Jump to content

Valg av bil til 4 hunder+


Ken Adams

Recommended Posts

Søstra må nå gi opp sin -94 opel astra stv etter 400.000km..

 

Hun har hunder og er mye på trening og stevner med dem, vi snakker om Bearded Collies.

Bilen er kun transportmiddel for henne, det er ikke noe jakthunder og hun kjører på vanlig vei.

Hun ønsker ha med seg 4 hunder og spør meg hva hun skal kjøpe. greit nok jeg er bilinteressert men har aldri tenkt på hundebil.

Det holder med plass til to mennesker i bilen.

 

Bra bruker der, hva ville dere ha valgt og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Hilux d-cab evt en pent brukt Landcruiser. Begge er gode å kjøre og utmerkede bruksbiler. Dyrere i forbruk enn en Astra men du har god plass og en god alt mulig bil, da i favør Hilux.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ford Connect Diesel.

Plass til 4 bur samt 0,5 pr mil. Ok å kjøre og en del gode løsninger.

Billige er de også, for 60.000 er du oppe på 2009/2010 modeller.

Å kjøpe fullblods 4WD når hun ikke har behov for det ser jeg på som bortkastet.

Dyre i drift, dyre å serve og dyrt å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Alle her i landet har bruk for en Hilux eller en LC, de vet det bare ikke før de har kjøpt en. Vet ikke om billigere biler å vedlikeholde enn de to. Dyrere i forbruk ja, helt klart. Regn med rundt 0,8 på mila men til tross for at de er store biler er de lettkjørt og behagelig å kjøre langt med særlig på norske veier. Trenger aldri å være redd for at bunnpanna skal ryke i en telehiv på våren. Er kjempegreit å ha en Hilux med kapell for å ta en våt hund inn i, hundeutstyr som lukter litt hund.

Link to comment
Share on other sites

Alle her i landet har bruk for en Hilux eller en LC, de vet det bare ikke før de har kjøpt en. Vet ikke om billigere biler å vedlikeholde enn de to. Dyrere i forbruk ja, helt klart. Regn med rundt 0,8 på mila men til tross for at de er store biler er de lettkjørt og behagelig å kjøre langt med særlig på norske veier. Trenger aldri å være redd for at bunnpanna skal ryke i en telehiv på våren. Er kjempegreit å ha en Hilux med kapell for å ta en våt hund inn i, hundeutstyr som lukter litt hund.

 

 

Jeg har kjørt både LC og HiLux og Navara i manga år, og gjør det nok igjen, men ikke akkurat nå:wink:

Om jeg primært kjører på asfalt og hundeutstilling hadde vært min greie, da ville en dieselgjerrig liten kassebil vært førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

Vw touran varebil;)

 

+meg

Har hatt Touran varebil som firmabil nå i to år.Veldig god kjørecomfort og dieselgjerrig.Det er en helt annen verden enn å suse rundt i "pizzabiler" som Caddy,connect,berlingo osv..Jeg har tidligere hatt nevnte biler som firmabil,og de når ikke Touran til knea 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vel garantere at alle som kjører en Touran m.fl i varebilutgave kjører ulovlig uten å vite det hvis de er over 170cm på strømpelesten. Biltilsynet og tollvesen er veldig aggressiv med å ta alle som har flyttet skilleveggen bakover selv om de er skyld i det selv eller ikke. For en del mnd siden her i Vestfold hadde BT kontroll og hanket inn såpass mange slike bilder at de kjørte kolonne fra kontrollplass til trafikkstasjonen for å ordne i papirarbeidet. Folkene som driver med kontroll av dette sier selv at de ser dette på laaaaang avstand og meget enkelt kan peke ut hvem de vet kan taes.

 

Min helt klare anbefaling er å ikke kjøpe slike varebiler for bruk til noe som helst hvis du er middels lange. Er det en firmabil, greit nok, det er firmaet som får problemet men er den privat eid er det eieren som MÅ betale for omregistrering + en liten gebyr for å gni det ekstra inn.

Selv en stor bil som LC har ikke mer plass enn den må for at førersetet kan stå der du helst vil ha det.

Link to comment
Share on other sites

Merkeleg dette, men eg som er 195cm hadde aldri problem med å køyre ein garantert lovleg Touran varebil. Men skulle eg ha køyrt bikkjer ville eg heller valgt ein varebil med tett skillevegg for å slippe unna den verste bikkjelukta.

Link to comment
Share on other sites

Merkeleg dette, men eg som er 195cm hadde aldri problem med å køyre ein garantert lovleg Touran varebil. Men skulle eg ha køyrt bikkjer ville eg heller valgt ein varebil med tett skillevegg for å slippe unna den verste bikkjelukta.

Hvordan vet du at den er garantert lovlig? Fordi VW sier det eller fordi du mener at du ikke har flyttet veggen? Hvis bilen din har elektriske seter og el motoren til setene dytter veggen bakover som har vært tilfelle mange ganger med flere bilmerker, feks Mitsubishi Outlander, er du ansvarlig og må omregistrere bilen din. Er du heldig og vedkommende som stopper deg er litt grei kan det hende at du får lov til å rette opp i dette men som oftest ikke. Det er kjørt flere aksjoner på dette her i fylket og ingen har fått mulighet til å rette opp i dette. Det er rett inn på trafikkstasjonen og gjøre unna papirarbeid. Siden jeg er over middels inne i diverse bilmiljø og også kjenner noen folk i BT hørte jeg om det var mulig å komme inn på en trafikkstasjon og kontrollmåle dette uten måtte omregistere bilen dersom statskassa ikke kom inn og det mente BT fyren var en smart ting å gjøre for å slippe dette. Når de kjører aksjon, er du ferdig mer eller mindre uansett, men tar du selv initiativ til å finne ut av dette går du klar.

Link to comment
Share on other sites

Driftsikkerhet er viktig for meg!God plass,vinduer så hundan får luft,en som pgså takler vinteren:Toyota Hiace 4wd!

HiAce er en utmerket bil men den er ikke i salg lengre og mange vil nok finne den litt vel utdatert i dag. Bilen er ikke blitt gjort noe nevenverdig med siden 1996 pga at dette var en modell som egentlig ikke skulle eksistere men enkelte Toyotaimportører med bla Toyota Norge i spissen har grinet seg til å holde den i produksjon lengst mulig for å ikke tape terreng for VW i varebilsegmentet. Når de nyeste Euro kravene kom, ville ikke Toyota lengre typegodkjenne den med den nyeste D-4D motoren. Selges for lite i resten av verden.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vet du at den er garantert lovlig? Fordi VW sier det eller fordi du mener at du ikke har flyttet veggen?

 

Dette veit eg fordi eg på det tidsrommet var involvert i varebilombygging av Touran.

 

Hvis bilen din har elektriske seter og el motoren til setene dytter veggen bakover som har vært tilfelle mange ganger med flere bilmerker, feks Mitsubishi Outlander, er du ansvarlig og må omregistrere bilen din.

 

Om det er mogleg å bøye veggen eller festa med elektriske sete (eller rein muskelkraft) på andre bilmodellar skal eg ikkje uttale meg om då eg ikkje har praktisk erfaring med desse. Men i alle dei tilfella eg har sett flytta varebilvegg i Touran har dette vore gjort av eigaren. Då får dei ingen sympati hos meg, dei kjenner til både reglane og konsekvensane av å (bli tatt for å) bryte dei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...