Jump to content

Ny Hjemmelader


dusjanbe

Recommended Posts

Skal begynne å lade selv,i første omgang 308w. Tror jeg lander på et rcbs rockchucker supreme sett. Hva trenger jeg utenom det som følger med i det settet bortsett fra kuler krutt og tennere selvfølgelig. :D Skal bruke ammoen i flere fifler.. Ser det er et hav av utstyr på markedet med forskjellige dier og x-dier blir litt forvirret :?:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det klassiske svaret er:

Les alt du kan komme over!!!!!!!!!

 

Når jeg skulle begynne og lade for første gang ble jeg litt frustrert når dette svaret kom i tråden jeg starten,

men etter og ha lest ladeboken 7 ganger samt alt jeg fant på nett her inne så begynte ting og ta form.

Youtube er en fin støtte her.

 

Som en skrev til meg den gangen: Les alt først og få en forståelse av hva dette egentlig innebærer, når det er gjort vil du ha helt andre spørsmål enn de du spør om nå.

 

Han som skrev dette har hjulpet meg utallige ganger etter dette med da nye problemstillinger etter vært som min erfaring skrider frem.

 

(Jeg er nok en gang i samme situasjon med haglelading, men denne gangen skal jeg gjøre det riktig :lol: )

 

(Takk til Høgger`n for dette.)

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Tja, du har det mest elementære for å komme igang i det settet, det du mangler er vel et Die sett for aktuelt kaliber, samt hylserholder. Hylseholder følger med på enkelte Die set.

Så trenger du etterhvert en trimmer, ser ut som en liten dreiebenk for å holder hylsa innenfor Maximum og trimme lengde.

 

Når det gjelder die sett så er merke og modell smak og behag, kjøp et sett med full length sizer (helpresse die) og kulesetter die.

Eks: http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 7/die-sett

 

Etterhvert kan det være aktuelt å bruke en ren necksizer die, det er ikke nødvendig og ha, men "kjekt å ha". Denne krymper samme halsen slik at du får kulehold. Denne kan bare bruker hvis hylsene skal skytes i samme våpen, det forlenger levetiden på hylsene og mange av de er laget slik at man slipper og grise med smøring av hylsen.

 

De som er veldig polupære er Lee collet die, disse finner du bla på hjemmelading.no og midway.no De er billige og man slipper å kline med smøring.

 

Hylseholder: http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1215361112

 

Hylsetrimmer: http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1216232242

 

 

Så er vel standard moral preken her inne: Les ladeboken 100 ganger før du tør å se på ei hylse. Det er faktisk noe i det, les ladeboken å få med deg det viktigste. En ting en skal være obs på når det gjelder ladeboken er at trykkteste metodene som er brukt for å komme frem til oppgidde ladedata er ikke like sikre som det de store produsentene bruker og ladeboka har derfor en del avvik på max ladedata i forhold til f.eks Lapua og Norma. Det er tilfeller der minimum ladedata i ladeboken er lik max oppgitt ifra Norma eller Lapua..

 

Så det kan være greit å dobbeltsjekke ladedata opp mot:

 

Norma.cc

Lapua.com

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hei, enig med de over. Les ladeboken, den er verdt sin vekt i gull!

Et tips: kjøp samme merke hylseholder som sizer die. Jeg gjorde ikke det. Har lee presse og hylseholder, og rcbs die set. Enden på visa var at jeg måtte dreie ned die-en med ca 1mm i lengde for å presse hylsa korrekt.

Når de er av samme merke er de tilpasset hverandre.

 

Etterhvert som jeg leste, kom jeg frem til at x-sizer die ikke var det lureste, men har aldri prøvd selv.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hvor skal man bynne :P

gikk over benken min og prøve og se hva jeg har kjøp i ettertid av det settet du ser på. kjøpte samme for snart et år siden

 

skiftnøkkel om du ikke har

en såkalt bulletpuller (for å slå kulene ut av hylsen igjen om du setter de for langt inn)

skyvelær, elektronisk er det enkleste

elektronisk vekt som måler grains, veldig kjekt når man utvikler egne ladninger feks ( 308 subsonic :D )

også vil jeg anbefale et par enkle vernebriller i klartglass (den dagen noe smeller er den ene dagen du blir å angre på at du ikke brukte de idiotiske brillene)

 

 

og du skal ikke ladde mange 100 kulene for du begynner å bli drittlei den vippe vekta som følger med, før du sitter og ser på enda mer dyre ting som jeg gjør hele prosessen enklere og raskere

 

kommet til der jeg skal kjøpe trommel for å rengjøre hylsene

elektronisk krutt dispenser

dier til flere kaliber

vurdere og bynne å lade til hagle osv osv osv osv

 

det baller bare på seg :) lykke til med ladningen

Link to comment
Share on other sites

Drit i "bullet puller". Hvis det er for å få ut kuler som siter for langt inn, så skytes disse like lett ut(bittelitt høyere trykk?). Man trenger IKKE elektronisk krutt-dispenser. I hvertfall ikke for krutt til 308w. Vanlige dispensere er nøyaktige nok, og kjappe. De gangene en vil leke bench-rest skyter, kan en bruke kruttdrypper. Når det gjelder skiftnøkkel så er det selvfølgelig kjekt å ha, men jeg syntes det har vært tilstrekkelig med håndmakt til nå??

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar,har lest litt i den ladeboken man finner på nett (hjortefall.no)Har den nye utgaven av ladeboken komt? Eventuelt når kommer den? Venter med å kjøpe til den nye utgaven kommer. Ellers kan jeg si at Bergen jakt og fritid har den beste prisen jeg har funnet på rcbs rockchucker settet så det vil bli handlet inn når ladeboken er i hus. Det viktigste er at jeg får komt i gang med produksjonen i god tid før jakta så jeg får funnet noe som går bra før en skal ha levende blink i siktet. Igjen takk for gode svar.

MVH Marius

Link to comment
Share on other sites

Som du ser er det forskjell va folk mener du trenger og ikke trenger, det beste er å finne ut selv, noen er kansje ikke så nøye om hele våpnet går av i trynet ditt, andre her som jeg selv vil derimot ikke at det skal skje :)

 

Midway har nå "tilbud" på settet til 3100 ut mai

 

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

2850,- fast lavpris hos Bergen jakt og fritid AS :!: Ser de har gode priser på en del andre ting og.. :smile:

 

Tror du sliter litt med å få handlet der. Tror ikke det firmaet eksisterer lenger. Mener han var våpenansvarlig hos Bergen Aktiv en periode etter at eget firma ble lagt ned.

 

Mange fra distriktet her som sikkert kan svare bedre enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Trodde dette var ganske kjent at man skal sjekke flere kilder for ladedata, men hvis du mener jeg har feil så kan jeg godt komme med noen eksempler for deg. Jeg brukte to minutter på å finne disse, har sett værre, men vil ikke bruke hele natten på dette. Du har vel ladeboka selv, så da finner du vel sånne eksempler om du absolutt vil..

 

Har bare v3 av ladeboka liggende her jeg er nå.. :

 

Ladeboka oppgir: Lapua/Norma oppgir:

 

30-06

Sierra 150gr

N140 min 52, max 54 ---------------- min 47,5 max 52,8

 

7mm rem mag

150gr nosler partition

n160 62-64gr--------------------------min 54,5 - max 60,8

 

243win

80gr FMJ, hornady

n160 46-47,5 ---------------------------39,2-45,4

 

 

Nå skal det legges til at f.eks i .243 win eksempelet så har ladeboka bare 8m/s mer enn Lapua, ladeboka bruker 2cm kortere pipe. Trykket er kanskje ganske likt, noe som også illustrerer forskjellen det kan være ifra børse til børse, derfor bruker vel alle fjellvettreglene at begynne forsiktig og snu i tide når de utvikler ladinger til egen børse. :winke1: Dette var absolutt ikke ment som kritikk rettet mot ladeboken, det er en fantastisk bok, poenget var at det kan være lurt å være kritisk når man leser ladedata, sjekk helst flere kilder. Feil kan oppstå hos alle, det er mennesker inne i bildet for å publisere ladedata og da kan f.eks tastefeil oppstå også.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar,har lest litt i den ladeboken man finner på nett (hjortefall.no)Har den nye utgaven av ladeboken komt? Eventuelt når kommer den? Venter med å kjøpe til den nye utgaven kommer.

 

Lade bøker får man aldri for mange av!! Kjøp nr 6 nå når den fortsatt er i handelen. Og kjøp nr 7 når den kommer. Den skulle først komme i april men har blitt utsatt til juni juli tror jeg. Nå begynner amerikanske bøker å bli aktuelle siden det kommer mere og mere amerikansk krutt på det norske markede. Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Trodde dette var ganske kjent at man skal sjekke flere kilder for ladedata, men hvis du mener jeg har feil så kan jeg godt komme med noen eksempler for deg. Jeg brukte to minutter på å finne disse, har sett værre, men vil ikke bruke hele natten på dette. Du har vel ladeboka selv, så da finner du vel sånne eksempler om du absolutt vil..

 

Har bare v3 av ladeboka liggende her jeg er nå.. :

 

Ladeboka oppgir: Lapua/Norma oppgir:

 

30-06

Sierra 150gr

N140 min 52, max 54 ---------------- min 47,5 max 52,8

 

7mm rem mag

150gr nosler partition

n160 62-64gr--------------------------min 54,5 - max 60,8

 

243win

80gr FMJ, hornady

n160 46-47,5 ---------------------------39,2-45,4

 

 

Nå skal det legges til at f.eks i .243 win eksempelet så har ladeboka bare 8m/s mer enn Lapua, ladeboka bruker 2cm kortere pipe. Trykket er kanskje ganske likt, noe som også illustrerer forskjellen det kan være ifra børse til børse, derfor bruker vel alle fjellvettreglene at begynne forsiktig og snu i tide når de utvikler ladinger til egen børse. :winke1: Dette var absolutt ikke ment som kritikk rettet mot ladeboken, det er en fantastisk bok, poenget var at det kan være lurt å være kritisk når man leser ladedata, sjekk helst flere kilder. Feil kan oppstå hos alle, det er mennesker inne i bildet for å publisere ladedata og da kan f.eks tastefeil oppstå også.

Det er flere tilfeller hvor Ladeboken er veldig heit i sine ladelada eks:

6,5x55 Nosler Partition 140gr med VV N150

Ladeboken #4 ------ Noslers ladedata

Min 39,0 Max 41,0 ---------- Min 32,5 Max 36,5

 

Jeg selv bruker 38,0gr N150 og får da 810m/s sånn ca mens ladeboken oppgir 761m/s med deres maksladning og 4cm kortere pipe(66cm)...

Ladeboken #4 kan man lese på nb.no helt gratis.

Link to comment
Share on other sites

Enig med innlegg over som anbefaler ladeboka!

Det beste er kanskje å få en garvet som mentor, har du ikke den muligheten så er ladeboka og kammeret en god erstatning.

 

Begynte selv å lade uten å ha kompiser/kejenninger som drev med hjemmelading, og fikk god hjelp her inne.

(Nå lader flere i omgangskretsen og jeg har noen å dele erfaringer med)

 

Meeeeeeen, jeg må advare deg; hjemmelading er avhengighetsskapende!

Nå har jeg ladeutstyr til flere kaliber enn jeg har våpen i....

Men det løses jo lett med å kjøpe flere våpen! ;-)

 

Jeg har nå ladet flere tusen patroner og kan med hånden på hjertet sverge på at jeg ikke har tjent så mye som en femtiøring på å hjemmelading!!

 

Men jeg har skutt MYE mer enn jeg ville gjort om jeg ikke lada sjøl, for ikke å snakke om timene med sjelefred over ladebenken på furtebua!!

Link to comment
Share on other sites

Det er flere tilfeller hvor Ladeboken er veldig heit i sine ladelada eks:

6,5x55 Nosler Partition 140gr med VV N150

Ladeboken #4 ------ Noslers ladedata

Min 39,0 Max 41,0 ---------- Min 32,5 Max 36,5

 

Jeg selv bruker 38,0gr N150 og får da 810m/s sånn ca mens ladeboken oppgir 761m/s med deres maksladning og 4cm kortere pipe(66cm)...

Ladeboken #4 kan man lese på nb.no helt gratis.

 

Og du har lada med samme kruttlott som er brukt i ladeboken?

Samme ammo kan som kjent ha varierande hastigheit i to piper som er like lange :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg anbefaler alle nye hjemmeladere (og andre og) å lese den norske ladeboka. Les gjerne flere ladebøker. Selv om det stortsett står det samme i de fleste av de er ting lagt fram og vektet noe forskjellig, så det er greit få ting fra flere kilder og med forskjellige måter å se på ting.

 

Men det er et men...

Ladebokas ladninger og hastigheter som er oppgitt ser (tidligere iallefall) ut til å være testskutt i 1 våpen.

Dersom våpenet da har unormalt rom pipe, unormalt lang friflukt (disse to tingene kan rett og slett komme av at pipa er ganske slitt, eller at pipa er produsert med noe romme toleranser), eller i motsatt fall at pipa har unormalt kort friflukt eller er unormalt trang, så vil man kunne få maxladninger som er "avvikende fra normalen".

Det kan jo være noen tilfeller av dette ute å går i ladeboka.

 

Forresten er å begynne på minimum nesten alltid en lur ting. Å begynne rett på maksimum er nesten aldri en lur ting.

Link to comment
Share on other sites

Dette temaet avviker litt fra trådstarteren, men likevel:

Jeg støtter påstandene om at våpen i samme kaliber avviker i trykk og hastigheter m.m.

Eks. Jeg måtte bytte løp på min 7mm. Rem.mag. etter ca.3500 skudd. Det nye løpet ga noe høyere trykk og litt annen friflukt. Det betydde at mine gamle notater bare ga en viss bakgrunn, jeg måtte bygge opp nye notater for nytt løp, 24" løp mot det nye i 26" ga også en forskjell. Hylser som var skutt i det gamle passet overhode ikke, det nye kammeret var vesentlig trangere. Full-sizing måtte til for å starte disse på nytt.

 

Et annet eksempel i .308w:

Jeg lader .308w. for en kompis som har to like Brno jaktrifler i dette kaliberet. Han bruker børsene om hverandre, også hylsene. Disse patronene fungerer ikke om hverandre hvis jeg ikke full-sizer hylsene. Frifukten avviker også en eller annen tiendedel. Sluttpåstanden er at hvis man bytter et løp, så har man et nytt våpen/kammer å forholde seg til. Det man lader i en børse bør ikke stemme helt i et annet våpen, av mange årsaker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synest det er veldig relevant og ikke off-topic i det hele tatt da trådstarter og undertegnede kommer til å lade mye sammen til begge sine rifler i .308.. All informasjon som går på kvalitet og sikkerhet kan ikke gjentas ofte nok i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...