Jump to content

Bongel i løpet.


Jodda

Recommended Posts

Har en S&W 686 som jeg har hatt noen år nå. På slutten av forige århundre var jeg og en kompis og skjøt litt på skytebanen i Vardø, hvor jeg bodde da. Under en hurtigserie, som kompisen min skjøt, hørte jeg at piff i stede for et bang, men jeg rakk ikke å stoppe han. Resultat ble bongel i løpet. Tenhetta skjøv blykula ca 2-3cm ut i løpet før neste kule kom. Skaden på løpet kan ikke ses utenifra, men kan kjennes hvis en pusser med en "trang" fille. Jeg har brukt revolveren jevnlig siden den gang og merker lite til skaden. Presisjonen har fortsatt vært ok, og jeg lader sjelden harde ladninger. Eneste unormale jeg har merket er at 357 ladningen fra ladeboka nr.5 gav veldig tydelige trykk tegn og jeg måtte helt ned på 10,5 grs n-123 før det roet seg.

Så spørsmålet: Bør jeg skifte løp? Hvor mye kan det eventuelt komme på? Går det ann å kappe løpet i rota og få en 4 tommer i stede for en 6 tommer som jeg har nå? Eller skal jeg rett og slett kjøpe meg en ny? :)

Link to comment
Share on other sites

Har en S&W 686 .........

 

Eneste unormale jeg har merket er at 357 ladningen fra ladeboka nr.5 gav veldig tydelige trykk tegn og jeg måtte helt ned på 10,5 grs n-123 før det roet seg.

Så spørsmålet: Bør jeg skifte løp? Hvor mye kan det eventuelt komme på? Går det ann å kappe løpet i rota og få en 4 tommer i stede for en 6 tommer som jeg har nå? Eller skal jeg rett og slett kjøpe meg en ny? :)

 

Jeg kan ikke skjønne at kammertrykket skal ha noe som helt med en liten trykkring i løpet å gjøre.

 

Det vil jeg eventuelt høre en lærd utlegning fra en mye smartere fyr enn meg først, før jeg vil tro det.

 

Men du kan ha en boks n-123 fra en spesielt HEIT lot.... (her antar jeg at du mener Norma 123, som vel er borte fra markedet og produksjon?) Hvert våpen er sitt eget univers, Når jeg slår opp i Ladeboken, ser jeg at ut fra min tolkning burde du STARTET på ca 12,5 grain uansett og sjekket derfra, det en ALDRI skal gjøre er å starte med maxladning i boka, og øke derfra.

 

Skal du lade varmt, må du gjøre alle bevegelsene, begynne lavt og jobbe deg oppover, ikke bare for sikkerhets skyld, men rett og slett for å lære hvordan trykk manifesterer seg i kombinasjonen våpen, krutt, kule DU har.

 

Når det gjelder kappe løpet til 4 tommer, så er det greitt det, jeg kjenner en Børsis som gjør veldig pent arbeid også, men han er dyr. Dyr og NØYE, så det kan tenkes han kunne overtales til å kappe LIKT i begge ender, slik at Logoen fortsatt står midt på løpet, slik den SKAL stå.

PM om du vil ha tlf. har den ikke her nå

:)

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme "problemet" på en revolver i 45. Colt. Merket ingenting på presisjonen, så jeg lot den være som den var. Har ikke tro på at den "skaden" har noe med trykktegn å gjøre så lenge den befinner seg et stykke ut i løpet. Så la den være og ikke tenk for mye på det..

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar. Starter alltid å lade fra min. ladninger, så var også tilfellet med N-123 kruttet, men selv med min. ladning satt hylsen fast i tønna. Så ble det å jobbe seg nedover fra denne ladninga.

 

Tenkte ikke på at logoen ikke lengre blir midt på løpet ved kapping :? Det blir jo STYGT! kommer nytt løp på rundt 3 øvdinger får jeg jo en ny for rundt 4 og en halv høvding. Tror jeg beholder den slik den er en stund til, så kan jeg heller selge den til sterkt redusert pris og heller kjøpe en ny :D Er så pass fornøyd med revolveren så jeg vil fortsatt ha en slik.

Link to comment
Share on other sites

det kan muligens hende du får en trykkøkning når ei myk blykule ekspanderer ut i bula og må klemmes inn igjen?

 

selge til meg :D:shock: ??

har ingen 357 for øyeblikket, for RIKTIG lav pris kjøper jeg skuddbula di.

men da mener jeg lav, for det blir mye kødd å få dette 100% igjen.

 

Interessant forklaring det!

 

Men sorry, jeg tror ikke det - vil ikke trykkøkingen stort sett forsvinne i sylindergapet, OM det skjer?

 

Mitt kall er kun at spørge....

 

Forsiktig så du ikke starter en budkonkurranse her, den trykkringen spiller sikkert ingen STOR rolle!

8)

Link to comment
Share on other sites

Og hvor mange prosent ØKNING blir det? Og prosent konstriksjon etterpå?

 

(dessuten : utviding --> innsnevring, blir ikke netto nesten nøytralt tror du?)

 

Nææææææææiiiii, sorry, tror ikke det. Var nok heller en sær kombinasjon av kammer, løp og månens posisjon i utgangspunktet her.

 

Tror rett og slett ikke noe særlig på at trykket ble større etter trykkringen kom på plass, enn før, og jeg tror vi mangler datapunkter for å si noe sikkert om det, overhodet.

 

Dessuten, se på trykkfordelingskurver, Norma hadde slike før i tiden, i allefall:

 

Makstrykket selv i rifler ligger stort sett i kammerområdet, om ikke I patronen.

 

Pistol er enda mer markant slik, selv med magnumkrutt: makstrykket er for lengst acvviklet før kula hopper over fra sylinderen til løpet.

 

Det er derfor det funker så utmerket å skyte magnum i revolver, kula har allerede FÅTT sparket i baken, før vi begynner å blø av trykk i sylindergapet.....

Link to comment
Share on other sites

Pistol er enda mer markant slik, selv med magnumkrutt: makstrykket er for lengst acvviklet før kula hopper over fra sylinderen til løpet.

 

Nja. For 357 magnum ser maxtrykket ut til å ligge ved rundt 10-20mm kulevandring. Men at man har oppnådd maxtrykk så tidlig betyr ikke at morroa er over, man kan man ha over 2000bar selv etter 40mm vandring.

 

 

Det er derfor det funker så utmerket å skyte magnum i revolver, kula har allerede FÅTT sparket i baken, før vi begynner å blø av trykk i sylindergapet.....

 

Stemmer ikke. Det er ikke slik at det er makstrykket som driver kula, det er summen av trykk og tid. Det er jo en grunn til at lenger løp gir økt hastighet. Prøv samme ladning i en revolver med 0,006" klaring til løp og en med 0,003", hastighetsforskjellen blir vesentlig. Jeg har fått justert klaringen på min revolver til dette, og den gir hastigheter helt på høyde med tabellene. Det gjorde den aldri før.

Link to comment
Share on other sites

Pistol er enda mer markant slik, selv med magnumkrutt: makstrykket er for lengst acvviklet før kula hopper over fra sylinderen til løpet.

 

Nja. For 357 magnum ser maxtrykket ut til å ligge ved rundt 10-20mm kulevandring. Men at man har oppnådd maxtrykk så tidlig betyr ikke at morroa er over, man kan man ha over 2000bar selv etter 40mm vandring.

 

 

Det er derfor det funker så utmerket å skyte magnum i revolver, kula har allerede FÅTT sparket i baken, før vi begynner å blø av trykk i sylindergapet.....

 

Stemmer ikke. Det er ikke slik at det er makstrykket som driver kula, det er summen av trykk og tid. Det er jo en grunn til at lenger løp gir økt hastighet. Prøv samme ladning i en revolver med 0,006" klaring til løp og en med 0,003", hastighetsforskjellen blir vesentlig. Jeg har fått justert klaringen på min revolver til dette, og den gir hastigheter helt på høyde med tabellene. Det gjorde den aldri før.

 

Ikke mye uenig Fulmen, men skyt uten sylindergap, DET var jo en av hovedkritikken mot fabrikkene i gamle dager, man testet i rifleløp uten trykkreduseringshull.

 

10 - 20 mm inn i løpet, det er overgangskonus det.

 

Trykkringen satt mitt i løpet ca 2,5" kulevandring - og der har du kanskje et mål på hvor trykket begynner å nærme seg munningstrykket?

 

Og har du SETT kronograferte hjastigheter på kuler skutt ut av sylinder, med utskrudd løp? Ikke noe å blåse av.

 

Ellers: helt OK

Link to comment
Share on other sites

Trykkringen satt mitt i løpet ca 2,5" kulevandring - og der har du kanskje et mål på hvor trykket begynner å nærme seg munningstrykket?

 

Med 158grs kule og 14grs R123 vil trykket være ca 1400 bar. Munningstrykket ved 6" revolverløp (ca 7,6" total lengde) vil ligge rundt 500 bar.

Link to comment
Share on other sites

?

 

Har du et eller annet dataprogram som beregner det derre? Ville vært interessant i så fall..... Om det er et program, tar det hensyn til vented barrel/sylindergap også??

 

Stemmer sånn ca med husken her, tror Norma oppga ca 400 bar i løpet, som er "rundt 500 bar"..... Vi ække mye uenige vi...

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt mer på dette med mulig trykkøkning som følge av oppbremsing / ekspansjon av kula i bongen i løpet?

 

Noen som egentlig har særlig tro på det?

 

Vil ikke dette bare føre til at trykket, som på det tidspunktet er MYE lavere enn maxtrykk (eksponensiell senkning, sånn ca...) bare stabiliseres om dette skjer og deretter synker igjen, som en slags utflating av kurva?

 

Uansett skulle det være såpass mye lavere trykk at det ikke er i nærheten av å gi opplevelse av overtrykk i og for seg som var trådstarters uro her.

Link to comment
Share on other sites

Der er jeg temmelig enig, jeg har problemer med å se hvordan en bulk så lengt fremme i løpet skulle kunne gi overtrykk. Noen raske estimeringer tilsier at 10,5grs R123 ikke gir mer enn 2500 bar hvis man stopper kula etter 25mm vandring.

 

He! skulle du sett! Det stemmer da bra med at det *egentlig* ikke merkes så mye om man først skyter fast ei kule pga manglende eller alt for lite krutt, og deretter skyter ei ny inn i den første.

 

Sett det og, med .38 Spec.

 

Samt at kulene, pga solid UNDERladning stoppa akkurat i munningen, slik at det stakk ut en gyllen liten kul. Flere ganger faktisk med samme ammo-loten.

 

Flere som har opplevd det, skulle tro at odds er astronomiske mot at det skulle skje, men det gjorde det altså - og jeg pleier ikke å vinne lotto heller!

Link to comment
Share on other sites

He! skulle du sett! Det stemmer da bra med at det *egentlig* ikke merkes så mye om man først skyter fast ei kule pga manglende eller alt for lite krutt, og deretter skyter ei ny inn i den første.

 

Heldigvis aldri opplevd det, så det kan jeg ikke si så mye om. Men at det skulle bli andre skader på våpenet enn løpet med kula såpass langt inn i løpet er usansynlig, det er rett og slett ikke nok krutt til å skape alvorlig ovrtrykk. Men en kan jo gruble på hvor stort trykket blir mellom disse to kulene...

Link to comment
Share on other sites

He! skulle du sett! Det stemmer da bra med at det *egentlig* ikke merkes så mye om man først skyter fast ei kule pga manglende eller alt for lite krutt, og deretter skyter ei ny inn i den første.

 

Heldigvis aldri opplevd det, så det kan jeg ikke si så mye om. Men at det skulle bli andre skader på våpenet enn løpet med kula såpass langt inn i løpet er usansynlig, det er rett og slett ikke nok krutt til å skape alvorlig ovrtrykk. Men en kan jo gruble på hvor stort trykket blir mellom disse to kulene...

 

He he, nå er vel tråden stjålet allikevel, jeg forsøkte å ro innpå jeg, men...

 

Det derre var artig! Trykket mellom kulene, DET har aldri JEG tenkt på!

 

Jeg gir meg før jeg blir beskylt for å drive balletdans på spssen av ei knappenål!

 

Bwaaaaahahahaha!

Link to comment
Share on other sites

He he, nå er vel tråden stjålet allikevel, jeg forsøkte å ro innpå jeg, men...

 

Vel, vi har vel funnet ut at det høye trykket neppe har noe med skuddbulen å gjøre, selv om det burde bekreftes med å teste en maxladning som var OK før uhellet skjedde.

 

Jeg gir meg før jeg blir beskylt for å drive balletdans på spssen av ei knappenål!

 

Har aldri sett poenget med det, erfaring fra å tråkke på tegnestifter tilsier at det bare gjør vondt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...