Jump to content

Mossberg 500 Mariner


Olae7818

Recommended Posts

Hei! :D

Jeg er rimelig ny her på kammeret men kjører i gang med første tråd ettersom jeg skal kjøpe meg en

ny lett og kompakt jakt halge. Jeg har sett endel på Remington 870 også men jeg har fått endel havesyke

etter Winge sin Mossberg mariner, men jeg lurer rett og slett på om det er noen som har erfaringer med denne

halgen når det gjelder kvalitet og bruk?

Link to comment
Share on other sites

Styr unna Remington de har dårlig kvalitet om dagen, snakket med den lokale butikken han ville heller valgt en winchester hagle enn en Remington, man ser også at etter at Remington tok over Marlin har Marlin også gått i do med kvalitet

Mossberg er så vidt meg bekjent et godt og greit merke :)

Link to comment
Share on other sites

Er selv egentlig en "pumpehaglemann". Men om du skal ha ei lett hagle til fjell/skogsjakt ville jeg nok valgt ei kjedelig ou hagle. Lenger løp, ikke tyngre, lettere å peke med som regel enn ei kort pumpehagle. Jeg har selv Remington sin utgave av mariner'n, 870 Marine Magnum. (ja, med byttet endemutter på magasinet.) Løpet som fulgte med er etter mitt syn og mine ferdigheter med hagle stort sett bare brukelig som et dårlig søkke, evt til andre unevnelige ting. Med et skikkelig løp er det derimot noe helt annet. Grunnen til at jeg har den er hårete sjøfugljakt. Da er ou, ss eller gassdrevne automater ikke så lurt.

Kvalitet nå om dagen vet jeg ikke, men jeg hadde valgt en 870 foran en Mossberg 500. Flere 870'er gjør det noe enklere å finne en som plutselig skal kvitte seg med et brukelig løp og andre deler om det skulle behøves. Synes også at 500'n er mer raklete enn 870'n. Ikke at 870'n er så veldig tight i alt, men de jeg har hatt (4stk) har vært bedre enn de mossbergene jeg har tatt i. Og jeg er ikke glad i aluminium om det finnes fornuftige alternativer. 500'n har alu kasse. Betyr ikke stort, men muligens noe den dagen en smeller den i fjellet og det går hull på belegget og sår i kassa. (selvopplevd med en 500ATP)

Men alt koker ned til hvilket behov du har, og hva som teller mest. Men et 47cm langt løp med cylinder boring er ikke veldig allsidig til norsk jakt. Da blir det plutselig ei dyr hagle om du vil utvide mulighetene med den litt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke glad i pumper og auto'er pga:

- raklete inntrykk,

- flere innganger for vann, skitt og lort

- krever mer vedlikehold,

- diverse funksjonsproblemer av div ammo,

- kan være vanskelig å bli god å skyte med,

- og over er nevnt for korte og dårlige løp.

 

Er fokus på jakten og ikke mekanikken så foreslår jeg en god (kanskje brukt) o/u så dyr du orker..

På leirduebanen kan du se hva drevne bruker, og få tips og råd.

Link to comment
Share on other sites

Takker for hjelpfulle svar! Grunnen til at jeg spør er at jeg har begynt med jakt fra kajakk.

Jeg har en super o/u hagle fra før men vil ha en pump halge med tanke på sikkerhet i kajakken

og vil slippe å ha et skudd i kammret :smile: Og etter den lille erfaringen jeg har fått ser jeg

det praktiske i å ha en kort og hendig hagle til dette bruket :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du har vel ikke helt lov til å ha 2 skudd i magasin under jakt på en pumpehagle..

...

 

er vell ikke lov å kjøre over 80km/t i en 80 sone heller......

 

De fleste er vell klar over regelverket her, så hva hver enkelt gjør, får bli opp til vedkommende jeger.

Sier ikke at vi skal akseptere lovbrudd, men vi bør feie for egen dør før vi feier for andre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

egentlig likte jeg problemstillingen her:

Ha to skudd i magasinet pgs sikkerthet kontra 1+1 eller O/U,S/S

 

Har tenkt på det samme da jeg ikke har lyst å skyte meg selv i seng pga et uhell.

Problemet er jo at det er mulig ha 3 skudd i ei HA/pumpe dersom du har to i magasinet. Det er pr idag ikke lovlig, og vil nok ikke bli det heller. Så da er man prisgitt at manhar et skikkelig våpen som funger mtp sikringen slik at et skudd ikke plutselig skulle gå av.

Her er det vel forskjellige løsninger på hagler også som på rifler? Noen blokkerer kun avtrekk mens andre blokkerer selve tennstempelet fra å kunne fyre av. (Rifle eks er Mauser med hel og halv sikring)

 

mao det blir å velge riktig våpen til jobben du vil ha gjort og tenk sikkerhet.

I kajakk blir det for meg valgt hagle på tre premisser:

1. Sikker - ref det jeg skrev over.

2. at den passer!!!! (på ei hagle har du ikke et sikte som du stiller inn, den må passe deg for at du skal treffe det du skyter etter)

3. "billig" - skulle den forsvinne til havets bunn så er det ikke verdens undergang. Samt at den vil bli utsatt for saltvann....

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må det alltid bli en diskusjon på hva som er lov og ikke? Kan vi ikke bare anta at trådstarter er klar over dette selv? Er sjelden sånn når noen lurer på jaktbil eller tilhenger. Er ikke lov å kjøre i terrenget i Norge, eller over 80km/t med tilhenger. Det burde det mases mye om når folk spør om bil eller henger. La nå for f.. folk få velge selv om de skal bryte loven eller ikke. Visste det kom til å bli noe lov og regel mas. Defor jeg skrev det om magasinmutteren..

 

Til ts, ok, da er vi enige. Til kajakkjakt ville jeg lett valgt pumpe. De er mye enklere å plukke frahverandre for puss enn det det er å komme til inni en ou avtrekkermek. Etter x antall åpninger av mekanismen på ei ou hagle vil jeg og tro du har ødelagt eller iallefall mishandlet noen skruehoder. Ei pumpe med pinner er da noe enklere å ikke ødelegge. Min blir plukket i biter etter hver sjøtur og spylt i varmt ferskvann. Tørke litt, og tørk over med olje eller en eller annen vidunderspray.. Gt7 lukter best hittil. :D funkervsom bare det. Løpet er da eneste som ikke er belagt med et eller annet, men også det enkleste å pusse. Langt løp med full trangboring uten skinne er genialt til sjøfugl. Bra effekt, og enkelt å pusse. Litt kaldgalv og maling på utsiden letter alt veldig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Mossberg Maveric og har nå en Mossberg 500, men det er ikke en Marine.

Jeg er veldig glad i pumpen og bruker den mere enn mine 2andre hagler på alt jeg jakter med hagle og er ikke redd for:

-Skitt og vann

-Lite eller ingen vedlikehold enn en spray med WD40

-Ingen funksjonsproblemer

-Skyter alt av amo med den

-Skyter bedre med den enn alt annet jeg har prøvd

-Har langt og godt løp med flere choker å velge i

Altså så ser jeg på min Mossberg 500 som ett skikkelig bruksjern som aldri har sviktet meg og altid får være med på jakt etter Rådyr, Rev, Gås, Ender, Skarv, Mink osv. osv...

Men hvis jeg engang skulle få lyst til å gå på fjellet igjen for å lete etter ryper så tror jeg at jeg ville ha latt pumpen stå hjemme og heller tatt med meg min gamle side/side ligger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Siden mariner har 5 skudds magasin er det lett å få kjøpt 28" løp til den med utbyttbare choker ganske billig. Det er blånert men hvem bryr seg hvordan det ser ut. Siden mariner ikke er 500 men 590A1 versjon er den bygget mye kraftigere til militær spesifikasjon. Ikke at det betyr så mye for jakt, men det betyr hvertfall at den tåler veldig mye bank.

 

Jeg sitter å vurderer denne selv mot 870, og sitter å vipper frem og tilbake. Kan ikke fatte at 870 er så dårlig som enkelte sier, er det av erfaring eller?

Link to comment
Share on other sites

og bruker den til sjøfugl og andejakt fra sit on top kajakk.

 

Har nå også bestilt lyddemper:

 

http://www.saddleryandgunroom.co.uk/Gun ... hpower.htm" target="_blank

 

Pumpehagle er ikke like god å skyte med som O/U, men er mer brukervennlig

 

i forhold til vedlikehold, og den er hardfør, spesielt med Duracoat og synt stokk.

 

Har ikke hatt noen problemer, så lenge en "pumper" hardt nok mellom hvert skudd,

ellers kan den kile seg.

 

Mvh

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min 500 mariner i et år nå og e rmeget fornøyd me dden så langt. Ikke så veldg mye brukt, mest lerduer, jeg e rikke den mest aktive jegeren og har enda ikke jaktet ved vann som var tanken med denne hagla. Det og ettersøk/jakt med slugs. Den spiser det den får og treffer der den peker. Min er dessverre uten gjenger og choker og nok så åpen vill jeg tru. Rødpunkt av billigere modell er nå montert og det mest negative med 500 spiller da ikke noen rolle, den savner "spång" langs pipa. Og har kun et messingskorn ved mynningen. Ved due/gåsejakta og leirduer foretrekker jeg min Mossberg 935 halvauto.

 

Har vurdert å bytte ut 500 Marinern med en 590A1.

Link to comment
Share on other sites

 

Har nå også bestilt lyddemper:

 

http://www.saddleryandgunroom.co.uk/Gun ... hpower.htm" target="_blank" target="_blank

 

 

Åååhhh...

Nå fikk jeg lyst på lyddemper på min 500.

 

Er det mulig å sette denne demperen på originalløpet som har sikteskinne eller må den kappes, eller må det nytt løp uten skinne til for å få til dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...