vi har, Engelsk setter, Gordon, Pointer, NEG, Jâmthund, Drever, dachs osv..

 

Det du spør om, er om en Wacthel kan bli like god som en feks drever med søk og evne til uttak...eller du spør vel om hvordan veien til dette blir til ?

 

Du skal vel ikke bli overrasket om det viser seg at hunden din er en reel skopusser og evnen til å rede ut en fot er heller begrenset. Dette fordi disse type hunder stort sett brukes i små, viltrike skogsområder i nærhet til kulturbeite

 

Generasjoner med avl har gjordt de andre rasene; drever, beagle, basset og dachs til det de er i dag, dette er en prosess som tar veldig lang tid å få til. Et godt eksemper er Basset som tradisjonellt hadde et annet sett å jage på før de ble introdusert her til lands via entusiaster i sverige.

 

Men noen skal jo gå foran å brøyte vei og ære være dem for det..

 

For ditt vedkommende butter du i all hovedsak i lovverket, og at rasen du har blinket ut ikke har de egenskapene som du etterlyser.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har noen som helst erfaring med rasen... man har jo lov å drodle ut av seg en teori lell...?

 

Jeg tror ikke uten videre at man kan overføre innjaging av en f.eks drever til en wachtel. De har forskjellige måter å jakte / søke på.

Wachtel skal nok ta an spor, men jeg betviler at de skal gå på fot som en drever, dachs eller støver.

Jeg vil tro at de skal ha høyere fart i sitt søk, søke mer på overvær, mere likt en fuglehund.

Søksformatet til fuglehund ligger veldig mye i jaktlysten, og noe i opplæring. Jaktlyst virker det jo som om du får bra med. Far har etter ditt mål "godt" søk, og mor har ett for snevert på grunn av dressur. Altså ville hun hatt større søk uten dressur, og dressuren overføres ikke til valpene. :wink:

Såvidt jeg skjønner, har du gode forutsetninger med det aktuelle kullet, slik du har beskrevet situasjonen.

 

Å øke søket under innlæring gjøres delvis ved å gå sakte i terrenget. Prinsippet blir det samme som er beskrevet i tråden for drever, men jeg tviler på at du med en wachtel skal sette deg ned å vente slik som men drever, dachs, støver. Wachtel skal søke igjennom ett område i høyere fart, og bør ikke få lov til å rote rundt. Selvsagt etter at valpen er blitt skogsvant. Sakte bevegelse, lite dirigering, la den utvikle mye selvstendighet.

 

Men jeg synes ikke du skal blåse av flyfisher og andre som påpeker at du kanskje er i ferd med å gjøre noe ulovlig. At tyskerne liker at sine wachtel-hunder har lang loser, er lite relevant så lenge det ikke er lov her på berget.

Rådyr og såvidt jeg vet hjort, har en max boghøyde for drivende hunder, som din hund vil overstige. Altså er det ikke lov å bruke den som drivende hund på rådyr/hjort. Den må derfor jakte rådyr/hjort som støtende eller eventuelt kortdrivende.

På elg er det ikke lov med drivende hund. Altså kan du ikke bruke den som drivende hund på elg heller. Bare som støtende eller eventuelt kortdrivende.

Siden du har undersøkt en del, så vet du sikkert hvor lenge hunden kan lose for å være innenfor begrepet "kortdrivende", og om vi har ett slikt begrep i Norge. I Sverige vet jeg at de har det, og der er grensen 5 minutter (såvidt jeg husker i farta). Om vi har de samme reglene i Norge, kan altså ikke din hund lose mer enn maks 5 minutter på rådyr og elg. Da SKAL hunden legge av og returnere. Formålet med støtende / kortdrivende hunder er å drive fram vilt i en avgrenset del av terrenget, ofte i områder med store viltbestander, til en utsatt postkjede. Når viltet er jagd ut, skal hunden returnere for å finne mer vilt å støte ut. Det virker også for meg som du er ute etter feil hund. Høyst sannsynlig vil ikke ditt bruk av hunden være lov i Norge. Om det er lov i Tyskland der rasen opprinnelig kommer fra, er som sagt ikke relevant.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Beklager til trådstarter og andre at jeg har generert støy i tråden. Har moderert mine to innlegg for å rydde opp etter meg. Ser med glede at det stadig kommer gode tips fra erfarne hundefolk, følger spent med for å lære mer.

 

Ellers ønnsker jeg deg lykke til med hunden. Blir spennende dette. Håper du deler erfaringer og bilder med oss etterhvert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

S

Det er vel løs på drevet halsende hunder som det er boghøyde begrensninger på og som ikke er tilatt på elgjakt. Har hørt flere grå elgbikkjer som etterjager omtrent som ei harebikkje, med vesentlig tettere løsføring enn beagelen min. (Der kommer det et gaul i ny og ne.) Så en kan vel neppe slå fast at en spesifik rase ikke er tilladt brukt, kan være store individuelle forskjeller.

 

Vi kan vel med stor sikkerhet si at Hamiltonstøver er ikke lovlig på elgjakt.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jus er kjedeleg, tykkjer eg!

 

Men viss hamiltonstøveren har jaktegenskapar som gjer at han IKKJE er "løs på drevet halsende", då kan ikkje eg sjå at han ikkje kan brukast på elgjakt. Det er ikkje namnet på hunderasen det kjem an på, men måten hunden jaktar på (og boghøgda, sjølvsagt).

Link to comment
Share on other sites

Jus er kjedeleg, tykkjer eg!

 

Men viss hamiltonstøveren har jaktegenskapar som gjer at han IKKJE er "løs på drevet halsende", då kan ikkje eg sjå at han ikkje kan brukast på elgjakt. Det er ikkje namnet på hunderasen det kjem an på, men måten hunden jaktar på (og boghøgda, sjølvsagt).

 

Nå er det sånn at Hamiltonstøver ER løs, på drevet halsende hund, dette er egenskaper som er satt for rasestandarden.

du skal ha mye utur om det ikke loser...

 

Tilbake til hva tråden handler om; nemlig tips om søk, så er mitt råd å se hva man kan muligens få ut av rasen, og så se hva man kan bruke den til.

 

Søk er en indivduel egenskap, som i noe grad kan påvirkes gjennom øvelse osv, min erfaring er at hunder med god jaktlyst og er selvstendige individer slår gjerne lenger ut en motsatsen ..naturligvis, uavhengig av skogstilvenning i valpestadiet om det er et begrep.. i min verden eksisterer ikke dette.

 

Hunder og jakthunder slår ut uten denne "tilvenningen" i valpestadiet, når de er modne i hodet for det. Min erfaring er motsatt med å bruke valper løs i skogen, min erfaring er å sette utviklingen bakover, når man setter valper til oppgaver en voksne hund skal løse, faller som regel dette ned som et tomskinn.

 

Måten jeg får til hunder på, er å se hva hunder lærer av; de lærer av erfaring og har en relativt bratt lærekurve. De må ha en form for belønnig av ønsket adferd, hvis ikke går dette forholdsvis trådt.

 

Et fall i begynnelsen av sin karriere er i mange tilfeller en boost av de skjeldene, jeg tar ikke med meg en unghund til skogs tilfeldig, jeg har klare målsettninger og forventer at hunden innfrir på innsats og arbeidslyst.

 

Har jeg gått til skogs med en hund som oppholder seg i umiddelbar nærhet er den mest sansynelig ikke moden for oppgaven eller den mangler jaktlyst, da er det ett av to; gå hemmat, eller sitt på en stubbe til bikkja er moden....sistnevnte kan ta tid !

 

Som sagt er det ikke tilfeldig hvordan jeg løser dette, ved slipp så slipper jeg aldri i terreng uten at jeg vet med sikkerhet at det finnes noe som belønner ønsket adferd; nemlig noe å jage på.

 

Viltkamera bruker jeg for å danne et bilde av bestand og art, dette bruker jeg bevisst på trening av hund. Jeg er også bevisst på når på døgnet jeg slipper og værforhold. Jeg slipper ikke hund ved sol og vind som ødelegger vittringsforhold.

 

For en unghund må du styre slik at forholdene er optimale, så du oppnår belønning. Hvis ikke lærte ikke hunden din noen ting på den turen. enhver tur uten action er en bortkastet tur, sett bort fra kondisjonstrening og kosen da.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel nettopp denne diskusjonen jeg ikke ville begi meg innpå men... :)

 

HyprJinta: Ta en kikk på denne tråden for en uttalelse fra Direktoratet for Naturforvaltning ang wachtelen på rådyr: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=43621&p=483750&hilit=wachtelhund+lovlig+dn#p483750

Den opprinnelige uttalelsen stammer såvidt jeg vet fra boken "Rådyrjakt med hund" av Kåre Vidar Pedersen, utgitt i 2007.

 

Det du spør om, er om en Wacthel kan bli like god som en feks drever med søk og evne til uttak...eller du spør vel om hvordan veien til dette blir til ? Du skal vel ikke bli overrasket om det viser seg at hunden din er en reel skopusser og evnen til å rede ut en fot er heller begrenset. Dette fordi disse type hunder stort sett brukes i små, viltrike skogsområder i nærhet til kulturbeite

 

Det har jeg ikke spurt om. Det var du som sammenlignet med dreveren, ikke jeg. Jeg har stor respekt for folk med lang fartstid innen jakt og hund, så jeg tviler ikke på at du vet hva du prater om når det gjelder de "tradisjonelle" drivende rasene. Videre må jeg nok også gi deg rett i at wachtelen i Skandinavia ofte blir brukt små, viltrike terrenger. Men dette er noe vi (svenskene) har gjort rasen til, og ikke slik den er ment å være i henhold til rasestandard. Rasestandarden sier at hunden er avlet for bruk i skog, og den kommer best til sin rett i større, sammenhengene skogsområder. For å fungere i slike terrenger, sier det seg selv at jaktegenskapene må være deretter. Som sagt, mange av hundene som avles på rundt forbi hadde aldri egnet seg for noe annet enn støtjakt i kulturlandskap, men det er ikke en slik hund jeg ser etter.

 

For ditt vedkommende butter du i all hovedsak i lovverket, og at rasen du har blinket ut ikke har de egenskapene som du etterlyser.

 

Som nevnt, jeg vet hva jeg vil ha, og jeg vet at wachtelen passer til dette bruket. Så lenge drevtidene holdes under fem minutter, er det også fullt lovlig. For å kommentere apport som du nevnte lenger oppe, så er apportegenskapene en viktig del av rasens repertoar. Se bare på rasestandard og prøvevirksomhet. Dette sammen med gode egenskaper som ettersøkshund, er det jeg ser etter i en og samme hund. Tror ikke det er andre raser som passer i disse rammene.

 

Jeg vil tro at de skal ha høyere fart i sitt søk, søke mer på overvær, mere likt en fuglehund.

 

Dette er feil. Rasen skal søke med nesa i bakken, og ikke som en fuglehund.

 

Å øke søket under innlæring gjøres delvis ved å gå sakte i terrenget. Prinsippet blir det samme som er beskrevet i tråden for drever, men jeg tviler på at du med en wachtel skal sette deg ned å vente slik som men drever, dachs, støver. Wachtel skal søke igjennom ett område i høyere fart, og bør ikke få lov til å rote rundt.

 

Også feil. Rasen skal jages inn som vanlige drivende hunder. Jeg kommer ikke til å bevege meg i terrenget under innjaging.

 

Men jeg synes ikke du skal blåse av flyfisher og andre som påpeker at du kanskje er i ferd med å gjøre noe ulovlig. At tyskerne liker at sine wachtel-hunder har lang loser, er lite relevant så lenge det ikke er lov her på berget.

 

Her er jeg helt enig med deg, noe jeg også påpekte i innlegget hvor jeg presenterte arbeidssettet til rasen i hjemlandet.

 

I Sverige vet jeg at de har det, og der er grensen 5 minutter (såvidt jeg husker i farta). Om vi har de samme reglene i Norge, kan altså ikke din hund lose mer enn maks 5 minutter på rådyr og elg

 

Her har du nok blandet. Sverige har ingen begrensninger, Norge har maks 5 minutter som føring, ref uttalelse fra DN ovenfor. Svenske oppdrettere har dog ofte 10-15 minutter som ideell drevtid. Jeg hadde nok helst sett at dette var lovlig i Norge også, jeg ser ikke noen logisk grunn for 5-minutters grensa. Wachtelen skal ikke drive veldig mye fortere enn de kortbeinte rasene, den skal være så spornøye at farten holdes nede. Det store problemet her er at rasen er så variabel. Selv om rasestandarden tilsier annet, så er wachtelen i mange tilfellet avlet som en vinddrivende hund med drevtider på 2-5 minutter. Med et raskt drev på overvær/syn kommer hund og drevdyr langt på 2-5 minutter, og med et slikt arbeidssett er jeg helt enig i 5-minuttersregelen. Det er derimot ikke slik en wachtel skal være, og det er heller ikke en slik wachtel jeg selv er ute etter. Dermed synes jeg faktisk det er veldig synd med 5-minuttersgrensa, og hadde helt sett at denne kunde oppjusteres. Jeg ser ikke helt hvordan et 15-minutters drev i en fart som er 1,5 ganger "dreverfart" skal være verre for et rådyr enn et 3-4 timers drev foran en vanlig kortbeint rase. Men det er en annen diskusjon.

 

Formålet med støtende / kortdrivende hunder er å drive fram vilt i en avgrenset del av terrenget, ofte i områder med store viltbestander, til en utsatt postkjede. Når viltet er jagd ut, skal hunden returnere for å finne mer vilt å støte ut.

 

Jeg er nok ikke helt enig i at det skal settes likhetstegn mellom støthunder og kortdrivere på denne måten. Det er forskjeller i oppgaver og egenskaper. Men det er en selvfølge at det posteres for å få effektiv jakt med både støtende og kortdrivende hunder. Det gjelder jo i stor grad for vanlige drivende hunder også.

 

Jeg kjenner til flere som har spurt DN om bruk av f.eks tysk jaktterrier, som også er en drivende hund, til elg. Dette har såvidt jeg har hørt ikke bydd på problemer. Så jeg vil ikke tro at korte drev med wachtel på elg skal være noe problematisk ift dyrevelferd.

 

Flyfisher: Takker for mye matnyttig informasjon i siste innlegget, supert med utfyllende informasjon rundt innjagingen.

Link to comment
Share on other sites

I Sverige vet jeg at de har det, og der er grensen 5 minutter (såvidt jeg husker i farta). Om vi har de samme reglene i Norge, kan altså ikke din hund lose mer enn maks 5 minutter på rådyr og elg

 

Her har du nok blandet. Sverige har ingen begrensninger, Norge har maks 5 minutter som føring, ref uttalelse fra DN ovenfor. Svenske oppdrettere har dog ofte 10-15 minutter som ideell drevtid.

 

Jeg er fortsatt i tvil om hvem som blander... Se på første innlegg i den tråden du har linket til. Jeg siterer:

 

DN har likevel valgt å ikke forskriftsfeste en maksimal lengde på et drev med los, men i Sverige er det fastsatt forskrifter som definerer begrepet ”støtende hund” og det er angitt viltarter og jakttider når det gjelder bruk av slik hund. Den viktigste definisjonen er at slik hund ikke får drive med los eller forfølge viltet mer enn i høyst fem minutter. DN mener at dette er en regel som også norske eiere av støtende hunder bør rette seg etter. Wachtelhund er definert som en støtende kortdrivende hund som driver med los i noen minutter, men drevtiden kan være opp til 15 minutter. Regelverket tillater bruk av denne hunderasen, men eier må ta ansvar for at drevet ikke pågår i mer enn fem minutter."

 

Sitatet (med forbehold om at det er riktig, og fortsatt gyldig), viser at de har grenser i Sverige, men ikke i Norge. DN mener at norske jegere bør rette seg etter samme regel.

 

Håper du får til din hund, og at den vil fungere innenfor gjeldende regelverk.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Beklager Dagl, der gikk det litt fort i svingene ser jeg. Dog er jeg rimelig sikker på at wachtelen ikke kommer under begrepet støtende i Sverige, og dermed ikke blir rammet av disse bestemmelsene. Jeg har i alle fall aldri hørt snakk om dette fra svenskene, og hundene blir jo registrert med drevtider på jaktprøvene der.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg er spent på er hva slags terreng er en slik hund egnet på jakt i norge ? med drevtider på 5 min. så vil jeg vel bli litt skuffet ...er moroa over alt nå..?

 

I de terreng jeg har kunne en slik hund fungere, men med minsteareal på 500 mål, er selv disse i overkant stor for 5 minutter drevtid..

 

Jeg har jaktet med münsterlender og regner vel med at dette er noe av det samme, erfaring her var vel at selv på små områder fikk ikke hunden råviltet ut mot postene. Erfaringsmessig med dreveren så har losen etter 30 minutter har flere poster vært kontakt med losen og evt sett dyr. Dette er et meget godt terreng på ca 1000 mål som har høy bestand av rådyr. Det er ikke uvanlig med drevtider på 1,5-2 timer i dette terrenget.

 

Vi har prøvd smale striper mellom åkre og selv her har rådyra spillt ball med støtende hunder og driblet de ut over sidelinja, veldig ofte tar rådyra en liten runde og drar ut motsatt veg, hunden gir seg lenge før ..

 

Nå mistenker jeg denne for å være i overkant lite jaktlysten også da.. selv om den loser..

 

Jeg er nyskjerrig på hvordan trådstarter tenker seg jakt med en slik hund, både med tanke på om det er postskyttere eller alenejakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest alle innlegg like godt, men sitter igjen med et inntrykk av at tråddstarter ønsker :

- en hund som passer til en tysk rasebeskrivelse

- ikke har sett en nordisk hund som passer til beskrivelsen.

 

I Tyskland er de fleste terreng og jaktformer relativt ulik norske forhold.

 

Kanskje tyskerne legger noe annet i sin beskrivelse enn hva vi oppfatter ?

 

Da forskjellige eiere har varierende fremgangsmåter (innlæring/føring m.m.) Tror jeg ikke du vil få til noe annet enn alle andre hvis du velger valp fra en nordisk oppdretter, uansett fremgangsmåte.

 

Basert på det inntrykket jeg sitter med etter å ha skummet denne tråden, ville jeg oppsøkt diverse tyske oppdrettere til jeg fant en linje som jakter slik jeg ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Søksvidden til en drivende hund er arvelig betinget, men også i stor grad påvirkelig av måten den jages inn på, etter hva jeg har forstått. Tispeeier har bevisst jaget inn hunden for å få et lite søk, av personlig preferanse. Dette har resultert i et søk på 100- 250 meter. For meg er dette for lite, jeg ønsker gjerne et søk som muliggjør uttak på 500-600-700 meter.

Jepp, søket er tildels arvelig betinget, det har blant annet forskning ved Landbruksskolen i Ås vist. Men det kan/bør stimuleres, og er formbart i både positiv og negativ retning. Uttak på 5-700 meters avstand er jo fullt mulig til tross for trangt søk, så lenge bikkja evner å følge en fot og reise viltet. Er bikkja bra på fotarbeid, så behøver jo ikke søket å være så drygt… Rusler du med hunden til den finner en fot, så er jo saken biff. Dermed er ikke et søk på 100-250 meter noen spesielt negativ faktor, slik jeg ser det. Det kommer an på hvor mye du orker å smyge med bikkja.

 

Men:

Sett nå at du er nødt til å forholde deg til maks 5 minutter jag/drev. Hvor hensiktsmessig er det at bikkja har et stort søk…? Hva rekker du eller jaktlaget å oppleve, før drevet skal ta slutt dersom uttaket skjer 700 meter unna, eller for den del 1 km unna? Og hvor god kontroll har man da på en hund som nødvendigvis må være (meget) kortdrivende på hjortevilt, hvis den må kalles inn for å kunne brukes innenfor lovverket?

 

Har selv en petit basset som normalt søker ut opptil 700 meter, har vært opp i 1 km. Dette er jo en drivende hund som i likhet med drever, beagle og dachs gjerne jager en time eller tre, alt ettersom. Om uttaket skjer 1 km unna, så er det ingen krise. Jeg behøver ikke å kalle han av drevet etter 5 minutter, og postrekka kan vente til losen kommer.

 

Tilbake til spørsmålet ditt trådstarter: Selv om tispa har et søk på 100-250 meter, så er det ikke dermed sagt at valpen(e) ender opp med det søket. Her spiller også hannhundens gener inn i høy grad, og ikke minst jobben du gjør i skogen. Lærer du valpen tidlig å bli selvstendig og trygg i skogen i dens mest formbare alder, så kan du oppnå det søket du ønsker.

 

Jeg skjønner at du er meget interessert i dette wachtelkullet, men på viltfattige terreng lurer jeg faktisk på om du er bedre tjent med en rendyrket drivende hund som holder drevet i gang lenger, i lovlige former. Når du må blåse av wachtelen (eller den gir seg) etter noen minutter, gudene vet hvor lang tid du trenger på å finne neste dyr å få uttak på i ditt terreng…?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...