mandal Posted May 14, 2013 Posted May 14, 2013 påstand fra ein kompis, det er ikkje lov å skyte dyr i en viltåker. stemmer dette?
Veidinn Posted May 15, 2013 Posted May 15, 2013 Det kan noen ganger være et tolknings-spørsmål om det bryter med §46 i Viltloven § 46. (jaging og lokking av vilt) Vilt må ikke jages eller lokkes bort fra andres jaktområde. Fôring av vilt kan allikevel skje som ledd i et planmessig viltstell. Grunneier eller bruker kan skremme eller jage bort vilt når dette må anses nødvendig for å avverge skade eller ulempe. Endret ved lov 23 feb 1996 nr. 7 (ikr. 1 juli 1996).
hjortefot.com Posted May 15, 2013 Posted May 15, 2013 Hva som er lov er en ting, men hva som er etisk riktig jegeroppførsel er noe helt annet.
amatør Posted May 15, 2013 Posted May 15, 2013 Å påstå at det er uetisk, blir det samme som å påstå at all jakt på innmark er uetisk. Den diskusjonen har vi hatt her inne før....
donner Posted May 15, 2013 Posted May 15, 2013 Stor forskjell på innmarksjakt og forings jakt!! stor forskjell......
frontier Posted May 15, 2013 Posted May 15, 2013 Nei, dette er strengt forbudt. Det er jo ikkje lov å skyte ein rev på reveåtet heller...
donner Posted May 15, 2013 Posted May 15, 2013 Hvis folk må jakte i viltåkren eller på utlagt silo/høy ja hva er da vitsen med å jakte da ?kan jo kjøpe viltkjøttet i butikken da for jaktlig er det ikke.revejakt og åte er noe helt annet...
amatør Posted May 15, 2013 Posted May 15, 2013 Stor forskjell på innmarksjakt og forings jakt!! stor forskjell...... Så om man sår gress på en bortgjemt åkerlapp, så er det helt greit å jakte der, men om man sår blandingsfrø, er det umoralsk??
BjarteB Posted May 15, 2013 Posted May 15, 2013 Tja, bestandregulering? Hvis all rådyrjakt i Norge skulle vært smygjakt hadde det vel budt på visse problemer...
donner Posted May 15, 2013 Posted May 15, 2013 Nå blir vel de fleste rådyra skutt under ordinær jakt og kunn noe under skadedyrs jakt eller......
donner Posted May 15, 2013 Posted May 15, 2013 Så om man sår gress på en bortgjemt åkerlapp, så er det helt greit å jakte der, men om man sår blandingsfrø, er det umoralsk?? Nå drar du den vel langt ......dette har jeg ikke noe problem med men, når en hel åker sås til med for eksempel formargskål for å kunne jakte der og trekke inn vilt fra andres områder så er jeg imot....og når det er mye snø og legge ut fersk silo eller høy for å få tak i dyr er også noe jeg ikke liker ......men folk må få lov hvis de vil... jeg gjør i alle fall ikke det .... ferdig diskutert fra min side.
Jeffery Posted May 15, 2013 Posted May 15, 2013 ...kan jo kjøpe viltkjøttet i butikken da for jaktlig er det ikke... Det er kanskje ikke jakt, men det kan utmerket godt være matauk Ikke noe verre det vel, enn å handle det på butikken?
510 Førland Posted May 15, 2013 Posted May 15, 2013 Selvsagt er det lov! Er så idiotisk å høre på bedrevitere som mener at det er bare deres jakt form som er lov!! Kan vere minst like spennende å jakte på innmark eller ved en viltåker som foreksempel drivjakt i skogen, i tillegg til mindre stressa dyr og bedre kjøtt kvalitet,
knottulf Posted May 15, 2013 Posted May 15, 2013 da er det jo bare å drite i å jakte bukk i havre åkern i år.
SauerHansen Posted May 15, 2013 Posted May 15, 2013 Selvsagt er det lov! Er så idiotisk å høre på bedrevitere som mener at det er bare deres jakt form som er lov!!Kan vere minst like spennende å jakte på innmark eller ved en viltåker som foreksempel drivjakt i skogen, i tillegg til mindre stressa dyr og bedre kjøtt kvalitet, Hipp hipp hurra Sauerhansen
The Kid Posted May 16, 2013 Posted May 16, 2013 Nei, dette er strengt forbudt. Det er jo ikkje lov å skyte ein rev på reveåtet heller... He håper jeg vi sikker om ironi??
Recommended Posts