Jump to content

Kikkertsikte til under 1000 USD for jakt / Vortex Viper


Hokusai

Recommended Posts

Jeg har fått en mulighet til å kjøpe et kikkertsikte igjennom en venn som er på besøk i USA, men har blitt usikker på hva jeg bør velge som første sikte. bør være noe som egner seg til nordnorske forhold til et vidt spekter av jakt, da jeg ikke har råd til å svi av penger for en kikkert til hvert dyr jeg ønsker å jakte på.

Denne høsten blir første gang jeg går på jakt å ser for meg det blir jakt på gås, rype, rev, kråke, heilo, storfugl, and, skarv og kanskje jeg er så heldig å få være med på elgjakt eller seljakt.

Var i utgangspunktet solgt på en Vortex Viper PST FFP 4-16x50, men jo fler tester jeg leser jo mer usikker er jeg på om dette er egnet for meg, eller om det er et sikte som bare brukes på bane til lange hold og under ideelle lysforhold.

Tyske/østeriske sikter er jo åpenbart svært ettertraktet, men et billig sikte fra en av disse produsentene er jo i samme prisklasse som et "dyrt" viper-sikte, så jeg er usikker på om det er noe bedre bildekvalitet på disse. hvordan vil dere vurdere det?

 

Så, med disse tingene tatt i betraktning, og egne erfaringer: hvis du hadde 1000 USD å bruke, hva ville du kjøpt på f.eks. http://www.cabelas.com ?

 

forventer å montere den på et jugoslavisk 6,5 x 55 våpen, om det har noe å si.

 

Jeg er helt grønn på dette med kikkertsikter, og har bare skutt gjennom ett, de få skuddene som krevdes på jegerprøven, Hjelp fra dere på kammeret hadde vært svært godt mottatt :)

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil, Swarovski Z3

 

Enten 3-9x36 eller 3-10x42. Begge koster under $1000,- i USA, ca 10000,- kroner i Norge

 

Støttes!

Kjøpte et brukt AV 3-10x42 for 6500 for et par år siden. Som nytt. Så om du søker brukt og satser kvalitet, tror jeg

det er enda mer gunstig enn å handle for 1000 dollar i US.

Link to comment
Share on other sites

Så det er det? Z3, case closed? :)

 

Hva med funksjonene den ikke har, kontra f.eks. Viper, som FFP og opplyst retikkel? vil jeg greie meg fint uten dette i nordnorsk dunkelt høstlys med lav sol som stadig er bak fjellene?

Link to comment
Share on other sites

Surt for kompisen som da bare kan ta med seg en tusenlapp i varer til seg selv.....

 

litt usikker på hva slags regler du henviser til, men kompis har fast adresse på begge sider av atlaneren og reiser mye imellom, så når han tilbyr seg å hjelpe har jeg ingen dårlig samvittighet for det ;)

Link to comment
Share on other sites

Så det er det? Z3, case closed? :)

 

Hva med funksjonene den ikke har, kontra f.eks. Viper, som FFP og opplyst retikkel? vil jeg greie meg fint uten dette i nordnorsk dunkelt høstlys med lav sol som stadig er bak fjellene?

Du klarer deg lenger med en slik, enn med det meste annet du kan få kjøpt nytt til 5000,-

 

Om du blir missfornøyd, er en slik lett å selge til den samme prisen som du ga.

 

Siden kompisen din har adresse der borte, er det bare å bestille fra en av nettbutikkene, den prisen jeg refererte til, fant jeg på www.bearbasin.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...