Jump to content

375 H&H til villsvin


optima

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

God ide.

 

Senk farten og dra til med mest mulig kulevekt. Dette er i utgangspunktet ikke langholdsjakt og da passer det fint med tunge kuler.

Jeg har skutt masse Vortesvin med 375Hh og 350gr. blykuler, og det får dem i kne rimelig fort. MEN, griser er noen seige dyr. De krever fulltreff ellers blir det bråk. Har prøvd det også.

 

Ladedata for 375HH finner du i mange steder bla. Ladeboken og på robsoft.nu, er det et hav av ladedata for dette kaliberet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjønner dere ikke jeg, lade til bøffel for å skyte smågriser.

 

For å få effekten av en 375 avsatt i en gris er vel myke kuler i maks hastighet oppskriften.

 

Skal du pløye jorda bortenfor grisen er du på rett vei, traktor er enda bedre :twisted:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tjaaaaaaaaaaaaaa!

 

Selv har jeg etter noen år/dyr - funnet ut at grov skyts - fungerer like godt (faktisk bedre :shock::winke1: ) enn kleinere skyts.

 

Men selvsagt:

 

En 375 H&H/404 Jeffry/45/70 - gjør det dårligere enn en 308 - hvis de førstnevnte kalibre treffer bakfoten, og 308`en i vital del.

 

Til syvende og sist - dreier det seg vel om å avgi et godt skudd :!::?:

Link to comment
Share on other sites

Forstår godt ønske om grovt kaliber på grisejakt.

Å bruke veldig tunge kuler gir ekstra god penetrasjon og harmonerer med skudd mot bøffel og elefant.

 

Selv om villsvin er robuste krabater er de ikke store, selv ikke de største. En 375 kule behøver ikke være i super klassen for å klare ett villsvin. Jo tyngre kule du bruke, dess mer energi(drep) har kula til overs når den forlater svinet. Gir jo ny betydning til ordtaket "perler for svin"

 

Lett myk kule, full fart, da får du noe igjen for brent krutt.

Link to comment
Share on other sites

Lett myk kule, full fart, da får du noe igjen for brent krutt.

 

Joda, du har selvfølgelig rett i det, men skulle vi ikke spise grisen. For vi spiser griser fremdeles her til lands ?.

Nå har vi snart bare kotelettene igjen. :lol:

Jeg innrømmer at jeg er en av dem som ikke tror så mye på restvekt osv. Grunnen til det er at jeg aldri bruker kulene to ganger og hva skal jeg da med restvekt.

En kule som når inn til maskinrommet og splintrer (sekundære prosjektil) er helt fint og tar livet av det meste.

MEN, så var det dette med maten da.

Link to comment
Share on other sites

For meg er restvekt noe av det viktigste, ikke fordi jeg skal bruke kuleln flere ganger, men for å være sikker på å få utgangshull.

Utgangshull er for meg viktig fordi det gir et godt blodspor, og samtidig sikrer jeg meg at alt det farlige blyet forsvinner ut av dyret.

Link to comment
Share on other sites

jeg skyter villsvin med 300 graines barnes ladet ned til 600 meter i sekundet. Grisene faller i smellen eller de springer cirka 50 meter med gode kroppskudd. ingen kjøttødeleggelser og gjennomskyting hver gang. synes dette er en kjempekombinasjon av kule og hastighet og det er meg revnende likegyldig hvor mye energi som treffer bakken bak svinet. ikke bryr grisene seg nevneverdig om dette faktum heller det jeg kan se :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
jeg skyter villsvin med 300 graines barnes ladet ned til 600 meter i sekundet. Grisene faller i smellen eller de springer cirka 50 meter med gode kroppskudd. ingen kjøttødeleggelser og gjennomskyting hver gang. synes dette er en kjempekombinasjon av kule og hastighet og det er meg revnende likegyldig hvor mye energi som treffer bakken bak svinet. ikke bryr grisene seg nevneverdig om dette faktum heller det jeg kan se :smile:

 

 

 

Lader du 375H&H 300grain ned til 600 ms?

Link to comment
Share on other sites

Støtter trådstarter når det gjelder å ha tunge kuler til villsvin. Det betyr nødvendigvis ikke at det blir mer kjøttødeleggelse av det. Jeg jakter selv med 9,3x62 på gris i størrelse 18,5 grams og 21,1 grams oryx-kuler. Jeg har både god følelse når det kommer til dødeligheten og lite kjøttødeleggelse som erfaring etter en rekke gris på samvittigheten. Så øk kulevekta og senk farten,det funker som bare det. OG som andre sier så er ikke avstanden store på slik jakter.

Link to comment
Share on other sites

375 H&H og 9,3x62 er gode valg til Villsvin :) kansje prøve med Rhino kuler? 300gr?

 

Dette er en god og rimelig kule, skøyt selv et villsvin forrige helg med denne kulen, ikke mye ødeleggelse på kjøttet, men kula hadde virket, grisen falt i smellen,

Jaktfall skal ha info om Rhino kuler

 

http://www.jaktfall.no/web/side/239

 

http://www.jaktfall.no/butikk/ammunisjon/rhino

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...