Jump to content

Maxtrykk Sauer


Jonas.L

Recommended Posts

Etter litt frem og tilbake i andre tråder sitter jeg nå med et ganske vesentlig problem:

 

Hva er makstrykk (bar/ psi) i Sauer kasser?

 

Sauer 202 leveres jo med 2 forskjellige kasser alu og stål.

 

200 Str kommer som kjent i stål.

 

QL hevder at makstrykk er 3800bar på 6,5 ladninger.

 

Bolten til en 200 Str sier 3700 bar.

 

Jeg har nå søkt på nettet for alt det er verdt og finner ingen plasser hvor makstrykk til de overnevte kassene er beskrevet.

 

Er det da noen her inne som har denne informasjonen?

 

Og da til siste spissfindige spørsmål: Hva er sikkerhetsfaktoren ved denne type produksjon (10% ,20% etc.)

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Mitt spørsmål er : hvorfor vil du vite sikkerhetstfaktoren ( tror det er 30%) når du vet at bolten tåler 3700 bar ? Syntes at 3700 var litt lavt ?

Dersom du vil ha høyere fart, så er ikke høyere trykk veien å gå, bytt heller kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Bar er ikke alltid bar; hvor og hvordan trykket måles må en vite før en sammenligner.

 

Dette er en del av de tingene jeg lurer litt på.

Etter min oppfattning vil trykk utvikle seg på forskjellige måter (raskt og tregt)

 

Hva som er de forskjellige utslagene og måleparameterene kan jeg ingenting om,

men det hadde vært intersangt og lære hvordan dette vil fungere.

 

Til alle som tror at dette handler om "sprengladning" av 6,5 så må jeg be dere lese litt høyere opp i tråden.

 

Intensjonen er og lære noe jeg ikke kan, samt få en forståelse for hva som er anngitt på riflene, samt harmoni mot QL.

 

Om en Scenar rusler av gårde i 840ms eller 920ms er for meg knekkende likegyldig så lenge samlingen er tett.

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt lei digresjoner som dukker opp i tråder som har ganske konkrete problemstillinger.

 

Jeg antar at man mener godt med og advare og være skeptisk, men til tider så er kun problemstillingene teoretiske.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Det er et vanskelig spørsmål du stiller, det er nok ikke mulig å svare entydig på det uten kjennskap til stålkvaliteter og herding.

Jeg vil tro fabrikken har styrkeberegnet låskassen, men de opplyser nok ikke om resultatene. Du kan se hvilke patroner Sauer leverer våpen til, og i magnum kalibre får du den i alle varianter. Det betyr at kammertrykk på 4200 er OK. I en Sauer 200 STR er det forutsatt at du skal kunne slite ut mange løp uten at låskassen blir vesentlig slitt. Kansje det er årsaken til stemplingen med 3700, at det er tillatt arbeidstrykk over tid?

I den virkelige verden er alle låskasser mer enn sterke nok, det er messinghylsen som er det svakeste ledd.

Hadde vi brukt stålhylser kunne vi ladd alle moderne våpen til langt høyere trykk uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Alle moderne låskasser tåler langt mer enn det trykket som patronen gir. De er konstruert for å tåle trykket også om hylsen Deformeres/revner og gassene kommer ut i mekanismen.

Trykket som skal till før låskassene blir permanen deformert er nok mellom 7000 til 10 000 bar. Dette er trykk de ikke kan utsettes for som arbeidstrykk, men det er det de tåler ved en overtrykkstest av konstruksjonen.

Messing deformeres permanent ved halve trykket, og det er det svakeste leddet i vår våpen ammunisjonssystem.

Link to comment
Share on other sites

>Per-S

Takk for godt svar.

Kunne du være så vennelig og belyse hvordan du har fått kjennskap til disse tallene?

(Er du muligens i bransjen eller lignende?)

Jeg kjenner til at Sauer konstruksjonen vistnok skal fungere slik at løpet skal skytes ut ved overtrykk hvis

overtrykkspassasjen i sluttstukke ikke skulle være nok.

(Dette har Landerød opplyst meg)

Det jeg ikke helt fatter er hvordan dette skal fungere når bolten låses i løpet.Det vil vel med andre ord si at klakkene må ryke først før løp og boltsepperasjon skal oppstå.

Har sett bilder av sprengte mauserkasser og de revner tydeligvis på langs i øvre del av kassa.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...